- Форум
- Тийн интереси и проблеми
- Училище и приятели
- ако някой има регистрация в помагало..
може ли да ми го изтегли![]()
http://download.pomagalo.com/55885/a...18146828&po=25
това което ме боли най-много е,че бях толкова близо...
имах толкова много да ти кажа...и гледах как си отиваш..
Ахил като типичен епически герой
Славата на герои, която някои смъртни придобиват приживе, отеква през вековете, прелита през епохите и достига до нас, подобно на светлина от най-далечна звезда. Нея не я обвива забравата, в нея не помръкват имената, тя дава вечен живот на своите любимци. Хилядолетия славата се носи на крилете на устното предание, но идва ден, когато нейният път се слива с този на книгите.
Поемата “Илиада” на Омир е една от големите книги, в които смъртните хора са оставили своите безсмъртни имена. Имена на герои. За пръв път в “Илиада”Омир използва думата “герой” – “херос”. Героят ни дава представа за типичното, главното, което е присъщо за човека от онова време.
Слава, стремеж към безсмъртие, воински дълг, чувство за справедливост, отговорност пред колектива, храброст, благородство, жертовоготовност и другарство са онези добродетели и стремежи, определяни от нас като типични за епическия героя. В пространството на епоса и на тогавашната епоха за човека единственият път е този на значимото, общото, нравственото. Гневът, яростта, алчността и бунтът, с които боговете тласкат героите в други посоки, неизбежно отстъпват пред всесилната съдба и пред властващия над всичко закон. Надарен със свои особености, всеки герой е подвластен на общоприетото.
Ахил е типичен епически герой. Различен от другите, той носи общите за всички герои добродетели и същевременно общата подчиненост на боговете, съдбата и законите. Ахил, “богоподобен” по външен вид и сила, е пръв сред равни. Същевременно той е любимецът на славата и безсмъртното му име сияе през вековете по-силно от всяко друго.
Началото на “Илиада” ни среща с Ахил в момент, когато нарушаването на общите за героите закони довежда до пагубни последствия за гръцките войски. На фона на умиращите от чумата воини, един срещу друг са застанали Ахил и Агамемнон. Подобно на всички герои, характерите им са напълно завършени, с присъщи качества, които не търпят развитие. Гневът на Ахил е породен от честолюбието. И ние приемаме този гняв като справедлив – един от водещите мотиви за участието на героите във войната е плячката – воинските дарове (Елена принадлежи на Менелай, а плячката според воинските закони – на всички). Лишаването от дар във войната е равносилно на лишаване от слава. Затова и най-малкият дар е неизмеримо значим:
"Стане ли схватка жестока, победа най-славна печелят
моите силни ръце, но делба ли на плячката почне
повече вземаш от мене, а винаги с малък, но свиден
дар се завръщам при гладките кораби, морен от боя."
Подчинявайки се на един закон – отговорността пред колектива и на задължението да пусне Хризеида, Агамемнон нарушава друг – правото на всеки на собствен дял от войната. Горепосочените думи на Ахил, подчертават още едно нарушаване на общовалидното – правото на равен или на равностоен дял (същото, в което той ще бъде несправедливо обвинен, и ограбен, от Агамемнон). Ахил е този сред героите, свръхсилен поради божествения си произход, който може да възстанови равновесието. Да се изправи пред Водача. Но до това равновесие се стига трудно – с очи към битката Ахил се оттегля от нея, когато дори за враговете е ясно, че от смелостта и силата му зависи съдбата и живота на ахейските войници.
В крайна сметка и Менелай, и Ахил, (които по думите на най-мъдрия сред гърците, Нестор са “първи в съвета данайски, във битка - най-лични”), подчиняват себе си на общата отговорност пред всички. Единият връща отнето, а другият се завръща в боя.
Изстраданото тържество на възстановения ред ни въвежда в останалите типични епически черти на героите и в частност на Ахил.
Вече сме узнали не само силата на гнева, но и изключителната сила и красота на Ахил. Подробно описание на външния вид на героя в “Илиада” няма. Което е характерно за описанието и на останалите герои. Омир изгражда портретната характеристика на воина с помощта на постоянни епитети: Ахил е “божествен ”, “богоравен ”, “бързоног”. Представата за героя се допълва от един детайл – той е с “руси коси”, което по-скоро допълва представата за божествения му произход, отколкото да слага отпечатък на индивидуалност. Удивително как това е достатъчно, за да се утвърди идеята за изключителна красота на героя. Ахил е ненадминат по блясък във великолепните доспехи, изковани от бог Хефест, без да сме успели да направим и най-малка портретна характеристика. Това е така, защото у Ахил читателят разпознава значимото, което е и общозадължително за останалите герои – изключителна храброст, жертвоготовност и приятелство, поставено над всичко.
