PDA

View Full Version : Електрически двигатели



prosto_chovek
07-11-2015, 18:31
Понеже смятам, че трябва да има и полезни неща в този раздел ще си позволя да публикувам тази тема. За който го интересува. Без формули, просто ако на някой му е интересно, да разбере как работят тези машини.

Какво е електрически двигател.

Електрически двигател е машина, която преобразува електрическата енергия в механична.

Какви са електрическите двигатели като видове.

Постояннотокови, асинхронни, синхронни, променливотокови колекторни.

Какво представляват и как работят различните електрически двигатели.

Асинхронен двигател

Най - прост е като устройство. Конструктивно има статор и ротор, статорът е неподвижната част и играе ролята на акорпус за голяма част от обема на двигателя. На него са разположени статорните намотки. Обикновено в промишлеността този двигател работи на трифазно напрежение, за което е и проектиране, понякога раоти и на еднофазно по специална схема свързване с кондензатор. Роторът е буквално едно цилиндрично набраздено парче алуминий или мед (рядко). Идеята е, че като се подаде трифазно напрежение на статора, се образува въртящо се електромагнитно поле, което взаимодейства с ротора. Понеже роторът е като цяло в най - общия случай съединен на късо, се образува перпендикулярен на това поле електромагнитен момент, което кара ротора да се върти.
Тези двигатели са практически вечни, използват се супер често, главно като двигатели, ще обясня след малко защо го казвам, супер здрави, имат два недостатъка:
1.) т.нар Хлъзгане. Тези двигатели се наричат асинхронни, защото роторът им се върти малко по - бавно от въртящото се електромагнитно поле на статора. Тоест не са в синхрон. Това не е чак такъв проблем, защото има устройства за компенсиране на хлъзгането, обаче
2.) асинхронните двигатели трудно се управляват по скорост. Практически единственият начин да се уравлява скоростта на въртене на тези двигатели е чрез инверторна система.
Къде се използват - навсякъде почти. Помпи, агрегати за доене, инверторни перални, новите мотриси на метрото, новите тролеи.
Тези двигатели работят единствено на променливо напрежение, като на постоянно спират динамично.
Асинхронните двигатели работят или в схема звезда, или триъгълник или се пускат в звезда и чрез автоматизация преминават в триъгълник. При звезда токовете са по- големи, защото са равни на фазните, но при пуск се осигурява по - голям въртящ момент.

Защо отбелязах като двигател. Всяка една електрическа машина може да бъде обратима. Тоест може да работи като двигател и като генератор. а да работи като генератор, трябва да има външен двигател (или турбина), който да върти ротора в случая на асинхронния двигател (намагнитен) по - бързо от статорното поле, като о този начин се генерира в статора електродвижещо напрежение. Като генератори главно се използват Синхронни машини.


