View Full Version : Нов закон за училищното образование
Вчера просветният министър Сергей Игнатов представи новата концепция, на базата на която ще бъде изработен новият закон за училищното образование. Ще бъде въведен нов модел, който ще наподобява британската образователна система. Очаква се новият закон да влезе в сила през новата 2012-13 година, след гласуване в парламента.
Според проекта за новия закон, основно училище ще се завършва след 7-ми клас. Първият гимназиален клас пък ще приключва в 10-ти клас. После учениците ще имат правото, при желание, да прекъснат за няколко години обучението си и по-късно да продължат във втория гимназиален етап - 11-ти и 12-ти клас. Именно тук е използван британският опит. При него учениците ще учат само три учебни предмета, в които след това ще кандидатстват в университетите.
Що се отнася до професионалните гимназии и техникумите, именно в този втори гимназиален етап, учениците ще усвояват професия и ще провеждат учебни практики. Задължително ще се изучават само български език, математика, физкултура и гражданско образование.
Два от профилиращите предмети ще се задават от министерството. Третия обаче училището ще посочва само. То може да прави и съвместни програми с ВУЗ-овете, така че младежите да учат още в гимназията университетски материал. Ако след това продължат да следват във ВУЗ със същия профил, университетът може да им признае кредити по съответните изучавани предмети, така че да не ги учат повторно и да завършат по-рано. Втората задължителна матура пък трябва да бъде по един от профилиращите предмети.
Новост в проекто-закона е това, че шофьорска книжка вече ще може да се взима само при завършен 10-ти клас. Досега това ставаше след завършен 8-ми.
Оценка за поведение няма да има, но на нейно място ще има 14 подкрепящи мерки за ученика. Сред тях има, както общественополезен труд, така и възможност с ученика да говори личност, която то уважава и тя да го мотивира да промени поведението си. В училищата ще има и специален екип за мотивация на проблемните ученици.
Тема за мнения и коментари, относно новият закон. Какво мислите за тази реформа?
BladeDancer
03-23-2011, 14:50
ъм тва за 10 клас и 1-ва и 2-ра степен гимназиално обучение е супер. Най-накрая да разберат, че ненужните работи (уж от обща култура) не трябва да ни пречат...
Toeст след 10 клас ще учим задължително 3 предмета?
Fiction7577
03-23-2011, 15:47
Пфффф мене това с дипломите за основно няма да ме хване, жалко. :(
Звучи интересно...дано наистина да е в плюс за учащите...
Няма повтарям няма никакъв смисъл да се надгражда и подобрява система измислена през 16-17 век.Защо математиката е задължителен предмет?! Кому нужно е да знае как да смята на 3-та степен на дроп през крив макарон?! Не го казвам само защото съм ученик.От класа ни има само 1 човек който се влече от математика.Трябва хората да се насочат към предмета и заниманието което харесват.Аз харесвам т.е обожавам като цяло МПС-та ,но вместо в механо влязох в икономически техникум ,защото е престижен.Имам предвид точно тази йерархия при училищата трябва да се премахне.Оценяване по държание винаги ще има.ОЦЕНЯВАНЕТО НЯМА КАК ДА БЪДЕ ОБЕКТИВНО!!! Винаги то ще зависи от мнението на учителя и т.е дали харесва ученика.Няма какво да говорим повече въпреки това със сигурност е по-добра от настоящата.
П.П Математиката трябва да е задължителна до 7-ми клас и до там.Всеки може да се оправи тези знания в нормалния живот и то дори до 5-ти клас ,но би било прекалено малко
SmilezZz
03-23-2011, 16:55
Mario95 - Не си много прав за математиката.. Животът като цяло си е математика.. Без знания по този предмет,надали ще си намериш някаква работа.. А това,че от класа ти само един го влече математиката - не означава,че и при другите е така.. А ако на никого не му харесваше математиката,надали щеше да има математически гимназии.. Всеки с мнението си..
Но този престой след 10 клас не мога да го разбера.. Какъв е смисъла ? Хубаво ще е учениците сами да изберат предметите,които им допадат.. Тъй като според мен всеки си има определени предпочитания,пък и някои предмети просто са ненужни.. Поне за мене
BladeDancer
03-23-2011, 17:16
Mario95 - Не си много прав за математиката.. Животът като цяло си е математика.. Без знания по този предмет,надали ще си намериш някаква работа.. А това,че от класа ти само един го влече математиката - не означава,че и при другите е така.. А ако на никого не му харесваше математиката,надали щеше да има математически гимназии.. Всеки с мнението си..
