.
Отговор в тема
Страница 1 от 4 1234 ПоследнаПърви
Резултати от 1 до 25 от общо 86
  1. #1
    Мега фен Аватара на LadyDi
    Регистриран на
    Mar 2003
    Град
    Варна
    Мнения
    15 934

    За учениците, учебниците... и още нещо

    Темата за релевантността и достъпността на учебното съдържание се оказа най-жилавата медийна дъвка на последната седмица. Възмутени родители и объркани деца настояват за преосмисляне на приоритетите в образованието, за внимателно боравене с термини и за свобода от пренасищането с "ненужна" фактология.

    На свой ред, ескперти и министри обещават реформаторско пренаписване на учебниците в търсене на евтин популизъм с наивната вяра, че все още може да бъде открита планетата Бу, където дечицата ще стават генийчета, изпивайки поднесената им в бутилка наука...

    Не съм напуснала училище толкова отдавна, че да не помня, че такова недоволство не съществува от вчера. И че аргументите са почти уеднаквени. И че докато някои родители се тюхкат, че материята на дечицата им не е достатъчно смляна, други дечица всъщност...ъъъ...учат.

    Четох най-различни дискусии по темата и искрено се чудех дали някои от родителите не ги е хванала амнезията, та не помнят, че са учили същите онези неща, за които дечицата им в момента се оказват неподготвени. Един родител се възмущаваше, че децата учели за количеството валежи, за климата, релефа и полезните изкопаеми - което съгласно неговото мнение, са отвеяни и ненужни неща. Предлагам да опростим тези тъпотии до две изречения: "На някои места пада повече дъжд, на други по-малко, някъде е топло, другаде е студено. Имаме планини и низини, и в техните недра се намират най-различни цветни камъчета". Чиста работа! Бегай на компютъра, мами...

    Не сме ли си блъскали главите до припадък, за да научим за покритосеменните и голосеменни растения, малък и голям кръг на кръвообращение, фотосинтеза, ротации, интерференции, изпъкнали и вдлъбнати лещи, въглехидрати, кетони, доминантни алели? Гледаш, недоумяваш, пак гледаш, по-малко недоумяваш, па вземеш накрая та си седнеш на четирите букви и го научиш...Защо отрочетата ни да не могат?

    Научното познание си идва с подходящата терминология и това е един важен и полезен урок. И в науката, както и в живота, нещата не могат да бъдат опростени дотолкова, че да не изискват усилие и активно участие от учещия се. Същото това дете, което не иска да си кълчи езика, повтаряйки "оцетен анхидрид" и се бърчи на думата "дискурс", може да ви изпее най-новата песен на лейди Гага (или още по-лошо, на Галена), наизустена за часове и да ви изнесе образователна лекция за даунлоудване, плъгини и фотошоп. Хайде да не ги жалим толкова, а?


    Не им било интересно - че кой е казал, че на тези преди тях им е било? Как по друг начин ще се научиш, че светът не се върти около теб и далеч не всичко е розово, лесно или пък идва даром? Що за мечешка услуга правят на децата си онези родители, които ги галят по главиците с думите: "ооо, ти си супер, мами, вината е в тези, които ви карат да учите тъпотии"? Така утре всичко се превръща в "тъпотия", всичко се поставя под съмнение, авторитетът изчезва като понятие и на негово място се загнездват извиненията за лебедчетата в бележника и повдигнатите рамене: "амчи аз туй не го разбрах"...

    Ta, проблемът изобщо не е в пренаписването на учебниците, а в прозирането на простата истина, че някои неща са каквито са и трябва да бъдат научени като такива. И в раздялата на амбициозният родител с илюзията, че от всяко дърво става свирка. Как пък един не се намери да каже: "ми толкова си може моето" или пък "мързи го"?
    Има си една прекрасна теория за фундаменталната атрибутивна грешка, която преразказана в този вариант гласи: "Когато успея, е защото АЗ съм гений, когато се проваля обаче, вината е на всички останали."
    Източник: http://frina.blog.bg/technology/2010...se-taia.503593

    Пускам темата тук, защото съм любопитна какво мислят сегашните ученици и онези, които са завършили преди някоя и друга годинка и които не влизат често в "Училище и приятели".

