Narstud
11-11-2009, 17:39
Младите на Австрия:
„Университетите принадлежат на студентите!”
„Преди окупирането на зала „Аудимакс” на 22 октомври от хиляди учащи се всеки активен студент можеше с право да опише колегите си като апатични и бездейни. След завземането й, ние вече заедно творим новата действителност... „
Ще ви призная, че сега, близо две седмици след началото на събитията в Австрия, докато ги пиша тези редове за хода и целите на студентската дейност там, аз като български студент изпитвам нескрито вълнение и радост. Сякаш разтоянието и разликата в условията между там и тук нямат значение, та зарядът на духовете и нагласата на умовете в тази борба оттекват навсякъде, където има млади хора, готвещи се да променят действителността. Започвайки от своите университети! Австрийските ни колеги посяха непризнаващ границите ентусиазъм, защото наред с невероятния плам и върховни усилия за демократизиране на своята непосредствена среда, които употребяват в борбата си, издигнаха с присъщата младежка честност за всеки вярващ в по-справедливото бъдеще на човечеството искане: ПОВЕЧЕ НИКАКВИ ОГРАНИЧЕНИЯ В ОБРАЗОВАНИЕТО– нито в ЕВРОПА, нито където и да било ПО СВЕТА!
Откровено казано, този текст не е подходящ за всички граждани, заслепени и безрезервно доверяващи се на налагания ни днес култ към „нерушимостта и целостта” на Европейския съюз и непогрешимия глас на Брюксел. Доста сергии на сляпо доверие към тази официална политическа линия на поведение могат вече преспокойно да хлопнат кепенци и у нас, стига подобни хора да си отворят очите за пълното измерение на сегашната действителност. Поне що се касае до системата на образованието, на общественото и държавно образование. Изисква се малко критичност, даже не толкова лична смелост за това. Самият „Болонски процес” в качеството си на образователен проект, изпълняван в Европа вече цяло десетилетие, от няколко години непрекъснато получава морална присъда на пълно отхвърляне от потърпевшите от реформите му. Точно милионите студенти, ученици, преподаватели, учители и учени от почти всички европейски държави са тези, които преминават от словесната си оценка за този фалш към все по-пълнокръвни като масовост и настъпателни откъм алтернативи действия. Случаят с Австрия е такъв. Студентската и преподавателска общност се обединява в действията си и издига широки, но съвсем конкретни искания и те са неизменна част от една протестна вълна, минаваща Европа от шир на длъж, без съществена разлика на най-близкото историческо минало на различните общества. Защото спорът не е за демократичните традиции преди, а е за съдържанието и формата на бъдещите перспективи. Няма съмнение, че тази вълна е нов начин на мислене, че тя е родена и поддържана от неовластените народни среди, в които се припознават, в противоположност на натрапвания от политическа и бизнес власт модел на елитарност, мнозинството от студентите и техните преподаватели.
Но нека преценката за случващото се в Австрия и съпоставките с нашата страна останат открити за четящия.
Прочети цялата статия на:
сайта на Студентско-ученическо движение "Призив за образование"
„Университетите принадлежат на студентите!”
„Преди окупирането на зала „Аудимакс” на 22 октомври от хиляди учащи се всеки активен студент можеше с право да опише колегите си като апатични и бездейни. След завземането й, ние вече заедно творим новата действителност... „
Ще ви призная, че сега, близо две седмици след началото на събитията в Австрия, докато ги пиша тези редове за хода и целите на студентската дейност там, аз като български студент изпитвам нескрито вълнение и радост. Сякаш разтоянието и разликата в условията между там и тук нямат значение, та зарядът на духовете и нагласата на умовете в тази борба оттекват навсякъде, където има млади хора, готвещи се да променят действителността. Започвайки от своите университети! Австрийските ни колеги посяха непризнаващ границите ентусиазъм, защото наред с невероятния плам и върховни усилия за демократизиране на своята непосредствена среда, които употребяват в борбата си, издигнаха с присъщата младежка честност за всеки вярващ в по-справедливото бъдеще на човечеството искане: ПОВЕЧЕ НИКАКВИ ОГРАНИЧЕНИЯ В ОБРАЗОВАНИЕТО– нито в ЕВРОПА, нито където и да било ПО СВЕТА!
Откровено казано, този текст не е подходящ за всички граждани, заслепени и безрезервно доверяващи се на налагания ни днес култ към „нерушимостта и целостта” на Европейския съюз и непогрешимия глас на Брюксел. Доста сергии на сляпо доверие към тази официална политическа линия на поведение могат вече преспокойно да хлопнат кепенци и у нас, стига подобни хора да си отворят очите за пълното измерение на сегашната действителност. Поне що се касае до системата на образованието, на общественото и държавно образование. Изисква се малко критичност, даже не толкова лична смелост за това. Самият „Болонски процес” в качеството си на образователен проект, изпълняван в Европа вече цяло десетилетие, от няколко години непрекъснато получава морална присъда на пълно отхвърляне от потърпевшите от реформите му. Точно милионите студенти, ученици, преподаватели, учители и учени от почти всички европейски държави са тези, които преминават от словесната си оценка за този фалш към все по-пълнокръвни като масовост и настъпателни откъм алтернативи действия. Случаят с Австрия е такъв. Студентската и преподавателска общност се обединява в действията си и издига широки, но съвсем конкретни искания и те са неизменна част от една протестна вълна, минаваща Европа от шир на длъж, без съществена разлика на най-близкото историческо минало на различните общества. Защото спорът не е за демократичните традиции преди, а е за съдържанието и формата на бъдещите перспективи. Няма съмнение, че тази вълна е нов начин на мислене, че тя е родена и поддържана от неовластените народни среди, в които се припознават, в противоположност на натрапвания от политическа и бизнес власт модел на елитарност, мнозинството от студентите и техните преподаватели.
Но нека преценката за случващото се в Австрия и съпоставките с нашата страна останат открити за четящия.
Прочети цялата статия на:
сайта на Студентско-ученическо движение "Призив за образование"