- Форум
- По малко от всичко
- Всичко тийн накуп
- За учениците, учебниците... и още нещо
^На тебе ти трябва да се научих да четеш, при положение че споменах че живея в друга държава от много години вече, и единствения път които пиша на български е няколко поста в форума.
Ама аиде вие нали сте много компетентните там, реших да постна един пост и аз и веднага не съм можал български, а пък после хората питат защо умирал форумаПървоначално написано от Zod
![]()
Аиде оставам ви пак
Айде, пак децата го отнесоха...
Мързел ги било. Да, ако тях слушаш, е мързел. Ако се считаш за по-умен обаче, по-дълбоко ще погледнеш.
Въобще не става дума за мързел.
И за пореден път се сравняваме с родителите и прародители си. Да, ама както Canis_Dirus справедливо отбеляза, това е СТРАШНО грешно. Днес светът е толкова по-различен от нашите представи, колкото е била по-различна и България от западните страни, с които сега се мерим. Докато тук сме учили за метеорологичните наименования на купесто-дъждовните облаци, на запад когнитивната психология е разчистила учебниците от всичко ненужно. И сега, когато считаме, че американчетата са тъпи, понеже в 5ти клас взимат умножението, а ние вече тука дробите ги хапваме за закуска, какво става - те взимат малко, но го разбират, а ние взимаме по много и нищо не знаем. Резултат - още един пирон в ковчега на децата и младите хора, а оттам - и на цялото общество.
Щото проблемът с учебното съдържание е само един от примерите за КРАЙНО прогнилата ни образователна система. Грубо казано, в нея няма нищо променено от средата на началото на 20 век до сега.
В същата система доста се и ядосвам, когато след учениците, вторите, които гризват дебелияТ, са учителите. А родителите??? А връзката родител-учител (най-малкото една проста родителска среща)? А пед. съветник? А знаете ли, че в България се падат средно 600 (а може и повече) деца на един пед. съветник, и то в рамките на едно даскало? А знаете ли колко ни е назадничава и неефективна методологията?
А знаете ли, че въпреки всички лайна, наши олимпийци продължават да покоряват световните състезания по математика, информатика, химия...
Продължавайте да храните децата и младите хора (а с това и себе си).
Всички патим от това.
П.П. Моля, peer pressure да се ползва коректно. На български се казва натиск на групата, но се отнася (от peer) за връстници по възраст, еднаква професия, интереси и все някакви там сходства между членовете на групата. Да не се бърка с обществен натиск, което в момента обсъждаме.
активизъм/превенция; писане; музика
Добре де, казваш, че образователната система не е променяна от началото-средата на 20 век. Това означава, че и аз, и ти (не знам кой набор си), и днешните 15-годишни сме учили и учим по една и съща система. Материалът винаги е бил обемен.
Защо сега изведнъж това се оказа такъв проблем?
Преди 10-тина години, когато аз бях в гимназията, не си спомням да сме се оплаквали, че не можем да си научим, че е невъзможно такъв материал да бъде научен от 15-16 годишни младежи. И сме си учили, и сме си изкарвали добри оценки. Вярно е, че не всеки може да е добър по всичко. Аз, например, не разбирах физиката и химията и доколкото ми беше възможно - зубрех. Това си личеше и в бележника ми. По други предмети пък съм била по-силна. Накрая нищо не ти остава в главата след толкова време.
Как изведнъж сега се оказва, че учебното съдържание е ненужно разплуто.
Не мисля, че проблемът е в самото съдържание...
Забелязвам, че голяма част от учениците са адски неграмотни. Какво толкова се е променило от времето, когато НИЕ сме били ученици до сега, за да не могат те да се научат да пишат. Да, аз не си спомням много добре всички правила на българската граматика, но знам кога да пиша О и У, знам кога е пълен/кратък член и къде се слагат запетаи. А те и това не могат да научат. Това проблем в образователната система ли е? В липсата на връзка между учител и родител? Или в самите деца, които не могат да се насилят да си седнат на трибуквието и да научат, че пред че се слага запетаяПримерно...
