- Форум
- Тийн интереси и проблеми
- Училище и приятели
- Махат от учебника Вазовия “Кочо”
Махат от учебника Вазовия “Кочо”
Четивата за зверства и насилие отиват в коша
В новите читанки и христоматии не трябва да присъстват поеми от типа на "Кочо" и други творби, които увреждат детската психика със съдържащото се в текста насилие. В новата програма по литература трябва да се заложи повече на жизнеутвърждаващи четива, които отварят очите на непълнолетните към света на глобализма. Директивата е на Министерството на образованието. От МОН първо поискаха от авторите на учебниците по история четивата им да бъдат изчистени от кръв, насилие и варварство. Същото се отнася и за онези, които пишат помагалата по литература.
Тийнейджърите вече ще се готвят по учебници от нов тип. От месеци насам експерти в образователното министерство пресяват четивата, които влизат в учебниците. Така че да ги адаптират, от една страна, към изискванията на Европа и Америка. А от друга - да ги направят адекватни на текстовете по история и на разпределението на уроците в тези часове.
Само преди десетина дни от МОН оповестиха, че в учебниците по история кървавите събития ще бъдат сведени до минимум - еничарството, зверствата по време на османското робство и на Втората световна война ще бъдат споменавани на минимално количество редове, за да не израстват децата с мисълта за насилието.
Същото важи и за литературата, откъдето в момента експертите "почистват" всички уроци, свързани с жестокостите на поробители, неравнопоставеност, войни. Специалисти от министерството споделиха, че засега осъществяват сериозна чистка на Вазов с неговите "Кочо" и "Перущица", като за сметка на това е замислено в програмата да присъстват по-активно негови произведения за природата - например "Великата Рилска пустиня". "Епопея на забравените" вероятно ще бъде представена само с "Левски" и "Паисий". Все още е под въпрос дали "Опълченците на Шипка" ще остане в задължителната програма, или вече ще бъде част от свободноизбираемата подготовка. "Новото гробище на Сливница" задължително ще остане заради патриотичния си оттенък, същото важи и за "Българският език".
Заради щекотливите теми, свързани с Македония, Яворовото "Ден денувам", което вече звучи по всички кръчми в изпълнение на Володя Стоянов, е на път да излезе от учебниците. Това важи и за целия "македонски цикъл" на поета.
Експертите планират също свиване на темите от старобългарската литература, които досега се изучаваха в осми клас, в рамките на два или три учебни часа. В тях децата трябва да се запознаят само с фактологията на старата ни литература, но не и да изучават самите произведения. Досега те се занимаваха с "Похвално слово за Кирил" и "Азбучната молитва" на Константин Преславски, като по този начин усвояваха и разликата между жанровете. Сега замисълът е тези четива да се учат само в специализирани училища като гимназията за древни езици и култура или в часовете по свободноизбираема подготовка.
Възраждането също сваля гард в часовете за общообразователните гимназии - то вече ще бъде представено само с "История славянобългарска" на Паисий Хилендарски, като броят на часовете за нейното изучаване се намалява. Софроний Врачански, както и автори като Добри Чинтулов и Добри Войников най-вероятно ще останат само в рамките на един учебен час, защото и по твърдения на експертите "техните творби имат по-скоро историческо, отколкото литературно значение". Ако учениците желаят да се запознаят по-задълбочено с тях, могат да ги усвояват в часове по свободноизбираема подготовка.
Единственият представител на Възрожденската литература, останал незасегнат от "чистката", ще бъде Христо Ботев. Неговите творби и часовете, предвидени за тях, се запазват непокътнати. Същото важи и за повечето автори, които досега са били в кандидатстудентските справочници, казаха от МОН. Новост в програмата обаче е включването на съвременни творци в програмата. "За първи път модерната литература няма да спре до Атанас Далчев, а ще включи автори като Константин Павлов, Борис Христов и дори Георги Господинов", казаха от МОН. В началото се предвижда преподавателите да избират кои от тях да преподават редовните часове и кого да оставят за времето, посветено на свободноизбираемата подготовка. След време съобразно предпочитанията на даскали и ученици някои от съвременните поети ще влязат трайно в програмата.
