.

Подвигът на Кочо Честименски

Кочо /Николчо/ Честименски е роден  през 1840 година в пазарджишкото село Динката. В Пазарджик Кочо учил  занаят - чехларство, папукчийство и обущарство. По това време в тамошното читалище кипял оживен културен живот, а негова душа б

Подвигът на Кочо Честименски
id="internal-source-marker_0.1948316644398722" style="font-size: 10pt; font-family: Verdana; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; font-weight: normal; font-style: normal; text-decoration: none; vertical-align: baseline;">Кочо /Николчо/ Честименски е роден  през 1840 година в пазарджишкото село Динката. В Пазарджик Кочо учил  занаят - чехларство, папукчийство и обущарство.

По това време в тамошното читалище кипял оживен културен живот, а негова душа бил приятелят на Кочо -  Петър Бонев.

През 1870 година  Кочо вече се бил преместил  в Пловдив, той  бил майстор с дюкян на чаршията и се бил оженил  за момичето Теохана, родила им се и дъщеричка - Райна. Кочо не бил безучастен към подготовката за въстание в България и превърнал през 1875 година дюкяна си в място за срещи на народните синове .

След неуспеха на Старозагорското въстание обаче, той бил заподозрян и следен от турските власти.  Затова заминал за известно време за Копривщица.  В началото на 1876 година, дюкянът на Кочо в Пловдив отново станал  тайно  революционно място.  Той самият бил член на Пловдивския  революционен комитет.  Бил включен във Военния съвет на Перущица, заедно с Петър  Бонев, братя Тилеви и Спас Гинов.

Била организирана  отбраната на село Перущица  по време на предстоящото въстание. Пътят за Пловдив трябвало да се барикадира с волски коли, пълни с камъни, а чаршията трябвало да пламне като знак за начало на въстанието.

Кочо и Димитър Свещаров изпълнили дълга си и запалили дюкяните си. Турците обаче бързо потушили пожара.  Тогава Кочо  качил на каруца жена си и дъщеря си, както и племенницата си  Варвара и  всички се отправили към Перущица.

Въстаниците се борили храбро  седем дни , но насреща им били хиляди  - башибозук, войска, както и планинска артилерия.  

Кочо и Спас Гинов били принудени  да се приберат при семействата си, които се криели в църквата “Св.св. Архангел Гавраил и Михаил”.

Именно там се случва кървавата трагедия.. Когато разбрали, че краят идва, мъжете решили - смърт по своя воля: няма да се  оставят живи в ръцете на врага.

Първи посегнал  на своите Спас Гинов, примерът му последвали Спас Цинцарски,  Иван Хаджитилев, Гочо Мишев, Кочо, който убил жена си, детето , племенницата, както и себе си.  Всичките 22-ма мъже в църквата направили същото.  Загинали 347 души, но не като роби, а като свободни хора, по своя воля.

Западната преса тогава писала, че в Перущица, от население 2000 души,  са останали  живи само 150.

Най-покъртително е описал перущенската епопея Иван Вазов в стихотворението си ”Кочо”. Поетът е избрал него, въпреки че като  Кочо  са били мнозина.

Така името на Кочо  Честименски става символ на родолюбие и героизъм.

Реклама Инвестор.БГ


Вход и регистрация
Влез или се регистрирай за да пишеш...