Такива са били героите и преди Троянската война, припомня Нестор:
“Бяха най-храбри от всички мъже, на земята родени.
Бяха най-храбри мъже и с герои най-храбри се биха,
също с планински чудовища, и ги изтребваха грозно.”
Храбростта на Ахил може да бъде посочена в градация, стигаща до самия олимпийски връх. Той не признава по-смел от себе си сред враговете (няма по-силни думи за това от стиха с преследването на Хектор – “храбър мъж бягаше с устрем, преследван от още по-храбър”). Когато го виждаме да се спира пред боя, то е само защото е под властта на задължителните за воина правила. Пример за това е спасяването на мъртвото тяло на Патрокъл.
И не само пред враговете си Ахил е храбър.
Заставайки смело пред Агамемнон, той е още по-смел пред самия бог Аполон:
“Върло разсърден, Ахил бързоног му отвърна веднага:
“Далекострелецо, ти най-злосторен от всички безсмъртни,
мен заблуди и отби от стените, а още мнозина
щяха земята да гризат, преди да са стигнали Троя.
Днеска отне ми велика прослава, а тях ги избави
лесно, че тебе не стряска дори и възмездие бъдно.
Как бих ти аз отмъстил, ако беше по моите сили!”
Храбростта не е индивидуална особеност, тя е оръжието за добиване на слава и възможност на смъртните да постигнат безсмъртие. Епическите герои се стремят към славата. Тя е техният основен стимул. Да бъдат почитани и след смъртта е причината героите с цялото си същество да се хвърлят в битките и да преследват победата. Ахил може да доживее старини и да бъде забравен, но той избира славата като единствено даваща му вечен живот:
“Също и аз, ако участ подобна ме дебне в живота,
мъртъв ще легна, но нека спечеля велика прослава.”
Подобна слава копнеят и останалите герои от “Илиада”. Осъзнават я като висша цел, пред която смъртта е само последна крачка. Ахил приема смъртта като част от славата.
Чувството за воинска чест, което изпитват всички герои, е неизменна част от честно спечелената слава. То не позволява на Хектор да се върне зад стените на Троя, а на Ахил – да отпътува обратно към родината. Това чувство по естествен начин е съпътствано от задължението да се помогне на приятеля – умален вариант на задължението към войните, рода и общността. Всички герои – и Ахил, открояващ се сред тях, - са готови на саможертва заради приятеля. Емблематично за “Илиада” е приятелството на Ахил и Патрокъл, като силата на това приятелство може да се сравнява единствено със силния стремеж към слава. Едва ли е необходимо да припомняме до какви крайности достига това чувство и по какъв начин се достига до възстановения ред.
Важно е друго – дори Ахил, който не знае граници за своите чувства, се подчинява боговете, а с това и на съдбата, подобно на другите герои:
“А пък Ахил бързоног във ответ на Тетида промълви:
Тъй да е! Който ми откуп достави, трупа ще получи,
щом като сам Олимпиецът с дух благосклонен нарежда!”
Дори неохотно, героят се съгласява със съдбата си.
Подобно съгласяване произтича именно от предначертаността в постъпките на епическите герои от “Илиада” и от времената, когато индивидуалността се проявява в границите единствено на общоприетото.
Епическият герой е примерът за общочовешки качества в древногръцкото обществото. Той няма съдба, която да го води извън колектива. Личните му интереси са интереси и на останалите. Това е принципно положение в епоса – героите проявяват самодисциплина, подчинявайки се на установения в обществото ред. Това разбиране не е практика на днешното общество, в което доминира индивидуализмът, а много често и егоизмът. При древните гърци понякога личните интереси не съвпадат с колективните, но това не води до конфликт между личност и общество. В подобен момент героят има своя мотив за по-различно поведение, но събитията винаги се развиват така, че да се достигне отново до единство с останалите. Както може да се отбележи – колективът не осъжда героя, а мъдро изчаква неговото завръщане. Днешното време е много по-различно, но в него са останали както имената на най-значимите хора от древността, така и най-значимите добродетели, които и днес продължават да ни възпитават, без да сме герои.
![]()