Стела СТОЯНОВА
http://www.standartnews.com/archive/...ty/s4726_5.htm
Moderated by Tiffany
по точка 1 от правилника.
Първо: изисквания от Европа, Америка или друга държава или институция НЯМА! И не може да има, защото това е в разрез с правата на човека, суверенността на държавите и още хиляди морални и правни закони.
Поредната простотия, изплюта от немощните умове по висшите етажи!
Да махнат "Кочо"?! Да махнат ужасите на османското потисничество?! Това не би се случило дори в заблудената в прехода България. Не го вярвам! Отказвам да повярвам!
Това не е насилие! Това е най-силният патриотичен афродизиак, който познавам! Не съм виждал българин, който да е останал безчувствен пред "Кочо" и "Опълчениците на Шипка" - две от най-добрите произведения на иначе посредствения Вазов. Не познавам българин, който да е забравил кръвния данък и петте века робство, който да не знае за Батак, Перущица и останалите изклани села. Сигурно ще премахнат и Априлското въстание, нали?
Не, отказвам да повярвам в такъв абсурд. Това просто е поредният журналист, полакомил се да цитира чистачката на тоалетните в МОН. Нали разправяха, че ще махнат "Аз съм българче" от букварите.. Е, какво стана?
Само да подам одобрението си за съкращаването на автори, които са в програмата заради причини, странични от качествата им на писатели. Бездарната литература, която ни карат да учим, е доста голям процент.
vazov nikoga ne mi e dopadal.. tva za ko4o vuob6te ne me interesuva..
Напрао да махнат Литературата ако искат и без т'ва е по-хубаво да се изучава Български език а не 90% Литература
HMSU.ORG
поредната " умна " постъпка
те и "аз съм българче" щяха да махат....до къде стигат хората
това си ни е наша история, какво ни боли нас за ЕС щом се отнася за нашата литература
"Целувка за лека нощ"
Българският ако не си го научил до 8ми клас, отиде. Като гледам, тука повечето са такива.
"Това за Кочо въобще не ме интересува." - Момиче или момче - ТИ СИ ОЛИГОФРЕН!
То вече в големите градове надписите са на други езици. Термините които използваме са чуждици. Остава и литературата да ни махнат..
Боже, ама вие на вестници ли вярвате![]()
11 tochka deaktiven profil.
Брат, и на мен творчеството на Вазов не ми харесва. Надявам се да не определиш и мен като олигофрен. Окей?Първоначално написано от shizzle
![]()
Левски шампион але але!
Присъединявам се към air_J. На мен също Вазов не ми е сред любимите български автори. А са пипнали Йовков или Яворов, тогава ще ставаме на въргал.
momi4e sum i koe e oligofrenskoto?? ti vuob6te 4el li si Ko4o ta mi dava6 akul?Първоначално написано от shizzle
Аз пък като чета нещата на Вазов настръхавм целия от глава до пети. Толкова ясно описани и въздействащи картини никога не съм виждал от друг български автор!
mislq 4e mnogo po stoinostni ne6ta imat Никола Въпцаров и Христо Смирненски ako 6te vsi4ki drugi poeti da mahnat vse mi e taq samo teq dvamata da gi ostavqt !!!
huu ma Vapcarov se pi6e s "a" ..Първоначално написано от korn___
Всеки си има вкусове, но това просот е част и то много съществена от нашата история. В случая дори не е важно дали ни харесва или не. Важното е че едно по едно систематично елиминират спомените ни и нещата, които ни крепят като нация.
За тези, които все още не се сещат за какво става дума точно:
Кочо
O, движенье славно, о, мрачно движенье,
дни на борба горда, о, дни на паденье!
Епопея тъмна, непозната нам,
епопея, пълна с геройство и срам!
Храмът беше пълен с деца и невести,
с въстаници бодри и бащи злочести,
които борбата в тез зидове сбра.
Участта си всякой вече я разбра.
