.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 5 от общо 5

Hybrid View

  1. #1

    Регистриран на
    Feb 2008
    Град
    The Sky
    Мнения
    231

    Шеста новела на Декамерон

    Някой може ли да ми даде анализ на шеста новела на Декамерон... Ще ви бъда много благодарна..

  2. #2

    Регистриран на
    Sep 2008
    Град
    спорно
    Мнения
    2 299
    Ренесансовият човек, изобразен в „Декамерон” на Бокачо

    Ренесанса, най-плодотворната епоха в човешката история, настъпва когато чумата завладява Европа. Любовта към бог не е толкова силна. С Възраждането идва една нова култура на антропоцентризъм, където живота вече е в ръцете на човека. Променят се коренно възгледите на европейците във всеки аспект от бита и духовното.
    „Декамерон” е книга, написана за възродения човек. Героите на новелите, както и самите разказвачи вече са Ренесансови хора с нови разбирания и идеи. Контраст със средновековието проличава в модерното отношение към любовта, бога, жените, отмъщението, към смеха и веселието.
    Разказвачите – седемте дами и тримата младежа са ярък пример за хора на Ренесанса. Действията които предприемат в началото на романа показва най-добре техните качества. Те са млади и постъпват разумно. Не се подвеждат по останалите, които в страха си от чумата се отдават на похотливост, хазарт или други недобродетелни занимания. Десетимата се оттеглят от града, където в този период цари недобродетелното и непристойното поведение. Постъпват по най-добрия възможен начин по който могат за да спасят живота – най-важната ценност за новата епоха. Те бягат от грозните гледки и опасността. Отдават се на веселие – израз на жизнерадостността на Ренесанса. Въпреки, че са млади мъже и жени, те не пристъпват границата на благоприличието. Има ред, а не хаос. Не прекаляват с нищо. Водят се от разума. Всички тези качества правят десетимата разказвача Ренесансови хора.
    Като такива те имат ново, модерно отношение към нещата от живота. Пример за това е любовта. Тя е разгледана цялостно от автора, понеже е най-прекият път към щастието. Героите му се стремят всячески да я задоволят и на това се гледа с одобрение, защото според разбиранията на Ренесанса физическите потребности са най-важни. Шестата новела, разказана третия ден, новелата за Катела и Ричардо, показва че правилното разбиране за любовта, това, което носи щастие, е именно плътското. Хората воюват за него. Като начин да спечелиш любов се намесва хитростта. Пример е разказът за коняря и краля. Но в любовта не може само да се хитрува. Това се наблюдава в първата и деветата новела на петия ден. В тях се вижда, че героят трябва да е благороден и всеотдаен за да спечели дамата на своето сърце.
    Отношението към жената в „Декамерон” също е различно от средновековното. Седемте дами се приемат за непостоянни, вироглави и малодушни. Дионео обаче твърди, че групата им се основава благодарение на женския разум, че заслугата не е на мъжете. Дамите от новелите са представени като съобразителни, тактични, остроумни и достойни – добродетели на Ренесанса. Шестият ден започва с разказ, в който жената проявява тези качества за да пребори словесно мъж. Това е нова светлина, в която се представя дама. В шестата новела на деветия ден също има подобен момент. Там жената се представя като човек, който търси начин да задоволи любовта си, но и придава благочестивост на ситуацията. Дамата бива равнопоставена на мъжа.
    В новата епоха отношението към църквата се променя изцяло и това проличава и в романа на Бокачо. Ренесансовата култура е антропоцентрична. Вярата в бог остава силна, но отношението към църквата се променя. Църковните ритуали са обявени за самоцелни. Бокачовите думи осмиват свещениците и монасите като хора, които не служат на бога, а само на себе си. Същото показват и новелите, където църковните служители винаги са разобличени. В новелата за Мазето и монахините, в тези за монасите Рустико и Алберто проличава, че църковните служители с нищо не се различават от обикновените хора. Те също търсят задоволяване на любовта си с цената на всичко.
    Отмъщението е един от белезите на Ренесансовия човек. То е често срещано в разказите на седемте дами и тримата младежа. В отминалата епоха е било средство, използвано от боговете, докато сега с него си служи човекът. Хората си служат с отмъщението когато са наранени или огорчени. За тях то е просто още една възможност да творят.
    В средновековието смехът е бил олицетворение на дявола. В „Декамерон” той е начинът да се отърсиш от тревогите си и да се насладиш на живота. Десетимата разказвачи се вкопчват в смеха и веселието като единствената възможност да се спасят от заобикалящата ги ужасяваща реалност.
    „Декамерон” е една от вечните книги на литературата. Той е един от първите романи на Ренесанса. Скандализирал е обществото до толкова че самият автор се отказва от творбата си. Но произведението ще остане неизчерпаем източник за битовите и духовните проблеми, които вълнуват новия, ренесансовия човек



    Сега виждам, че има много пропуснати запетаи в работата. Добави си ги.

