Zdraveite ! Trqbva mi mn speshno za ytre ЛИС (литературно интерпретативно съчинение) na tema ,,Изповед на жената от 20 век-от стихотворението на Багряна ,,Потомка,, Ytre shte pravim klasna i mn speshno mi trqabva.Nqkoi ako ima materiali da mi kopira ako moje.Mn shte sam vi blagodarna
т.7. Заглавието на темата трябва да бъде написано на кирилица.
MusicIsThekey
Дано това да ти свърши работа
Елисавета Багряна - "Потомка"
В поезията на Елисавета Багряна потомствениhttp://www.teenproblem.net/forumят родов корен е духовна стойност на лирическите образи на „Вечната и святата”, на Женското начало в българската поезия през 20-те години на XX век.
Младостта на духа, като вечен полет на творческото въображение, създава вътрешната метафорична същност на образите и внушенията. Кипналата каhttp://www.teenproblem.net/forumто вино трескава метежност и неудовhttp://www.teenproblem.net/forumлетвореност в духа на поетесата носи лирическата копнежност в стихосбирката „Вечната и святата”, излязла през 1927 година.
Изящната орнаменталност и художествена пластика на поетично слово и лирически образи създава свободния поhttp://www.teenproblem.net/forumлет на мисъл и въображение. Чувстваhttp://www.teenproblem.net/forumта са пронизани от земни, витални страсти. Библейско и легендарно изплитат образа-представа за родовото наhttp://www.teenproblem.net/forumчало и духовните корени на човека.
В лирическите послания има романhttp://www.teenproblem.net/forumтична извисеност и езическа, земна чувственост. Много живот, волност и сиhttp://www.teenproblem.net/forumла струят от стиховете на Багряна. Тя вае дъхави български слова, разплиhttp://www.teenproblem.net/forumта тайната на душата, домогва се до премълчаните истини за жената и греhttp://www.teenproblem.net/forumховните изкушения на „вечната и свята” жажда на човека да зачева и да дава жиhttp://www.teenproblem.net/forumвот.
Греховност и святост се срещат. В техния нравствен и духовен контраст застава „вечната” женска душевност на лирическите героини от поезията на Багhttp://www.teenproblem.net/forumряна.
Творческите сетива на поетесата се сливат с духовното битие на лирическиhttp://www.teenproblem.net/forumте героини. Тя става една от тях и изпоhttp://www.teenproblem.net/forumвядва в монологична АЗ-форма тревогаhttp://www.teenproblem.net/forumта на душата, застанала на кръстопът между минало и настояще.
Раздвоена от пулса на бремето е и лирическата героиня на Багряна от стихотворението „Потомка”, публикувано за първи път през 1925 г. 6 списание „Златорог”.
Земните страсти на родовото минало възкръсват като поетичен спомен в дуhttp://www.teenproblem.net/forumшата на героинята. Лирическият размиhttp://www.teenproblem.net/forumсъл следва импулсите на потомствения дух, оживял в кръвта. Тя пулсира с трескавия ритъм на поетичното настояще. Стихът на Багряна настойчиво търси дирята на родовото минало в съвременhttp://www.teenproblem.net/forumния пулс на житейското битие:
Няма прародителски портрети, ни фамилна книга в моя род и не знам аз техните завети, техните лица, души, живот.
Размиват се реалните контури на споhttp://www.teenproblem.net/forumмена, но усещането за родова духовна близост е силно. От него лъха живот, койhttp://www.teenproblem.net/forumто е част от земното и духовно битие на героинята. Родовата кръв напомня за сеhttp://www.teenproblem.net/forumбе си. Споменът изчезва като прекъснат сън и Багряна, чрез изповедната АЗ-лирическа форма, влиза в диалог с разбунената си душа.
Действието става стремително. Диhttp://www.teenproblem.net/forumнамично се сменят усети и настроения.
Емоционалната багра на разкъсания от зова на кръвта духовен свят на лирическото АЗ на Багряна изпълва поетичните й усети с реално чувство за сетивен доhttp://www.teenproblem.net/forumсег до родовото минало:
Но усещам, че в мене бие древна, скитническа, непокорна кръв. Тя от сън ме буди нощем гневно, тя ме води към греха ни пръв.