Постояннотоков електродвигател

Конструктивно са по - сложни от асинхронния, но се управляват по - лесно и като физика са по - лесни. При тях нещата не се наричат статор и ротор, а съответно възбудителна намотка и котва. Възбудителната намотка е или постоянен магнит (като тези, дето се лепят на хладилниците, ама много по - мощни) или електромагнитна верига (реализирана чрез намотки за + и - (постоянно магнитно поле)). Котвата е по - сложна. Има колектор, котвени намотки. Колекторът представлява следното. Понеже в него се трият четките, от които се подава напрежението на котвата, а те са статични, се получава следното. Понеже ако хванете два магнита, + и -се привличат и спират, явно щом двигателят е постояннотоков, тоест възбуждането му действа като постоянен магнит и на котвата се подава постянно напрежение, трябва нещо непрекъснато да кара котвата да се стреми към една посока на въртене. Ако двигателят имаше една котвена намотка, щеше през нея да протече ток с ясни полюси, щеше да се завърти, докато стигне до противоположните на възбуждането и да спре. Колекторът, обаче, представляваш цилиндрично тяло, на което има точно наредени пластини, всяка свързана с началото и края на отделна котвена намотка, в които пластини се трият четките, които подават напрежение на котвата, пправи следното. Като на една двойка пластини (или малко повече накуп) се подаде постоянно напрежение, котвата тръгва да се върти, но като се върти, следващите колекторни пластини застават под четките и така непрекъснато се поддържа въртене. Колекторът работи като механичен инвертор.
Постояннотоковите двигатели по скорост се управляват или чрез регулируемо съпротивление (т.нар допълнително съпротивление ) в котвената верига, или по промяна на напрежението пак на котвата (на четките), или по промяна на магнитния поток (ако искаме да постигнем обороти по високки от номиналните за мотора) или с електроника.
Недостатъци - като се трият четките в колектора в един момент се изтриват и трябва да се сменят. Освен това колкото повече неща има, толкова повече неща има да се чупят.
Тези двигатели се свързват по 4 начина. С последователно, паралелно, смесено възбуждане или с независимо възбуждане. Това ще рече следното. Примерно последователно (сериен двигател) значи, че на възбудителната намотка на едната страна се подава напрежение, което излиза от другия край на намотката и влиза в едната четка и излиза от другата. Шунтово (паралелно) - възбудителна - четка, четка - възбудителна - изход. Смесеното е, когато има и двата типа възбуждане, а независимото е като шунтовото, само че възбудителната намотка е захранена от външен източник.
Серийни двигатели има в електрическите локомотиви. Такива двигатели не трябва да работят без натоварване, защото гърмят. Шунтови има на много места, примерно в някои перални, прахосмукачки, вентилатори, където трябва непрекъснато скоростта да е еднаква. Чат пат независимите се ползват за генератори.


Синхронни машини.

Основно се използват като генератори, като двигатели се ползват примерно в ПАВЕЦ. Имат статор (при тях се нарича котва) и ротор (индуктор). Котвата им е същата конструктивно като статора на асинхронния двигател. Обаче на индуктора се подава постоянно напрежение по контактни пръстени. Понеже поляритета на индуктора не се променя, а полето на котвата се върти, това поле увлича индуктора в двигателен режим и двете започват да се движат с еднаква ъглова скорост (в синхрон). Обикновено са генератори. Те биват неявнополюсни (когато индуктора в сечение във всички точки има приблизително еднакъв диаметър) и явнополюсни, когато ясно могат да се видят полюсите. На полюсите има навити възбудителни намотки, при явнополюсните има и т.нар. успокоителни. Явнополюсните се ползват при ниски обороти, а неявнополюсните - при високи. Взаимодействието между котвата и индуктора в синхронните машини се нарича реакция на котвата. Явнополюсни генератори има във ВЕЦ, ПАВЕЦ, неявнополюсни в ТЕЦ, АЕЦ и прочее.


Променливотокови колекторни двигатели

Това са машини, които работят на променливо напрежение или и на променливо, и на постоянно.

Универсален колекторен двигател.

Има го в доста домашни уреди, бормашини и прочее. По конструкция е като серийния постояннотоков, само че възбуждането му е реализирано като корус от магнитопроводим материал и има още няколко особености. Той може да се захранва и от променливо, и от постоянно напрежение.


Двигател Шраге - Рихтер

Това не се ползва редовно от 80та година насам, но мисля, че е интересно. Двигателят Шраге - Рихтер по същество е все едно обърнат асинхронен двигател с навит ротор. Ползва се където има нужда от много плавна промяна на оборотите без съществена загуба на въртящ момент. Статорът му се състои от три вторични намотки за трите фази. Роторът е навит, захранва се от контактни пръстени,трифазен, обаче има и колектор, в който се трият четки, свързани със статорните намотки. Четките могат да се местят от планетарни механизми по колектора една срещу друга за фаза. Когато една двойка четки се намира на една колекторна пластина, двигателят работи като асинхронен с накъсосъединен ротор. Обаче като почнат да се раздалечават и да образуват все по - голям ъгъл помежду си, двигателят заочва да се движи с по ниска скорост, защото през четките започва да се връща едн с обратна посока на захранващото, което забавя двигателя. Доста често придвижването, ако не е механично, се осъществява от малък електрически двигател. Недостатък - супер скъпи и сложни по конструкция двигатели. Обаче Са реално асинхронен двигател с възможност за регулиране на скорост без инвертори.

