Кои са най-добрите български гимназии?
Това показа рейтингът им, изработен от „24 часа". Подобна класация се прави за първи път. Преди нея вестникът създаде и рейтинг на университетите у нас.
Рейтингът на гимназиите бе възложен на екип от фондация „БГ шанс", който анкетира
320 български гимназии
по 24 критерия. Те са базирани на аналогични американски изследвания с дълги традиции. В тях се отчита качеството на обучение по обективни и съизмерими константи - реализация на зрелостниците, наплив на кандидати, изключителност на самото училище, бонификация при прием в световни университети, ниво на езиково обучение, подготвеност и квалификация на преподавателите, спортни съоръжения, практика в чужбина.
Проучването обхваща всички областни центрове. В него са включени и някои гимназии от по-малки градове и села, за които чрез анкета имаше предварителна информация.
Като контролно изследване са анкетирани
ученици и родители, които също оценяват
нивото на преподаване. При установени разминавания между рейтинга и оценката на учениците анкетата е повторена заедно с допълнителни въпроси, за да се елиминира вероятна заблуда, каза доц. Валентин Веселинов от фондация „БГ шанс", която ръководеше изледването.
Днес публикуваме временно класиране при обработени 60 процента от анкетните карти на всичките 320 училища. Основният извод засега е, че
рязко се е увеличила разликата в нивото между т.нар. елитни и останалите
гимназии. Почти във всеки град има едно или две училища, които постигат 2 или 3 пъти по-висок резултат от останалите. Водещите училища - 91-а НЕГ „Проф. Константин Гълъбов" и Италианският лицей в София, както и Първа езикова гимназия във Варна, надхвърлят 6-7 пъти стойностите, които се получават в обичайните градски училища.
Тъй като оценката се получава с натрупване и няма горна граница, за ориентир може да послужи фактът, че гимназия, която постига над 300 точки рейтинг, със сигурност се определя като отлична. Оптимистичната новина е, че в почти всеки областен град има поне по едно такова училище.
Над 450 точки имат т. нар. национални училища, както и някои математически и езикови гимназии в по-големите градове. Този резултат
гарантира почти 100 процента добро университетско образование
Причината е, че тези гимназии са си извоювали международен авторитет и техните възпитаници лесно биват приемани в най-престижните места у нас и по света.
Има няколко критерия, по които изостават дори и най-добре оценените български училища. Те са:
- наситеност с компютри,
- достъп до интернет,
- наличие на плувен басейн.
За тези неща училищата не дават достатъчно качествена услуга, както би трябвало да се очаква.
В изследването не са включени частни и чужди средни училища, тъй като достъпът до тях не е всеобщ и оценяването им няма да бъде съизмеримо с останалите.
Статията е публикувана в брой 135 от 18 май 2006 година на вестник "24 часа"
От същата статия.