Пулсът на времето отеква в художесhttp://www.teenproblem.net/forumтвеното съзнание на лирическата героhttp://www.teenproblem.net/forumиня. Греховната съблазън да сътвори жиhttp://www.teenproblem.net/forumвот в неясното предчувствие за идващиhttp://www.teenproblem.net/forumте, като далечен прилив, образи на родhttp://www.teenproblem.net/forumното подчинява душата и поетичното съзнание разтваря тайника на паметhttp://www.teenproblem.net/forumта. Потичат образи. Застигат се. Отhttp://www.teenproblem.net/forumначало неясни, но все по-плътно очертаhttp://www.teenproblem.net/forumващи се с пулса и дъха на времето, от което изплуват:
Може би прабаба тъмноока, в свилени шалвари и тюрбан, е избягала в среднощ дълбока с някой чуждестранен, светъл хан.
Романтичният филтър изсветлява обhttp://www.teenproblem.net/forumраза. Нощта става дълбока и светла. Поhttp://www.teenproblem.net/forumривът на душата и земната страст на чувството създават усещане за светла - свята любов. Тъмната греховност на желанието е потопена в светлината на изплувалия спомен за пълнокръвието на отминал живот. Душата ликува. „Взира” се в разтворилата се тайна на сърцето, чийто „глас” кънти със среднощния конhttp://www.teenproblem.net/forumски тропот на уловена романтична изhttp://www.teenproblem.net/forumповед:
Конски тропот може би кънтял е из крайдунавските равнини спасил е двама от кинжала вятъра, следите изравнил.
Вятърът приласкава спомена. Вдъхва му живот, който, блеснал като магнеhttp://www.teenproblem.net/forumтично видение в съня на лирическия унес, „изтича” обратно, назад в миналото. Любовта със своя сърдечен плам винаhttp://www.teenproblem.net/forumги е бълнуващо романтично приключение за духа. Нейните „следи” остават в спомена. Той идва и си отива като милувката на вятъра, любим метафориhttp://www.teenproblem.net/forumчен образ в поезията на Багряна, свързhttp://www.teenproblem.net/forumващ незримо с тайната на любовта миhttp://www.teenproblem.net/forumнало и настояще.
В дългото „пътуване” на времето към интимната тайна на сърцето поетеhttp://www.teenproblem.net/forumсата вписва пробудени лирически усеhttp://www.teenproblem.net/forumти, дошли от миналото и населили изhttp://www.teenproblem.net/forumповедта на незримата „вечна и свята” жена - поетическото АЗ на Багряна:
Затова аз може би обичам необхватните с око поля, конски бяг под плясъка на бича, волен глас, по вятъра разлян.
Любовта за лирическата героиня е волhttp://www.teenproblem.net/forumна и свободна, витална стихия на духа, облъхваща сетивата с горещата страст на споделеното чувство. То има своя условна художествена среда за дейсhttp://www.teenproblem.net/forumтвие: „необхватните с око паля”, свой риhttp://www.teenproblem.net/forumтъм и динамика: „конски бяг под плясъка на бича”, но и глас за изповед на обичта: „волен глас, по вятъра разлян. ”
Поривът на сърцето бие с пулса на раhttp://www.teenproblem.net/forumдостта, но и на дълбокото съмнение, раздвоило душата от осъзнатата греховност на чувството.
В „среднощ дълбока” идва споменът за любовта, но и в същата тайна доба на приказно любовно щастие се разпада съмhttp://www.teenproblem.net/forumнението за вечната сила и постоянство на чувството.
Може би съм, грешна и коварна, може би сред път ще се сломя - аз съм само щерка твоя вярна, моя кръвна майчице-земя. За Багряна любовта е светлият грях на душата, запалил в кръвта огнената страст на живота. Земна, истинска и силна е болката от раздялата с любовта в лирическата изповед на поетичното АЗ. Тя не сломява волния дух на героинята. Любовта, като наследствен родов закон, разпалва „жаравата” на интимната споделена ласка на обичта в душата на потомката, която е „само щерка - вярhttp://www.teenproblem.net/forumна” на сътворяващата живот „майчица”-„земя”.
Това е „вечната и святата" жена -„грешна и коварна" в поезията на Елисаhttp://www.teenproblem.net/forumвета Багряна.