    Замислих се... сложната терминология и обемното и неправилно поднесено съдържание на учебниците ли е причината за слабите оценки и неграмотността на днешната младеж. Разбира се, не отричам, че в някои учебници има изписани невероятни глупости, които имат спешна нужда от корекция. Но необходимо ли е материалът да бъде опростен, необходимо ли е това, което се изучава да не е толкова задълбочено?

    Или мързелът сред подрастващите доби небивали мащаби? По-добре ли ще бъде в училище да се дава лесно смилаема информация, която не изисква часове залягане над книгите и разбутване на сиво вещесто?
    This world is spinning around me
    This world is spinning without me
    And every day sends future to past
    Every breath leaves me one less to my last

  2. #2
    още малко остана да избутам, бх

    когато/ако имам деца някой ден, тогава ше го мисля

  3. #3
    Мега фен Аватара на LadyDi
    Регистриран на
    Mar 2003
    Град
    Варна
    Мнения
    15 934
    Цитирай Първоначално написано от earthquaker
    още малко остана да избутам, бх

    когато/ако имам деца някой ден, тогава ше го мисля
    Точно това е нагласата, която търсех Интересно...
    This world is spinning around me
    This world is spinning without me
    And every day sends future to past
    Every breath leaves me one less to my last

  4. #4
    Това е адекватната нагласа на ученик от горните класове..

    всеки мой връстник, който претендира, че го е грижа за образователната система.. ала бала

    аз дори съм склонен да помисля по въпроса, но исках да отразя едно по-нормално мнение, за да има контраст със следващите. не за друго

  5. #5
    Мега фен Аватара на LadyDi
    Регистриран на
    Mar 2003
    Град
    Варна
    Мнения
    15 934
    Аз търся адекватно мнение. Контрастът - за някой, на който би му било интересно.
    This world is spinning around me
    This world is spinning without me
    And every day sends future to past
    Every breath leaves me one less to my last

  6. #6
    Повече от фен Аватара на ospower
    Регистриран на
    Feb 2010
    Град
    София
    Мнения
    456
    Нека авторката първо да си каже мнението.

  7. #7
    Мега фен Аватара на machoka
    Регистриран на
    May 2005
    Мнения
    11 113 835
    От гимназията нагоре, ситуацията по мои наблюдения е следната:


  8. #8
    Мега фен Аватара на Canis_Dirus
    Регистриран на
    Nov 2007
    Мнения
    8 459
    А мен ми е много интересно, защо се сравнява обучението преди 30 години с това сега? Че те преди 30 години са учили за майка Русия и конгресите на БКП.
    Е да, обаче днес са нужни други квалификации от тези преди 30 години. Ако преди 30 години не ти е трябвало да знаеш, какво е даунлоуд, ъплоуд и p2p то днес ти трябва в почти всяка квалифицирана работа.
    Някои все още си мислят, че човешкото знание е същото както преди 30 години - ама не е, че даже е доста повече.
    За покритосеменните и голосеменните не е необходимо да се учи. нужно ли е, като погледнем реално сектора на селското стопанство и колко хора работят там? (отделно колко от тях знаят, кое е голосеменно?)
    Бих казал, че е по-необходимо да знаеш, как да направиш една презентация на PowerPoint.

