.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 4 от общо 4
  1. #1

    ЛИС - ако някой зане нещо да пише, плс

    Интерпретативно съчинение на тема (Христо Смирненски - Зимни вечери) Липсата на перспективи - основно художествено внушение! Много ви моля, ако имате нещо дайте го, защото съм закъсал...

  2. #2
    Мега фен Аватара на kuklichka_bg
    Регистриран на
    Jan 2008
    Град
    в мечтите ми
    Мнения
    5 039
    ti za pomagalo com da si 4uval ili za google?

    Как е внушена липсата на перспектива в цикъла “Зимни вечери”? (ЛИС)


    В творчеството си Христо Смирненски излага пред обществото социалните проблеми на своето време. Цикълът “Зимни вечери” представлява поредица от картини, тематично свързани с духовната, културната криза и обречеността, породени от бедността.
    Христо Смирненски внушава мотива за обречеността на героите жертви, разкривайки призрачността на града и на неговите жители. Бедността е една от одновните причини за тази безнадеждност, защото тя убива хората, срива обществото, води до унищожаването на универсалните човешки ценности и обрича живота на героите на незаслужени страдания.
    Началната картин, в която градът е олицетворение на зимата в духовното общуване между хората, очертава общия емоционален тон на творбата. Поетът създава тревожна атмосфера на напрегнатост – мизерия, пустота, мрак, нищета са основните характеристики на крайните квартали. Градът е “като черна гробница”, от която няма изход. Призрачността и сивотата са неизбежни. Мъглата, която обгръща града, е символ на обречеността. Тя образува призрачна мрежа, в която държи като пленници жителите на града. Образът на мъглата не само внушава безнадеждността на хората, тя се настанява в душите им. Нейната сивота и мрачност да непреодолими дори от олицетворените сгради, гледащи “с жълти стъклени очи” и “снега, поръсен с бисерни искрици”. Глаголът “хрупка” внушава призрачността и злото дори в белия сняг, който обикновено е символ на белотата и чистотата в душите на хората. Както снегът, така и хората са изгубили своята невинност и красота. Бедността е довела до кризис целия семеен свят – разбирателството, съпричастието, любовта и отговорността в него са изцяло разрушени. Традиционните фигури на семейния свят – бащата, майката и децата – очертават кръга на тоталното отчаяние и обречеността.
    Образът на бащата в цикъла “Зимни вечери” е пълна противоположност на образа на един истински баща:
    Завърнал се в къщи – безхлебен,
    пиян пак – бащата ругай:
    и своя живот непотребен,
    и своята мъка безкрайна .
    Бащата като тлава на фамилията трябва да се справя с всички трудности и да бди над целостта на дома и семейството си, а вместо това той се подчинява на мизерията и убеден в обречеността си, се отдава на един лош обществен порок – пиянството. По този начин той обрича на страдания и мъки не само себе си, но и хората, които би трябвало да закриля – жената и децата и оставя траен и болезнен белег върху тях. Плачът на жената и писъците на децата уплътняват картината на обречеността. Тяхното несправедливо страдание разкрива как животът не подминава безпомощните и безобидните хора.
    Сцената с ковачите цигани също е изпълнена с тревожност, тя е сякаш емоционален отклик на плачовете, идващи от разрушения дом. Тя подсилва обречеността, защото разкрива, че веселието и красотата са несъвместими с мизерията и пустотата . Сцената е доказателство за милолетността на живота в града.
    Поетът създава поредица от картини, които очертават единния образ на безнадеждността и липсата на вяра в щастливото бъдеще. Това са слепият старик с детето, стаята с моминския ковчег и децата, застанали до призрачния градски фенер. Най-характерното за жертвените фигури е , че са лишени от всякаква активност и сякаш са поели скръбта на целия свят. Открояващ образ е този на смъртта. Авторът подготвя за срещата с него, запознавайки читателите с образите на слепия старик и детето, които са символи на живота и смъртта в града, а всъщност са толкова близо един до друг. Но страданието на хората не остава чуждо на автора :
    Братя мои, бедни мои братя –
    пленници на орис вечна, зла-
    ледно тегне и души мъглата-
    на живота сивата мъгла...
    Дори Христо Смирненски очертава обречеността на събратята си чрез тази строфа. Но смъртта не само кръжи около града, тя вече и прекратила живота на една млада девойка, която вместо в брачно ложе – лежи в дъсчен ковчег. Така разкривайки страданията и мъките на най-нежните и мили същества – децата, авторът доказва обречеността на хората жертви, които, изгубили своята опора, не намират смисъл в живота.
    Цикълът “Зимни вечери” е творба, подчинена на безрадостното човешко съществуване и обречеността на онеправданите хора. Творбата е поглед към низините на живота, разрез на отчаянието, бедността и мъката, довели до кризис целия свят, обричайки го на нещастия и страдания.
    Когато нещо отмине, тогава усещаме колко хубаво е било.

  3. #3
    Много, ама многоооооооо ти благодаряяяяя, обичам тее! И всъщност чувал съм, но честно да си призаня не се сетих за помагало.ком! И пак ти благодаря!

