- Форум
- Тийн интереси и проблеми
- Училище и приятели
- мн мн мн мн спешноОоОо .. pls HELP
Виж това:
Човекът и родовите ценности
(“Дервишово семе”от Николай Хайтов и “Преди да се родя”от Ивайло Петров)
І.Увод.
Николай Хайтов и Ивайло Петров са наши съвременници.И двамата разказват за човека и рода в своите произведения “Дервишово семе” и “Преди да се родя”, за конфликта между тях, за желанието на човека да бъде самостоятелен, да се отдели от рода.
ІІ.Теза:
Микротеза1(род):Родът и неговите ценности и повели са най-важното в живота на българите, макар и понякога погледнати от различна, иронична страна,както е в”Преди да се родя”.
Микротеза2(човек):Човекът е част от рода, но той си има и собствени чувства и мисли, които го карат да се противопоставя на родовите закони.
Микротеза3(конфликтът):Поня кога родът и човекът се сблъскват, защото човекът иска да се откъсне от родовите закони, които го карат да върши неща, които не иска.
ІІІ.Доказателствена част.
1.)Микротеза:Родът и неговите ценности и повели са най-важното в живота на българите, макар и понякога погледнати от различна, иронична страна,както е в “Преди да се родя”.
Разсъждения Доказателства
а)родовите ценности- най- “на баба дясната й ръка се вдър-
важното в “Дервишово се- ви, та нямаше кой къщната рабо-
ме” та да върши и дядо впря очите
си в мене да ме жени.”,”Ще пра-
виш, ще струваш,кръв да има
утре на сабахлем!”,”Силвина си
седеше повече в къщи...като
слънце.”,”Пази, вика, Дервишо-
во семе, инак глава ти отсичам!”
“На сутринта доведе...главата си
да кърша...”,”Хайде да те же-
ним”
б)ироничният поглед върху “Баба и дядо не туриха в сме-
рода – “Преди да се родя” тките си неговия глупав свян
от бъдещата женитба и решиха
да се сдобият с още две работни
ръце”,”дядо, макар да бе непо-
правим реалист и скептик, доне-
се от мазето още една дама-
джанка вино”,”При всичката си
сиромашия ...и те го разбираха”,
“Първото нещо, което трябваше
да направят, бе, естествено, да
почистят цялата къща”,”Но Ка-
ракачанкататрябваше да види...
ще е през празничните дни”,
“на дядо му се досвидя”,”Като
всяка българка...вземе за леко-
мислена”,”усмивчицата, която
цъфна на дядовото личице”,”Тя
броеши минутите на ум, и на
деветата минута трябваше да
влезе в собата и да вземе риза-
та и да я покаже на кръстници-
те”,”че майка ми изчисти... и то
без всякакви препарати”
И.1.В патриархалната епоха е било важно да спазваш установения ред, да следваш родовите ценности, дори да не искаш.
П.И.1.Родът и човекът все пак са свързани, въпреки желанието на човека за самостоятелност.
2.)Микротеза:Човекът е част от рода, но той си има и собствени чувства и мисли, които го карат да се противопоставя на родовите закони.
Разсъждения Доказателства
а)човекът и неговите стра- “Мене не попита”,”Друго пита-
дания – “Дервишово семе” не не ме попита.Годиха ме, же-
ниха ме – това беше всичкото
питане:”Вапцани ли потури
искам или сури?”,”Все да си е
нощем, а пък аз все да си лежа
до нея, или пък да й раздухвам
миглите”,”Тука, в сърцето, сто
пиявици като че се бяха впили,
та го сещах отмаляло кото мър-
тво”,”Сетне какво се случи, ми-
на ей оттука, през сърцето го
прекарах”,”И денем, и нощем...
го клах и драх”,”Много пъти
съм решевал да го свърша, но
като си помислех, че в затвора
няма дупчица да има към Сил-
вина – отмалявах и отлагах...”,
“Грешна душа имам, агов, да ти
кажа, и ми се поиска да прегър-
на Силвина пред очите на Руфа-
тя, да я погледа в мойте ръце,
както съм я гледал в неговите
цял живот”,”Спра ли Силвина
трябва да сече”
б)човекът и неговите недо- “И досега вярвам,че тази лич-
волства – “Преди да се ро- ност е първовиновникът за моя-
дя” та поява на бял свят”,”Отсега
нататък...щеше да бъде твърде
късно”,”Ако знаеше, че аз по-
късно и въпрос нямаше да правя
за тия два декара, сигурно щеше
да приеме условията на годежа
и преговорите щяха да стигнат
до благоприятен край”,”та през
оная нощ ми предаде в наслед
ство от тази своя слабост”,
“Майка ми...в нея”,”Все пак,
като се включих... взе да ставаш
човек”,”си спомнях за Доко пъ-
даря....от длата човешки”,”Зна-
менително .... с едно теле”,”Те-
зи хора....мъкна и своята”,”Най-
после аз недоумявах....случаят с
баща ми”,”Не, природата...ос-
тане в Нищото”
И.2.Човекът се е опитвал да се отдели от рода, за да може да живее един по-щастлив живот.
П.И.2.Именно човекът е виновен за конфликта между него и рода, но понякога и родовите закони са прекалено трудни за изпълнение.
3.)Микротеза:Понякога родът и човекът се сблъскват, защото човекът иска да се откъсне от родовите закони, които го карат да върши неща, които не иска.
Разсъждения Доказателства
а)конфликтът в “Дервишо- “хвана ме за пояса и взе да ме
во семе” – противоречието тегли, да ме развива и повива ка-
между желанията на дядо- то пумпал”,”Никой не е мислил,
то и внука че под водата може да има скала,
гемията ни да закачи и да я нап-
рави парам-парчета”,”Хайде, Ра-
мадане, да те видим как се носят
три неща само в едни ръце!Три
неща:душманин, дете и жена!”,
“Жена, деца и цяла камара вну-
ци ще прекрачат и при нея ще
отида, но между нея и мене се е
проснал вдървеният Руфат, лежи
и не мърда”
б)конфликтът в “Преди да “ние си имаме калпак, вие си
се родя” имате...за да бъде запушена”,
“Ние си имаме...без гвоздей?”,
“Майка ми се задъхваше...и да
кара диканята”,”баща ми се чер-
веше от срам и бягаше навън”,
“дори не приемаше поздравле-
ния послучай моето предстоящо
раждане”,”Петре, тази зима ще те
оженим”
И.3.В опита си човек да се отдели от рода, той предизвиква конфликт между род и човек.
ІV.Заключение.
И.1.В патриархалната епоха е било важно да се спазва установеният ред, да се следват родовите ценности.
И.2.Човекът се е опитвал да се отдели от рода, за да може да живее един по-щастлив живот.
И.3.В опита си да се отдели от рода,човекът предизвиква конфликт между рода и себе си.
Радвай се на този миг. Този миг е твоят живот.