- Форум
- По малко от всичко
- Всичко тийн накуп
- Реформи в образователната система?
Здравейте!
Направих темата в този раздел, защото в "Училище и приятели" не мисля, че ще получа задоволителни и пълни отговори, каквито ме интересуват.
Става въпрос за това "Какви реформи, според вас, трябва да се направят в образователната система на България за да се повиши качеството на обучението?
Като допълнителни аспекти на въпроса са ми интересни и по какви начини, мислите, че ще се увеличи интереса на учениците към учебния материал, мотивираността на учителите, бюджетни промени и прочие.
Предстои ми важен разговор на тази тема и имам нужда от качествени отговори за да се подготвя по темата.
Имам няколко идеи, които мисля да изложа малко по-късно за коментар.
Благодаря предварително, вие сте!
Не.
Не е нищо, свързано с финансови облаги.
квито и реформи да праят не може да стане както преди-всички да уважават даскалите и са се уча и да ходят с униформи и тнт-изтървана работа сме сяа тва дето го напрайха които са набор 95 и нагоре да завършват средно след 10 клас е пълна простотия-тоест целта им е да затъпее нацията ли? За кво го напрайха тва? И униформите се опитват да върнат но нещо не им се получава,1 защото сегашните ученици нямат нищо общо с тези от преди 20 год
![]()
Мда, а някакви конкретни предложения/решения да посочиш?
Трябва да се намалят 90% от лайната, които се преподават и да се преподават основни неща като например в Англия.
в колежа, подчертавам колежа, който съм последния път по математика учихме изваждане и събиране, а предпоследния закръгляне на числата и такива неща, които ще помагат на въпросния ученик в един или друг аспект по нататък, а не както в България да се преподават някви теореми и глупости дето изобщо няма и да ги използваш в бъдещето и да ти дават по 1 тон домашни по всичките 30 предмета.
Господина по математика като обесняваше методите за изваждане и като каза да почваме, аз вече бях готов и като му подадох листа с решените елементарни (за мен поне, щото за мен тва си е едно от най-лесните неща и тука само такива се учат, в сравнение с простотиите дето ги учихме в България и дето не можех да запомня нищо от всичките неща дето ми бутат в главата) ме погледна като циганин - пишеща машина, щото тук не са свикнали да знаеш нещата преди да са ти ги обяснили.
Преподават ти основните работи, на които се базират сметки, чекове, изчисления и такива работи (относно математика), които ще ги ползваш често, а не обиколки на паралелепипеди и т.н.
Та тва е общо взето, трябва да се мисли практично, а не да ти преподават неща, които няма да ги барнеш по-нататък, освен ако ще си в математическа гимназия и може би да се намалят предметите, да се сведат до математика, български, английски, компютри, биология, и физкултура - примерно.
^ но теб щяха да те затрудняват по-лесните (или там, както ги беше нарекъл) задачи(в най-общ смисъл на думата, не само математически), ако не беше се захранвал с по-сложна материя. Всеки се простира според чергата си, с леко преобразувания важи и в случая - човек разсъждава, мечтае и решава според възможностите и капацитета си, разполага се в света на познатото, а дали ще се задоволи с него - зависи само от собствените му амбиции за разгръщане и развитие.
В този смисъл, ако хоризонтите се простират до края на практичното, то светът няма как да се развива. (а ще тръгне наопаки, което явление, струва ми се, наблюдаваме в наши дни)
//Лиз ще ми прости, че не му отговарям съвсем по темата, но това е, защото твърде много съм мислила по засягащите я проблеми, но склонността към утопии, на този етап, ми пречи да формулирам структуриран текст.
Дам. И ти си доказателството за това. Тъпи, неграмотни, интернет-зомбирани чалгаджииПървоначално написано от mlakniwe2
![]()
Наздраве![]()
Бягаш от себе си - бягаш цял живот.
Бавно превръщаш се - превръщаш се в робот.
Ментално деформиран - черупка без душа.
Животът си в клетка наричаш свобода.
Рисуваш картини с затворени очи.
