Творческото присъствие на Светослав Минков е категорично заявено в българсhttp://www.teenproblem.net/forumката литература в началото на XX век. Преhttp://www.teenproblem.net/forumводач на редица приказки, автор на диаболични разкази, в които преобладават фантастични персонажи, страшна, свръхестествена обстановка, необиhttp://www.teenproblem.net/forumчайни, алогични обрати в нормалния ход на всекидневния живот, Светосhttp://www.teenproblem.net/forumлав Минков не скрива интереса си към мистичното, към непознатите страни на човешката душа, към подсъзнателhttp://www.teenproblem.net/forumното, ирационалното.
Творецът не остава чужд и на реалhttp://www.teenproblem.net/forumните събития, които го заобикалят в наhttp://www.teenproblem.net/forumчалото на миналия век - модернизаhttp://www.teenproblem.net/forumцията, техническия напредък, научниhttp://www.teenproblem.net/forumте открития, роботизацията. Явления, които са непрекъснато рекламирани и които се опитват да променят мислеhttp://www.teenproblem.net/forumнето и начина на живот на обикновеhttp://www.teenproblem.net/forumния човек. Той се превръща в автомат, в робот, който изпълнява, без да разhttp://www.teenproblem.net/forumсъждава. Отказал се от чувства и от дуhttp://www.teenproblem.net/forumховен живот, човекът има „модерно съзhttp://www.teenproblem.net/forumнание”. Нравствените му ценности са променени. Свръхестественото и неhttp://www.teenproblem.net/forumговата алогичност в диаболичните разhttp://www.teenproblem.net/forumкази са заменени от страха на автора, че хората ще бъдат механизирани, лишени от душа, че върху тях ще се въздейства чрез рекламата на новите открития и всичко това ще доведе до стандартизиране, обезличаване на човешката личност. Този страх от леhttp://www.teenproblem.net/forumкотата, с която човешката психика моhttp://www.teenproblem.net/forumже да бъде манипулирана, и от трудhttp://www.teenproblem.net/forumността да се достигне до осъзнаване на тази манипулация, зависима от свръхесhttp://www.teenproblem.net/forumтествени сили, намира своя израз в разкаhttp://www.teenproblem.net/forumза „Дамата с рентгеновите очи”. Светосhttp://www.teenproblem.net/forumлав Минков е прозрял, че в новото, „моhttp://www.teenproblem.net/forumдернизирано" общество, с редица научни открития и технически постижения, човек има все по-малко време да живее, да чувhttp://www.teenproblem.net/forumства и да мисли. Животът му придобива друг смисъл, става режисиран. Всеки изhttp://www.teenproblem.net/forumбор на човека е насочван. Посочвани са целите, определяни са възможностите му. Човек не е самостоятелен, а манипулиран, жертва е на т. нар. „масова култура”. Заhttp://www.teenproblem.net/forumгубва хуманността Си и достига до неискhttp://www.teenproblem.net/forumреност и бездуховност.
Героите в разказа „Дамата с рентгеноhttp://www.teenproblem.net/forumвите очи”са типизирани„илюстрации” на авторовия замисъл, а не индивидуализирани характери. В този смисъл, слуhttp://www.teenproblem.net/forumчайно избраната за главна героиня на разказа, Мими Тромпеева е типичен представител на своята обществена прослойка - буржоазната аристокрация от началото на XX век, дъщеря на богат индустриалец. Героинята е красноречиhttp://www.teenproblem.net/forumво доказателство за съдбата на новия чоhttp://www.teenproblem.net/forumвек, манипулиран от рекламата за новиhttp://www.teenproblem.net/forumте научни открития, които могат да проhttp://www.teenproblem.net/forumменят живота му и да го направят по-щасhttp://www.teenproblem.net/forumтлив. Но именно те го лишават от нравсhttp://www.teenproblem.net/forumтвените му ценности и красота, превръhttp://www.teenproblem.net/forumщат го в автомат, в човек-робот без душевност, с изродени мечти и добродетеhttp://www.teenproblem.net/forumли. За внушаване на своите разбирания и идеи Светослав Минков умело съчетава приказното и фантастичното, като съумява да отрази реални явления от обhttp://www.teenproblem.net/forumществения живот. Героите му следват в своето поведение и мечти приказните персонажи, но същевременно са ноhttp://www.teenproblem.net/forumсители на фантастични, нереални каhttp://www.teenproblem.net/forumчества, родени от невероятния свят на футуристичните технически открития.