Врагът от три деня наоколо храма
гърмеше отчаян. Ни страх, ни измама,
ни бой, ни закани нямаха успех.
Борците държаха и никой от тех
за сдаване срамно уста не отвори
и лицето първи да си опозори.
Оградата беше прилична на пещ
задушена, пълна със въздух горещ
и със дим барутен. Свирепият глад
издаваше вече своя вик познат.
Децата пищяха уплашени, бледни
пред майки убити и трупове ледни.
Борбата кипеше отвътре, отвън,
Във всички очи пламтеше огън.
Болнави и здрави, богати, сюрмаси,
русите главички и белите власи
зимаха участье в последния бой.
Майката мълвеше:"Чедо, Не се бой!"
и даваше сину напълнена пушка;
и старата баба, що едвам се люшка,
носеше куршуми в свойта пола,
и мъжът, учуден, имаше крила:
отзади, до него, жена му любима
гледаше азлъкът пупал дали има.
Децата пищяха като за пръв път
чеваха гърмежи и гледаха кръв.
и боят кипеше отвътре, отвън.
Много борци хладни спяха вечен сън,
и димът беше гъстък, и смъртта не беше
ни грозна, ни страшна, и кръвта шуртеше
из женски гърди наместо млеко.
Лудост бе пламнала във всяко око.
Старците търчаха с ярост на лице
и търесеха пушки с трепетни ръце...
Отвън враговете диви, побеснели
сган башибозуци храма налетели -
фучаха, гърмяха, надаваха рев
и падаха мъртви във немощен гнев.
Главатарят техен, с кръв топла оквасен,
на таз жътва дива гледаше безгласен,
и страхът неволно обзе му духът
пред тез раи слаби, що сееха смърт,
и вместо молби, плач пукаха куршуми.
Изведнъж далеко, на голите друми,
войска се зададе с трясък, тичешком...
Сганта се зарадва, а в божия дом
душите сетиха трепет и смущенье
като пред десница, що принася мщенье.
Битката утихна...Разредя димът,
и някой глас чу се, че ехти в шумът:
-Ний се бихме, братя, с башибозуци,
защото са мръсни, диви и хайдуци...
Ето, царска сила, да се предадем!
-Не щем! - Не! - Не бива! По-добре да мрем!
-Пушките си дайте! - Не! Не! - Що да сторим?
- Да се покорим ли? - Мълчи! Да се борим!
- Предателят кой е?! - Долу! - викат с бяс. -
Спогодба не става между тях и нас!
Една жена викна:"Чуйте! Срам)!" и пушна
към войската царска и падна бездушна,
и гърмът разклати смаяний народ!
Трепна всяко сърце и всякой живот,
огънят обхвана тия души горди.
- Да се не вдадеме на турските орди!
И гърмежът почна, и боят със гнев
подзе своя страшен и грабен напев,
но йоще по-страшно и йоще по-гробно.
и смъртта из храма фучеше злокобно.
Отчаянье мрачно ицата вапца,
майки не познаха своите деца.
отвън срешу храма зяпнали пушкала
забълваха пламък и бомби, и хала!
и стените стари разлюляха с звук
кат внезапний вятър планинския бук
като тръс подземен многажди повторен.
Изведнъж видяха там зидът съборен!
Перущице бедна, тнездо на гепои,
слава! Вечна слава на чедата твои,
на твоята пепел и на твоя гроб,
дето храбро падна въстаналий роб!
Слава теб, че ти се одържа до крайност
и бори се в пушек, и падна със сяйност.
Ти в борбата черна и пред турский гнев
издигна високо твоя свилен лев,
и глава не клюмна, и меча ни даде,
и твойта светиня срамно не предаде,
и нашта свобода ти я освети.
и зо толкоз жъртви гордо отмъсти.
Поклон на теб, граде, пепелище прашно,
на борба юнашка свидетелство страшно!
Твойте чеда бяха силни в трудний час,
твойта гибел беше тържество за нас,
защото ти падна със падане ново
и в нашта исторйя тури светло слово.
