.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 2 от общо 2
  1. #1
    Супер фен Аватара на Whyniser
    Регистриран на
    Apr 2007
    Град
    Благоевград
    Мнения
    1 341

    Трябва ми спешно!!

    Ако можете да ми дадете ми направите една тема за Антигона!!Ето темата: Какво е трагичното в образа на Антигона!!ЛИС!!Благодаря Ви Предварително!!
    Все същия ™G-Baby™

    Лудият се оплаква,
    че хората не го познават,
    а мъдрецът —
    че не познава хората.


    House M.D.
    -Sometimes we can't see why normal isn't normal.

  2. #2
    Виж това:

    СОФОКЪЛ - „АНТИГОНА”
    АНТИГОНА И КРЕОН - ДВЕТЕ ЛИЦА НА ТРАГИЧНОТО

    Трагедията „Антигoна” на Софокъл е наречена от Аристотел образцова трагедия. За творбата се твърди, че е прослава на атинската демокрация и че заклеймява всяка еднолична власт. Героите за¬щитават противоположни ценности - законността, от една страна, и моралните задължения, от друга.
    И Антигона, и Креон имат силно развито чувс¬тво за дълг. Разбиранията на двамата герои за дълга обаче са различни. Креон, като тивански цар, чувства дълг към спазването на писаните за¬кони и реда и затова е безкомпромисен към враговете, предан на града си. Антигона - пле¬менница на Креон и дъщеря на Едип цар, разбира дълга като вярност към традицията за почит към мъртвия. Това е моралът на героинята. Из¬пълнението на нравствения и морален дълг към мъртвия е породен от сестринската й обич. Така в трагедията на Софокъл се сблъскват две сили - eдната, високият морал на Антигoна, и другата, властта и могъществото на Креон. Различно е от¬ношението към дълга на двамата герои.
    Софокъл създава драматична ситуация, без да налага своето решение. Авторът изправя двама¬та противници - Креон и Антигона, като предста¬вя аргументите първо на Антигона, а след това и тези на Креон.
    Заловена и доведена при Креон, нарушителката на царската заповед да не се погребва Полиник, защото е враг на народа, се държи гордо и смело. Тя признава, че съзнателно е нарушила издаде¬ната заповед:
    Да, как не! Тя бе разгласена публично.
    Антигона не носи чувство за вина, защото за¬коните на човешката етика не нарушават „непи¬саните” „ божи правила”:
    Не смятах за могъщи твоите
    повели, че да нарушава смъртният
    неписаните вечни божи правила.
    Активното й чувство за дълг се появява още в диалога й с Исмена - нейната сестра. Но слабата,- страхлива и нерешителна Исмена се опитва да я накара да се откаже от целта си, съветвайки я да не погубва целия род с тяхната смърт. Исмена носи чувство за дълг пред царя и закона и в на¬чалото се противопоставя на сестра си.
    Въпреки че Антигона не познава съпружеската любов и щастието да бъде дарена с дете, тя пред¬почита смъртта пред слабостта и наказанието от боговете. Нейната смелост е интимно изповядана:
    Не исках затова, от страх пред заповед
    на смъртен, да получа наказание
    от боговете. Знаех - смърт. Защо пък не?
    Истинската болка и страдание не са породени от мисълта за смъртта, а от това, че брат й ще остане без гроб и почит, че ще бъде оставен за храна на дивите зверове. Гордото и твърдо пове¬дение на Антигона предизвиква възхищението на Хора и съпричастието, симпатиите на зрителите:
    Личи си, с твърд характер е девойката,
    от твърд баща. Не трепва пред нещастие.
    Тази упоритост и гордост не се харесват на Креон, за когото законността, редът и подчине¬нието са най-важни. Възкачил се на престола след смъртта на синовете на Едип цар - Полиник и Етеокьл, Креон желае да издигне Тива. За него няма по-лошо предателство от това към родината и народа. Той вярва в своите принципи и е готов да наказва всеки, дръзнал да не се подчини. В първи епизод се разкриват принципите му на дър¬жавник:
    И онзи, който слага над родината
    приятеля си, е за мен нищожество.
    ...не ще мълча, ако съзра нещастие,
    ... надвиснало над моите съграждани.
    ... защото зная аз
    че той, градът, спасява и че плува ли
    щастливо той, намираме приятели.
    И ще вдигна Тива с тези правила.
    От тези позиции държавникът Креон издава и заповедта да не се погребва Полиник, защото е враг на града. Ограничавайки разбирането си за дълга до спазване на законността и реда в дър¬жавата и до подчиняване на всичко на интереси¬те й, Креон заявява:
    ...Не ще въздам на лошия
    честта, която има най-достойният.
    А който люби своя град и приживе,