В приказката има няколко ключови моhttp://www.teenproblem.net/forumмента и особености, двигатели на дейстhttp://www.teenproblem.net/forumвието. Героят е подложен на лишение, по пътя му има препятствия, които се преоhttp://www.teenproblem.net/forumдоляват чрез появата на вълhttp://www.teenproblem.net/forumшебни сили и предмети. Женитhttp://www.teenproblem.net/forumбата за принца поставя в ново социално положение героя. В края на приказката възтържестhttp://www.teenproblem.net/forumвуват доброто и справедливостhttp://www.teenproblem.net/forumта. В приказката мястото на действието е условно - едно царство, един град, без да се конкретизира географското му разположение. Такъв избор прави и Светослав Минков. Действието в разказа му „Дамаhttp://www.teenproblem.net/forumта с рентгеновите очи" се разhttp://www.teenproblem.net/forumвива в един град, без дори да е маркирана градската среда. Тоhttp://www.teenproblem.net/forumва съвпадение може да се обясhttp://www.teenproblem.net/forumни с факта, че съвременният пиhttp://www.teenproblem.net/forumсател се интересува не толкова от обстановката и героите, колhttp://www.teenproblem.net/forumкото от типичните явления на времето, в което твори. Именно те провокират мислиhttp://www.teenproblem.net/forumте му. Подобно на героя от вълhttp://www.teenproblem.net/forumшебната приказка, на когото е отнета някаква придобивка, Мими Тромпеева търпи лишеhttp://www.teenproblem.net/forumние. Тя страда от природен неhttp://www.teenproblem.net/forumдостатък- кривогледство, коеhttp://www.teenproblem.net/forumто помрачава външната й краhttp://www.teenproblem.net/forumсота: „... Изпъкналите й кривогледи очи отблъскваха всички и я правеха непоносима за обществото на ония-, които играеха тенис и говореха за новите марки автомобили. ” Този дефект потиска мечтата на Минковата героиня. Тя „мечтаеше да се омъжи за милионер, заhttp://www.teenproblem.net/forumщото сама беше дъщеря на богат индустhttp://www.teenproblem.net/forumриалец и не искаше да скъса връзките си с парфюмираната младеж от аристокраhttp://www.teenproblem.net/forumтичните кръгове”. Мечтата на Мими да намери своя принц - богат индустриаhttp://www.teenproblem.net/forumлец, съответства на мечтата на приказниhttp://www.teenproblem.net/forumте герои, например на Пепеляшка, която бленува да отиде на бала с доведените си сестри, да потанцува и да види принhttp://www.teenproblem.net/forumца. Мечтата осмисля човешкия живот. Тя прави човека по-силен, помага му да се развива, да се бори за постигане на идеаhttp://www.teenproblem.net/forumлите си, да преодолява трудностите в жиhttp://www.teenproblem.net/forumтейския си път. Мечтата е своеобразно бягство от действителния, реалния свят към един по-съвършен, но нереален, съhttp://www.teenproblem.net/forumществуващ само в съзнанието. Но поняhttp://www.teenproblem.net/forumкога мечтите се оказват деструктивни за личността. Мими Тромпеева живее със своята измамна мечта да излекува кривогледството си, за да продължи живота си в обществото на хайлайфа, сред охолство и пари, където обаче се ширят без-духовност и лицемерие. Героинята става жертва на собствената си представа за неhttp://www.teenproblem.net/forumщата, както и на времето, в което живее. Тя вижда само това, което иска да види.
По пътя към осъществяване на мечтата трябва да бъдат преодолени много преhttp://www.teenproblem.net/forumпятствия и изтърпени много изпитания, както в приказките. Мими Тромпеева се подлага на операция, поема рискове; Пеhttp://www.teenproblem.net/forumпеляшка рискува да я познаят, ако остаhttp://www.teenproblem.net/forumне до късно на бала. За преодоляване на трудностите се появява вълшебство; използва се чудо, чужда сила. В приказhttp://www.teenproblem.net/forumката за Пепеляшка това е вълшебната фея - кръстница на героинята, която с едно докосване на вълшебната пръчица я превhttp://www.teenproblem.net/forumръща в принцеса с красиви дрехи и я изhttp://www.teenproblem.net/forumпраща на бала. В разказа на Минков геhttp://www.teenproblem.net/forumроинята е спасена във „вълшебна фабриhttp://www.teenproblem.net/forumка на щастливите преображения”, както е описан институтът за разхубавяване „Козметикум Амулет - салон за дамска хиhttp://www.teenproblem.net/forumрургия”. Там „вълшебник” със своите умеhttp://www.teenproblem.net/forumния и открития е маестро Чезарио Галфоне, който благодарение на капките си „Рентгенол” преобразява грозните очи на Мими Тромпеева. Той капва в „ангелските зеници” няколко капки и обещава, че това „ще ги окъпе в лъчезарен блясък и ще ги превърне в сияйни звезди за пеперудното вдъхновение на поетите”. Надеждата е възвърната, мечтата може да се превърhttp://www.teenproblem.net/forumне в реалност.
