Национална природо-математическа гимназия “Акад. Любомир Чакалов”
град София







Проект по Свят и личност




Проект за създаване на организация в средните училища за повишаване на социалното и културно образование
и понижаване нивото на агресивност сред подрастващите





Изготвил: Проверил:
Мариета Матева Драгиева

17.04.2008
Резюме
В нашето общество, където насилието шества по улиците, упражнява се в институции и семейства и заплашва да стане норма, онези морално и психично здрави хора, които искат да живеят достойно, а не просто да оцеляват, и да завещаят на децата си цивилизовано общество, а не „джунгла”, вече започват да правят същото, но с обратен знак- да изграждат защитни пространства, в които нормата е съчувствието, подкрепата и човечността.
Най- сигурният начин да се почувстваш силен, без да бъдеш насилник, е да помагаш на жертвите.(Иванов.В.)
Институциите в подкрепа на намаляване агресивността между деца и тинейджъри, които могат да се организират във всяко училище, ще спомогнат за една по – добра среда и живот без страх.





1.Мотиви
Проблемът за агресията и насилието се поставят винаги, когато се търсят факторите и причините за разрушаване и прекъсване на социалната комуникация, за нарушаване на моралните и правните норми, а в най-крайните си форми – и за ценността на човешкия живот. Вследствие на преживяното насилие и нарушеното емоционално състояние се променя цялостното поведение. Необходима за ежедневното израстване на всяко дете е пълноценна и достойна личност.
Необходимостта от нови и нови информационни кампании, е все по – голяма. Създаването на такива институция в средните училища, ще предлага услуги по възстановяване и реинтеграция на деца, жертви на насилие. Освен това ще се допринесе за обучението вече не само на социални работници, педагогически персонал, но и представянето методика за работа на деца с деца. За да може да се постигне по – дълготрайното и по – възприемчиво култивиране на осъзнатото ненасилствено поведение след подрастващите.
Нужно е повишаване на разбирателство между представители от отделни културни общности и толерантност чрез популяризиране на културата, бита и вярванията на различните етноси.Това може да се постигне единствено чрез необходимата информираност.
Винаги извън системата, в рамките на която насилието съществува и произвежда своите жертви, има и друг свят, с повече свобода и толерантност. Връщането в този свят и живеенето в него след преживяното насилие се проявява като криза. За преодоляването на тази граница между илюзиорния свят и реалността, е необходима помощ. Тя не винаги достига до нуждаещите се защото не винаги се търси. Ето това е една от основните причини, за да се организира подобна институция в средните училища.Нека за миг помислим кой по – добре би разбрал болката на дете, от самия негов връстник. На кой би било по – спокойно да сподели случилото си едно дете освен на свой приятел.




2.Идеи и цели
Целта на този проект е да се редуцира агресивното и антисоциално поведение сред подрастващите. Както и осъществяване на информационни блокове сред децата и младите хора в средното училище, насочени към преодоляване на предразсъдъците в отношенията между половете, повишаване на разбирането за културното и социално образование на половите стереотипи при възприемане на човека от другия пол.
Сред целите на проекта е и изработването на програми включващи знания за основните човешки права, международни и български правни норми, документи и институции, които защитават правата, както и теми, които идват от самите ученици.
Според спонсорите на проекта ще бъдат издадени различни печатни материали по проблематиката, които да се разпространяват в различни училища в страната. Ще се разработят различни по структура програми за учителите и учениците по въпросите на човешките права и антисоциалното поведение. Тя се прилага в училища, където учат деца от различен етнически произход.
Медиите имат основна роля при повишаването на осведомеността на обществото относно проблема с насилието над деца, както и насилието което се наблюдаваи между самите деца.