Живееш своя свят с розови мечти
Ментално деформиран - черупка без душа
Измамната реалност те води в пропастта.
В колежа не е ли късничко за събиране и изваждане? А преди това кво са учили?Първоначално написано от Whoopdedoo
Иначе аз мисля, че просто трябва да се подберат по добри учители и да се учат наистина полезни и интересни неща, които да са в крак с времето си.
За мен най-важната реформа би била от 10-ти клас нагоре учениците да могат да избират само няколко предмета, по които да учат, и така да се готвят за по-нататъшното си образование. Което пък води до изискване за повече учители, което пък от своя страна води до по-голям държавен бюджет (или пък може би по-малко политици, които прахосват парите на държавата", което пък от своя страна води до реформа в самата структура и политика на държавата.
Сложен казус...
И аз мисля като теб!Първоначално написано от PinkFloydSound
ми по принцип в училището всичко е под формата на игри, а в колежа вече зависи в ква степен от курсовете си, примерно има първи курс, който е основен, в който се учат леснички неща и после прогресираш, втори, трети и тва е.Първоначално написано от Forest_girl
аз съм в първи курс, щото реших да си почна от началото и да си навляза така да се каже в системата.
и учителите са си добри, просто нещата, които преподават ги правят да изглеждат лоши, щото едва ли не изглежда, че те нарочно преподават тия неща, които просто са им поставени от министъра на образованието само и само, за да мъчат децата, което не е така.
И аз съм за специализираното средно образование, но не по начина, който предлага Бианка.
Наблюдението ми е, че българският ученик (след това студент) иска да му е лесно (по-лесно, най-лесно). Например избира специалност в университет, само защото знае, че материалът, който ще се преподава в нея, се припокрива до значима степен с досегашните му знания.
Това не е развитие, това е бутане на висше за едната диплома. За мен е абсолютната глупост. Образованието е с цел развитие на индивида, спрямо собствената му воля, желание, време и граници. В този смисъл - то не е задължително, нито пожелателно, а право на личен избор.
И все пак, смятам, че насоченото образование в средните училища, не трябва да съвпада с материала във висшите с подобни направления, а само да подготвя бъдещите им студенти. (като по този начин задрасквам всякакви допълнителни кандидатстудентски курсове, входящи изпити и други издоителни с-ми)
Няма да се включвам с много дълго мнение по темата, защото главата ми е на кайма в момента, но ще нахвърлям някои идеи, които ми се въртят в главата всеки път по време на час по физика, химия и подобните, или когато видя някой по-простичък съученик:
Според мен в у-ще трябва да са повече часовете по история, география, БЕЛ, и философия. Личното ми мнение е, че по-усиленото изучаване на тези предмети създава по-качествени личности. Например изучаването на география и история в по-дълбоки основи ти помага да се осъзнаеш къде се намираш и какво се случва със света около теб. (примерно по-лесно можеш да си обясниш защо в Норвегия им е добре, най-малкото заради природоресурсния им потенциал, що се отнася до география, а пък познанието на историята може да обясни доста политически ходове).
Изобщо, смятам тези предмети за важни като доста добри източници на обща култура и емоционално познание.
Това си е само мое мнение де.
Оттам нататък задължително избираем предмет (ЗИП), който вече може да е физика, биология, химия и подобните.
Може да прозвучи тъпо, но това са предмети, които обикновено са изучавани усилено от хора, смятащи се да се занимават в някоя тясносвързана с предмета специалност.
Хич не виждам смисъл да се мъчиш до 11 клас с химия, физика и биология, при положение, че само разваля дипломата и си губиш времето в изучаване на неща, които няма да използваш.
"Хавата" е на мястото на 2 часа физика седмично и 1 химия (или както е), да се учи литература, история и т.н. + някакъв ЗИП по избор на ученика.
Предполагам много хора ще ме отречете и ще се хванете за философията/психологията и пр., обаче според мен това си е важен предмет що се отнася до социално развитие на младежта.
I'm tired of feeling like I'm fucking crazy
I'm tired of driving 'till I see stars in my eyes
I look up to hear myself saying,
Baby, too much I strive, I just ride
Epicly epic fail.Първоначално написано от jghgh
Бягаш от себе си - бягаш цял живот.