Но този престой след 10 клас не мога да го разбера.. Какъв е смисъла ? Хубаво ще е учениците сами да изберат предметите,които им допадат.. Тъй като според мен всеки си има определени предпочитания,пък и някои предмети просто са ненужни.. Поне за мене
В МГ съм и нека ти обясня. От 27 човека клас нито един не иска да учи математика. Целия ни випуск е влезнал в мг-то за всичко друго но не и математика ( било то биология , информатика, инф. технология, химия и др.). Математиката ни я вкарват ейтака за да може да се учи математика. Подлъгват ни с хубави предмети а всъщност тях едвам едвам си ги учим, а според класния трябва да знаем математика щото ако ние не я знаем кой щял да я знаел... Тва трябва да се махне от системата, защото дай боже един ден да имам син или дъщеря и ако той/тя иска да учи например информатика и да я пратя в мг и вместо това да учи математика физика химия биология история и география като луда, а по информатика и информационни да учи как се използва Microsoft Office pack.. Кво е тва ? Тва и дете в 5-ти клас може да го направи. Защо хора в 9-ми клас ще си спукат гъзовете от учене за добра диплома ( която няма да имат щото е невъзможно с тва темпо .. ), а пък да не учат това което искат да учат в бъдеще. Ами кво да ни привлече в тва даскало например? Учи кво е правил Карл Мартел или къде Танджикичийница на картата, или например, че основите се съединяват само с тва и тва, а всъщност макарата подвижната спестявала си едиколко си сила ама ние трябва да знаем формулата в реалния живот и разбираш ли си носим химикалка и тефтерче и каот трябва да отвъртим болт със някакъв ключ първо смятаме колко трябва да му е рамото за да го отвъртим. Тва са пълни глупости. Системата в момента е толкова тъпа, че...
radeberger
03-23-2011, 17:33
^^^Ами от самото име МГ (математическа гимназия) е пределно ясно, че се набляга на математика. Това е все едно да вляза в английска гимназия и да не ми се учи английски език.
Има си специализирани училища за информатика и тн.
А по темата: Изглежда ми малко странно, но така и така, едва ли ще заработи тази система по-рано от след 2-3 години. До тогава ще съм завършил и не ме вълнува особено.
Unendlich
03-23-2011, 17:49
Mario95 - Не си много прав за математиката.. Животът като цяло си е математика.. Без знания по този предмет,надали ще си намериш някаква работа.. А това,че от класа ти само един го влече математиката - не означава,че и при другите е така.. А ако на никого не му харесваше математиката,надали щеше да има математически гимназии.. Всеки с мнението си..
Но този престой след 10 клас не мога да го разбера.. Какъв е смисъла ? Хубаво ще е учениците сами да изберат предметите,които им допадат.. Тъй като според мен всеки си има определени предпочитания,пък и някои предмети просто са ненужни.. Поне за мене
Животът като цяло е математика ? Айде бе - сигурно в магазина ще си смятам косинуса на хляба по тангенса на сиренцето и синуса на млякото с котангенса на яйчицата ( и са тва всичкото под корен, нали ) Стига глупости, отдавна сме взели в учебната програма всичко над средното ниво, повечето неща са неприложими в действителност, освен ако не бачкаш няква работа, която го изисква. И още нещо - не всички професии се изчерпват с математика, така че на много места ще ме вземат без особени и блестящи математически способности 8)
BladeDancer
03-23-2011, 18:06
^^^Ами от самото име МГ (математическа гимназия) е пределно ясно, че се набляга на математика. Това е все едно да вляза в английска гимназия и да не ми се учи английски език.
Има си специализирани училища за информатика и тн.
А по темата: Изглежда ми малко странно, но така и така, едва ли ще заработи тази система по-рано от след 2-3 години. До тогава ще съм завършил и не ме вълнува особено.
В които е по-зле...
iiordanova
03-23-2011, 18:19
Като цяло звучи интересно.
И аз не мога да разбера защо са задължени всички ученици да учат математика? И аз съм в МГ , и се броят на пръстите на едната ми ръка хората , които са от моя випуск , и са в гимназията заради математиката. Даже и много хора няма да учат , този профил ,който са избрали в гимназията. Повечето ученици се бутат в елитните гимназии , за да са просто в тях. Да , нивото е по-високо , но малко хора успяват да го удържат и да имат висок успех. За мен задължителни трябва да са - българския и чуждия език. В езиците е бъдещето! Без език сме за никъде.
Като цяло новите реформи са много хаотични.
Не си много прав за математиката.. Животът като цяло си е математика.. Без знания по този предмет,надали ще си намериш някаква работа.. А това,че от класа ти само един го влече математиката - не означава,че и при другите е така.. А ако на никого не му харесваше математиката,надали щеше да има математически гимназии.. Всеки с мнението си...
