.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 3 от общо 3
  1. #1
    Голям фен
    Регистриран на
    Jun 2006
    Град
    V SuRcEtO Na...
    Мнения
    580

    Спешно съчинение !!!

    трябва ми спешно до довечера лис на тема
    Бай Ганьо национален или социален герой.... някой ако може да ми го намери или ако има рег в помагало да ми го свали ето линк http://download.pomagalo.com/273647/...onalen+geroii/

    Lesno e da kajesh obi4am te drugo e da go po4ustvash jivei si jivota kakto iskash ti a ne kakto drugite biha iskali jivota e edin momentite sa mnogo ne gi ispuskai
    skype: cecko_911

  2. #2
    Аватара на Tedi4ka
    Регистриран на
    Aug 2007
    Град
    mezdra
    Мнения
    2 344
    Бай Ганьо – типичен социален или национален герой

    В прочутите си преразказно – биографични работи П. Зарев уверено и едностранчиво определя Бай Ганьо като „ символ на простащина „ и така елементаризира този богат, колоритен и развиващ се образ, поставяйки го в калъпа на " типичен " представител на една класа, която в края на миналия век все още не е оформена ( поне у нас ) духа и бита си. С неговата лека ръка тази профанизация и до днес затормозява мисленето на учениците и консервира този динамичен, диалектически развиващ се герой на своето време.
    С леката уста на хората пък, Бай Ганьо в превърнат в символ на "българщината " , на всичко неприятно и порочно, свързани с лошите страни от бита и културата на народа ни. Така изключително самокритичното чувство на българския народ. Така изключително самокритичното чувство на българския народ ни изиграва лоша шега и днес едва ли не всичко отнасяме към понятието " байганьовщина ",
    забравяйки, че малокултурността, безочието, грабителския егоизъм не са черти на една нация или култура, а на отделни индивиди.
    Бай Ганьо не е нито благороден рицар, нито злокобен демон. Той е носител на типичните за времето и народа ни тогава черти. Неговата страст за " файда " и " келепир " е сплетена със съкровеното желание всичко да бъде " скрито - покрито " , под воала на " европейското " , светското… както ги разбира той.
    След Освобождението нашата нация също се е устремила " към Европа ".
    Първопроходците тогава са двама – писателят моралист и идеалист Алеко Константинов и неговият измислен, но достоверно – реалистичен герой, за съжаление : постоянен негов спътник.
    И двамата с труд се аклиматизират в непознатата обстановка, трудно свикват с чуждия бит и култура. Алеко обаче, европейзирайки възгледите си, запазва здравите народни идеали и от скептично – хуманистична гледна точка прави реалистични оценки на видяното и преживяното, но възприема новия свят с готовността на наивно – възхитения Бай Ганьо. Той смело и аргументирано отхвърля всичко, което не отговаря на българската душевност. Нека си спомним възхищението му от техническия прогрес и хуманистичния му страх за хората, превърнати в "чекове на една машина ",
    от която " капят долари " , и протеста на търсещия друг, духовен прогрес човеколюбец – " Е, ами кога ще живеем ? " (" До Чикаго и назад " ).
    Този проблем не стои обаче пред Бай Ганьо. Неговият път също води към западната цивилизация, но целта му е друга – да натрупа капитал ( по европейски казано ), да удари келепира ( уточнено по ориенталско – балканските маниери ). И тогава идва сблъсъкът с новия бит, с неговите порядки. Именно това често е сочено като проява на простащина, на "байганьовщината" . Наистина този сблъсък е смешен, и грозен, и трагичен понякога. Но не винаги е елементарно – ограничен в определението "простащина" , " българска работа" , " балкански субект" .
    Често дават като пример за " байганьовщина" още първата ни среща с героя – гонитбата на влака с килимчето, неплатената бира, безочливото отхвърляне на плахия намек да си плати. Нека анализираме този момент с помощта на психологията. Видял, че влакът внезапно тръгва, героят се втурва подире му. Балканска простотия? Категорично – не! Кой не би изпаднал в стресово състояние, когато вижда как НЕГОВОТО имущество изчезва? Бай Ганьо просто НЕ ЗНАЕ, че влакът прави маневри. Нима можем заради НЕЗНАНИЕТО да го обвиним в ПРОСТАЩИНА? Нашият герой няма да закъснее да прояви " байганьовщината" си. И то още в този епизод. Когато Стати с плаха надежда му споменава, че е платил вместо него, Бай Ганьо отговаря спокойно и уверено: " Имал си бол пари – платил си я!" . Това е безочливо – наглата простащина, това е търсене на "келепира" и в дребната печалба! Алеко и Бай Ганьо тръгват с различни мисии към Европа – познавателна за автора, печалбарска за героя. Нашият " герой на новото време" е тръгнал с ясна цел да има " файда " , независимо средствата, които той наистина не подбира. Много българи и преди, и след Освобождението пътуват с тази цел – печелене на пари, но Бай Ганьо практически няма ограничение на средствата, на методите, нито от морална, нито от етична гледна точка. Затова и нормалното за един гурбетчия пестене той превръща в дребнава алчност. Той категорично отказва да се храни в ресторанта и това е логично – защо да харчи пари, когато е тръгнал да ги печели. Но използвачеството му при пътуването до Прага е открита " байганьовщина " . Такова е "гостуването" му у Иречек.