    Дядо ми е учил краснопис. На кой му трябва днес краснопис, при положение, че 90% от нещата ги пише с Arial или Times New Roman?
    Grumpy old madman

  9. #9
    Мега фен Аватара на LadyDi
    Регистриран на
    Mar 2003
    Град
    Варна
    Мнения
    15 934
    Цитирай Първоначално написано от Raybeez
    Системата ни е извратена, съжалявам, че трябва да го кажа, но е време да се отърсиш от комунистическите идеали за еднаквите свръххора, които ще градят комунизма и е необходимо да знаят всичко в детайли. Няма човек, който да е еднакво добър по математика, литература, биология, география, химия и физика едновременно, нито да са му еднакво интересни, но обществото и родителите в частност искат от децата да са отличници, т.е. да имат максимални резултати по всичко. А това бележкарство води до зубрене и машинално учене наизуст без разбиране, като единственият стимул е получаването на заветната оценка отличен. Колко родители се притесняват какви са реалните знания на децата им и колко се притесняват просто от цифровото изражение на тяхната способност да запаметяват зазубрени текстове?
    В такъв случай, смяташ ли, че една система на СИП и ЗИП би била по-удачна? В смисъл, до 8 клас примерно се учи общообразователно, а след това - всеки с дисциплините, по които е най-силен и в областта, в която смята да се развива за в бъдеще?
    Съгласна съм, че не може да си силен по всичко и да разбираш от всичко, но какъв би бил най-добрият вариант на преподаване и учене?

    Това с липсата на авторитет от страна на учителя в очите на ученика е много болна тема. Помня с какво уважение се отнасяхме ние към учителите, а сега ставам свидетел на заплахи за побой и други видове саморазправа, заради ниски оценки (майка ми е учителка, горе долу имам представа как стоят нещата). Как да подходи, обаче, един учител към такова дете?

    И изобщо, много ми е интересно, ако положението наистина е толкова изпуснато, колкото го виждам аз, как бихме могли да го поправим? Просто идеи...
    This world is spinning around me
    This world is spinning without me
    And every day sends future to past
    Every breath leaves me one less to my last

  10. #10
    Мега фен Аватара на PainMonopoly
    Регистриран на
    Feb 2008
    Град
    Аахен
    Мнения
    3 561
    Мнението ми за високия стил на писане на учебниците е, че той трябва да бъде такъв. Нито в университета, нито в работата някой ще им обяснява или ще си четат нещата сдъвкани и обяснени като на прост човек. Да можеш да се оправяш сам с кофти написано съдържание може да къса нервите, но развива и умения. Да отсяваш, да сканираш най-важното.

    А дали могат да разберат си е техен проблем. В крайна сметка не всеки може да е отличник и не всеки може да е умен.

  11. #11
    Мега фен Аватара на Canis_Dirus
    Регистриран на
    Nov 2007
    Мнения
    8 459
    А за ненужно високия стил и псевдо-научната терминология, която е напълно излишна? на кого е нужно в 7 клас да учи за ямб, хорей и амфибархий? Или за ютили и не знам си какви леко побългарени чуждици, при положение, че в езика вече съществуват думи с абсолютно същото значение?
    KISS бе!

    То по това си личи и кой действително разбира нещата. Не всеки може да предаде нещо много сложно с прости думи. Примерно пирамидата на Маслоу, E=mc^2, Стивън Хокинг и тн.
    Grumpy old madman

  12. #12
    Супер фен Аватара на Deadlock
    Регистриран на
    Feb 2008
    Мнения
    1 482
    Не им било интересно - че кой е казал, че на тези преди тях им е било?
    тук се корени проблемът. за мен знанието не е мъчение, но училището е мъчител. начинът, по който се стреми да ме мотивира, е чрез заплахи за контролни и оценки, които трябва да имат съвсем друга роля. често се чуват реплики от рода на "това го научете, защото ще го има на класното", "млъкни, че ще ти пиша двойка" и прочие. пълна неадекватност в отговора на въпроса защо да уча.