Все едно чета реплика на учител по математика, нищо лично, но пък и нищо вярно. Не смяташ ли, че за 10 години в средния курс е недостатъчно наученото по математика ? От 7 клас нагоре ефекта е нулев и се учат много излишни неща, не само по математика. Най-добре би било до 7 клас всичко да остане, както си е. След това нагоре, от 8 до 10 клас, трябва да се учат ПРАКТИЧЕСКИ насочени неща - не безсмислени формули и теореми от всякакви предмети, които така или иначе не ти влизат в живота. Когато учиш Физика например ти трябва да знаеш какво е макарата и за какво служи. Ефект от решаване на задачи и формули няма (с изключение на профилираните паралелки, те обаче са изключение). Няма ефект от механическо зазубряне. Глупавото е, че тези, които трябва да осъзнаят това, не го правят и по този начин страдат всички.
За пръв път мога да кажа, че този закон ми харесва, като изключим задължителните предмети и матурите. За задължителни трябва да бъдат: Български език (БЕЗ Литература!), Физкултура и Гражданско образование. Освен тези предмети, като задължително да се изучават два или три специфични за всяка паралелка профилиращи предмети (за Гимназии и Техникуми), а за СОУ - два/три предмета по избор. Накрая задължителна матура по Български език + две по желание или задължителна по профил предмети + 1 по желание.
То хубаво момчета и момичета ,но въпроса е че никой не го боли фара какво мисли "малкия човек" и под това нямам предвид непълнолетните а хората като цяло :(
Смислено е, но ние ще си се пържим, защото няма да ни хване.
Това е доста добро предложение от страна на министерството, харесва ми.
Математиката трябва да остане според мен, въпреки че и аз не я харесвам никак. Може би трябва учебния план да се промени, да се съкрати нещо, но то всичко си е вързано.. ужас. 8-)
Ама чужд език ли няма да се учи? Или то ще се избира от съответния клас, когато стигнат до гимназиялния етап?
Просто го казваш така защото просто звучи странно.Морално не прието е да не се изучава математика...
Просто го казваш така защото просто звучи странно.Морално не прието е да не се изучава математика...
Но нека си признаем, че не полагаме и никакви усилия да я схванем. Има учители, които не я преподават хубаво.. и децата остават с грешно впечатление за предмета.
Eм пък аз да ти кажа пробвал съм се ,но нещо в което не виждам смисъл не се и мъча да го уча
SmilezZz
03-23-2011, 19:58
Unendlich и всички останали,които ме "нападнаха" относно математиката.. Почти всяка професия (да не кажа всяка) изисква малко или много знания по математика.. А формулите (във физиката,математиката) или "откривателите",учените ни ги преподават за обща култура.. Представи колко смешно ще ти е - например някой да не знае кой е основал първата българска държава (по история).. Съгласна съм,че има и някакви ненужни неща,но като цяло математиката си е доста добра наука и дава доста възможности за реализация..
Относно математическите гимназии и главно за профилите с ИТ и информатика:
Информатиката и математиката са хипер тясно свързани.. Едното - не може без другото.. Така,че щом сте влезли с информатиката,ще си учите и математиката..
Колежке напълно възразявам.1-во информатика и математика са тясно свързани колкото са свързани кучетата и котките.Това че има числа нищо не узначава.Формолите не отговарят а напротив само се объркваш от цялата пихтия от информация.Физика и малко вероятно химия съм съгласен.Предпочитам те да ми бъдат задължителен предмет вместо математиката.Всъщност химията само за спец училища защото тя пък на още по-малко хора ще влезе в живота...
Eм пък аз да ти кажа пробвал съм се ,но нещо в което не виждам смисъл не се и мъча да го уча
Еми значи не ти е силата там имаш си други интереси. Ти си гледай интереса, както се казва, но по математика вързвай там няко друга четворка, колкото да ти е мир на главата. Аз така правя.
В крайна сметка на никой нищо не му е станало като е учил математика.
SmilezZz
03-23-2011, 20:16
Напротив - тясно свързани са си.. Потвърждавали са ми го хора,които учат в Математическа гимназия в профил: Информатика.. Също така и познат учител,който преподава по Информатика.. Доста неща съм чела относно математиката - тъй като при кандидатстването си се колебаех дали да е с математика или с биология.. В крайна сметка избрах биологията,за което май вече съжалявам..
Както и да е.. Това,че на теб не ти се отдава - не означава,че не трябва да съществува такъв предмет..