Натрапничеството, безочливите и открито просещи покана ласкателства, грубото му интимничене, нахалното предлагане на лютите чушки ( това е чиста проба опит за налагане на чужд обичай в дома ) – да изброявам ли? Но и тук трябва да сме внимателни с определението за "байганьовщина" . Ето – Бай Ганьо " не може да поеме право чинията със супата… и изля доста от нея върху масата. Додето му попречат, той събира една част от нея с лъжицата и я изсипва в чинията си. "А ето и друг случай - " Нахрани се Бай Ганьо… изтърси трохите в шепата, глътна и тях… " Грозно, нали? Всеки цивилизован човек днес, а и вчера, ще отрече тези "маниери." Нека обаче не забравяме, че Алеко е не само сатирик, а и народопсихолог. Не може по друг начин да се нахрани един човек, произлязъл от бедната българска земя, където водеща е поговорката: " Никой не е по – голям от хляба" .Да, Бай Ганьо ( ние не знаем миналото му! ), по всяка вероятност, не е хващал сърпа, не се е къпала снагата му в пот, но… все пак е потомък на този народ, нали? И ако това той прави, за да пести хляба, няма извинение за прочутата сцена в двореца – " …ами като зех, че си наблъсках джебовете с пасти…" Това внимателно разделяне на постъпки, плод на практичния и уважителен към труда бит на българина, и прояви – резултат на едно получено по – късно порочно възпитание, ни помага да разберем и да се възхитим на този колоритен и диалектически развиващ се литературен образ.
    Така наивността и незнанието на българина, прекрачил за първи път родните граници, се смесват с наглостта и келепирджийството на алчния грабител – символ и строител на новата епоха. Той е представител на една тепърва изграждаща се класа, която ще надмогне, поне външно грубостта и недодялаността на байганьовщината, ще скрие пороците си зад воала на маниерен морал, ще прибере алчните си нокти в елегантни ръкавици. И Бай Ганьо или поне синовете му ще се научат на светски маниери, няма повече да пенят водите и в немската баня, и в обществения живот на родината, а тихо и благопристойно ще вземат своето. Всъщност този епизод в банята също заслужава вниманието ни. Упрекват нашия герой, че се държал неприлично. А той просто е свикнал да се къпе в реката, на простор и широта. Е, не всичко говори, ако не за страст, то поне за влечение към къпането ( прословутите шарки на краката ), но… И в операта Бай Ганьо отива с бозавите дрехи, просто защото такова е " приличното" облекло в България по негово време.
    Простащината на героя излиза винаги на преден план, когато той се опитва да въведе СВОИ правила в един вече уреден, при това логично и закономерно, ЧУЖД свят. НЕПОЗНАВАНЕТО на тези правила води до комични ситуации, но грубото, безочливото и безцеремонното отношение към тях е именно " байганьовщината" .
    И нека не забравяме отношението на автора към героя " Съзнах… че той е отвратителен скъперник, егоист, лигав хитрец, лицемерен експлоататор, грубиян и простак до мозъка на костите си… Недей презира този простичък, лукавичък, скъпичък нещастник, той е рожба на груба среда, той е жертва на груби възпитатели; злото не се таи в него самия, а във влиянието на околната среда. Бай Ганьо е деятелен, разсъдлив, възприемчив… проявил досега само животната си енергия, но в него се таи голям запас от потенциална духовна сила, която чака само морален импулс, за да се превърне в жива сила …"
    Бай Ганьо е символ не на българската простащина, а на простащината на наглия, самоуверен и безскрупулен новобогаташ, парвеню сноб. Което и прави, за съжаление, героя на Алеко Константинов тъй познат и съвременен.



    http://prize.bg/tedi4kata -моля ви влизайте

  3. #3
    Голям фен
    Регистриран на
    Jun 2006
    Град
    V SuRcEtO Na...
    Мнения
    580
    Еи мерси много :P

    Lesno e da kajesh obi4am te drugo e da go po4ustvash jivei si jivota kakto iskash ti a ne kakto drugite biha iskali jivota e edin momentite sa mnogo ne gi ispuskai
    skype: cecko_911

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си