.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 3 от общо 3

Тема: анализ

  1. #1

    анализ

    здравейте , имам да пиша анализ на монолога на левски в одата "левски" на иван вазов , моля ви помогнете ....
    Quiero tus manos tocando mi cuerpo
    Y mi secreto sera una traicion
    Tomame otra voz,
    quiero sentirte muy pegadito
    Yo te abrazare,
    que sea mi piel la que te confiese quien soy
    Besame otra vez,
    quiero sentirte muy pegadito al cuerpo ..

  2. #2
    Личностт на Левски, според одата „Левски” на Ив. Вазов


    Цикълът „Епопея на забравените” от Ив. Вазов е посветен на най – изявените личности и най – великите събития от епохата на Българското възраждане. Стремежът на поета е да сътвори един национален пантеон /храм/ на безсмъртието от слово и чувство, в което се усещат безгранична любов и преклонение, яростна омраза и възхищение, страдание и упрек. Същевременно Вазов търси общочовешките изменения на българското – българската себежертва, подвиг, национално достойнство и безсмъртие. Героите в цикъла въплащават в себе си необикновенното – те са „титани”, духовни водачи на народа.
    Неслучайно „Епопеята” започва с одата „Левски”. Които личност и дело Апостола на свободата показва най – ярките черти на времето и висшите нравствени добродетели на епохата. Неговото име е синоним на безкористна служба на народа, на жертвеност и себеотрицание.
    Въвеждащият монолог на Левски в одата поставя основните проблеми, а именно връзката между индивидуалното и колективното битие, нравствения избор на личността, индивидуалната отговорност към времето, историята, народа и самия себе си в условията на една робска действителност. И точно робството и поривът към свобода са причините да се преосмислят устойчивите понятия и норми.
    „Манастирът тесен за мойта душа е...”
    Традиционните представи определят манастира като пространство на духовността. В монолога обаче стремежа към индивидуалното духовно съвършенство става, не чрез отделеност от света, а в колективното живеене. Така духовният избор на пътя е обусловен от връзката на Левски с времето и общността. Чрез образът на героя творбата утвърждава словото като светлина, а делото му го превръща в действие. Монологът е слово за себе си, намерена истина за света и човека. Словото може да събуди съзнанието на роба и да го поведе към свободата. Авторът внушава ренесансовата идея за свободната личност. Християнските послания да се обича човек, да помага на ближния си, просветената личност показва не само със словото, а със собственото си поведение.
    Репликата „Рече и излезе” показва решението на Ревски да слее в едно мисъл и дело, убеден, че нашето човешко време трябва да върви едновременно с историческото време.
    „Мисля, че човекът тук, на тоя свят
    Има един ближен, има един брат...”
    Че ближний ми има нужда не в молитва,
    А в съвет и помощ, когато залитва!...
    Времето изисква от монаха да служи преди всичко на отечеството, а след това на Бога. Участта да бъдеш духовна опора на страдалците, но зад стените на храма, е заменена с потребността да отидеш сред тях и да кажеш „тайно две – три думи нови, на онез що влачат тежките окови.”.
    Героят стига до идеидеята за пълно себераздаване в името на висша ценност – свободата на народа. Описанието на еянията на Апостола започва с обобщението „Девет годин” и очертава неговата всеотдайна дейност. Оръжието на Левски е словото. С него той посява семето на свободата в робските души и чертае нови измерения на понятието свободен човек.
    „Че щастлив е оня, който дигне пръв
    Народното знаме и пролее кръв...”
    Словото се превръща в жертвен знак на нравствената личност, с него се изправя българския духовен ръст. Всеотдайната апостолска дейност на Левски е показана чрез хиперболите и разгърнатите сравнения:
    „Той беше безстрашлив. Той беше готов
    Сто пъти да умре на кръста Христов
    Да гори кат Хуса, или кат Симона...”
    Тези изразни средства представят образа му в библейско – митологичен план като нов Месия, а това подчертава универсалността на делото му. Показват го кат безпорно честен, всеотдаен, смел, целеустремен и исторически прозорлив.
    Образът на Апостола е показан в два плана – като един от народа и като трагично извисен и недостижим, което се обвързва с неговата изключителност. За него робското съзнание, страхът и пасивността са подлост, свят е подвитът в името на свободата, показвайки сбелост и жертвоготовност. Ето защо образът му е внушен единствено чрез делото, липсва физическа определеност, което внушава значимостта на неговото духовно присъствие. Възхвалата на героя се постига чрез съпоставката с възвишени образи символи от световната история и митология. Левски е готов „сто пъти” да повтори подвига на Христос, защото е приел страданието като неизбежно следствие на борбата. Както за сина Божи, така и за Левски пътя към безсмъртието минава към смъртта. Жертвата им е необходима, за да повярват хората в тях, и да ги последват. За Апостола този избор е проява на истинска обич към свободата и съпричастие с народа, т.е. самообричането му е доброволно.
    В творбата се разглежда и акта на предателството. Предателят е неназован, показан чрез метафорични оценки: „мръсен червяк” , „низък роб”, „позор за Бога”, „издайник грозен”, реторични въпроси и библейски сравнения – „равен в ада има само Юда”.
    Размисълът за предателството като най – страшен човешки позор е своеобразен преход към размисъла за словата и безсмъртието на подвига.
    Залавянето на Апостола е трагичен факт и героят е съпоставен с образи символи на жертвено страдание – Прометей, Хус, Сократ, Колумб.
    По този начин Вазов утвърждава саможертвата като универсална мера за безсмъртие и прави делото на героя част от световната борба за свобода.
    Кулминацията на одата идва с вдъхновената възхвала на бесилото: „О, бесило славно! Посрам и по блясък ти си с кръста равно!”. Този образ се превръща едновременно в символ на робството и свободата, позора и славаат. Със смъртта на бесилото Левски изкупва срама от робското минало на българите, тя е белег на геройство и свобода на духа. Този подвиг го превръща в символ на епохата, утвърждава себежертвата като универсална мера за безсмъртие и отпраща своето послание към потомците, разкривайки им стойността на националните ни светине.