Всички са възхитени от преображенияhttp://www.teenproblem.net/forumта след вълшебствата. Пепеляшка предизhttp://www.teenproblem.net/forumвиква всяка вечер все по-големи симпаhttp://www.teenproblem.net/forumтии с външния си вид, със своята хубост и маниери. Мими Тромпеева възхищава с промяната си околните, които я гледат смаяни и възклицават: „Ах, какви чудни очи! ” Външният вид на героинята преhttp://www.teenproblem.net/forumдизвиква обаче и завист, и клюки. Мими Тромпеева споделя за обкръжаващите я дами: „... Не можеха да си намерят място от яд, загдето съм станала център на изкhttp://www.teenproblem.net/forumлючително внимание, та постоянно търhttp://www.teenproblem.net/forumсеха повод да ме ухапят. ” Нейните неоhttp://www.teenproblem.net/forumбикновени рентгенови очи са не само красиви, но имат и още едно „достойнсhttp://www.teenproblem.net/forumтво” - те проникват навсякъде, виждат всичко. За тях няма прегради. Реализиhttp://www.teenproblem.net/forumрана е авторовата идея - пародиране на душевната деградация, на душевната празнота у човека, на интереса към обвивката, към външната страна на нещата и хората. Чрез вълшебството се увеличаhttp://www.teenproblem.net/forumват шансовете на героинята да открие бъhttp://www.teenproblem.net/forumдещия си съпруг - принца на своите мечhttp://www.teenproblem.net/forumти.
Мими се запознава с избраника, подобhttp://www.teenproblem.net/forumно на Пепеляшка, на обществено място, сред елита - бомонда, хайлайфа. Среща го на соаре у Дейзи, където има „дами и господа от бомонда, между които и един чужд дипломат”. Но между всички тя изhttp://www.teenproblem.net/forumбира Жан - богат и мил, единствен насhttp://www.teenproblem.net/forumледник на вуйчо си. По богатството си Жан е сякаш истински принц, но по произход, интелект и обноски е една ограничена, без-духовна, обречена личност. Критериите за оценка са преосмислени, ценностите -преобърнати, съобразно времето, в което твори Светослав Минков. Обръща се вниhttp://www.teenproblem.net/forumмание на външността, на лустрото и матеhttp://www.teenproblem.net/forumриалното положение, душевността е куhttp://www.teenproblem.net/forumха, прозрачна материя, мозъкът е прекаhttp://www.teenproblem.net/forumлено фин.
Но докато дамата с рентгеновите очи избира сама своя принц: „Всички се надпhttp://www.teenproblem.net/forumреварваха да флиртуват с мен, но в края на краищата аз предпочетох Жан.”, приказhttp://www.teenproblem.net/forumната героиня покорява принца със своята красота и изисканост и той я избира за дама на сърцето си.