This world is spinning around me
This world is spinning without me
And every day sends future to past
Every breath leaves me one less to my last
Съгласен съм с(ъс) semantics - по-добре е да се учат... по-основни неща, това, което евентуално някога може да ти потрябва по математика, химия, физика и пр.
От x година до x година - общи неща всички. База, на която да се стъпи. Съответно последните години всеки 'специализира', избирайки сам кои часове да посещава. Само тези, които ще са му нужни да продължи да се развива в дадена област.
Да се покриват определен брой часове, или да се въведе и там тая с-ма с кредитите, както и да е нужно нещо като заверка, за да бъде избегната злоупотребата от страна на някои ученици, нямащи намерение да влизат в часове въобще.
Това може би е най-добрата идея, но остава въпросът - защо преди едно десетилетие този материал не беше проблем, а днес е?Първоначално написано от plmn
На този въпрос търся отговор...
This world is spinning around me
This world is spinning without me
And every day sends future to past
Every breath leaves me one less to my last
защото в технологичната действителност днес знанието вече не е ценност. защото познанието/уменията са летивните персонални машини, а не попадат във фокуса на средното образование у нас.
защото днес животът е по-бърз отвсякога, защото днес сме нетърпеливи, закъсняващи и ненаситни. защото тънем в информация, за която си даваме сметка, че сме неспособни да асимилираме, камо ли усвоим в един живот. защото, когато в магазина имаш мляко "Мляко" и масло "Масло", изборът ти се свежда до това дали ще познаеш вкуса им или не. а сега, като деца в сладкарски магазин, по 1 от всеки вид(за толкова имаме, пък трябва да се опита от всичко), никога цяла опаковка. защото хората сме алчни(във всичките си проявления).
защото няма време, ами сега и всичко в този дух... това е основното. затова и литературата ни е бърза, и театърът ни е бърз, музикалната рамка е 3-5 минути...
LadyDi,
Проблемът назрява сега (не за пръв път в последните години, всъщност), защото просто явно едва сега му дойде времето. Надявам се действително да се стигне до нещо, де...
Но натериалът сега е ПОНЕ толкова труден, колкото е бил и преди 10 или 20 години и на учениците или им е сложен (преди 20 години), или много сложен (днес). А на едните преди им е било само сложно, пък на тия днес МНОГО сложно, понеже системата сговнясва на ента степен всичко днес. По мярка обаче на никого не му е било съдържанието. Да не говорим, че тази мярка не се определя от учениците, слава богу, а си има специалисти за тази работа, които специалисти, ДОРИ ТЕ, казват, че промени по посока намаляване и опростяване трябва да се направят - наистина от много време насам. И тези промени в другите страни, повтарям и натъртвам, са се случили преди много години и не мисля, че им е зле. Във всички случаи не са по-неграмотни от нас, ама ние тук продължаваме да се питаме "Как така изведнъж се надигна вой?!". Един вид, пазим се да не ни се налага да си казваме "Да би мирно седяло, не би чудо видяло!" Ама все от някъде и все по някое време трябва да се случи промяната, нали все това знаем?
Вярно е, че, както казва Коменски, "...ученето трябва да изпреварва развитието", но не и когато развитието не разполага с никакъв толеранс - съгласете се. Т.е., какво ти развитие, когато на 18 години младежите не разполагат с ЕЛЕМЕНТАРНИ социални умения и на всичкото отгоре нямат повече от 500 думи в речника си.
активизъм/превенция; писане; музика
Има си учители и учители.Първоначално написано от LadyDi
Към всеки един си има подход, не го ли намериш - не се получава.
Защо смятате, че учителите нямат никаква вина? Те са толкова важни.
Как да искам да седя в часовете на жена, което ни говори по цял час за реалити шоута, музика, дискотеки.. нарича колегите си "тъпи овце" (цитат) ? И този човек преподава в уж най-добрата езикова гимназия в града?