    тази статия описва нещата прекрасно:
    http://www.inspirelearning.net/2010/...obrazovanieto/
    Да знаеш определена информация и да можеш да я възпроизведеш, вече не е ценност. С развитието на технологиите и интернет всичко е на един клик разстояние. Ценност са уменията, които ти помагат да се ориентираш в цялото море от информация; способността да я анализираш, осмислиш и приложиш на практика в нещо, което би те направило по-ефективен. От едно образование би имало смисъл, ако ти помага да откриеш своите таланти и да развиеш своя потенциал, умения и способности.

  13. #13
    Повече от фен Аватара на ospower
    Регистриран на
    Feb 2010
    Град
    София
    Мнения
    456
    Аз мисля, че децата в днешно време са много мързеливи. Искат да правят малко, а да получават много.(в случая оценки) Наистина се дразня, когато някои родители кажат, че било много трудно и т.н., а не погледнат истинската причина, че децата им нищо не знаят - или са тъпи, или мързеливи, а може и двете!

    Нещата трябва да бъдат учени такива, каквито са, а не такива каквито на нас ни се иска да бъдат. Има и по-лесни, и по-трудни неща. Ако не им се учи - ето ги тях, ето го полето и да се хващат на работа. Днешните деца много ги разлигавиха. Наистина как не излезна един родител да каже, че детето му си може толкова и това е?

  14. #14
    Смятам, че средните училища трябва да са с определена насоченост. Не казвам професионални, но в посока дадено направление, със сигурност. Децата се развиват достатъчно бързо(доста по-бързо от моето поколение, например) в днешния мобилен свят. На 13-14 вече отдавна(или не толкова отдавна) са се ориентирали кой, къде, кога и как може и не може.

    За мен с-мата е била проблем дотолкова, доколкото се е налагало(и в сег. вр.) да минавам през нея. Но през, не около! Бунтарската нагласа в случая помага. Искаш да ти рецитирам заучени анализи? Не си познала. И така нататък.

    Учителите не са това, което бяха! Дошло е времето - пиши му тройка, барем стане учител. Жалко. Авторитетите си отиват един по един, а пред откровени идиоти само тям подобни могат да благоговеят.
    Оптимист съм, обаче! Вярвам, че колелото ще се завърти. Но изпуснатите поколения остават да се лутат в нищо-правене и нищо-струване. И наш'то гардже все е най-хубаво, разбира се!


    За родителите с извънградски манталитет на Рей - не съм съгласна. Диамант в боклука не е рядкост, струва ми се. А и градските са толкова градски в наши дни, че...

  15. #15
    Мега фен Аватара на PainMonopoly
    Регистриран на
    Feb 2008
    Град
    Аахен
    Мнения
    3 561
    Цитирай Първоначално написано от ospower
    Наистина как не излезна един родител да каже, че детето му си може толкова и това е?
    +1

    Всички родители тук очакват, че децата им ще завършат виШУ, ще са с познания на професор, пост на генерален директор и заплата на холивудска звезда.

  16. #16
    Има излишна информация и излишно усложняване, НО
    примерно на мен ако са ми били сложно написани нещата в учебник по <макроикономика> /където няма как да се предаде всъщност по-леко и нетерминологично/ си хващам гъза, препрочитам и после на отделни листа си написвам по мой, по-разбираем начин нещата, които могат да се опростят. За даскало това важи като че ли по-малко, защото там по мои наблюдения най-засегнати са учебниците по литература /където аналитичния академичен гений нечий прави напъни по изпечатаните страници да се докаже като ненадминат капацитет пред подрастващите, което е излишно/.

    Често в самия учебен процес учителят предлага опростяване /ако е умерено добър такъв, естествено, и отговорен/ на нещата - аз често съм си учил от записваното в клас, вместо да следвам учебника, примерно. Според мен това е част от качеството на един учител като добър преподаващ. Да успее да отсее за 25-6 диваци информацията-плява и да я представи в по-приемлив вариант, ако е била изгъзена в учебниците.

