Трябва ми Литературноинтерпретативн и съчинение на тема: "Изобличаване на бездуховността и на стремежа към притежание в "Дамата с рентгеновите очи" от Светослав Минков", моля ви, наистина е важно!!!!![]()
![]()
![]()
plssss
Разказът „Дамата с рентгеновите очи" ни кара да се замислим за мястото на научните достижения в живота ни, за погубването на човешката душа, обсебена от парите и вещите, а може би и за това - колко стойностни са мечтите и целите в живота ни.
Историята, разказана в творбата , показва на читателя някои истини за човешката душа и за това , с което е по-важно да гледаме и оценяваме хората от обкръжението си - не очите , а сърцата.
В “Дамата с рентгеновите очи”са представени изкривените подобия на човешките ценности.Разбиранията на човека в едно време, в което по-важна е външната красота, а не духовната, са подложени на изпитание.Съпоставят се парите, външната красота и празнотата на човешката душа с щастието.
Всички жени искат да бъдат”бледолики,стройни като манекенки”,”приказни хубавици”, ала не е ли по-добре да са красиви дотолкова, доколкото природата ги е надарила .
Кое е по-важно - да имаш “красиви очи”,с които да виждаш в безмозъчните глави на хората , или да имаш красиво сърце, с което да бъдеш вътрешно красив.
За Мими Тромпеева красотата на сърцето не е важна.Тя мечтае да се омъжи за милионер-парите са по-важни.
- “Ах,какви чудни очи!”, “Едва сега чувствам,че живея.Боже,колко съм щастлива”
Контрастът между истинските човешки ценности и измислените техни подобия са главен елемент в идейния център на творбата.
Авторският замисъл е не да индивидуализира характерите на героите, а да ги обезличи.
Отначало главната героиня е отчаяна от недостатъка си и след вълшебното експериментално лекарство на г-н Чезарио Галфоне животът й коренно се променя , тя е безкрайно щастлива.Може би това “научно” откритие спасява героинята , възражда я за нов и то много щастлив , мечтан живот.Ролята на козметичната “наука” е благородна.
Тук е заложен мотивът за социалното положение , за парите.Ако героинята е бедна , тя ще е грозна до сетния си дъх , ала с помощта на парите си тя започва нов живот.
Мими Тромпеева намира щастието чрез откритието на “гениалния” Чезарио Галфоне.
Колко наивни могат да бъдат хората в своята прекалена суета , загърбвайки духовното и поставяйки на изпитание истинските ценности?
Това е разказ за избора – да останеш ли човек или не.
Sunrise and the new day's breakin' trough
The morning of another day without you
And as the hours roll by
No one's there to see me cry except the sunrise
The sunrise and you...
Със средствата на сатирата и елементи на фантастика Светослав Минков подлага на ос¬миване и остра критика нравите и порядките в едно общество, лишено от духовни цен¬ности и истински идеали. Разказът „Дамата с рентгеновите очи" поставя проблемите за стойностите в живота, за обезличаването на човешката индивидуалност и липсата на ду¬ховност, породени от настъплението на ма¬шините и вещите в бита на градския човек. Авторът задава вечно актуални въпроси - за превеса на материалното над духовното, за ролята на техническите открития в живота на човека, за облика на обществото и форми¬рането на личността, за идеалите и предста¬вата за пълноценно съществуване.
