ЛЮБОВТА И ИЗПИТАНИЯТА НА СЪРЦЕТО - ПЪТ КЪМ РАЖДАНЕТО НА ЛИЧНОСТТА
Героите на Николай Хайтов живеят в своя неприкосновен свят, в който цари уважеhttp://www.teenproblem.net/forumние към рода. Книгата на писателя „Диви разкази”, появила се през 60-те години на XX век, ни докосва до моралните добродеhttp://www.teenproblem.net/forumтели на родопчаните. Далеч от техническата градска цивилизаhttp://www.teenproblem.net/forumция, те са съхранили нравствените ценносhttp://www.teenproblem.net/forumти на българина Обичат и страдат, понасят с достойнство несправедливите удари на съдбата, преодоляват неимоверните изпитания за да станат по-силни и да се извисят като легендарните герои, да се превърнат в истински пълноценни личности.
В разказа „Дервишово семе” всеотдайhttp://www.teenproblem.net/forumната и чиста любов на Рамадан и Силвина е обречена заради неизбежния конфликт между човек и родов свят. Съдбата на Раhttp://www.teenproblem.net/forumмадан е трагична. От най-ранните юношесhttp://www.teenproblem.net/forumки години му е отредено да изживее дълбоhttp://www.teenproblem.net/forumка човешка драма, да се озове на кръстопът. Тайните на сърцето оживяват пред читателя чрез откровената изповед на героя: „ Тоя въhttp://www.teenproblem.net/forumзел, дати кажа, много отдалеч се завърза. Бях тогава на четиринайсет ненавършени годиhttp://www.teenproblem.net/forumни, без майка и баща... ” Юношата живее без майчина ласкай бащина закрила, „със стар бубайка и с баба”. Изправен пред дълга да съхрани и продължи рода, той е принуден да се ожени, да поеме по съдбовен житейски път. В очакване да се свърже с избраното от „стар бубайко" „женище”- натрапената му съпруга, Рамадан е очарован от прелестнаhttp://www.teenproblem.net/forumта Силвина, чиято красота напомня хубостhttp://www.teenproblem.net/forumта на девойката от българските народни песhttp://www.teenproblem.net/forumни. Сравнена е с „пеперудка”- символ на неповторимите нюанси в заобикалящия ни свят, а кожата й се откроява с неотразимата белота на млякото. Символният смисъл на името й (Силвина от латински означава гоhttp://www.teenproblem.net/forumра) подсказва на читателя, че Силвина ще породи у Рамадан романтичните тайнствеhttp://www.teenproblem.net/forumни и загадъчни чувства. Любовта неминуеhttp://www.teenproblem.net/forumмо ще се роди и ще пламне с невероятна и разтърсваща сила, която ще обсеби героиhttp://www.teenproblem.net/forumте и ще присъства трайно и завинаги в жиhttp://www.teenproblem.net/forumвота им. Нишката на любовта ще свърже съдбите им и ще ги преведе през мъчителhttp://www.teenproblem.net/forumния свят на изпитанията. Любов и изпитаhttp://www.teenproblem.net/forumния - път, по който героите ще страдат, ще се измъчват, за да намерят истинското щасhttp://www.teenproblem.net/forumтие и да се изградят като пълноценни личности.
Любовта започва като някаква детинска игра. Младоженецът Рамадан усеща как нейната магия преобразява къщата, в която живее със своята избраница. Сполучливо използваната от автора метафора на засмениhttp://www.teenproblem.net/forumте греди, „накичени от Силвина с разни цветове и билки...” представя цялата къща „каhttp://www.teenproblem.net/forumто слънце”. В този приказен рай Рамадан мечтае по-скоро да се върне и понякога се гневи на слънцето, спряло „мързеливо” по средата на небето. Истинското слънце за неhttp://www.teenproblem.net/forumго е Силвина и нежен копнеж обгръща сърцето му, а душата му прелива от радост, заhttp://www.teenproblem.net/forumщото е намерил своето щастие. Неговата любима е с вълшебни и неотразими коси -ту руси, ту „червеникави, като че греят”. За влюбеното сърце денят е безкраен, а слънhttp://www.teenproblem.net/forumцето - враг, нощта е очаквана и желана, уютен пристан. Героят си мечтае: „Все да си е нощем, а пък аз все да си лежа до нея, или пък да й раздухвам миглите. ”Светлото чувство ще подкрепя Рамадан, ще му вдъхва сили, за да издържи на изпиhttp://www.teenproblem.net/forumтанията, отредени му от съдбата. Любовта е живот, Силвина е радост и светлина.
