Това е автобиография, но може да извадиш някои факти:
Автобиография на Пенчо Славейков
Пенчо Славейков е роден в град Трявна през 1866г. и умира през 1912г. Син е на видният възрожденски поет и общественик Петко Славейков. Много от чертите на своята личност Пенчо Славейков дължи на своя знаменит баща. И неслучайно една от най-съкровените си поетични изповеди посвещава на баща си със стихотворението „Баща ми в мен”. В младежките си години той е бил много будна личност, но една нощ нещастен случай го приковава към инвалидна количка.
Една привечер той заспива на леда на Марица и сутринта го намират премръзнал. Многото операции, които правел в страната и чужбина не му помагат да си стане (стъпи) на крака. Но въпреки нещастния случай Пенчо Славейков не остава затворен в себе си. Две творби на чуждестранни писатели му помагат да започне своята писателска дейност. И по-късно той казва: „Падането на леда на Марица ме направи поет.”
Интересното при Пенчо Славейков е, че той в нито една от своите творби не споменава за своите мъки. Неговите естетически възгледи е да европеизира българската култура, т.е. културата ни да бъде на нивото на другите европейски култури.
Неговите най-известни творби са стихосбирките: „На острова на блажените” (1910 г.), „Сън за щастие”. Сборникът „Под манастирската лоза”, „Ралица” и много други.
Виж и това:
Традицията в творчеството на Пенчо Славейков е свързана с патриотичната тема. Тя битува в стихотворенията “Сто двадесет души”, “Шипка”, “След Старазагорския бой”, “Харамии”. Творецът се опитва да разбере душата, характера на своя народ, който обича с трайно, дълбоко чувство. С вълнуваща хайдушка романтика и с дълбок вътрешен драматизъм са изпълнени трите малки песни на “Харамии”. Картината на народната борба в него е предадена в правдивия и внушителен героизъм. В първата песен е изразен мотив, съзвучен с елегичната носталгия на някои хайдушки народни творби. Прави впечатление жанровата форма – три варианта на един и същи тематичен кръг. Между тях има дълбока вътрешна връзка. Взаимно се допълват в единна атмосфера, тоналност и насоченост. Така отделните стихотворения, всяко от които има свои самостоятелен смисъл и облик се обединяват в един малък цикъл. Центърът му е третият отказ. Той съдържа кулминационно извисяване и емоционален и в логично отношение, и с оглед на символните обобщения. Налага се идеята за трагизма и героичното в творбата. Утвърждава се смисълът, че към бъдещето се върви през жертвите и страданията, през гологотата на мъките, през вярата, надеждата и целеустремеността.
Стихотворението “Сто двадесет души” е поместено в книгата “На острова на блажените” в раздела на поета Боре Вихор. В този образ Пенчо Славейков представя поета герой, бореца за свободата на своя народ. Едновременно с това в образа на Боре Вихор са дадени черти от живота и творчеството на Христо Ботев, като него Вихор е “воевода на четата” и умира приблизително на Ботевата възраст, а в стихотворенията са използвани мотиви от Ботевата поезия. Името символизира борческия характер на поета. Боре е променено от Боро от сборника на братя Миладинови, а Вихор е вариация на вихър. Темата на стихотворението “Сто двадесет души” е за воеводата, предводител на чета въстаници. Тя е подемана и по-рано от Славейков в темата му “Въстаник”. Самото заглавие отправя към дружината на поета – революционер. Пенчо Славейков е изразил преклонението пред подвига на борците, за които народът е запазил вечен спомен. Поетът умело го пресъздава и възкресява величествения момент, когато самоотвержените патриоти слизат на родния бряг. Налага се идеята за геройството и предателството. Ключови думи са “засади” и “бряг”. Контрапунктно на героизма е предателството. Легендата разкриваща подвига изгражда образа на “млад дивен юнак” – образът на поета – революционер Христо Ботев. Вярно е пресъздаден историческия момент, времето е обективно. Чрез монолога на бореца се вписват идеите за които героите жертват живота си: “Свобода в гори и поля прогърмя”. Народът е възкръснал за “нов свободен живот”. Представата за саможертвата е ситуирана чрез глаголнте форми “идеме” и “дойдохме”, в които глаголното време утвърждава идеята. Извоюваната свобода грее над страната. Юнаците за изпълнили своя свещений завет. Но новото време и новите хора са забравили подвига им. Заключителния рефрен в последната строфа подчертава мотива за забравата: “Но гробът юнашки днес никой не знай…”. Повторението в първата и последната строфа подчертава болката на поета към тези, които за изпълнили свещения завет, но потомството ги е забравило. Идеята за забравата напомня Вазовата “Епопея” и болката на твореца за геройски загиналите, но не споменавани от бъдните поколения творци.
Най значителна творба с патриотична тематика е поемата “Кървава песен”. Тя е опит на Славейков за венец на творчеството му. Върху нея работи повече от двадесет години и накрая остава незавършена.
When I was young
It seemed that life was so wonderful
A miracle
Oh it was beautiful,
magical.
All the birds in the trees
They could sing so happily
So joyfully.. Всичко е относително