  4. #4
    Аватара на jujulinkaa
    Регистриран на
    Oct 2007
    Град
    тРоЯн
    Мнения
    1 064

    Re: ЛИС - ако някой зане нещо да пише, плс

    Страдание и съпричастие в цикъла “Зимни вечери” от Христо Смирненски
    План за интерпретативно съчинение


    І.Увод:
    В своето произведение “Зимни вечери” Христо Смирненски представя по изключителен начин страданието на онеправданите хора.Той изразява съпричастие към техните мъки, защото знае, че животът им не е лек, че тези хора живеят в мизерия и всеки следващ ден е все по-труден за тях.

    ІІ.Теза
    МТ1: Страданието в цикъла “Зимни вечери” се открива навсякъде, защото бедните изпитват мъка постоянно и нямат надежда за по-добър живот.
    МТ2:Лирическият герой изпитва съпричастие към тези страдалци, които не могат да живеят пълноценно.

    ІІІ.Доказателствена част
    1)Микротеза: Страданието в цикъла “Зимни вечери” се открива навсякъде, защото бедните изпитват мъка постоянно и нямат надежда за по-добър живот.

    Разсъждения Доказателства
    1.страданието на бедното семейство:
    -1 на бащата







    -2 на децата


    -3 на майката




    2.страданието на слепия старец и детето
    -4 на стареца





    -5 на детето


    3.страданието на старухата и детенцето
    -6 на старухата – животът й е отнел най-ценното – детето;за нея вече няма смисъл да живее
    -7 детенцето – моли се за по-добър живот, въпреки че знае, че това е невъзможно
    4.децата от последната картина – гледат как снежинките си отиват, а заедно с тях и техните надежди; те са лишани от детство

    5.образите на града, мъглата, зимата и снега
    -8 засилват усещането за страдание;преобладават черни цветове – създават усещане за изоставеност; зимата е символ на студа, който допълнително усложнява живота на бедните
    -9 образът на снега – чист, но противопоставен на страданието на хората “безхлебен, / пиян пак, - бащата ругай: / и своя живот непотребен, / и своята мъка без край” – напълно отчаян, той забравя своите задължения на глава и опора на семейството
    “едър мъглив силует”, “от помисли странни обзет”
    “децата пищят и се молят” – те нямат шанс за щастлив живот, страдат гладни
    “а вънка, привела глава,
    сред своята скръб и неволя
    жена проридава едва” – няма сили да гледа как децата й растат в страдание,глад и мизерия
    “броди тежко, неспокойно плава / накакво задгробно същество. / Той е – слепия старик се връща” – животът, изживян в страдание, си отива;бил е безсмислен и празен
    “с него натоварено дете” – няма шанс за по-добър живот;обреченото бъдеще на света


    “Проточено ридай старуха, нарежда горестни слова,
    в миг потреперва и едва
    сподавя кашлицата суха”
    “пред мъничък иконостас
    детенце дрипаво се моли”


    “стоят две деца и се молят
    и дреме в очите им скръб” – страданието е станало постоянен спътник в живота им
    “и в някаква смътна почуда
    децата с очи ги ловят”
    “черна гробница”, “пуст и мрачен”, “топола – призрак сякаш”, “сивата мъгла”, “безплътните й мрежи”, “непрогледна”, “мъгла жълто-пепелява”, “бледо синя мъгла”, “чертала е бялата зима”, “зимния сън”



    “снегът, поръсен сбисерни искрици, / хрупка с вопъл зъл и глух”, “снежинки край тах се въртят”, “А бликат снежинки сребристи, / прелитат, блестят кат кристал, / проронват се бели и чисти / и в локвите стават на кал”
    Извод1: Животът на социално слабите хора е изпълнен със страдание, което постоянно ги преследва.
    Пр.изр.:Поетът изпитва състрадание към жертвите на несправедливия живот.
    2)Микротеза:Лирическият герой изпитва съпричастие към тези страдалци, които не могат да живеят пълноценно.

    Разсъждения Доказателства
    -10 съпричастие към страдащите – лирическият герой се поставя на тяхно място, чувства се като техен брат и наистина им съчувства, че трябва да живеят в тази мизерия
    -11 желание да почувства страданието, иска да се смеси със страдащите, за да види как живеят и да ги разбере по-добре “Братя мои, бедни мои братя - / пленници на орис вечна, зла - / ледно тегне и души мъглата - / на живото сивата мъгла...”



    “Вървя край смълчаните хижи / в море непрогледна мъгла / и вечната бедност и грижа / ме гледат през мътни стъкла...”
    Извод2:Страданието и мъката на бедните будят състрадание и съпричастност в душата на лирическия Аз.

    ІV.Заключение
    И1:Животът на социално слабите хора е изпълнен със страдание, което постоянно ги преследва.
    И2:Страданието и мъката на бедните будят състрадание и съпричастност в душата на лирическия Аз.
    Автор : Драгомира от 8.а клас

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си