След нейната загуба настъпва вечният мрак. Сърцето е ограбено завинаги, сякаш изтръгнато: отскубнаха ми го заедно с кореhttp://www.teenproblem.net/forumна”. Тази метафора изгражда представата за непоносимото душевно страдание.Силвина е продадена от братята си за два пръча на Руфат. Любовта е смазана и униhttp://www.teenproblem.net/forumжена. Героите са разделени от бита и традиhttp://www.teenproblem.net/forumциите, но любовта им ги свързва завинаги. Макар и разделени от съдбата, душите им съхраняват вечната магия, която ще ги озаhttp://www.teenproblem.net/forumри и окрили, за да продължат да живеят, маhttp://www.teenproblem.net/forumкар без ласка и нежност. Те се обичат и усhttp://www.teenproblem.net/forumпяват да се преборят с омразата и желаниеhttp://www.teenproblem.net/forumто за отмъщение. Любовта им помага да бъhttp://www.teenproblem.net/forumдат цялостни личности, отговорни в избора си, готови да у крепят устоите на рода.
Душата на Рамадан страда и се изпълва с омраза, способна да го разруши и изпепеhttp://www.teenproblem.net/forumли. Мрак витае в дълбините на сърцето му, пагубните сили на злото го обсебват: „Какво ли стана, не мога да ти кажа, ала дядо, като ме видя, че ловя ножа, хвана ме... На сутринта дядо доведе ходжата и ме заклеха: да се не бия, да се не давя в реката. Да се не карам и сбивам... Внуче да оставя деду и тогава главаhttp://www.teenproblem.net/forumта да си кърша...”
Любовта е страдание за Рамадан. Той копhttp://www.teenproblem.net/forumнее за светли мигове, търси Силвина, гледайки „в пенджерчето на Руфатови”, но вижhttp://www.teenproblem.net/forumда само как „главата й висеше все като преhttp://www.teenproblem.net/forumкършена...” Студената му обезверена душа не може да приеме унижението на любимата. Животът му е лишен от смисъл. Сила да продължи да живее му дава единствено настанилото се там непобедимо зло: „...коhttp://www.teenproblem.net/forumгато жалбата ти дойде много, само злото те подпира и спасява. Чучело видял ли си, натъпhttp://www.teenproblem.net/forumкано със слама? Няма вътре нищо! Няма сърце, няма кокал, държи се само на едната слама. Мойта слама беше злото!" Злото го обсебhttp://www.teenproblem.net/forumва, отдалечава го от истинския любещ Раhttp://www.teenproblem.net/forumмадан. За него сякаш няма спасение. Той живее с мисълта, че ще отмъсти. Злото му е „ все в акъла” през деня и през нощта: „ Триста пъти съм го трепал и съживявал. Главата ми гореше. Хиляди пъти го клах и драх. Ръцете се напрягаха, зъбите ми скърцаха, докато най-сетне сламата в чучелото се подпали, тресhttp://www.teenproblem.net/forumка ме затресе и се разболях." Огънят на злото погубва, омърсява душата му. Освен Силhttp://www.teenproblem.net/forumвина, той не е в състояние да обича друга жена. Първото любовно чувство го обсебhttp://www.teenproblem.net/forumва, но не го отклонява от родовия дълг.
Любовта му към Силвина е преобразяваhttp://www.teenproblem.net/forumща сила, изправена срещу злото и отмъщението в душата му. Рамадан открива отноhttp://www.teenproblem.net/forumво човешкото у себе си, осъзнава, че не би могъл да стори зло и да посегне на Руфат, защото в затвора няма дупчица да има към Силвина: „Ако я видя - смъкна и отрова, и умора, ако не я видя - цяла нощ скърцам със зъбите на Руфатя- дера го, душа го, тровя го и насита на душата не намирам. ” За него е достатъчен този миг на мечтана „среща" с любимата жена, за да оцелее.
Щастието е останало далечно и непостиhttp://www.teenproblem.net/forumжимо, животът е подчинен на дълга пред роhttp://www.teenproblem.net/forumда, радостните мигове са скрити и неуловиhttp://www.teenproblem.net/forumми. Рамадан живее с мисълта за Силвина. Любовта, преминала през неутешимото страдаhttp://www.teenproblem.net/forumние, е изпълнила героите с мъдрост. Всеки живее със своята мъка, усещайки своята болhttp://www.teenproblem.net/forumка, без да може да избяга от нещастието на другия. Силвина е съхранила своята любов, направлявана от универсалните човешки ценности. Рамадан е загърбил злото, окрилен от силата на първата обич. Като истински отгоhttp://www.teenproblem.net/forumворен човек е направил своя избор да върви по пътя на милосърдието и опрощаващата Любов към съгрешилия Руфат.
Николай Хайтов чрез избора на своите геhttp://www.teenproblem.net/forumрои - Силвина и Рамадан, преминали през мимолетното щастие на любовта, изпитаhttp://www.teenproblem.net/forumнията и ада на душите си, потвърждава исhttp://www.teenproblem.net/forumтината, че човек може да се превърне в пълhttp://www.teenproblem.net/forumноценна личност, като спазва основните принципи на общочовешкия морал