.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 3 от общо 3
  1. #1

    2 интерпретативни съчинения

    трябват ми за класно 2 интерпретативни съчинения на теми-
    "Любов и дълг"в Ботевото стихотворение "До моето първо либе"
    "Образът на другата България"в стихотворението"Елате ни вижте"на Вазов

  2. #2
    Радвай се на този миг. Този миг е твоят живот.

  3. #3
    Аватара на Tedi4ka
    Регистриран на
    Aug 2007
    Град
    mezdra
    Мнения
    2 344
    По първата:
    Любов и дълг в “До моето първо либе”

    Начало на формуляра

    Край на формуляра

    Една приятна изненада очаква всеки, който разгърне страниците на
    сборника “Антология на световната любовна лирика”, защото там, сред
    най-добрите образци на този жанр, е Ботевото стихотворение “До моето
    първо либе”. Тази дълбоко изстрадана мъжествена любовна изповед разкрива
    човешките пориви и мечти за осмислен и пълноценно изживян живот, дори и
    кратък. Драматичната душевна борба, родена от едно силно първично
    чувство, се превръща в катарзис(духовно пречистване) за една силна
    личност, която изживява любовта в двете й най- висши измерения – към
    жената и към отечеството.

    Проблемът дълг-любов е разрешен типично по ботевски: любовта трябва да
    служи на дълга, любимата да бъде духовна опора за бунтовника. Водещ е
    мотивът за раздялата, но не просто раздяла с девойката, а раздяла с
    определен начин на човешко съществуване в социалното пространство, избор
    на път, който води към себепознанието и себеосъществяването. Но твърде
    опростено е тълкуването на творбата единствено като отричане на
    лирическия герой от личното щастие в името на идеала за свобода на
    родината. Стихотворението има много по-дълбок философски подтекст.

    Либето е “емоционалната топлина, без която няма истинско завръщане,
    страдащо очакване, което възмездява всички изпитания” (Валери Стефанов).
    Лирическият герой призовава във въображението си образа на любимата
    девойка, защото чрез любовното чувство той е открил една друга истина за
    живота, достигнал е до прозрението, че любовта не може да се осъществи
    без свободата. Самата любов е осъзната като лична свобода. Чувствата,
    които се борят в душата на лирическия човек са силни и благородни. Сякаш
    чуваме мъжествените стихове на Петьофи:

    Любов и свобода

    аз искам на земята.

    За любовта

    живота си ще дам,

    за свободата

    ще дам и любовта.

    Известно е, че поводът за написването на стихотворението е
    интимно-биографичен, свързан с копнежа по роден дом и човешко щастие, в
    една потискаща атмосфера на емигрантския живот в Румъния. Духовният
    образ на лирическия герой се очертава в плана- на миналото и на
    настоящето, разкрити чрез контраст между мисъл, идея и чувство.
    Монологът-изповед е задъхан, изпъстрен с въпроси, възклицания,
    обръщения, които изразяват драматизма на преживяването.

    е съпроводено с душевна драма. Чувствата, които разтърсват вътрешния
    мир на революционера се разкриват чрез възходяща градация. Движението им
    е удивително динамично - “в тез гърди веч любов не грее, ..скръб дълбока
    владее”.

    Естествено възниква въпросът наистина ли любовта вече не е нужна на
    лирическия човек, щом в сърцето му е родена омраза към нейните тежки
    окови. Доминира другото лице на любовното чувство – страстната омраза,
    която руши жертвената любов- спомен и блян по щастието. Желанието да
    заличи миналото и спомените, съвсем не означава, че сърцето е
    “изстинало” към девойката, “към първо либе”. Той е категоричен, че
    ПРЕДИШНАТА любов СЕГА е ненужна, невъзможна. СЕГА не е достатъчна само
    обич, а повече от всякога е необходимо разбиране, духовна съпричастност
    към голямото, великото дело за народно освобождение. Така отношението на
    героя към любимата се разкрива в два плана: традиционно-личен и
    романтично-героичен. Конфликтът между тях е в резултат от
    необикновените, надхвърлящи рамките на времето, идеали на поета.