Елементите на фантастика са само външ¬ната форма, даваща възможност да се разк¬рият нравите и устоите на обществото. В сре¬дите на богатите няма място за значими и стойностни неща. Външната красота, повър¬хностните разговори и материалните инте¬реси напълно характеризират техния живот.Героите на разказа са представени изцяло в отрицателна светлина. Те принадлежат към хайлайфа, а животът им е изпразнен от съ¬държание, от значимост на мислите и зани¬манията им. Между самочувствието и пре¬тенциите им, от една страна, и истинската им стойност като личности, от друга, има пъл¬но несъответствие. В началото на разказа главната героиня, притежаваща непростим физически дефект - кривогледство, е не само нещастна, но и отхвърлена, пренебрегната от своята среда: „Наистина, тялото й беше съвсем нормално развито, но изпъкналите й кривогледи очи от¬блъскваха всички и я правеха непоносима за обществото на ония, които играеха тенис и говореха за новите марки автомобилни коли." След преобразяването й в „Козметикум Аму¬лет - салон за дамска хирургия", същата тази дама става най-популярната личност сред обществото. Не умът или духовните качест¬ва се ценят в тези среди, а само външният блясък, физическата красота и богатството.Авторът изобличава духовна¬та пустота - характерен белег на времето, чрез разкриване на обществените нрави и чрез вникване в мислите, чувствата и мечти¬те на главната героиня, която е пълно оли¬цетворение на тези нрави. Светът за Мими Тромпеева е разделен на две - преди кап¬ките „Рентгенол", когато е била нещастна и отхвърлена, и след това - когато постига своя „идеал" в живота. А идеалът й е свър¬зан с това, да се омъжи за богат и красив съпруг. Разказът е построен от две части -първата се води от присъстващия и комен¬тиращ разказвач, а втората има формата на дневник - интимна изповед на девойката. За героинята, както и за останалите, любов¬та, духовната връзка, значимите цели не съ¬ществуват. Тя придобива изключителната способност да вижда през хората и да отк¬рива тяхната истинска същност. Така Мими прави невероятното откритие за липсващ мозък у хората от нейната среда. А именно душата прави хората индивидуални и не¬повторими личности. Използваната гротес¬ка е начин за разкриване на липсващата чув¬ствителност, интелигентност и стремеж към усъвършенстване сред представителите на аристокрацията. Самата героиня не се раз¬личава от средата си, нито пък се стреми към задълбоченост или духовност. Желанието й за брак е подчинено на материалните интереси. Нейният избраник, който неслучайно е чужденец с романтично-сантименталното име Жан, е богат наследник. Той няма никакъв мозък в главата си, но това не притеснява героинята, защото подобно не¬що не е от значение за нея: „Между петнай¬сетината кавалери нямаше нито един с мо¬зък. Главите на всички бяха празни, но затова пък чудно красиви. А пък скелетите им - ах, какво телосложение!" С физическото си преобразяване героинята постига и своя идеал, и пълното си щастие. Тя си намира съпруг -основна цел в живота й, и се радва на вни¬манието на околните. Освободена от само¬тата и мъката на грозотата, Мими Тромпеева може да не 'се сеща вече за „малкото ко¬варно евангелие", което трови дните й „със своята свещена скука". Като всички дами от висшето общество, тя вече чете само илюс¬трованите списания, в които, иронично под¬чертава авторът, се крият новини, лишени от всякаква значимост: „съобщения за предс¬тоящи шахматни турнири", „ Уелският принц минал неотдавна из лондонските улици в чер¬вен фрак или че индийският махараджа Хария Трибхубана Юн Бахадур Шумшаре пристигнал благополучно в Ривиерата." Героинята, както и другите представители на нейната прос¬лойка, е лишена от задълбоченост и истинс¬ки интерес към проблемите на обществото и света. Безцелните им занимания ги предс¬тавят като хора нищожни и непотребни. Жи¬вотът им се състои от соарета, „динета", праз¬ни разговори: „Говори ми за значението и ефек¬та на различните парфюми и за чистенето на зъбите с клечка." В разказа няма дори намек за истинска, съзидателна дейност или значими цели или мечти. Неслучайно некол¬кократно е подчертано, че рентгеновите очи на героинята откриват липсата на мозък във всички околни: „Някои от хората, които срещам, и то предимно от хайлайфа, нямат никакъв мозък в главите си." или „Но когато дигнах очи към главата му, аз открих, че в нея няма нито капчица мозък." По-печалното е, че за героинята това не е порок, а приемли¬ва реалност. В свят, в който духовните цен¬ности и интелектът са без значение, а мода¬та диктува ежедневието, не могат да се фор¬мират пълноценни личности. Затова и Ми¬ми Тромпеева приема духовната непълно-ценност като непроменима реалност и до¬ри намира достойно обяснение: „Естест¬вено, че аристократите трябва да се различават по нещо от обикновените хора. Затуй и главите им изглеждат кухи. Всъщност тех¬ните мозъци са на мястото си, само че са нап¬равени от някаква много тънка материя, по-тънка навярно от паяжина, та затова не мо¬гат да се видят." Иронията на автора е яс¬но доловима в представеното желание на героинята да не се различава по нищо от средата си: „ Ах, дано и моят мозък е също тъй фин като на Жан!" Иронията и сатирата -основни средства на изображение, стават все по-остри. Пред читателя се разкрива един посредствен свят, формиран от мода¬та на сантименталните романи, от блудка¬вите филми и бездарните реклами, които заместват истинския живот, насаждат урод¬лива нравственост и водят към духовна не-пълноценност.
