.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 7 от общо 7
  1. #1

    Регистриран на
    Nov 2007
    Град
    Пловдив
    Мнения
    104

    домашна на "Преди да се родя".....

    Имам един проблем ... и той е домашната ...... за домашна имам да напиша няколко реда по проблема: По какво си приличат и по какво се различават двата свята (минало и настояще) в "Преди да се родя". Плс Хелп Просто съм уникално глупав и нз как съм влазъл в ЕГ-Пловдив кат немога да напиша едно такоа домашно.... I'm powerless.....

  2. #2

    Re: домашна на "Преди да се родя".....

    Цитирай Първоначално написано от johnnieWfan
    Имам един проблем ... и той е домашната ...... за домашна имам да напиша няколко реда по проблема: По какво си приличат и по какво се различават двата свята (минало и настояще) в "Преди да се родя". Плс Хелп Просто съм уникално глупав и нз как съм влазъл в ЕГ-Пловдив кат немога да напиша едно такоа домашно.... I'm powerless.....

    Щом си влязъл,не си тъп,можеш !!! прочети това и помисли малко по какво се различават двата свята :


    Преобърнатият патриархален космос в повестта “Преди да се родя и след това” ЛИС

    Повестта на Ивайло Петров “Преди да се родя” представя пред читателя един нов и различен поглед към традиционните ценности в българското село. Авторът е “свидетел” на събития, рисуващи родната Добруджа в далечни, непознати времена, още преди да се роди. Познатият ни патриархален космос, като носител на човешки добродетели, е разколебан. Писателят представя своя обективен, но и иронично-съпричастен поглед към този свят, част от който е той самият, както и неговите най-близки хора. Ивайло Петров ни предлага един нестандартен стил на повествование – разказ за всичко преживяно от все още неродения човек.
    Иронизирайки преобърнатата картина на родовото време, Ивайло Петров отрича невежеството, примитивността и грубостта. “Преди да се родя” съдържа пародия на селската идилия не защото авторът я отрича, а просто защото тя не съществува в света на неговото детство. Иронията му обаче не изключва добронамереност както към хората, така и към случките и събитията. Тя е по скоро бунт към изостаналостта на един затворен, бавно променящ се свят, живеещ по утвърдени от векове навици. Родът е началото на всеки човек, но личността трябва да избере как да живее.
    Повестта започва с един от най-важните моменти в живота на човека – женитбата. Обичаите, свързани с това събитие, са представени чисто прагматично. Проблемът за женитбата е проблем на главата на семейството, а не на момъка. Родителите на бъдещия жених не се интересуват от неговите чувства. Той е длъжен да се подчини на тяхната воля, защото най важно е “ баба и дядо … да се сдобият с още две работни ръце “. Да продължат рода, да народят деца е дълг на младите хора към патриархалните традиции, а това преобръща традиционните ценности.
    С тънка ирония писателят описва усилията на бедното, но с претенции семейство да намери снаха за сина си. Техните усилия предизвикват смях у читателя. Бабата на разказвача смята, че “ момите от селото ще се наредят на опашка пред нашия вратник “. Когато това обаче не става, тя заявява, че “ нито една мома не й се харесва за снаха “. Авторът остроумно допълва “ без да й мине през ум, че хората нямат особено добро мнение за нашата почтена фамилия “.
    Истинско драматично приключение е търсенето на мома. Гочо Патладжана, който има “ дяволски усет да намира за всекиго жена “, е главният помощник. Действието от тук нататък преминава през много комични ситуации, представени като дипломатически преговори. Каракачанката е “ добре законспириран шпионин ”. По-късно обаче тя разкрива целта на посещението си в дома на момъка. Така се получава пародия на стародавния обичай – сватосването.
    Откупът, зестрата, пазарлъците определят съдбата на младоженците. Бракът им е предварително решен от техните родители, затова “ бъдещите съпрузи трябваше да се срещнат поне веднъж преди сватбата и непременно да се харесат “. С голяма ирония е описано посещението в дома на момата. Авторът използва термини от политиката, за да придаде комичен ефект на “ преговорите “. На срещата на двете страни присъстват и “ двамата външни министри “ – Гочо Патладжана и Каракачанката. Военните сравнения са най-подходящи, когато авторът описва преговорите за даровете на сватбата.
    Увлечени от своята алчност, сватовниците и сватбарите се озовават в комична ситуация – открадването по погрешка на майката, която с радост би останала в богаташката къща. Ирония съпровожда описанието на този изпитан от времето обичай. “ В ония диви и чудесни времена по нашия още по-див и чудесен край ставаха много и различни кражби. Крадяха се овце, волове, коне, крадяха се и моми.”
    Сватбеният ритуал в повестта е истинска пародия на този тържествен момент в живота на всеки. Обстановката е лишена от красота и романтика. Онова, което всички очакват е “ сладката ракия “. Подготовката за първата брачна нощ е представена от разказвача като подготовка преди състезание. “ Патладжана даде на баща ми най-подробни инструкции, за да го подготви психологически така, както треньорът подготвя състезателя, същото направи с майка ми една съседка. “ Тази ситуация няма нищо общо с любовта, тя е по-скоро комична. Моментът на “ сладката ракия “ е изобразен гротесково. Недозрелият младоженец е станал мъж “ малко трудно и преждевременно, но все пак успял да стане “. Авторът иронично определя бъдещия си баща като “ хвалипръцко “, каквито са и всичките му земляци.
    Укор се долавя към отношението на семейството към бъдещата майка, която трябва да работи наравно с другите. Вместо с грижи и внимание бременната жена е обградена с неразбиране от всички и незаинтересованост от страна на своя съпруг, който поради невежеството си дори се срамува, че ще става баща.
    В повестта авторът представя образи и сцени, като изразява ироничното си отношение към тях. Писателят постоянно смесва картини от два свята – на миналото и на настоящето. Отнасяйки се към миналото с насмешка, той изпитва съжаление за изгубените завинаги родови ценности. В настоящето си героят не се чувства сигурен и защитен. Писателят разкрива истината за чуждия му съвременен свят: “ Разбира се, времето безпощадно променя всичко, променя традициите, колкото и да се стараем да ги съхраним, или най-малкото ги осъвременява. Сега например … Никой не краде вече моми посред бял ден, тази работа се смята за варварщина, каквато си е, пък и момите не чакат да ги крадат, сами отиват при когото си искат … И кражбите от частни лица се смятат за … предразсъдък. Крадат от държавата …, служат си с всевъзможни бумаги и много умело се изплъзват от съдебните власти … “
    Ивайло Петров не обвинява и отхвърля миналото. Той не е убеден в превъзходството на новия начин на живот. Мечтае да се завърне в света на чистите детски образи: “ Върнете ми моето детство, върнете ми го още от първия ден с малката къщичка землянка, с бълхите и страшните пъдари, с тъмните нощи, пълни с караконджули и конекрадци! “ Разказвачът не би могъл да се чувства щастлив сред дивата власт на съвременния свят.
    Ироничният свят на Ивайло Петров в повестта “ Преди да се родя “ с пълно основание може да бъде наречен свят на преобърнатите ценности. Този малък свят е представен пред читателя с пречистващата сила на смеха. Героят преосмисля истината за правото на избор на личността. Родът е духовният корен на всеки човек, но личността е тази, която трябва да избере как да живее.
    It would be good if people knew what could happen,before they make a choise..but it's not like that...I want to tell you about angels,but I haven't got time.I got time for 1 thing only-YOU ARE IT [!]