    АНАЛИЗ НА ОДАТА"ЛЕВСКИ"

    Будната гражданска съвест на Иван Вазов, неговата непрестанна грижа за издигането на народа в нравствено отношение обръщат погледа му към героиката на възрожденското време като антитеза на следосвобожденската действителност. В своя поетически цикъл "Епопея на забравените" той възражда от глъбините на времето образите на най-светлите личности, ознаменуващи върховете на българската история. Неслучайно в началото на цикъла от 12 оди стои името на Левски. Паисий дава началният тласък на българското възраждане, но Левски е личността, с чието име се свързват най-възвишените и героични прояви на българския дух в онази епоха.
    Одата "Левски" започва с монолог на лирическия герой, една своеобразна изповед на дякона.. В нея се изразява философско-нравственото определяне на задачите на личността към обществото и времето. Дълъгът на личността към времето и обществото определя избора на типа живот, а това е делото, активната действена позиция в полза на угнетените и онеправданите. Духовното израстване на личността започва от решението за приобщаване към страданието на народа. Израстването се разгръща в процеса на пълното сливане на героя с "робите слепи в робската страна" и неговото себераздаване. Поетът очертава всеотдайната апостолска дейност на Левски, негавата широка програма за въздейсттвие и пробуждана на народната съвест и доблест. Апостолът посява семето на свободата в душите на робите, събужда тяхната жажда за истина и за свобода.
    Като истински народен водач Апостолът просветява робското съзнание не само чрез светлината на идеите, а и чрез великия пример на своя живот. Той страда за народа си и е готов "сто пъти да умре на кръста Христов". Поетовото преклонение създава лирически периоди в текста, които съдържат оценка на делото и личността на големия български син.
    Трагичният факт - залавянето на Апостола - кара поетовата мисъл и чувство да търсят контрастни образи, оценки и дълбоки обобщения. Размисълът за предателството като за най-тежкия човешки позор се противопоставя на размисъла за славата и сиянието на бесилото. То се явява като обобщен символ на саможертвата на героите. Създава се ярка антитеза. Светът на злото и разрухата е представен със словосъчетанията: "мръсен червяк", "низък роб", "позор за бога" и други от този порядък. Докато светът на светлината и светостта се обрисува чрез: "душа яка", "гордо страдание", "слава нава на земята", "и връх".
    Философското обобщение за вечната борба на светлия човешки разум, на "гордото съзнание" с "царете, тълпата, мръсните тирани" извисява подвига на Левски до най-високите роявления на свободния, безсмъртен човешки дух. Лирично-патетичната възхвала на славното бесило то приравнява с най-значимия символ на жертва и страдание заради човеците - кръста Христов. В пространството на този знак на саможертва и страдание - изкупление на човешките грехове, се приобщават поредица други знакове, изведени от трагичната и героична борба на човечеството през вековете: кладата на Ян Хус, скалата на Прометей, отровата на Сократ, синджирът на Колумб, бесилото на Левски. Одата започва с монолог - обет на лирическия герой да се обрече на своя идеал и на своя народ, в одата героят прави своята крачка по пътя на саможертвата. Творбата завършва с преливането на този образ във висшия път, пътя към безсмъртието.
    В одата " Левски" Вазов изгражда образа на народния водач в неговите най-високи проявления.Извисената духом личност, ревърнала се в духовен народен водител, претворява своята енергия в дела, оито дават тласък на народните сили. Народът израства, пробуден и насочен от големите личности, родени и откърмени в нетовите недра. "Епопеята" обезсмъртява подвига на героите и завинаги ги нарежда в националния пантеон.