3.Проблеми и често задавани въпроси
В последно време в България се наблюдава едно доста обезпокояващо явление. Все по-малък е процентът на учениците, които имат дори и елементарни знания за правата които имат, малко са и тези, които имат желанието да научат нещо повече.
Пренебрежението, физическа, психическа и дори сексуална злоупотреба върху деца често не се обявява и остава неразкрита. Даже и в случаите, когато проблемът е разкрит, обикновено защитата на жертвите и наказването на извършителите се оказват неефективни поради липса на закони, осъждащи насилието.
Какво обаче е агресия? Агресията винаги ли включва насилие? Колкото и прост да е този въпрос на пръв поглед, в действителност никак не е лесно да се определи кое поведение е агресия и кое –не е, кое е насилие и кое – не е. Хората също така имат много различни подходи и към оправдаването на агресията и насилието.






4. Целева група
Реализацията на проекта ще окаже положително влияние върху деца и тинейджъри от средните училища в цялата страна.


5. Подход
За постигане на положителни резултати и осъществяване на целите е необходим издържан психологически подход поради специфичността на възрастовите характеристики на целевата група. Децата и тинейджърите най-лесно и пълноценно възприемат знания, ако те им бъдат предоставени по забавен и интригуващ начин.





6. Задачи на проекта

♦ Да се доставя информация и напътствия на всеки ученик относно целите и резултатите, към които се стреми организацията.


♦ Да се представи по подобаващ, но и интригуващ начин с какво се заминава организацията.


♦ Осигуряване на група професионалисти в областта на психоанализата, педагогически съветници, професионалисти в областта на работата с деца и др.



♦ Да се осигури специален клон към организацията, чиято основна функция ще бъде да се интересуват от живота на децата и работата на институцията, като я подпомагат.


♦ Набиране на учиници, желаещи да участват в организацията


♦ Обучение на включилите се в проекта ученици.


♦ Популяризиране на обекта.


7. График на дейностите

Организацията по реализиране на проекта ще трае не по – малко от шест месеца. Неговото начало ще стартира по усмотрение на директора на съответното училище.



Вид дейност 1-2
месец 3 месец 4-5 месец 6 месец
Популяризиране на идеята за съответната организация

Анкетни проучвания
Информация за броя ученици които са заинтересовани
Информация за училищата, заинтересовани от този тип организация
Провеждане на срещи с учители и ученици

Провеждане на срещи с специалисти по въпроса с детската агресия
Оформяне на сайт който да пропагандира идеята дори и сред по отдалечени училища
Среща с представители от Министерството на образованието
Формиране на бюджета.
Закупуване на нужните материали за обучение и допринасящи за по – голяма информираност сред подрастващите





9. Необходими ресурси

♦ парични ресурси

♦ прожекционна апаратура и необходимо осветление

♦ листовки, които да се раздават на ученици

♦ материали за обучение

♦ добре сформиран екип от специалисти и експерти

♦ обществена подкрепа

♦ достатъчно време за пропаганда и осъществяване на идеята


9. Бюджет
За да се постигнат очакваните резултати не е необходим голям бюджет. Ще са нужни финансови средства за закупуването на материали за обучение на участващите в организацията, както и брошури за да се улесни предаването на информацията на аудиторията. Доколкото става въпрос за интересен и интригуващ начин на предаване на тази информация , мисля че това не зависи и няма да отнеме особено много от паричните ресурси.





10. Работен екип
Мариета Красимирова Матева – главен организатор

Специалисти в областта на работата с деца, на спихоанализата,
както и представители на социалните служби и от агенция”Закрила правата на детето”, ще бъдат избрани по подразбиране.

В проекта ще се сформира екип от доброволци и ентусиасти, както сред учениците, така и сред учителите.




11. Очаквани резултати
При осъществяване на проекта ще се гарантира една по – добра среда за учениците. Ще се изгради ново съзнание, нови основи в ценностната им система.
Най вече ще се постигне намаляване на агресията между учители и ученици и между самите ученици. Тъй като това е проблем, който в последно време заема огромна част от нашето ежедневие и малко по малко се превръща в бедствие.