    Намерих още един ЛИС, мисля, че е по-добър от първия, използвай го:

    Ренесансовата визия за света , отразена чрез авторовите намеси в ‘’Декамерон’’


    Светът в “Декамерон “ е този , в който персонажите проявяват различни страни от характера си , разкривайки своята жизнена философия . Чрез разказаното в новелите читателят има възможността да се докосне до човешките взаимоотношения , отразени в Бокачовата творба . Те са изпълнени с лични амбиции, пристрастия , мъдрост , наивност , добронамереност, злост или завист .

    По своята композиция “Декамерон” е замислен като сборник с разкази . Книгата съдържа сто новели , разказани за десет дена от седем жени и трима мъже . Самият автор дава тълкувание на жанровия смисъл : “…в подкрепа и за утеха на всички обичащи …възнамерявам да разкажа сто новели или басни , или параболи , или истории , както щете ги наречете “ . Всеки ден се избира крал или кралица , като те решават каква да бъде темата и разказват по десет новели . Често те се обединяват от общ замисъл . На пръв поглед това изглежда странно , като се има предвид хаусът , който цари в града. Не трябва да забравяме , че героите се намират на място , на което прекрасната природа и чистят въздух заместват досегашните им тревоги . Така се създава уютна атмосфера , в която човек може да разсъждава върху смисъла на ценности от живота . Обсъждайки такива теми , героите достигат до проблема за човешките недостатъци , които преди са били осъждани и строго наказвани , а това най- често са любовната страст или плътската наслада . Сега те се възпримат по – благосклонно . Въпреки чумната епидемия някои човешки качества дълбоко са пуснали своите корени и не могат така лесно да бъдат премахнати от живота на хората .

    “Декамерон” представлява един нов ренесансов поглед към живота и ценностите в него . Той е осъществен с помощта на Бокачо , като интересното е ,че хуманното начало , което авторът се опитва да съживи , е нарушено през Средновековието , защото по това време се е смятало , че интересът към човешкото тяло и неговите потребности е грях , който не трябва да се споменава .

    Сюжетът започва в църквата “Санта Мария Новела “ , а това показва тяхната обич към Бога . Във времето , в което стотици хора умират от коварната болест , младите мъже и жени са намерили сили и желание да се помолят за тяхното здраве и дълголетие . Героите обаче не решават да прекарат времето си в молитви , а точно обратното отиват далеч от града, където забравят досегашните си тревоги , прекарвайки дните си в забавления . Младите хора предпочит райската природа пред светата обител , защото това е една от промените в техния живот след настъпването на Ренесанса .

    Героите следват своя разум , като по този начин прекарват десет незабравими дена . За кралица на първия от тях е избрана Пампинеа , която със своята строгост се оказва чудесен организатор . Тяхната група трябва да се забавлява , без да има някакви проблеми . Седемте дами служат за вдъхновението на мъжете , като те едва ли биха се справили без нежната половинка от човечеството . Самият автор акцентира върху това по един или друг начин . Жените са приятна компания за мъжете не само със своите истории , но и с качествата , които притежават . Времето , прекарано заедно им доставя взаимно удоволствие и радост . Младите герои са избрали живота пред смъртта и го живеят според техните неписани правила и закони . Мястото , където се развива действието контрастира на мрачната обстановка от големия град . Времето им преминава сред “шеги и закачки”. Любимо занимание за младите хора са песните . Те най-често са “весели и приятни “ . Героите обсъждат различни теми , като основното правило е да говорят само за “приятни неща”. Много често младите хора са осъждани за своето действие , като са обвинявани в безделие , но Пампинеа дава много точен отговор на това : “Всеки , който се е родил на този свят има естественото право да поддържа , да пази и защитава , доколкото е възможно , своя живот …”. Те впечатляват с това , че не стоят безделно , а търсят път за спасение . Героите го намират на едно място , което може да бъде сравнено с рай : “Там се чува песента на птиците , зеленеят се хълмовете и долините … навсякъде е пълно с какви ли не дървета, а небето изглежда по- просторно ...” . Контрастира не само облика на “райското място” с този на големия град , но и поведението на различните хора . Едните са избрали доброволно смъртта , докато другите се стремят да избягат от нея , напускайки мястото, където се развива болестта . Тези хора се ръководят от максимата , че най- силното лекарство срещу всяка болест е силата на духа . Героите избират техния лек да бъде разказването на различни забавни и поучителни истории . Всички те са свързани с човека , като едни от най- честите теми са за : любовта , изневярата , съдбата , разумът и човешките добродетели . Разказаното ни насочва към това , че човекът представлява интерес със своя разнообразен , пълноценен земен живот , като той е предаден по един нов начин , подчинен изцяло на хуманизма . Често в новелите се разказват истории , представят се различни недостатъци от човешкия живот , като по този начин те служат за урок на всички останали .