Снимки на отделните типове двигатели:

Асинхронен електродвигател:

https://blog.vikiwat.com/wp-content/uploads/2014/01/motorSectionBIG.jpg?a62922

Постояннотоков електродвигател:

http://staff.osuosl.org/~bkero/osbridge-evs/pictures/brushed-motor.jpg

Синхронна машина:

Индуктор на неявнополюсна:
http://asiantec.co.id/tinymce_uploaded/product/generator/gen_3.jpg

Индуктор на явнополюсна:
http://www.opticstoday.com/wp-content/uploads/2010/01/image004_thumb13.jpg

Универсален колекторен двигател:


https://www.youtube.com/watch?v=0PDRJKz-mqE

Шраге - Рихтер:

http://i.ytimg.com/vi/z3fHHT4nyZg/maxresdefault.jpg

с ротор
http://mindenvillanymotor.hu/wp-content/uploads/2015/02/Schrage-motor-forg%C3%B3r%C3%A9sz.jpg


Дано да съм предизвикал интерес към някой, машините, тяхното управление и автоматизация, са голяма сила. :)

inewton
07-11-2015, 18:45
+

prosto_chovek
07-11-2015, 19:04
Ако някой се интересува, отговарям на всякакви въпроси, на които мога, на теми електрически машини, автоматизирано електрозадвижване и прочее. И не само, може на всякакви електротехнически теми. :)

prosto_chovek
07-11-2015, 20:05
Спирачни режими на електрически двигатели.


Един електрически двигател може да се върти и с 3000 и повече оборота в минута. Невинаги използването на механически спирачки (челюстни, дискови, барабанни и прочее) е удачно при текуща голяма ъглова скорост. обаче понеже става дума за ток и електромагнитни явления, решения преди да се "закове" спирачката има.
Основните три спирачни режима за всички типове двигатели са следните:
Динамично спиране, рекуперативно спиране, спиране с противовключване.

Ще разгледаме асинхронните и постояннотоковите електродвигатели.

При ПТД:

Динамично спиране.

Осъществява се, когато котвата загуби напрежение, но на възбуждането не е прекъснато. При серийните двигатели се изпълнява със специална система със съпротивление и прочее, динамично на самвъзбуждане и прочее. подробности само по желание. Реално ако се откачи котвата механически или електромагнитно от някакво захранване, двигателят спира изключително бързо, виждал съм го, не можеш да ръгнеш командоконтролера (ако го има) между 0 и някоя работна скорост преди да спре (говорим а празен ход).

Рекуперативно спиране.

Още наречено генераторно спиране. Да си представим един влак. Той катери баир и консумира голямо количество енергия. Обаче после спуска баира и понеже е много тежък чисто механически на колелата действа голям въртящ момент. в един момент от време в двигателя котвата изпреварва с по - голяма скорост на въртене възбудителното поле. Един вид движението на влака действа за машината както парата за турбината в ТЕЦ. Той започва да връща енергия в мрежата.

Спиране с противовключване.

Когато на постояннотоков двигател се сменят изведнъж полюсите на четките по време на движение, настъпва спиране с противовключане. Демек електромагнитните сили се стремят да се въртят наобратно на посоката на въртене. Тежък режим за двигателя. Осъществява се чрез механично обръщане на + и - на четките.


Асинхронен двигател.

Динамично спиране.