В този лицемерен и ограничен свят отно¬шенията между хората са сведени до търгов¬ски сделки. Целта на Мими Тромпеева е да се омъжи, и то непременно за богат съпруг. Това е основно правило и за останалите. Ба¬щата и бъдещият съпруг сключват изгодна сделка: „Отначало папа упорстваше, защото сумата му се видя голяма. Но после, като разб¬ра, че Жан е човек с характер, отстъпи. Един милион в аванс и два милиона след сватбата." Не става дума нито за любов, нито за при¬вързаност или общи духовни интереси -стойности, които определят истинските чо¬вешки отношения. Едва след сключената сделка избраникът на сърцето уверява геро¬инята „непрестанно в безкрайната си любов". Авторът изобличава обществото, в което па¬рите и богатството са единствено от значе¬ние. Героите не притежават никаква духов¬ност и не са способни да изградят пълноцен¬на връзка. Най-голямата радост и постигнато щастие за Мими Тромпеева е пътуването за купуване на хермелиново палто и бален тоа¬лет. Авторът не просто се присмива на дреб¬навостта и лъжливите стойности в живота, а ги подлага на пълно изобличение. Героите са подвластни на глупостта и нравствената не¬доразвитост. Техните характери са следствие на повърхностните модни нрави, на лицеме¬рието и фалша във властващите порядки. Крайната им ограниченост се оглежда в раз¬говорите, свеждащи се до материалните при¬добивки и новите марки коли, в забавления¬та с пикантни вицове. Духовната същност на героите поставя острия въпрос за истински¬те стойности в живота и за деформацията на личността, лишена от такива стойности. В крайното принизяване на героите и поряд¬ките, на които са подвластни, се открива авторовото категорично отричане на живота, лишен от смислени цели, от идеали и нравс¬твеност.
Особена роля в разказа играе образът на маестро Чезарио Галфоне. Неговата дейност е като катализатор на обществените пороци и на човешката глупост. Образът му на отк¬ривател е карикатурно представен. Той няма нищо общо с истинските научни постижения. Неговите открития служат на суетата и нямат реална стойност за развитието на об¬ществото. Поведението и популярността му се вписват точно в света, на който служи -този на хайлайфа. И името, и външният му вид, и речта му са изключително претенци¬озни и позьорски: „Маестро Чезарио Галфоне сложи лявата си ръка на сърцето, а дясната издигна знаменателно нагоре и като коленичи неочаквано пред изумената девойка, извика с мекия си глицеринен глас:
- О, джентилисима, беллисима и карисима синьорина..." С таланта си да омайва дамите от висшето общество, той печели не само популярност, но и много пари. Авторът изоб¬личава глупостта, сляпото подчиняване на модните тенденции, ограничеността и суета¬та - пороци, виреещи сред богатите хора, лишени от смислени цели и интереси в жи¬вота. Значимата обществена изява дамите за¬местват с фалшива и безполезна благотвори¬телност, а това не може да бъде простено от автора: „...маестро Галфоне дойде до заключе¬ние, че може да се приготви и серум от патеш¬ки мозък за опресняване на умствените спо¬собности на ония жени, които се занимават с благотворителни чайове, благотворителни коктейли, благотворителни пазари и изобщо с всякакъв вид благотворителна дейност." Та¬ка образът на маестро Галфоне се превръща в карикатурно подобие на онези, които пос¬тавят ума, интелекта и знанията си в услуга на развитието и напредъка.
Измамните идеали на героите ги правят част от един също толкова измамен, непос¬тоянен и безсмислен свят. Глупостта, лекомислието, лицемерието и завистта опреде¬лят нравствената им същност. Парите и ве¬щите запълват техния живот и заместват ис¬тински стойностните неща - човешките вза¬имоотношения, разбирателството, любовта, приятелството. Печалният извод, скрит зад редовете на разказаната история, е, че мате¬риалното все по-упорито и трайно измества духовното в човешкия живот, а човекът, уст¬ремен към измамните идеали, загубва своя¬та нравственост. Техническите и научните от¬крития не помагат на човека да стане по-до¬бър, а го правят зависим и-несамостоятелен. Разказът „Дамата с рентгеновите очи", пи¬сан през 30-те години на XX век от автора, на
когото през тази година се чества 100-годишен юбилей, е предчувствие за един бъ¬дещ, силно модернизиран свят, подчинен на техническия напредък; свят, в който стават излишни човешката чувствителност и стре¬межът към духовна пълноценност. Той е пре¬дупреждение за настъпателността на мате¬риалното, потискащо духовното. Тази исто¬рия ни кара да се замислим за мястото на научните достижения в живота ни, за обез¬личаването на човека, обсебен от парите и вещите, а може би и за това - колко стойнос¬тни са мечтите и целите в живота ни.