"Come and take a walk on the wild side,
let me kiss you hard in the pouring rain
you like your girls insane..."
Съгласна съм, абсурдно е.Първоначално написано от Raybeez
Но учениците нямат вина за това.
"Come and take a walk on the wild side,
let me kiss you hard in the pouring rain
you like your girls insane..."
Отговорът на този въпрос го мисля от доста време. "Моето общество", т.е. класа и училището, в които съм, мисля, че ми дават отговора - не смятам, че проблемът се корени до толкова в мързела или незаинтересоваността, до колкото в това, че няма дисциплина и уважение към институцията. Това би трябвало да е разковничето, защото се опитвам да си представя положението, ако ги имаше тези две неща. Докато продължават да се толерират неща от сорта на ученик да се кара на учител и той да не предприема нищо, системно нарушаване на дисциплината в клас и отново нищо да не се случва, да няма някакъв вид санкция или нещо, което да накара ученика да му светне, че света не се върти около него. Как да съм ентусиазирана да уча, след като вече 4та година гледам хора, които едно домашно не са написали, един учебник не са донесли, защото "им тежало" и на всичкото отгоре постоянно им се прощава, а другите, които полагат малко усилие са дори по-неоправдани - едно нарушение да направят и хоп - наказание, докато на льохманите би им се простило. А и почти няма разлика в оценките. Т.е. с две думи да кажа, че съм демотивирана заради това, че има двоен стандарт. В този ред на мисли да кажа, че ако се махнат оценките от 2 до 6 и се въведат проценти - примерно на един тест си покрим 46% и т.н. ще е доста по-достоверно откъм реална оценка върху знанията, защото сега всички гледаме да "избутаме" по-високата оценка и не смятам, че този вид оценяване е правилно - пример, на тест ученик А има 40 точки и има 4,50, друг ученик Б има 49 точки, т.е. повече знания, но има 5,40. Т.е. една и съща оценка, но на различно ниво знания.Първоначално написано от LadyDi
Имаме океан и земя, голяма земя. Корабът се движи към земята и в едно време стига брега, но трябва да избере морски път - накъде да поеме - наляво или надясно. Ако тръгне на ляво и след време разбере, че е сбъркал пътя, корабът не може просто да тръгне по правилния. За да мине по правилния трябва да се върне по грешния и чак тогава може да почне от 0 и да тръгне по успешния път. Тук става дума и за учениците, и за родители, а в учебниците има доста по-малко излишно съдържание, отколкото го изкарват.
Първоначално написано от dan40123
![]()
![]()
![]()
НЕ искам да знам какви наркотици продават при вас.
Grumpy old madman
Да, аз съм мързелива, истина е. Така съм се научила, така мога, така се и оправям. Какво ме стимулира да уча когато виждам как една руса амбиция от класа ми е идвала точно за 4 учебни часа от началото на годината и в четирите си влизания е заплашвала учители, както и нас, че ще си завърши нормално и спокойно с хубава диплома, независимо кой как и се кани. Някои преподаватели я разцелуват на вратата, после си сядат на катедрата и разцъкват мохабет докато на нас ни е дадено някакво си упражнение. Не вярвам това да е единица.
Авторитетът на преподавателя? Това, приятното бабе, което разказва, че са я отвличали киборзи, дъртата комунистка, която "не гледа турски сериали, защото не иска да гледа поробителя, а само освободителя" , та затова у тях само руска телевизия се гледало, а може би жената, която прави по 47 ъ-кания в минута трябва да ме респектира?
Да поговорим и за институцията училище. Същата, в която се разкарват полуголи 12-годишни курвентийки, където някой решава за айляка да пребие друг, но не го гонят, 'щото тати е спонсор, а на същото това място директорката къса страници от дневници и преправя чужди подписи преди да си прати дневниците в инспектората, та да си скрие нередностите.
