.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 2 от общо 2
  1. #1
    Голям фен Аватара на PR0
    Регистриран на
    Jul 2006
    Град
    Gerena
    Мнения
    520

    Моля, много спешно за утре

    Някой да ми даде информация за образите на Мунчо и Кандов от романа "Под Игото".

  2. #2
    Супер фен
    Регистриран на
    Dec 2005
    Град
    И в началото бе Люлин :D
    Мнения
    2 038
    Подобен поглед същевременно "реабилитира" образа на Кандов, както и част от "амплоата" на Огнянов. Охулван от едни и възхваляван от други, че е създал негативния образ на (социализма и) социалиста Кандов, Вазов е оставал неразбран, а Кандов се е превръщал в изкупителна жертва. Всъщност разказвачът се отнася иронично към предсюжетните младежки увлечения на Кандов, но съвсем съчувствено към любовните му терзания, а със сдържана патетика към бойните му подвизи.

    Новата позиция връща нещата по местата им - за повествователя образът на Кандов не е случаен, а необходим и функционален, защото върху него се крепи едната от двете глобални структури на "Под игото" - романовата5. Кандов се бори не само за сърцето на Рада, а и за сърцето на читателя, неговото присъствие не просто усложнява интригата, а прави възможно състезанието по рицарство и куртоазност, по човечност и войнска доблест с Огнянов, превръща се в конститутивен елемент за интересуващата ни генеративна структура. Без неговия образ няма любовен триъгълник, няма диалог с актуалните за повествователя, разказвача, персонажа модели на Кретиен, Тик, Гьоте, Мюсе, Достоевски, няма напрежение в интимните сфери от света на персонажите...

    Покрай различните функции, с които е натоварен образът на Кандов, той успешно се включва и в митоборческите стремления на Вазов, дръзнал да се усъмни в сакрализираната от Ботев несъвместимост между "песен любовна" и "песен хайдушка". В борбата на смислите Ботевият мит трябва да бъде разколебан от "задружните" усилия на раздвоените между частно и обществено битие Огнянов, Соколов, Кандов. Впрочем конструираните по модела на рицарския роман персонажи противостоят на иконописвания от самия Вазов общобългарски мит за Левски. И точно тук Вазовият експеримент се сблъсква с ледената броня на безупречно работещите в българското съзнание ценности. Функционалното "разсредоточаване" между любов и доблест среща съпротивата на читателя, моделиран от ботевската несъвместимост между тях, но и неумението на повествователя да постигне мяра в алхимическата смес. Нещо, което проблематизира и до днес възможността този аспект от авторовата визия за героичното да добие генеративни, а това ще рече националнозначими функции.

    След разгърналата се в различни посоки теза за смисло-продуктивните импликации на куртоазно-рицарския модел в романа "Под игото", нека се опитаме да систематизираме основанията за направените разсъждения. Първото, с което се сблъскваме в повърхнинната структура на текста, е учудващата честота в употребата на думата "рицар" и производните и /7 пъти/, отнесена към определена група персонажи - Огнянов и Кандов. А също така отделни синонимизиращи с нея думи - "благородство" и производните й /най-малко 21 пъти/. Освен Огнянов, който привлича почти половината от употребите, тя характеризира Кандов, чорбаджи Марко, братът на Муратлийски, отец Йеротей, Каблешков... Не е без значение и кой раздава квалификациите - Рада, Соколов, Викентий, Огнянов, Кандов, разказвачът (по-често сближавайки се с гледната точка на определен персонаж)... Към същия контекстуален кръг спада засилената или акцентната употреба на думите "чест", "доблест", "любов", "достойнство", "слава", "героизъм"... За Кандов жената е обект на любов, ухажване, игра, тя е духовно, а не прагматично същество, в каквото я превръщат нормите-"предразсъдки", затова той се обявява против "целомъдрие, брак, съпружеска вярност, свети майчини обязаности и други нелепости"17. За него жената е винаги свободна да прави своя избор, винаги може да остави един заради друг. "Дамата може да приеме любовта на двама поклонници, но да отвърне с взаимност може само на един" - гласи нормативизиращият трактат от края на ХII в. на Андрей Капелан "За любовта"18. Така в крайна сметка ще постъпи Рада, а Кандов ще приеме спокойно и с достойнство нейния избор

    http://<br /> http://66.102.9.104/s...ient=firefox-a


    Нещо за Мунчо май има тук :
    http://<br /> http://66.102.9.104/s...ient=firefox-a

    Тук за "Под Игото" : http://66.102.9.104/search?q=cache:V...ient=firefox-a

    2 т. от правилника. Бан на профил

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си