  3. #3
    Шш,по тая тема колко говорим по литература...
    Сега ще ти дам няколко точки от един план,дано ти свършат работа...

    1.Законите на патриархалното общество:
    а)почитай родителите си
    б)продължи рода си
    в)да изпитваш истинска любов
    г)женитба не по сметка
    д)съпружеска вярност
    е)битът в обществото
    ж)човешкият характер

    2.Един различен поглед към пътриархалното общество:
    а)бащата "като мнозина от рода,не бе от най-умните"
    б)"значителна глупост"
    в)пресметливо търсене на съпруга/съпруг
    г)пазарлъци за зестри и откуп
    д)"мераците" на някои от героите
    е)неестетичен бит
    ж)глупост,невежество,безду овност

    Бележчица:Да поясня,че подточките от 1. и 2. точка си съответстват.
    Смисъл: 1.а) -> 2.а) ; 1.б) -> 2.б)
    Дано си ме разбрал...

    Не съм чела материала на danny_blond,но предполагам,че има разработка и обяснение на точките...
    Така и така заглавието и при мен е същото: "Преобърнатият патриархален космос в повестта “Преди да се родя"...


    Надявам се да съм ти била полезна...
    Let the beats control your soul...

  4. #4

    ПОМОЩЩЩЩЩЩЩЩ

    трябва ми за утре ЛИС на тема "СИЛАТА НА ИРОНИЯТА В ПОВЕСТТА ПРЕДИ ДА СЕ РОДЯ"!
    БЛАГОДАРЯ ПРЕДВАРИТЕЛНО!

  5. #5
    ООООО пич мноооо ти благодаря =D> =D> точно тая ми е темата БАСИ КЕФА =D> =D>

  6. #6
    oooo samo tuka 6e sedq basi qkiq forom

  7. #7

    mnogo speshnoo :x

    преобърнатия патриархален космос в повестта преди да се родя лис !! molqvise pomognete mii :X :S

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си