Асинхронният двигател се върти, защото на статора се подава напрежение с определен ред на фазите, който образува въртящо се електромагнитно поле. Той спира динамично тогава, когато на две от фазите се подаде постоянно напрежение. Направо заковава. Осъществява се чрез релета, подаващи напрежение на диоди или двупътен изправител непосредствено след галваническо разделяне на съответните две фази и през изправителя подаване на остоянно напрежение към болтовете на съответните намотки.

Рекуперативно спиране.

Виж за ПТД. Пак ротора изпреварва въртящото се електромагнитно поле и то започва да действа спрямо него спирачно, генерирайки едн, което се връща в мрежата.

Спиране с противовключване.

Тук то се осъществява като се смени реда на две от трите фази. Така се обръща последователността на фазите и двигателят отново преминава в режим, подобен на реверс. Роторът механически се върти в една посока, а полето - в обратната. В един момент той забавя и спира и се развърта наобратно, ако не бъде спрян. Отново се осъществява посредством релеен контрол, леко подобен на девиаторните ключове, но не съвсем. Може би най - простата схема за асинхронен двигател.

prosto_chovek
07-11-2015, 20:06
:)

RapExotic
07-12-2015, 10:08
Ако някой се интересува, отговарям на всякакви въпроси, на които мога, на теми електрически машини, автоматизирано електрозадвижване и прочее. И не само, може на всякакви електротехнически теми. :)

Защо тези машинки https://www.youtube.com/watch?v=U7IkFRaGJ28 нямат скоростна кутия, а имат само една фиксирана предавка? Въпреки, че са с електрически двигател и имат една и също мощност и в ниските и във високите обороти не би ли било по-добре ако имаха 4-5 предавки, чрез които да се увеличи въртящия момент при потегляне и да не намалят оборотите при по-висока скорост? Според мен биха били по-ефективни.

prosto_chovek
07-12-2015, 11:22
Без да разбирам от мотори мога да предположа само. Този мотор е безчетков с постоянни магнити (така пише в описанието на официалния сайт, само че предвид захранването му, дето си е постоянно ). Ако има съединител да разделя механически двигателя от колелото, първо, че моторът веднага ще се развърти до номиналните си обороти на празен ход и после ще е доста трудно да се синхронизира с оборотите на въртене на колелото, второ, че при съединяване, двигателят ще излиза от синхронизъм и в котвата ще протичат доста големи токове заради бързото преминаване от празен ход в тежко механическо натоварване. Тия мотори си имат достатъчно голям въртящ момент и така. Другото е, че не съм видял досега нито една машина с електрически двигател, която да има тягов двигател, съединен със съединител за трансмисията (визирам влакове, тролеи, метро, електромобили, електрокари и прочее). Пак казвам, може и да бъркам, но това ми изглежда логичното. :)

RapExotic
07-12-2015, 12:53
Ако има съединител да разделя механически двигателя от колелото, първо, че моторът веднага ще се развърти до номиналните си обороти на празен ход и после ще е доста трудно да се синхронизира с оборотите на въртене на колелото, второ, че при съединяване, двигателят ще излиза от синхронизъм и в котвата ще протичат доста големи токове заради бързото преминаване от празен ход в тежко механическо натоварване.

Защо да се развърти до номиналните си обороти? Нали като се натисне лостчето за съединителя успоредно с него се връща и газта (в случая се изключва напрежението), докато се превключва на следваща предавка. След това пак се подава газ (ток) и ускоряваш на следващата предавка. Както при бензиновите двигатели.