    Друг е въпросът, че цялата технология и леснодостъпност предлага едно развитие на мозъчна лой и подрастващите просто отказват да прескочат бариерата на една по-трудносмилаема информация, която всъщност...не е чак толкова такава, ама някой трябва да се хване да я осмисли за повече от диагонален прочит.
    "И знам, че през каквото и да те накара да преминеш, каквото и да ти донесе съдбата, ще се справиш. Защото си личност. Защото духът ти е най-силният, въпреки и някога печален, който някога съм усещала."

  17. #17
    Терминологията в учебниците,винаги ми е давала повод да науча някой нов термин някой нова дума,което ще ми разшири познанията и ще ми допопълни речника от думи и термини.Друг е въпроса,че заради мързел много от учениците виждайки сложно написаните думи не се мотивират да ги научат,а ги заобикалят.Тук идва ролята на учителя,който може да опрости даден текст и да го предаде достъпно и разбираемо.
    Учителите не са авторитет,защото се възприемат като човека,който изисква да се научи,а заради мързела и нежеланието на учениците това е поредният човек,който изисква нещо което им е твърде противно и далечно от съзнанието на учинка.Това придружено и с ниската дисциплина,като цяло в последно време са голям проблем.
    Той ще го научи,ти пък ще го научиш него,аз ще те науча тебе,онзи пък ще научи мен-благословен да бъде този ден,когато всеки заблуден от лъча на познанието бъде озарен.

  18. #18
    Супер фен
    Регистриран на
    Dec 2005
    Град
    i`m lost (;
    Мнения
    2 152
    на финалната права съм, остават ми още няколко месеца и въпреки че усилено се готвя за кандидат-студентски изпити усилено, решавам някакви абсурдни задачи по финанси за планиране. не мисля, че е излишно, уча икономическа специалност, но часовете ми по литература, история, география бяха/са крайно намалени и в резултат на това съучениците ми имат доста ниска обща култура. което е жалко и ме плаши, защото нали уж ние сме бъдещето.

    от друга страна, един голям процент от преподавателите ни са супер демотивирани и това още повече усложнява процеса, комукацията е ужасна, а част от учителите дори допускат фрапантни грешки.
    на мен наистина ми пука за образователната система. смятам, че учителската професия е изключително отговорна, но твърде малко хора вземат работата си присърце. а понякога ученикът просто не иска да получи знания, отказва.

    трагедията е пълна. но ако имаш хъс и желание винаги има как и откъде да научиш повече. но често, прекалено често те липсват.
    Свестните у нас считат за луди


    части от мен

  19. #19
    Цитирай Първоначално написано от Raybeez
    но кратката ми версия е, че всички родители с извънградски манталитет е добре да отпишат децата си от училище и да ги запишат на курсове по селско стопанство (земеделие, млекообработване, овощарство), хигиенен мениджмънт и подобни.
    Аз незнам дали се намесвам точно тука, но родителите ми са от село но когато аз се родих те отидоха в софиа и там съм израснал, след това се преместихме в друга държава и сега ще уча Медиа и Хотелиерство/мениджмент и знам 4 скоро 5 езика. Просто да дам пример че това не трябва да важи за всички.

  20. #20
    Зод, ако българският е 5-ият, няма да е много скоро:Д

    //простете ми офф-а

  21. #21
    Мега фен Аватара на LadyDi
    Регистриран на
    Mar 2003
    Град
    Варна
    Мнения
    15 934
    Цитирай Първоначално написано от g0sheto94
    Според мен трябва да се ореже само наистина ненужното и да се промени подхода на учителите към материала.
    Как смяташ, че учителят би се справил да предаде за кръвоносната система или за синус и косинус на един келеш, чиято единствена работа в час е да цъка игрички на телефона си?
    This world is spinning around me
    This world is spinning without me
    And every day sends future to past
    Every breath leaves me one less to my last