И в приказката, и в разказа на Минков се достига до предложение за брак. Принhttp://www.teenproblem.net/forumцът открива своята избраница по изгубеhttp://www.teenproblem.net/forumната стъклена пантофка и любовта възтърhttp://www.teenproblem.net/forumжествува. Победени са злото и несправедhttp://www.teenproblem.net/forumливостта, възстановени са редът и спраhttp://www.teenproblem.net/forumведливостта, отнетата свобода на избора на живот е върната. При Мими бракът не е от любов. Той е въпрос на избор, на догоhttp://www.teenproblem.net/forumвор, на бизнес: „Отначало папа упорстваhttp://www.teenproblem.net/forumше, защото сумата му се видя голяма. Но после, като разбра, че Жан е човек с харакhttp://www.teenproblem.net/forumтер, отстъпи. Един милион в аванс и два милиона след сватбата. ”
Женитбата във вълшебните приказки носи нов социален статус, ново общестhttp://www.teenproblem.net/forumвено положение за героинята. Обикноhttp://www.teenproblem.net/forumвено приказките завършват щастливо, утhttp://www.teenproblem.net/forumвърждавайки победата на доброто. Сватhttp://www.teenproblem.net/forumбата продължава три дни и три нощи, а младоженците живеят дълго и щастливо. Мими Тромпеева е от богат род. Тя заhttp://www.teenproblem.net/forumпазва своето социално положение, омъжhttp://www.teenproblem.net/forumвайки се за човек от аристократичен род. Но нейното щастие е по-различно, съобhttp://www.teenproblem.net/forumразно обществените явления. То е свърhttp://www.teenproblem.net/forumзано с финансов просперитет, с показhttp://www.teenproblem.net/forumност, с бездуховния живот на хайлайфа. Мечтаният свят се оказва фалшивият свят на претенциозността и глупостта. Снобизhttp://www.teenproblem.net/forumмът, фалшът и позьорството се превръhttp://www.teenproblem.net/forumщат в истински житейски стойности. За разлика от тържеството на доброто, любовта и справедливостта във вълшебhttp://www.teenproblem.net/forumната приказка, в разказа на Светослав Минков е разкрито доминирането на ноhttp://www.teenproblem.net/forumвите ценности, на новия морал, на преоhttp://www.teenproblem.net/forumбърнатото разбиране за спасение, на ноhttp://www.teenproblem.net/forumвите мечти. В момент на отчаяние Мими Тромпеева избира като спасение за себе си не манастира, захвърляйки „малкото коварно евангелие, което щеше да отрови дните й със своята свещена скука”, а института за разхубавяване, обещаващ й чуhttp://www.teenproblem.net/forumдеса с новите научни открития и препаhttp://www.teenproblem.net/forumрати. Интересувайки се само от външhttp://www.teenproblem.net/forumността си и полагайки грижи само за нея, Мими не обръща внимание на духовноhttp://www.teenproblem.net/forumто си здраве и развитие. Затова не избиhttp://www.teenproblem.net/forumра и своя принц по такива критерии, не се интересува от душевността му, от добhttp://www.teenproblem.net/forumротата му, от ума му, а само от богатстhttp://www.teenproblem.net/forumвото и красотата му: „ Топ има фигура на атлет и когато се смее, ръмжи като мечhttp://www.teenproblem.net/forumка. ” Не скрива, че мозъкът му е от „матеhttp://www.teenproblem.net/forumрия, по-тънка навярно и от паяжина”. За възпитанието и интелекта му съди по неhttp://www.teenproblem.net/forumговите съвети относно парфюмите и за „чистенето на зъбите с клечка при офиhttp://www.teenproblem.net/forumциалните динета”.
Романтиката, фантазията, мечтите са заhttp://www.teenproblem.net/forumменени от обикновени, ежедневни, дребhttp://www.teenproblem.net/forumни случки и събития, които предизвикват възторга на героите. Светослав Минков описва деформираната обществена дейсhttp://www.teenproblem.net/forumтвителност и бездуховното общество. Паhttp://www.teenproblem.net/forumродирайки, писателят изказва своята приhttp://www.teenproblem.net/forumсъда над обезличаването на човека чрез масовата култура, рекламата, модернизиhttp://www.teenproblem.net/forumрането и зависимостта на хората от псевдонаучните открития, които променят човешката душевност.
Разказът на Светослав Минков е явлеhttp://www.teenproblem.net/forumние в българската литература. Повестhttp://www.teenproblem.net/forumвованието умело съчетава условното и действителното, реалното и фантастичноhttp://www.teenproblem.net/forumто. Авторът успява да преплете вълшебноhttp://www.teenproblem.net/forumто, чудното, фантастичното с реалностите на времето, в което твори. „Дамата с ренhttp://www.teenproblem.net/forumтгеновите очи” е своеобразна пародия на рекламната агресия, атакуваща човешкото съзнание, докосваща се до желанието на човека да контролира свръхестествените сили, носещи тайната на вечната „духовhttp://www.teenproblem.net/forumна" младост.
Деликатно използваните елементи на гротеската превръщат пародията в средство за изграждане на карикатурно хиперболизиран образ на бездуховното, властно променящо човека и обществото в началото на XX век. „Дамата с рентhttp://www.teenproblem.net/forumгеновите очи” е художествено доказаhttp://www.teenproblem.net/forumтелство за тези процеси в пародийно преhttp://www.teenproblem.net/forumобърнатите стойности на времето.