    В преобладаващата част от новелите водещ е мотивът за любовта . Тя е представена като силата , която движи света . На нея са подвластни всички . Това чувство не остава непознато дори на тези , които са дали обет за целомъдрие . В обществото има изключително много прояви на любов . Вълшебното чувство променя всички . Такава е историята на ревнивия Ферондо (новела осма , ден трети ), който преминава през “чистилището “ , измислено от невярната му жена и нейния любовник . Ревнивецът плаща за греховете си , докато абатът се забавлява с неговата съпруга . Накрая мъжът е изцелен от своята “болест” и всичко продължава както преди . Този пример ни убеждава в това колко изобретателни могат да бъдат хората , преследвайки любовта .

    За съжаление не сме свидетели единствено на чистата и дълбока любов , а и на тази , която завършва с тъжен край . Джербино пристъпва честната дума , дадена някога от неговия дядо и напада кораба на туниския владетел , като неговата цел е да плени дъщеря му . С това свое действие той причинява нейната смърт и тази на защитниците й . За своите деяния получава подходящо възмездие – загубва главата си . Любовта му не е споделена , но е възвишена .Тази новела ни убеждава в това , че магическото чувство трябва да се изживява пълноценно и от двамата , а не чувствата на единия да заместват тези на другия . В една част от историите смъртта става техен край.

    Бокачо защитава идеята , че влюбеният човек се превръща в слепец , като не зачита правото на щастие на другия .

    Светът в “Декамерон “ е този , в който персонажите проявяват различни страни от характера си , разкривайки своята жизнена философия . Чрез разказаното в новелите читателят има възможността да се докосне до човешките взаимоотношения , отразени в Бокачовата творба . Те са изпълнени с лични амбиции, пристрастия , мъдрост , наивност , добронамереност, злост или завист .

    По своята композиция “Декамерон” е замислен като сборник с разкази . Книгата съдържа сто новели , разказани за десет дена от седем жени и трима мъже . Самият автор дава тълкувание на жанровия смисъл : “…в подкрепа и за утеха на всички обичащи …възнамерявам да разкажа сто новели или басни , или параболи , или истории , както щете ги наречете “ . Всеки ден се избира крал или кралица , като те решават каква да бъде темата и разказват по десет новели . Често те се обединяват от общ замисъл . На пръв поглед това изглежда странно , като се има предвид хаусът , който цари в града. Не трябва да забравяме , че героите се намират на място , на което прекрасната природа и чистят въздух заместват досегашните им тревоги . Така се създава уютна атмосфера , в която човек може да разсъждава върху смисъла на ценности от живота . Обсъждайки такива теми , героите достигат до проблема за човешките недостатъци , които преди са били осъждани и строго наказвани , а това най- често са любовната страст или плътската наслада . Сега те се възпримат по – благосклонно . Въпреки чумната епидемия някои човешки качества дълбоко са пуснали своите корени и не могат така лесно да бъдат премахнати от живота на хората .

    “Декамерон” представлява един нов ренесансов поглед към живота и ценностите в него . Той е осъществен с помощта на Бокачо , като интересното е ,че хуманното начало , което авторът се опитва да съживи , е нарушено през Средновековието , защото по това време се е смятало , че интересът към човешкото тяло и неговите потребности е грях , който не трябва да се споменава .