Бавно превръщаш се - превръщаш се в робот.
Ментално деформиран - черупка без душа.
Животът си в клетка наричаш свобода.
Рисуваш картини с затворени очи.
Живееш своя свят с розови мечти
Ментално деформиран - черупка без душа
Измамната реалност те води в пропастта.
Вместо да се заяждаш, кажи кое не е истина?
Разбирам, че ти през цялото време ме подценяваш, мислейки ме за супер тъпо парче и пр., обаче поне се аргументирай.
Ако си мислиш, че смятам че в Норвегия е окей, само защото си имат нефт, грешиш, но си е фактор за благополучието на страната.
Мен пък ми е омръзнало да слушам "Колко сме бедни" и не знам си кво, обаче казано просто ей така, без да се разбира защо, как и т.н.
Нещо, което може да се обясни не само исторически, но и географски.
I'm tired of feeling like I'm fucking crazy
I'm tired of driving 'till I see stars in my eyes
I look up to hear myself saying,
Baby, too much I strive, I just ride
Природно ресурсният потенциал е характеристика на цялата планета Земя.
И бедността на България определено не се изразява в природните ресурси и т.н., а в неспособството на повечето от хората да се възползват от тях подобаващо.
Окей, ако ще е това, за което сте се хванали, намирам го за неуместно - имах съвсем друго предвид, и мисля че много ясно се разбра какво.
В допълнение с редактирания ми пост, мисля, че съм се изказала красноречиво![]()
А друг е въпросът, че според мен не е нелогично да кажем, че една страна си има свой природоресурсен потенциал. Например в България - изерпани въглища и т.н. Сега ги учим тези неща.
Бианке, далеч не съм казала, че бедността на България на ресурси/изобилието от изкопаеми в Норвегия е ЕДИНСТВЕНАТА причина за състоянието на държавите, но според мен е фактор, който може да обясни доста неща, свързани с вноса/износа, собственото производство и т.н.![]()
I'm tired of feeling like I'm fucking crazy
I'm tired of driving 'till I see stars in my eyes
I look up to hear myself saying,
Baby, too much I strive, I just ride
Чакай малко. Каква ти е драмата в момента ? Защо Норвегия е по-богата държава от България ли ? Наистина ли искаш да ти отговоря на този въпрос, защото той е безумен.
Някои икономисти от по-модерните школи биха се съгласили за това, че географията има своята роля. Ние просто сме част от PIGS.![]()
Виж.. всичко с времето си. Нито му е времето, най-малко мястото да си говорим за тия неща. Няма и как да ги знаеш. Просто недей да правиш подобен тип заключения, това беше моят .. къхъм.. римарк да го наречем.
По темата : Плановете ви за "реформа" в образованието са безумни. Сега се чувствайте свободни да ме нахраните, че съм хейтър и умея само да критикувам.Обещавам, че ще се намеся, но само в такъв случай.
Бягаш от себе си - бягаш цял живот.
Бавно превръщаш се - превръщаш се в робот.
Ментално деформиран - черупка без душа.
Животът си в клетка наричаш свобода.
Рисуваш картини с затворени очи.
Живееш своя свят с розови мечти
Ментално деформиран - черупка без душа
Измамната реалност те води в пропастта.
искаш човек да учи за света (съвременния и отминалия), да се занимава с фикционалния обрисуван или нафантазиран в някое писание (било то художествено или с друг етикет), но да не бива запознаван със собствената си материя и тази на заобикалящия го свят (жив и привнесен), с (физическото) си място и движението във (физическия) свят?Първоначално написано от jghgh
Или по друг начин - ти си за обучението (съответно - знанието) на думи, но не и в практически, материализиран, приложен, жив план? //такова впечатление оставяш след поста си
България далеч не е държава, бедна на ресурси, дори обратното. Просто под вола търсиш теле в момента.