Sunrise and the new day's breakin' trough
The morning of another day without you
And as the hours roll by
No one's there to see me cry except the sunrise
The sunrise and you...
Сатира на един самовлюбен свят
(план)
I)Увод:
Светослав Минков написва “Дамата с рентгеновите очи” през 1932 година по повод съобщение в печата за немско техническо изобретение- “магнитно око”. Според писателя разказът е написан “на тъмно”- първо се ражда заглавието, а след това се оформя идеята и се ражда сюжета.
II)Теза:
Авторът представя сатирата на един самовлюбен свят. Привидното щастие и красота водят до много недоразумения. Разказът изобличава пороците на модерния човек- духовна пустота, потребителски стремежи и фалшивият култ към знаците на научните постижения. Писателят изобличавалишеното от духовност човешко съществуване, създаващо ценностна система, в която властват вещите и суетата.
III)Доказателствена част:
1.М1: Авторът представя сатирата на един самовлюбен свят. Привидното щастие и красота водят до много недоразумения.
Разсъждения:
Стремежът към по-добро води до самозалъгване.
Доказателства:
“толкова грозни”; “царица на грозотата”; “като отминаваме с галантно равнодушиеприродните недостатъци на тия пет дами”; “жените я гледаха с презрение, мъжете я отминаваха с безразличие”; “шега на природата”; “едва сега чувствам, че живея”; “да ме разцелуват”; “ще полудея от щастие”
Извод:
Героинята доказва, че насилствената промяна само видимо води към по-добро.
Пр. Изр.:
Разкриват се вътрешните недостатъци на самовлюбената Мими Тромпеева.
2.М2: Разказът изобличава пороците на модерния човек- духовна пустота, потребителски стремежи и фалшивият култ към знаците на научните постижения.
Разсъждения:
Иронията на автора подчертава пороците на героинята.
Доказателства:
“...елегантно облечени, грижливо гримирани, ала все пак толкова грозни.”; “превръща и най-отвратителния изрод в прекрасен ангел”; “кривогледи очи”; “тежък кошмар в нейната иначе ефирна младост”; “живо гробище”; “чувствам се на седмото небе от радост”; “днес следобед кихнах и той изтича веднага за лекар”; “няма нито капчица мозък”
Извод:
Лишената от вътрешна красота “царица на грозотата” живее в голяма заблуда.
Пр. Изр.:
Тя е щастлива от външния си вид и това й пречи да прозре истината.
3.М3: Писателят изобличавалишеното от духовност човешко съществуване, създаващо ценностна система, в която властват вещите и суетата.
Разсъждения:
Щастието за Мими Тромпеева опира единствено да външния вид и богатството.
Доказателства: “чувствам се на седмото небе от радост”; “едва сега чувствам, че живея”; “да ме разцелуват”; “ще полудея от щастие”
Извод:
Героинята не се интересува от умственото богатство на бъдещия си съпруг и това разкрива нейната бедна душевност.
IV)Заключение:
Изобличителното сатирично слово на Светослав Минков съдържа различни стилистични елементи, обединени от истинската загриженост на автора за бъдещето на човека в дехуманизиращото се общество.
Sunrise and the new day's breakin' trough
The morning of another day without you
And as the hours roll by
No one's there to see me cry except the sunrise
The sunrise and you...
мн благодаря!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Няма проблеми..и все пак не беше трудно да напишеш темата в google и да отвориш първите появили се неща![]()
Sunrise and the new day's breakin' trough
The morning of another day without you
And as the hours roll by
No one's there to see me cry except the sunrise
The sunrise and you...
еми написах темата както е, ама нищо не ми излезе, аз иначе нямаше да пиша в теена,Първоначално написано от Balooon
и мерси пак
![]()