    Сюжетът започва в църквата “Санта Мария Новела “ , а това показва тяхната обич към Бога . Във времето , в което стотици хора умират от коварната болест , младите мъже и жени са намерили сили и желание да се помолят за тяхното здраве и дълголетие . Героите обаче не решават да прекарат времето си в молитви , а точно обратното отиват далеч от града, където забравят досегашните си тревоги , прекарвайки дните си в забавления . Младите хора предпочит райската природа пред светата обител , защото това е една от промените в техния живот след настъпването на Ренесанса .

    Героите следват своя разум , като по този начин прекарват десет незабравими дена . За кралица на първия от тях е избрана Пампинеа , която със своята строгост се оказва чудесен организатор . Тяхната група трябва да се забавлява , без да има някакви проблеми . Седемте дами служат за вдъхновението на мъжете , като те едва ли биха се справили без нежната половинка от човечеството . Самият автор акцентира върху това по един или друг начин . Жените са приятна компания за мъжете не само със своите истории , но и с качествата , които притежават . Времето , прекарано заедно им доставя взаимно удоволствие и радост . Младите герои са избрали живота пред смъртта и го живеят според техните неписани правила и закони . Мястото , където се развива действието контрастира на мрачната обстановка от големия град . Времето им преминава сред “шеги и закачки”. Любимо занимание за младите хора са песните . Те най-често са “весели и приятни “ . Героите обсъждат различни теми , като основното правило е да говорят само за “приятни неща”. Много често младите хора са осъждани за своето действие , като са обвинявани в безделие , но Пампинеа дава много точен отговор на това : “Всеки , който се е родил на този свят има естественото право да поддържа , да пази и защитава , доколкото е възможно , своя живот …”. Те впечатляват с това , че не стоят безделно , а търсят път за спасение . Героите го намират на едно място , което може да бъде сравнено с рай : “Там се чува песента на птиците , зеленеят се хълмовете и долините … навсякъде е пълно с какви ли не дървета, а небето изглежда по- просторно ...” . Контрастира не само облика на “райското място” с този на големия град , но и поведението на различните хора . Едните са избрали доброволно смъртта , докато другите се стремят да избягат от нея , напускайки мястото, където се развива болестта . Тези хора се ръководят от максимата , че най- силното лекарство срещу всяка болест е силата на духа . Героите избират техния лек да бъде разказването на различни забавни и поучителни истории . Всички те са свързани с човека , като едни от най- честите теми са за : любовта , изневярата , съдбата , разумът и човешките добродетели . Разказаното ни насочва към това , че човекът представлява интерес със своя разнообразен , пълноценен земен живот , като той е предаден по един нов начин , подчинен изцяло на хуманизма . Често в новелите се разказват истории , представят се различни недостатъци от човешкия живот , като по този начин те служат за урок на всички останали .

    В преобладаващата част от новелите водещ е мотивът за любовта . Тя е представена като силата , която движи света . На нея са подвластни всички . Това чувство не остава непознато дори на тези , които са дали обет за целомъдрие . В обществото има изключително много прояви на любов . Вълшебното чувство променя всички . Такава е историята на ревнивия Ферондо (новела осма , ден трети ), който преминава през “чистилището “ , измислено от невярната му жена и нейния любовник . Ревнивецът плаща за греховете си , докато абатът се забавлява с неговата съпруга . Накрая мъжът е изцелен от своята “болест” и всичко продължава както преди . Този пример ни убеждава в това колко изобретателни могат да бъдат хората , преследвайки любовта .

    За съжаление не сме свидетели единствено на чистата и дълбока любов , а и на тази , която завършва с тъжен край . Джербино пристъпва честната дума , дадена някога от неговия дядо и напада кораба на туниския владетел , като неговата цел е да плени дъщеря му . С това свое действие той причинява нейната смърт и тази на защитниците й . За своите деяния получава подходящо възмездие – загубва главата си . Любовта му не е споделена , но е възвишена .Тази новела ни убеждава в това , че магическото чувство трябва да се изживява пълноценно и от двамата , а не чувствата на единия да заместват тези на другия . В една част от историите смъртта става техен край.

    Бокачо защитава идеята , че влюбеният човек се превръща в слепец , като не зачита правото на щастие на другия .