Не вникваш в това което аз ти казвам.Учиш в МГ-то спец училище за математика.Учи си я.Аз уча в иконома.Счетоводство защо аджеба трябва да уча и математика?!Мога да вадя и да събирам повече не ми трябва...така си е
NAPAST94
03-23-2011, 20:33
Той нека съществува, но да бъде подробно изучаван от хората, на които им се отдава, а не от всички. И на мен ми писна да си съдирам задника да уча по предметите, които няма да ми трябват за изпити и матури, но ще ми развалят страшно много дипломата. Решил съм да продължа с английски и география, а това са двата предмета заедно с историята(която ми е интересна), които съм занемарил най-много от учене по математика, химия, биология и физика. Писна ми! Жалко че дори и да се осъществи реформата, голяма част от пишещите в темата, няма да могат да се възползват :?
Вече се дразня от това: "Това не ми харесва, няма да го уча, пък това ми харесва ще го уча!"
Ако знаете в живота колко работи няма да ви харесат, но ще се наложи да ги правите. Учете това, което е утвърдено в образователната система и си четете. И аз се занемарявам изпитите, с ненужни предмети за мен ама не се оплаквам.
Вече се дразня от това: "Това не ми харесва, няма да го уча, пък това ми харесва ще го уча!"
Ако знаете в живота колко работи няма да ви харесат, но ще се наложи да ги правите. Учете това, което е утвърдено в образователната система и си четете. И аз се занемарявам изпитите, с ненужни предмети за мен ама не се оплаквам.
Unendlich
03-24-2011, 12:00
Значи глей са, в ПОВЕЧЕТО професии се изискват съвсем елементарни знания по математика, както и като цяло в нормалния живот – да събереш, извадиш, умножиш, разделиш. И в някъв рядък случай най-елементарните формули за квадрат, триъгълник и щуротии. И не са някакви ненужни неща, а като цяло всичко след 7-ми клас (освен, ако не се избира професия, която изисква повече знания по математика) са ненужни.Даже и тва е много. То са една камара формули, теореми, физики, егати и общата култура, подвижен справочник ли да стане човек ? И то не е и за смях някой да не знае елементарните неща от българската история, а си е за съжаление. Та мисълта ми е, че за МГ-атата и училищата, които изучават засилено математика трябва да е едно, а за ЕГ-тата и другите с хуманитарни профили да е друго. Защото аз съм в ЕГ и не е особено редно да уча математика на второ равнище ..
WaterLilly
03-24-2011, 12:39
Според мен пък трябва да си се учи математика. Не за всичките ненужни формули и глупости, които забравяш веднага след като спреш да ги използваш, а за развитието на ума, на логиката и т.н. Не мога и да си представя колко по-тъпа бих била, ако от 7 клас насам не бях решавала задачи.
Може би трябва да се направи нещо относно оценяването или смятането на оценката на дипломата, за да не са ощетени тези, на които не им пука за нея. Така хем няма да ни натоварват, хем все пак ще имаме така наречената "обща култура", с която оправдават всички простотии, с които ни тъпчат главите.
iiordanova
03-24-2011, 12:59
Познавам много хора в профил Информатика и мога да заявя , че въобще не са свързани с математиката. Всички си мислят , че математиката върви с информатиката. Ама не е така.
Да , вярно е , че има учители , които не могат да преподават и много от учениците не харесват математиката. Аз попаднах на гадна учителка 5 - 7 клас , но сега в 8 клас имам прекрасна учителка по математика. Преди не харесвах математиката , но сега е обратното. Харесвам я , на ниво - решаване на основни задачи.
WaterLilly
03-24-2011, 13:24
Аз пък мога да заявя, че в най-най-най-основната информатика, която уча аз, се правят програми, с които се създават алгоритми именно за решаване на математически задачи. Щом на мен ми трябва математика, представям си какво решават хората с профил информатика, при които трябва да е в пъти по-трудно.
Пфффф мене това с дипломите за основно няма да ме хване, жалко. :(
:-o :( :( :( :( :( :o
WaterLilly и ти си нямаш на идея какво правиш по информатика.Сега съм 9-ти клас ела ми разправяй че е свързана с математиката информатиката.Изглежда като математична задача ама до там.Начина на решаване няма нищо общо.
mrtn и ти човек четеш между редовете.Нека е задължителна до 7-ми клас.На мен не ми харесва от 4-ти нагоре ама трябва ,но вече 8-ми нагоре са простотии.
Не мога и да си представя колко по-тъпа бих била, ако от 7 клас насам не бях решавала задачи.
Аз не съм решавал и имаш ли си на идея колко по-полезни неща знам.Честен кръст с математиката съм скаран и не се занимавам с нея и смея да твърдя че съм доста интелигентен.Много по добри начини има за развиване на логика:Кръстословици ,судоко, Дискавъри чанъл и т.н.Това е моята програма