Примерно ако караш с 50км/ч на 1000 оборота и смениш на по висока предавка, на която пак да се движиш с 50км/ч, но при 700 оборота примерно, нямали това да спести енергия и да увеличи пробега? А и при потегляне от спряло положение не се ли натоварва твърде много двигателя заради предавката, която трябва да поема целия диапазон от обороти, което да доведе до отделяне на топлинна енергия и загуби?

prosto_chovek
07-12-2015, 13:46
Един двигател винаги се стреми към достигане на оборотите, които са му номинални, на празен ход (да си влезе в естествената характеристика). Това, което не позволява това, е товара, който е закачен на него. Ако изключиш напрежението двигателят ти ще тръгне да спира динамично, освен ако не откачиш едновременно и котвата и индуктора, обаче понеже после като пуснеш пак трябва да пускаш двигателя, през котвата пак ще протекат пусковите токове, които хич не са малки. Няма да спести енергия, това не е двг. Много бързо протичат процесите при електрическите двигатели. Когато един такъв двигател ускори до една скорост, след това му е доста лесно да поддържа тази скорост, тъй като поради ускорението на колелата двигателят преминава в по - лек режим на работа, понеже механически е компенсиран токът за ускорение. Не знам дали ок го обясних. Реално движението на колелетата помага на двигателя да работи в по - лек режим. Когато тръгва, този тип мотори имат такава механична характеристика, че при малка измяна на тока, въртящият момент им се увеличава доста и те замалко тръгват със зор (точно както електрическите локомотиви, макар че те са с различен тип двигатели), но бързо след това минават в доста по - лек режим на работа. Като цяло никога не е добра идея при електрическите двигатели да се отделя механически товара и след това да се закача друг товар един вид. Синхронизиране може да стане основно при асинхронни двигатели, където чрез инвертор се управляват оборотите по обратна връзка от датчик за обороти на колоосието, обаче е безсмислено, защото двигателите от този тип работят устойчиво на дадена част от механичната си характеристика. С две думи - няма да се спести мощност, даже ще се вкара двигателят в доста тежки режими особено при често превключване. Виж дори колите тесла модел S, те са по същия начин, само че с асинхронен двигател с инверторно управление. Виж и електрическите локомотиви, дето са точно с постояннотокови двигатели серийни за тягови и как нямат съединител и как без проблем си тръгват (локомотив примерно 50-90 тона). :)


п.с. относно загубите - загуби винаги има, но в случая не са топлинни. Ти като напъваш мотора му се увеличава тока, обаче това води до по - ниски обороти на въртящата част и едното е за сметка на другото. После това са постоянни магнити или бобини, не се нагряват толкова.

RazorEyes
07-13-2015, 05:08
Ако някой се интересува, отговарям на всякакви въпроси,

Защо си постнал това в тоя раздел?

prosto_chovek
07-13-2015, 14:12
Защо си постнал това в тоя раздел?

Щото


всякакви въпроси, на които мога, на теми електрически машини, автоматизирано електрозадвижване и прочее.

И щото раздела е и за училище и приятели, това нещо може да е интересно на учещите в техникуми, където такива неща се учат и на студенти, които учат такива неща.

И защо не? :)

LoadRunner
09-12-2015, 20:35
Ако някой се интересува, отговарям на всякакви въпроси, на които мога, на теми електрически машини, автоматизирано електрозадвижване и прочее. И не само, може на всякакви електротехнически теми. :)


В областта ли ти е изчисление на ремъчни предавки. Имам един малък ел. мотор и искам да го назнача да задвижва една малка "поточна линийка" на която обаче скоростта трябва да е много бавна. Та тоя мотор мисля да го свържа с ремък към една голяма ролка или серия от ролки които да ми направят движението много бавно и тя (те) да задвижат останалото.
Нещо подобно ще е крайния резултат като това но ще има друга функция https://www.youtube.com/watch?v=MJppW06Kxjs, толкова дълго (~1.5m) и 2 пъти по-тясно.
Другия вариант е с някво устройство за регулация на оборотите ама не са ми много ясни- http://www.senteracontrols.com/bulgarian/hvac-controllers/3-electronic-controllers/el.html (няма ли да се намали мощността на двигателя и един вид на много ниски обороти въобще да не може да задвижи цялата тази линия като от клипа)