Да се върнем на първоначалната тема. Права си, че до някаква степен трябва да се наблегне повече на предметите, които ни обогатяват общата култура. Но по-важно е всеки да учи това, което го устройва и това, с което иска да се занимава професионално. Малко ще е неудачно 90 процента от младите в България да станат географи и историци, нали? Всеки с това, което го влече.
Може поне малко да се аргументираш, ако не искаш да те мислят за хейтър, а моята драма е, че не мисля че с нещо съм заслужила, да ме мислиш/-ите/-ят за толкова несъобразителна и тъпа - едва ли не съм била мислила, че само заради географските дадености Норвегия е по-богата. Това не е така на 100%, но според мен си е някакъв фактор.
Като не е, или съм само частично права, обясни. Не разбира защо скачаш винаги с иронията - повечето хора като видят, че някой не знае, му обясняват.
За Норвегия, добре знам, че тяхната политика е по-различна от нашата, пък и има примери за развити държави без ресурси (пр. Япония, но пък са страшно дисциплинирани)
Затова смятам, че освен география, трябва да се учи много история (тя помага да разбереш политиката по-добре), философия(психология), БЕЛ ... някак по-социално си ги представям нещата - да излизат някакви хора от тея училища - напред в хуманитраните науки, както и запознати добре с изкуството (за разлика т сега)
Sham, а каква практика има във физиката, само ми кажи? Ще цитирам един мой приятел - "във физиката се учи за цялата ел. мрежа, но не и как да си пуснеш тока/смениш крушката" <- образно казано.
Представям си училището, като институция, изкарваща личности с обща култура и някакво емоционално познание за другите човешки същества (защото общуването ни не винаги е лесно), а не както сега - някой се трепе да си върже 3ката по химия, защото е наистина важно да знае за концентрацията на в-вата, да се мъчи и да си учи по физика за алфа и бета лъчите, колкото да изкара годината, вместо да се съсредоточава върху 1. нещата, които му се учат 2. важни неща, които и да не харесва, че ги учи, наистина ще са му полезни (а физика, химия, биология, УВИ, не мисля че на средностатистическия човек са му нужни, полезни и т.н., освен на специалистите)
Става дума за политика донякъде, поне така си го представям - да излизат от тия у-ща мислещи хора.
Бианка, е, позволи нашата учителка по география да знае повече. Още като учихме география на Европа и тази на Б-я, ами не сме много богати на природни ресурси. Соррри.. и аз съм патриотка, ама не си кривя душата.
I'm tired of feeling like I'm fucking crazy
I'm tired of driving 'till I see stars in my eyes
I look up to hear myself saying,
Baby, too much I strive, I just ride
и се връщаме на темата с: как можеш да разбереш(избереш!) какво те влече, ако не си се запознал с широкия спектър от възможности?Първоначално написано от PinkFloydSound
Признавам, че капитулирам пред тежката задача като политолог /или поне бъдещ такъв/ да обясня простичко на гимназист защо една държава е по богата от друга. Във форум с няколко изречения. Т'ва си е цяло изкуство.Първоначално написано от jghgh
Защо се тормозиш с подобен род разсъждения ?
Както и да е де.. цялата дискусия не върви правилно, но да видим до къде ще го добутате този тежък воденичен камък, наречен образование![]()
Бягаш от себе си - бягаш цял живот.
Бавно превръщаш се - превръщаш се в робот.
Ментално деформиран - черупка без душа.
Животът си в клетка наричаш свобода.
Рисуваш картини с затворени очи.
Живееш своя свят с розови мечти
Ментално деформиран - черупка без душа
Измамната реалност те води в пропастта.
Смятам, че до 10-ти клас (като до това време си учил всичко) би трябвало да си вече запознат с широкия спектър от предмети и да си способен да избереш какво искаш да учиш. И сега ще бъдат споменати многото лапета, които дори не знаят къде се намират, още по-малко пък да знаят какво точно искат да учат. Но въведе ли се веднъж подобна реформа, в съзнанието на младите някак си ще бъде вкоренена повече отговорност, тоест това ще се постигне с годините. Все пак за повечето хубави неща трябва да се чака.
Това е моето мнение по въпроса.