“Phoenix Junior”
фирма за преработване на отпадъчни материали
Лилия Каменова Христова №13 12в
Траяна Владимирова Куртова №24 12в
Николай Димитров Маджаров №15 12в
Резюме
Ученическа фирма "Phoenix Junior" АД е създадена през месец ноември 2005г. към школата по мениджмънт в Общински Детски Комплекс в гр. Пловдив.
Предмет на дейност е производството на настолни аксесоари, чрез използване на отпадъчни и рециклирани материали.
Екипът на фирмата се състои от девет ученика от четири училища от гр. Пловдив:
Президент – Радослав Сашев Георгиев
Мениджър "Маркетинг и реклама" – Лилия Каменова Христова
Мениджър "Производство" – Николай Димитров Маджаров
Мениджър "Финанси" – Траяна Владимирова Куртова
Мениджър "Човешки ресурси" – Елена Пейчева Панайотова
Отдел специалист по "Маркетинг и реклама" – Надежда Иванова Стоянова
Отдел специалист по "Производство":
Катя Милкова Панчева
Веселин Василев Барбутски
Ивайло Ангелов Фортев
Технологията за производството и усъвършенстването на продуктите е разработена от екипа на фирмата, след множество продължителни проучвания и проведени опити.
Консултант на фирмата е инж. Огнян Димитров от ОДК, гр. Пловдив
Мисия и цели
1. Мисия – Възпитание на учениците в екологична култура чрез организиране на екологични акции за събиране на кофички от кисело мляко и чрез свързване резултатите от акциите с крайния продукт – едно ново начало за живот на старите и непотребни кофички.
2. Цели:
a) Детайлизиране на технологията
b) Набавяне на средства
c) Набавяне на материал за производството, чрез организирането на екологични акции в някои от пловдивските средни училища и с подкрепата и сътрудничеството на не правителствени и природозащитни организации.
d) Осъществяване на производство
e) Реализиране на продажби
Описание на продукта
Продуктът представлява настолен аксесоар, изработен от отпадъчни материали – хартия, платове, пластмасови бутилки, кутии от натурални сокове, кофички от кисело мляко и други. Платът се напоява с разтопен полистирол, който се получава като върху кофички от кисело мляко се действа с разтворител в продължение на няколко часа. Зависимост от продукта, който трябва да е получен се използват като форми стари пластмасови бутилки, както и кутии от натурални сокове.
След като по горния начин е получена определена заготовка, тя трябва да се дообработи чрез оцветяване и украсяване със специални бои. При нужда на дъното на артикула може да се сложи гипсова отливка с цел стабилизирането му. Поради индивидуалната изработка на всяка заготовка, както и на индивидуалното украсяване, може определено да се твърди, че всеки наш продукт е специфичен и уникален сам по себе си.
Пазари
Пазарът на нашата гама от продукти е неограничен. На практика те могат да се използват от всеки като:
1. моливник
2. малка саксия
3. касичка за монети
4. прибор, в който могат да се поставят различни дребни предмети (кламери, гумички за изтриване, игли, макари, лакове, тушове, червила и т.н.)
5. ваза за цветя
6. прибор, в който могат да се поставят хранителни продукти – бонбони, слети, дъвки, кафе в пакетчета и др.
7. кутия за бижута – пръстени, обеци, синджири, гривни и др.
8. всевъзможни бележки, ключове, визитни картички, сувенири и др.
9. пепелник
Многофункционалността на продуктите, техният естетичен вид, достъпната цена и екологичното послание за опазване на околната среда, правят продажбата му подходяща за всички възрастови групи и обществени прослойки.
Конкуренция
На пазара не съществуват продукти, изработени изцяло от отпадъчни материали, съчетани в такава комбинация и с такъв индивидуален дизайн, и многофункционално предназначение. Конкурентноспособните фирми нямат за цел опазването на околната среда, а се стремят единствено към бърза печалба. Например – в книжарниците се предлагат ограничен асортимент моливници на високи цени. В специализираните магазини за сувенири се продават качествени образци, но на много високи цени.
Стратегия на продажбите
Поради многото специфични черти на нашия продукт се налага той да се продава при по-специални условия. Имайки предвид факта, че той макар и в много малка степен води до почистване на околната среда, както и изхождайки от мисията на фирмата, че чрез него трябва у подрастващите да се възпитава екологична култура, ние предвиждаме организация на продажбите по следния начин:
1. Осъществяване на продажбите – разпространение на продукта в търговската мрежа. По-точно в специализирани магазини за подаръци и аксесоари, както и в книжарниците.
2. За разгласяване на продажбите ще организираме предварителна рекламна кампания, чрез разпространение на листовки, рекламни брошури и електронни медии.
Производство
I. Етапите в производството:
1. Организиране на екологични акции за събиране на пластмасови бутилки, чаши, кофички от кисело мляко, вестници и други.
2. Почистване, сортиране и обработване на отпадъчните материали
3. Закупуване на разтворител
4. Разтопяване на полистирола до хомогенна смес
5. Оформяне на заготовките
6. Напояване заготовките с разтопен полистирол
7. Втвърдяване на полистирола
8. Оформяне на заготовките
9. Художествено оформяне на заготовките
10. Качествен контрол на продукта
11. Опаковане
12. Етикиране
13. Съхранение
Особеното на горната технологична схема е, че производствените операции по точки 6 и 7 трябва да се извършват на открито и проветриво място. Специално внимание трябва да се отдели на художественото оформление на заготовките, защото от тях в значителна степен зависи крайната форма на продукта. За да придобие завършен вид, той трябва да бъде декориран. Външното оформление изисква специални материали, които да отговарят на определени изисквания. Те трябва да се нанасят лесно, да бъдат устойчиви на външни въздействия и същевременно да придават естетичен и завършен вид на продукта. По този начин крайният продукт съчетава в себе си трайност и красота.
