.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 3 от общо 3

Тема: тема

  1. #1
    Аватара на mz1
    Регистриран на
    Jan 2009
    Град
    haskovo
    Мнения
    40

    тема

    някой може ли да ми свали тази тема http://download.pomagalo.com/77915/j...ta+literatura/ моля ви

    и също така есе на тема основни периоди в развитието на старобългарската литература

  2. #2
    Мега фен Аватара на MaGuSs
    Регистриран на
    Nov 2009
    Град
    Варна
    Мнения
    3 182
    -Щастието е нещо вътрешно, а не външно, затова то не зависи от онова, което имаме, а от това, което сме.
    -Учи се от вчера, живей за днес, вярвaй в утре!

  3. #3
    Мега фен Аватара на SmilezZz
    Регистриран на
    Jan 2010
    Град
    Русе
    Мнения
    10 781
    Житието в жанровата система на
    старобългарската литература

    Главни жанрове на българската средновековна литература са похвалното
    слово, поучението, беседата, но необикновения си авторитет тя печели на първо
    място чрез житията. Житието е било неотмена част от текстовете, които се четат
    в църквите при честването на празниците на всеки един светец и е било
    разбираемо за всеки, който е слушал. От там идва голямата му важност, тогава
    на първо място за църквата, но и за цялата старобългарска литература. Предмет
    на изображение на житието е личност канонизирана от църквата и призната за
    религиозен и нравствен еталон. То има точно определена делова функция и е в
    пряка вързка с потребностите на религията, на църквата, която чрез житията
    утвърждава своята идеология. Точно това определя и задължителната
    структура, която трябва да има всеко едно житие и нормативните изисквания,
    които трябва да се спазват при създаването на житието.
    Историята на житието започва с раждането на християнството. Житията се
    развиват от тогавашните мартирии, които са представлявали кратки писмени
    свидетелства за хора, пострадали при гоненията на християните в периода IIIVв.
    Матириите с признаването на християнството за държавна религия, когато
    почитанието на мъчениците за вярата и култът към светците става
    задължителен, се превърщат от сведения изложени според съдебни протоколи и
    свидетелски показания във конкретна литературна форма, която през IV в. се
    развива и започва да съществува под наименованието житие.
    Има два вида на жития. Първите са кратките (приложните) жития, които са
    били четени в храмовете и са имали за цел да изложат в сбита форма известията
    за светеца, както и да изтъкнат основанията за превърщането на една
    историческа личност в признат от църквата светец. Вторият вид жития са
    пространните жития, които са били предназначени за четене от страна на
    миряните и монасите и в които на дълго и широко се разказва за живота на
    светеца.
    Нормативните изисквания и задължителната структура е това, което прави
    житията интересни и всъщност изгражда житието като жанр в средновековната
    българска литература. Житието е един от жанровете на старобългарската
    литература, в които за първи път се проявява точна, строга форма, модел според
    който една творба е житие. По-късно, историята на световната литература ще
    запомни и такива формулировки според които едно произведение е
    произведение на изкуството.
    Централният герой на житието, светецът, винаги се изгражда по съответен
    библейски прототип. Така, светецът мъченик е описан като притежател на
    качествата на Първомъченик Стефан, светецът отшелник се оприличава на св.
    Йоан Кръстител, а светецът апостол има качествата на св. апостоли Петър и
    Павел. По тоя начин, свързвайки произведението с познатите библейски образи
    и ситуации, се създава необходимата нагласа за възприемане на нравственото
    послание на произведението от читателя или слушателя. Цитатите от Светото
    писание са всъщност ключът за смисловото и емоционално разбиране на текста.
    За да се изключи възможността от неправилно тълкуване, за всяко едно житие
    задължителен елемент е възхвалата, поднесена съвсем директно и патетично.
    При изграждането на персонажа на житието, основен принцип е
    1
    последователната му идеализация. Авторът не описва последователно живота
    на исторически съществувалата личност, а включва и коментира само тези
    черти и постъпки на героя, които се препокриват с качествата на библейския
    прототип, при сходни обстоятелства. Идеализацията на образа изисква и всеки
    момент от житието да е снабден с морална оценка, което да прави героя модел
    за подражание. Житийният герой винаги мисли и постъпва, както подобава на
    светец, той не се променя, не се развива. Житието не е разказ за това как
    обикновен човек става светец, а за начина, по който светецът живее между
    хората.
    Като схема, житието в старобългарската литература за образец взима схемата
    на пространните жития на византийската литература. Така, всяко житие започва
    с предисловие, което съдържа внимателно подбрани библейски цитати. Те имат
    за цел да покажат ползата от познаването и прославата на достойния живот на
    героя. След тях следва разказ за деянията на светеца. Тук вече се проявява
    имагинацията на автора, защото в повечето от случаите той трябва да измисля и
    добавя липсващите сведения от биографията на героя, с цел да убеди
    аудиторията, че персонажът е следвал своя библейски еталон през целия си
    живот. Всеки подвиг на светеца се описва в отделен епизод, чиято вътрешна
    структура се повтаря. Епизодите започват с възникването на някакъв конфликт,
    който светецът винаги решава с помоща на Бога, който чува молитвите му и
    извършва чудо. В края на всеки епизод следва коментара на автора, който прави
    необходимите изводи. Епизодите са подредени хронологически, но между тях
    не съществува причинно-следствена вързка. Те могат да се прибавят или
    пропускат, с което посланието на текста нито губи, нито печели, тъй като всеки
    епизод носи един и същ нравствен смисъл. Житието завършва с разказ за
    чудесата, които се случват на гроба на героя, или са описани пътуванията на
    мощите на светеца.
    2
    Времето избира кой да срещнеш в живота си, сърцето избира кой да обичаш,
    но само ти избираш кой да остане ♥

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си