    и след смъртта си, той ще има почести.
    Чрез образа на Антигона и чувството й за дълг пред човека, Софокьл поставя въпроса за отно¬шението към личността, както и проблема за ху¬манизма, за човечността на всички писани и не¬писани закони. И неслучайно! Тези въпроси въл¬нуват автора, защото във времето, в което съз¬дава трагедията, в обществото се заражда иде¬ята за силата на човешката хуманност.
    В противоречие с основния драматургичен проблем са злобата и жестокостта, с които отв¬ръща Креон на изпълнените с желание за обич и топлота в живота думи на Антигона:
    Не за вражда - за обич съм създадена!
    Зловещо и непоколебимо звучи отговорът на царя:
    За обич ли? Отивай в ада - там люби!
    Коравосърдечието и бездушието на Креон проличават и при срещата със собствения му син - Хемон, който е годеник на Антигона. Бла¬городните идеи в началото на трагедията, изказа¬ни от царя - да брани града, да го издигне, да защитава гражданите, се променят. Властникът сам нарушава писаните закони и се обръща сре¬щу града, нарушава клетвата, погазва чувство¬то за дълг:
    Градът ли ще диктува мойта заповед?
    С риторичен въпрос Креон отговаря на обви¬ненията на сина си, че цяла Тива защитава и скър¬би за съдбата на Антигона. Разгневен и властен, Креон превръща своите права на владетел в нео¬граничени:
    Не трябва ли тук аз да бъда властникът?
    ... Какво, нима градът не е на вожда си?
    Подчинението за царя е най-важно в държава¬та и затова той мисли, че така би могъл да нало¬жи мир в нея:
    Безредие - това е най-голямото зло!
    ...Тъй трябва да се пази ред и никога
    не бива на жена да се поддаваме.
    Креон е искрено убеден в правотата си. Той не се съобразява нито с думите на своя син, нито вярва в мнението на народа. Създал своя истина, царят не осъзнава, че би могъл и да греши. Не приема, че съществуват и други, освен писаните държавни закони - тези на човечността.
    От друга страна, образът на Антигона е предс¬тавен в контрастна светлина. С отговорността, загрижеността към рода, към близките, със съст¬раданието и жертвоготовността си, с човечност¬та си тя превъзхожда тираничния властник. Независимо, че погубва младостта си, бъдещия си щастлив брак, невинната си любов, героиня¬та е щастлива в страданието си:
    ... Облага е
    за мене да издъхна предивременно...
    Та да живее като мене, в толкова
    беди, смъртта не ще ли бъде щастие?
    С трагизма и красотата на подвига си Антигона става морален победител в спора с Креон. Ней¬ното разбиране за дълга е обосновано и по-близ¬ко до обикновените хора, стремящи се към вяра, човечност, топлота.
    И къде точно да търсим трагичното в образите на Креон и Антигона? Дали властелинът осъзна¬ва вината си след пророчеството на птицегадателя, в което съзира човешкия си страх от бого¬вете, чиито закони е отхвърлил:
    Но запомни, че няма много кръгове
    във бързия си бяг да стори слънцето,
    когато ще дадеш мъртвец от своето
    сърце - за друг един мъртвец - възмездие!
    Като че ли едва в този миг Креон се замисля за своите дела и осъзнава вината си, грешките, ко¬ито е сторил, мъката, която е причинил.
    Той не взема веднага решение, защото се стра¬хува да наруши законите, които така ревностно брани. Изплашен от проклятието, след кратък раз¬мисъл, Креон се втурва да погребе Полиник и да освободи Антигона. Той разсъждава вече не като владетел, а като баща, съпруг. Трагедията му е голяма, защото не успява да предотврати смърт¬та на най-близките си същества - на сина си, съп¬ругата си и на Антигона. Креон осъзнава, че веч¬ните закони трябва да се спазват. А те са нрав¬ствените повели на сърцето за изпълнен човешки дълг. Той е израз на личен морал и мъдро защи¬тена гражданска позиция. Това е единственото щастие, което познава сърцето, спазвайки непи¬саните „божи правила". В тях е и философският замисъл на творбата, обобщен от Хора: „За да бъде щастлив тоя земен живот, първо мъдри да бъдем!”
    Разкривайки трагичната вина на Креон, Софокъл художествено интерпретира конфликта между родовите закони и държавните норми, характерни за неговата епоха. Над всичко остават човешката етика и нравствените критерии за щастие. То има трагична цена, ако пожелаем по-голямо зло на другите от това, което са ни стори¬ли: „...не искам по-голямо зло/за тях от туй, което те ми сториха.”
    Радвай се на този миг. Този миг е твоят живот.

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си