II. Техниките за декориране:
1. Туш и лак
Тушът е материал на водна основа. Той е лесно разтворим във вода. Тушът не може да се задържи и покрие равномерно гладката повърхност на продукта. Той се разлива на "капки", които образуват причудливи форми, следвайки фините линии и извивки на повърхността. За да се предпази от "отмиване" тушът се покрива с водоустойчив лак, който придава блясък.
2. Акрилни бои
Акрилните бои са водоустойчиви и покриват изцяло повърхността на продукта. Чрез тази техника могат да се изработват едноцветни серии.
3. Акрилни бои и декор фин (контури)
Контурите са на акрилна основа и се използват за очертаване и образуване на "релефи". Нанася се задължително върху суха повърхност. Нанесен върху акрилната боя контурите придават разнообразие и уникалност.
4. Акрилни бои, туш и лак
5. Туш, лак и контури
6. Акрилни бои, туш, лак и декор дин (контури)
7. Декорлак
Има разнообразна цветова гама. По-ярки или по-тъмни цветове могат да се нанасят директно върху гладката повърхност на продукта.
8. Използване на щампи
Редуващи се симетрични поредици от изображения – стилизирани фигури на цветя, животни, различни символни елементи и др. Оформлението и оцветяването може да се получи чрез всяка от горепосочените техники или дори в съчетание между няколко от тях.
9. Без допълнително оформление
В някои от случаите продукта изглежда достатъчно естетично и без да се налага оцветяване.
10. Лак
III. Въздействие върху околната среда:
Прилаганата от нас технология не само, че не вреди на околната среда, но и води до нейното санитиране, макар и с минимален ефект, тъй като и възможностите на фирмата са малки. Въпреки всичко обаче, абсолютно безвредни безотпадни технологии до момента не съществуват. В случая при прецизно анализиране на технологичния процес могат да се установят три проблемни пункта:
1. При втвърдяване на полистиролната маса във въздуха се отделят малки количества разтворител, но те нямат по-високи стойности на изпарения от тези отделяни при боядисване на врати или прозорци.
2. Използваната опаковка – целофан – след разопаковане подлежи на рециклиране по традиционните технологии.
3. Крайният продукт е с дълъг срок на използване. След време обаче е възможно той да бъде изхвърлен, но поради факта, че е изработен от полистирол и плат подлежи на рециклиране по традиционните технологии.
Управленски екипи и персонал
Структура на организацията:
1. Президент
Президент/Административен екип
Контролира всички дейности на компанията. Гради и поддържа духа на компанията.
Назначава и контролира ръководителите
Участва дейно в изготвяне на бизнес плана
Ръководи всички общи събрания и събрания на съвета на директорите
Работи всяка седмица с други ръководители за:
– преглеждане на дейностите и отчетите на компанията
– разрешаване на лични, производствени и маркетингови проблеми
1 Координира всички процеси по ликвидацията и назначава редактор на годишния отчет
2. Мениджър “Маркетинг”
2 Приема административната отговорност в отсъствие на президента
3 Съставя и прилага маркетинговия план
– Координира рекламната кампания
– Определя индивидуалните квоти за продажба и предлага стимули за продажба – състезания и премии
– Извършва маркетингово проучване за нови продукти или услуги
4 Провежда обучение по продажба за всички членове на компанията
5 Контролира стоковия запас
6 Съставя отчет за продажбите за общите събирания на компанията
3. Мениджър “Производство”
1 Контролира производствения процес
2 Съставя производствения план
– Изчислява производствени разходи
– Съставя схеми на производството и определя производствените цени
– Съставя програма за безопасност
– Съставя система за контрол на качеството на продуктите
3 Съставя производствени отчети за общите събирания на компанията
4. Мениджър “Финанси”
2 Определя финансовите цели на компанията
3 Получава и разпределя всички пари в компанията
4 Съставя финансовите отчети за общите събирания
5 Помага при събирането на данни за годишния отчет
5. Мениджър “Човешки ресурси”
1 Съставя компенсационен план на компанията
2 Съхранява копия на всички важни за компанията документи
3 Съхранява информация за акционерите и контролира комуникациите с тях
4 Изготвя отчети за присъствието и ведомостта за заплатите
5 Свързва се с отсъстващите членове на компанията
6 Помага в съставянето и изпращането на годишния отчет
7 Води протоколите от събранията на съвета на директорите
Себестойността на един моливник е 0,535лв. Като тук не са включени разходите за реклама, труд и други разходил. Последните ще бъдат отнесени към постоянните разходи на фирмата
Прогноза на паричния поток
РЗ – работна заплата
ИР – изследователска работа
Р – реклама
Стартов капитал - 88лв.
Рискове
1. Предлагания от нас продукт подлежи на лесно плагиатство.
2. Вътрешно фирмени проблеми могат да бъдат:
- Конфликти и междуличностни отношения
- Несериозно отношение към задълженията
- Липса на дисциплина
Тези проблеми могат да се избегнат чрез създаване на здрав и сплотен екип.