  22. #22
    Аватара на Mooo6no
    Регистриран на
    Aug 2007
    Град
    Варна, морето, сините вълни...
    Мнения
    2 039
    Всички гледате към учениците. Няма да обръщам внимание на днешното поколение и желанието му да учи, защото това е доста предъвквана тема. Но учебниците наистина са лоши, както и цялата система. Набляга се страшно много на теорията, а практиката се изпуска. Няма и приотетност извън елементарните знания. Бях го дал примера и в друга тема - човек не е нужно да научи как е устроена цялата ел. инсталация в блока му, за да знае как да си включи лампата и тока. Точно това обаче се случва в нашите учебници - обяснява ни се цялата система, а истински прости, дребни неща, които обаче са много по-важни, като как да си включиш лампата, се изпускат.

    Така например по биология учебниците бяха претъпкани с доста сложни неща от които, дори и да ги знам наистина, няма никакъв смисъл. А информацията как да се предпазим от болести, предавани по полов път, я няма; информацията изобщо как изобщо да се пазим от каквито и да е болести почти я няма. По химия ни учат на какви ли не неща, но не ни е обяснено абсолютно нищо за лекарствата (в практически смисъл). Училището трябва да дава знания, така че човек да се оправя с живота, а не цялата теория на света. Учебникът по български език е пълен с безкрайно много теория, сякаш ще ставаме филолози при положение, че, гарантирам ви го, не е нужно човек да я знае, за да пише абсолютно грамотно - нужно е учениците да спазват определени практически съвети, които ги има в някои самоучители.

    Другият основен проблем е липсата на приотетност. Като за начало в скоби - средно образование да може да се завършва и в 10. клас, но без право за продължаване на висше (не е нужно всеки де е висшист, а на повече ученици, които не продължават висше и без това не учат нищо и губят времето си "в" училището) - тези, които обаче смятат да продължават в периода би трябвало да избират определени предмети, които вече да са по-задълбочени и да предразполагат към по-сериозни знания в конкретната област и да изискват сериозния интерес на ученика. И да са подготовка към кандидатстудентските изпити и материала, който ще се учи при продължаването във висшето учебно заведение. Така например, които смята да се занимава с медицина или фармация да учи в по-голямата си част биология и химия; хуманитарни науки - български и история примерно; икономика - математика и т.н., но човек сам да избира това, което му е нужно. И да учи (реално) тези предмети със сложно написаните учебници.

    Така например аз в 12. клас се чудих как да бягам от училище, за да уча по БЕЛ\История или го правех в часовете по математика, физика, немски, английски и т.н., седейки на последния чин, защото трябваше да науча огромен материал, който в действителност ми трябваше, за сметка на такъв, който считах за ненужен в дадения момент. Даже накрая ме заплашваха с поправка по физика при положение, че примерно на кандидатстудентските си изпити имах доста високи оценки. Но пък какво я интересуваше физичката, нали трябваше да знам тези супер нужни ми знания. Много хора са изпадали в подобна на моята ситуация (изключвам заплахите за поправка).

  23. #23
    Голям фен Аватара на vanesa0pld
    Регистриран на
    Nov 2008
    Мнения
    783
    Spam

    Raybeez
    Хората са ангели с по едно крило. За да полетят трябва само да се прегърнат.
    (*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)


  24. #24
    Знаете ли колко ми е интересно по химия и физика да ми говорят теория, а после за практика да ни преразказват опити. Ако искаш мотивирани за учене деца им предложи база, да видят, да го пипнат.
    То затова децата в Англия и Германия са по-умни от днешното поколение- огромни аудитории, зали за опити, спортни съоражения etc.
    Fly like a butterfly, sting like a bee.
    Muhammad Ali

  25. #25
    Цитирай Първоначално написано от Sham
    Зод, ако българският е 5-ият, няма да е много скоро:Д

    //простете ми офф-а
    Мале колко си забавен, кои знае къв си смешен като станеш от компа.

    @Raybeez: Не видях че написа менталитет, мислех че за всички родители с такъв произход, ше ме извиняваш.

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си