    На фона на драматичните преживявания, свързани с миналото, ярко
    контрастира настоящето: “всичко е с рани покрито/ и сърце зло в злоба
    обвито”. В обобщителното местоимение “всичко” е скрит дълбок трагизъм за
    едно осъзнато болезнено душевно състояние. (“Злобата” е специфично
    Ботево название на съществуването без любов).

    Лирическият герой чува друг глас – силен, могъщ, неустоим. Той властно
    зове юнака да изпълни свещения си дълг. Страданията на сиромасите
    пораждат нови чувства на болка и гняв. Тежка е народната участ в
    робското време: “брат брата продава”, “плаче сирота вдовица”, “теглят
    без дом дечица”. Запявайки песента за сирота вдовица, либето ще се
    обърне и към истината за себе си, ще се раздели със сладките илюзии на
    думите “отровни”, ще прозре истинската си участ и обреченост. А гората,
    майка закрилница за юнаците, пее хайдушки песни и наред с тях реди
    “песни за нови теглила”. Въображението на поета одухотворява гората,
    която винаги в народните представи съпреживява участта на българина.
    Емоционалното състояние на героя преминава от гневен упрек, през
    мъжествени слова до молитвено-нежни думи и отново повелителното “запей”
    , изведено в позицията на анафора( повторение в началото на стиха). Ако
    запее “на жалост” девойката сама ще се вгледа в бездната на човешкото
    страдание и болка. Тонът става все по-драматичен, експресивен. Трепетно
    очакване обзема “сърце ранено”. С последен повик бунтовникът се обръща
    към любимата, подтиква я да вземе категоричното решение и тя: “Запей или
    млъкни, махни се!”. За сетен път лирическият човек изразява нежността си
    към любимата с интимните народнопесенни обръщения “изгоро”, “девойко”.

    Могъщият порив към свободата дава простор на мисълта и тя лети към
    картината на битката. Нещо величествено и недостижимо има в образа на
    пробудената от робски сън земя, която “гърми и тътне”. Време и
    пространство, реалност и фантазия се сливат в една гигантска природна
    стихия – страшна, величествена и тържествена едновременно. Сърцето на
    юнака “веч трепти – ще хвръкне”. За първи път в творбата се появява и
    бъдеще време, което засилва емоционалното въздействие. Така характерното
    за Ботевото творчество “смесване на глаголните времена” тук властва с
    пълна сила. Минало, настояще и бъдеще се свързват с една прастара
    митична символика, отглас от героическия епос. Величавият образ на
    битката е представен чрез метафора, която синтезира богата звукова и
    зрителна представа.

    Там…там буря кърши клонове,

    а сабя ги свива на венец;

    зинали са страшни долове

    и пищи в тях зърно от свинец …

    На тази величествена гледка лирическият герой не може да устои. В духа
    на народната песен се появява мотивът за смъртта-сватба, за героичната
    саможертва. В Ботевата поезия смъртта на бореца за свобода е винаги
    красива. Така се подчертава нейният патриотичен и исторически смисъл:
    “смъртта й там мила усмивка, /а хладен гроб – сладка почивка!” Мотивът
    за “милата усмивка” зазвучава в нов емоционален контекст – венчаването
    за либето-смърт. Смъртта в битка е върховен израз на изпълнен дълг към
    отечеството. В нейния опоетизиран образ е заложен мотивът за духовното
    безсмъртие на героя. Четирикратното повторение на наречието “там”
    внушава представата за един желан от лирическия герой свят. В този свят
    личните пориви са приглушени от песента на гората. Песента има особена
    роля в Ботевото творчество. Тя е гласът на истината, на страданието, на
    борбата, на безсмъртието. Тъжна или героично-бунтовна, любовна или
    съпроводена с “кървава напивка” песента е връзката между живота и
    смъртта. Лирическият герой копнее за тази кървава наздравица, пред която
    “немее” обикновената любовна страст.

    Драмата на лирическия герой е колкото лична, толкова и национална, и
    общочовешка. В мрачните векове на робството достойният човек е жертвал
    най-съкровеното и светло човешко чувство – любовта пред олтара на
    отечеството. “До моето първо либе” е психологически вглъбена лирическа
    изповед с дълбок философски подтекст, защото поставя големите и вечни
    проблеми за любовта и патриотичния дълг, за смисъла на човешкия живот,
    за смъртта и безсмъртието



    http://prize.bg/tedi4kata -моля ви влизайте

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си