Защото ти блесна в синия простор
след многото подлост, сред общий позор!
Защото пропадна и в гроб се халоса
славно както Прага, както Сарагоса,
обвита във пущек, окъпана в кръв;
защото ти - сетня - пример даде пръв
как мре народа и не моли бога,
и не рече: Милост! - в общата тревога;
и - нищожна, тъмна, без крепост, без мощ
и със голи ръце, и без никой вожд,
без минало славно, без примери славни,
що малките правят с великите равни,
ти с твойта смърт страшна и храбри моми
Картаген надмина, Спарта засрами.
Но войската скоро храмът окръжава,
отвсякъде ужас и смърт приближава.
и сганта, упита от лакома стръв,
и гладна за блудство, за месо и кръв
изскърца със зъби. Бомбите трещяха
и момите красни с децата пишяха.
Слисаните майки с поглед страховит
блъскаха глави си о голия зид
и падаха, други - с настръхнали власи
във свойте колене душаха деца си.
Във тоя миг Кочо - простият чизмар,
наранен отслабнал и бунтовник стар,
повика жена си - млада хубавица,
на гърди с детенце със златна косица
и рече: "Невасто Виж, настая сеч
и по-лошо нещо... Ти разбираш веч...
Искаш ли да умреш?" - И клетата майка
бледна, луда, няма и без да завайка,
сложи се детето с трептящи ръце
и кат го цалуна в бялото чебце,
задтана и рече: "То да е отзади!
Удряй!"...И Кочо ножът си извади
кървав из гърди й; и чучур червен
бликна и затече, и Кочо втрещен
погледна детето. То плачеше, клето!
"Майка ти не ще и сама на небето!"
Рече и замахна като в някой сън
и възви глава си, пламнала в огън.
Главицата падна, трупът се затресе
и кръвта детинска с майчинта се смеси.
И Кочо пак рече: Не остана мощ,
но за един удар имам сила йощ!"
И ножът димещи опря с две ръце
право дето тупа негово сърце.
И падна обагрен, грозен, страховит
с отворени очи и със нож забит.
..............................
..............................
И храмът ехтеше от моми, невести,
кат падаха в кръвье или в безчестье!
И господ от свода, през гъстия дим,
гледаше на всичко тих, невъзмутим!...
мога ли да направя нещо ?
I'm gonna do what ever I want,so why to risk it ?
Към всички, обидили се от думата "олигофрен"
Никой не ви казва да харесвате Вазов. Ако бяхте прочели малко по-внимателно, щяхте да видите, че и аз не съм му особен почитател. Смятам, че е високопарен страхливец, комерсилист и медиократ.
Но в творчеството му има няколко попадения, които, ако не от друго, то от патриотизъм трябва да -уважавате-. Това са "Кочо", "Обесването на Васил Левски", "Новото гробище над Перущица", "Опълченците на Шипка"... Това са символите от времето на Априлското въстание и Освободителната война - най-ярките звезди в скорошната ни история. Да кажете, че не се интересувате от тях означава, че загърбвате безброят гробове, разорали земята ни, че стъпквате на прах костите, с които е засята родината ни, за да израстнете ВИЕ свободни. А това, дами и господа, е чист олигофренизъм, същото безхаберие, което е накарало Вазов да напише "Епопея на -Забравените-". Точно това е става в момента. Отново.
Към синовете и дъщерите на Предателя пробол Симеона, отворил вратите на Търново и издал Левски. Вие не заслужавате да дишате свободния ни въздух!
Като гледам как е тръгнало, явно ще махат всички произведения, в които се описва как умират турци.
Колкото до Вазов - той е велик. Всичките му произведения са много добре написани. Трябва да бъде уважаван, защото си го е заслужил.
"Music, sweet music, I wish I could caress, caress, caress..."
Както написа shizzle, българският език и граматиката му се учат до осми клас. След това е време да си разшириш мирогледа, така че ще е малко тъпо ако махнат литературата...Първоначално написано от BroozY
"Music, sweet music, I wish I could caress, caress, caress..."