    Обратно на споделената любов с трагичен край е представена несподелената , но с щастлив финал . Дори и парите не могат да купят чувствата на другите . В това се убеждаваме , като прочитаме новела девета (пети ден ), където се разказва за дон Федериго дели Албериги . Той е влюбен в една обикновена вдовица от народа , която обаче не споделя неговите чувства . Богатият човек пропилява цялото си богатство , за да я задържи до себе си , но накрая обеднява . Когато тя му отива на гости той вече е толкова беден , че няма с какво да я нагости и й поднася любимия си сокол . След като разбира за неговата постъпка мадона Джована откликва на чувствата му и двамата заживяват щастливо . Тази новела ни кара да се замислим над това , че дребните неща имат много голямо значение . Със своето постоянство човек може да получи наградата , за която толкова много се е борил , а в този случай това е любовта на любимата жена .

    Разказвачите намират интересни истории , с които да привлекат вниманието на слушателите . Често се получават комични ситуации , но това е част от оживителния смях на младите хора .Понякога любовните интриги на влюбените надминават всякакви граници , но това са моменти от истинския живот , а той не може непрекъснато да се подчинява на правила .

    Такава е историята , в която се разказва за кралския коняр . Той измамва кралицата , преструвайки се на нейния съпруг и се вмъква в леглото й . Кралят заподозрява измамата и остригва косата на провинилия се . Той от своя страна си служи с друг номер - реже косите на всички останали коняри . По този начин се отървава лесно , надхитрявайки краля .

    Героите на ‘’ Декамерон ‘’ са много близо до философията на своя живот . Тя представлява интерес за обикновените хора , защото по времето на написване на Бокачовата творба много малка част от от тях са си задавали въпроси , свързани с живота . Това , което правят героите е присъщо за ренесансовия човек , тъй като той е освободен от веригите на ограниченията , съпътстващи Средновековието .

    Новелите в ‘’Декамерон ‘’ имат поучителен характер . В тях съществува както тъжното, така и веселото , но в крайна сметка те въздействат оптимистично и жизнеутвърждаващо . Авторът се опитва да ни убеди в това , че любовта е едно прекрасно чувство, което си заслужава да се изживее , докато глупостта - да се счита за непростим грях . Ренесансовият човек трябва да бъде добре образован , да не се води от глупостта на останалите , да действа смело, енергично и да подхожда към всяко свое действие с необходимия разум , за да доведе нещата до желания край . Според Бокачо хората трябва да бъдат щастливи , защото смисълът на човешкия живот е на Земята , където дълг на всеки човек е да се научи да мисли и живее . В новата концепция се казва , че човек трябва да разчита преди всичко на себе си отколкото на другите , ако иска да бъде щастлив . Към това се стремят героите на Бокачо .

    В заключение на ‘’ Декамерон ‘’ авторът подчертава : ‘’ Вероятно ще се намерят хора , които ще казват , че имам хаплив и отровен език , защото в някои новели изнасям истината за монасите … ‘’ , но ‘’Вярвам , че на тази земя няма нищо неизменно – всичко се поддава на промяна , сигурно същото се отнася и за моя език …’’ . За щастие в творбата тържествуват енергичните , млади , изпълнени със сили за нов живот хора . Те разчитат изцяло на собствените си способности , като в тяхната изобретателност , жажда за знания , щастие и любов намира своя израз една от най- важните черти за ренесансовия човек – съзнанието . Те разбират , че животът е висш дар , а личността всемогъща , когато трябва да направи някого щастлив . Тази нова концепция за света е началото на един по- хубав и модерен свят , чието начало е предсказано от автора още в неговия зародиш .

    ‘’ Декамерон ‘’ на Джовани Бокачо е реалистична картина на новия ренесансов човек с неговия различен и разкрепостен начин на живот . Хората са създатели на собствената си съдба , те са тези , които се борят за свобода и щастие , като в крайна сметка го постигат. ‘’ Декамерон ‘’ е една от вечните книги на човечеството . Бокачо я превръща в безсмъртна творба , която се чете във всички времена и всички възрасти

  3. #3

    Конкретно...

    мерси, а дали ще може нещо по-конретно върху новелата...

  4. #4
    Ще може ли интерпретация, на която и да е новела от Декамерон включваща качества на героите, защо новелата е ренесансова, изводи, поуки от творбата. Моля спешно ми трябва за утре

  5. #5
    Радвай се на този миг. Този миг е твоят живот.

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си