    Характеристика на Левски в одата „Левски” от Иван Вазов

     Одата изгражда образа на една легендарна личност, а дотогава легендите са посветени преди всичко на светците.
     Основните ситуации, в които е представен Апостола, са: в килията на монаха, в пространството на бунта, в полето на предателството, в затворническата килия, на бесилото.
     Одата е разделена композиционно на две части – първата: монлог на героя за същината на неговата вяра, втората: описание на чудотворния му подвиг.
     В цялата ода Левски е назован по име само три пъти. Вместо това се използва възвисяващото лично местоимение „той”, което го поставя в сферата на героичното и прекрасното и го противопоставя на унизяващото предателя показателно местоимение „тоя”, съчетано с „туй”. Тук се прилага житийният модел на легендата, чийто първообраз е Исус Христос, а петата Божа заповед гласи: „Не изричай напразно името на Господа, твоя Бог.”
     Образът на Левски, който е нарисуван от Вазов не съвпада с този известен от документалните свиделества.
     В риторическия монолог – встъпление към одата, е даден простор на проговорилата съвест на дякона Левски. Проследява се метаморфозата от „монаха” към „Левски”.
     Човешката смирение карат дякона да се замисли за съдбата на света. Той е разтревожен и намира за грешно да „да бяга съблазни и да търси мир”.
     Безизходицата на робското време („черно расо”) се сблъсква с протеста на монаха, което го разколебава в стойностите на вярата.
     „Господ си затуля ухото” и монахът осъзнава, че духът има нужда от нова вяра, която да му помогне да се бори.
     Дяконът осъзнава своята отговорност, историческата мисия, която е възложена на всеки, който иска да се бори за националния идеал. В този момент изповедта свършва и от думи се минава към действие – „Рече и излезе”.
     В същинската част на одата Апостола се изправя пред народа си, като се разгръщат две противоположни тенденции:
    • тенденцията за пълно сливане между водача и масата;
    И всякоя възраст, класа, пол, занятье
    взимаше участье в това предприятье:
    богатий с парите, сюрмахът с трудът,
    момите с иглата, учений с умът,
    а той, беден, гол, бос, лишен от имотът,
    за да е полезен, дал си бе животът!
    • тенденцията за разграничаване на водача от масата:
    От лице му мрачно всички се бояха,
    селяните прости светец го зовяха...
     В началото на същинската част на одата вече се разгръща образа на Апостола – видяла светлото бъдеще на родината, готова да се бори за него.
     Левски е духовно близък на страдащите: „всяк един слушател беше му и брат”.
     Словото на Апостола вдъхва сили за бунтовен избор във всяка страдаща душа. Единствен Левски води народа към бъдещето „ясно”.
     Апостолът е исторически прозорлив и това е главната му отлика от останалите революционни дейци:
    „В бъдещето тъмно той гледаше ясно.”
     Апостолът е проповедник на вярата, който поставя пред народа си високи морални императиви: твърдост, кураж, постоянство, равенство между всички в големия час на борбата.
     Апостолът на свободата достига до всеки кът на родната земя, вдъхва сила и в най-тъмното, обхванато от съмнение, човешко съзнание:
    Горите, полята познати му бяха;
    всичките пътеки кракът му видяха,
    днес в селото глухо, утре в някой град
    говореше тайно за ближний преврат,
    за бунт, за свобода, за смъртта, за гробът
    и че време веч е да въстане робът
     Левски е първият „светец” на българската свобода. Народът сам сакрализира делото му, като още приживе го „канонизира” за светец.
     Апостолът е вездесъщ, той е „невидим, фантом или сянка”, той е истински демон за Османската империя. Властта обсажда двайсет града едновременно, за да го улови, но не успява.
     Описаният Лески е „беден, гол, бос, лишен от имотът”. Буквално повторение на библейския легендарен сюжет – Исус, мъченикът, който проповядва новото учение.
     Контраст между Апостола и предателя. На Апостола се приписва всичко свръхчовешко и божествено. На предателя се отрича даже правото на живот. Апостола е българският Христос, предателят е българският Юда.
     Поведението на Апостола в затворническата килия се отличава с разумна твърдост и конструктивизъм. Той изцяло поема вината върху себе си, но запазва организацията: „Аз съм Левски! Ей ме на!”/ И никое име той не спомена.” Ключът за разбирането на неговата позиция е в стиха: „Смъртта беше близко, но страхът далеч.”
     Във финала идва образът на бесилото, съчетание на срама и на блясъка. Срам за предателите и тираните, блясък за героите. Така бесилото синтезира по своеобразен начин трите основни начала в одата – тиранията, предателството и героизма в историята. Противопоставят се смъртта на бесилото, която е за достойните, на смъртта в леглото, валидна за подлеците, шпионите, мръсниците. Бесилото е връх, от който се вижда прекият път към безсмъртието.
     Национално значима е смъртта на Левски. Тя е свята, избрана е в името на българската свобода. Това издига човешката саможертва до висотата на национална светиня, а споменът за делото на Левски се превръща във вечна историческа памет на нацията.

  3. #3
    Quiero tus manos tocando mi cuerpo
    Y mi secreto sera una traicion
    Tomame otra voz,
    quiero sentirte muy pegadito
    Yo te abrazare,
    que sea mi piel la que te confiese quien soy
    Besame otra vez,
    quiero sentirte muy pegadito al cuerpo ..

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си