Кое от изброеното по - горе може да те стимулира да си седнеш на д-то и да учиш? Много често коментирам с приятелка колко ми е неприятно да виждам как хората, които наистина учат в този клас на най - прецакани накрая. 'Щото на мен ако не ми пишат желаната оценка ще се циганя, ще направя скандал и ще ми я пишат. Пък ако не стане... здраве да е, поне си знам, че не съм го заслужила. Обаче има хора, които всеки ден след училище сядат да учат по всеки един предмет на следващия ден и накрая горят, защото учителите усещат, че само на тези могат да надвият и те винаги са потърпевши.
За материала... Едно време никой не се е оплаквал, защото е имало дисциплина. Сега няма такава. Никъде. Що се отнася до родителите, аз лично не бих винила моите за това, че не се интересуват какви са ми реалните знания. При тяхното ежедневие, което де факто е като ежедневието на всяко средностатистическо семейство, това им е най - малкия проблем.
само чубрица и коноп, че другото е много скъпо пък и е по-вредно от колкото трябва да е...![]()
![]()
^Точно. Надали цялата система ще се промени и то по начин, които да е удобен за всички. Гледаш си работата, учиш каквото ти е нужно, в което не те бива или не ти трябва гледаш да минеш между капките и толкова. Такъв е живота.
^Съгласен съм, тук хората са изразили доста смислени мнения,като това е една от най-добре развилите се теми във форума, която съм чел. Сега само остава и някой учител да изрази мнение по въпроса и картинката ще се запълни.
Това е интересна гледна точка. И то от ученик.Първоначално написано от babity
Може би не всяка надежда е изгубена все пак![]()
This world is spinning around me
This world is spinning without me
And every day sends future to past
Every breath leaves me one less to my last
Това беше достатъчно, за да разбера що за модератор си имаме.Първоначално написано от Raybeez
![]()
Гледай себе си, какво те интересуват другите?Първоначално написано от babity
Мда, казах вече, че това и правя. Занимавам се с това, което ме интересува и ми е нужно, а за другото гледам да минавам между капките. Въпреки всичко, ненормално е ако си едно обикновено дете, което учи редовно (изобщо нямам себе си предвид казвайки това) и има успех между 4 и 5, да не се дразниш, че някой друг полага минимални усилия и завършвате с еднакъв резултат.Първоначално написано от ospower
Какъв по-точно? Защото на мен ми се струва, че е от единиците във форума, които са се научили да пишат грамотно най-малкото...Първоначално написано от ospower
This world is spinning around me
This world is spinning without me
And every day sends future to past
Every breath leaves me one less to my last
Какъв модератор си имаме? Да не би да е неграмотен или някакъв ретард?Първоначално написано от ospower
Рейбийз е един от малкото хора, които могат да си изкажат становището, но после и да го защитат.
My 2 cents![]()
Fly like a butterfly, sting like a bee.
Muhammad Ali
Напротив, аз мисля, че коментирането на твоята личност си беше съвсем на място. Можеше и да не си точно ти, а просто някой от твоето поколение.Първоначално написано от Raybeez
Нека се направи паралел между учениците преди няколко години и тези сега. Точно за това и пуснах темата тук. Бележкарството е едно на ръка. И сега има ученици с чудесни оценки, които обаче не могат да напишат правилно "сграда". Когато човек има мерак да учи, когато знае за какво го прави - това си личи. Личи си по стил на писане, личи си и по разсъжденията. Ти (понеже така и така стана предмет на разговор), както и доста хора от твоя набор, които влизат тук, сте се научили да "мислите", да се аргументирате и да защитавате тезите си. Нещо, чиято липса се наблюдава до плачевни нива сред голям процент от днешните ученици.
Естествено, не искам да обидя никого. Изключения има и в двете поколения.
This world is spinning around me
This world is spinning without me
And every day sends future to past
Every breath leaves me one less to my last
Във форума има много хора, които пишат грамотно.Първоначално написано от LadyDi
Това не е критерий.![]()