.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 3 от общо 3
  1. #1
    Голям фен Аватара на Vesk0u
    Регистриран на
    Nov 2008
    Град
    Монтана
    Мнения
    791

    Образът на Рафе Клинче ("Железният светилник")

    Трябват ми материали за образът на Рафе Клинче. Пустият ми късмет... от всички герои, на мен се падна точно тя... Почти нищо не намирам в интернет (с изключение на pomagalo, ама при тях знаете, че се плаща). Някой може ли да ми намери нещо?

  2. #2
    Супер фен Аватара на shmatarok
    Регистриран на
    Sep 2011
    Мнения
    2 493
    Героят Рафе Клинче присъства в трета част на романа “Народ се пробужда” и четвърта – “Корени и гранки”. Новата църква в Преспа е построена “за чудо и приказ”,”нашарена, нагиздена”. Преспанци не могат да й се нарадват – толкова е хубава и е “тяхно дело, постигнато с труд и мъка”. Църквата засиява, но й трябва иконостас чуден. Тази искра запалва “буен огън” в сърцата на хората, които говорят дълго, питат, разпитват, пращат поръки, писма до близки и далечни места.
    Най-сетне пристига в Преспа прочут майстор – Рафаил Клинче с голяма слава: “дървото било като восък в ръцете му”. “Особен човек беше той – висок и мършав, с бяло, сухо лице и румени бузи, а още по-румени бяха устните му под дълги, провиснали мустаци; челото му беше изпъкнало, възлесто, а главата му отзад беше сплесната, очите му бяха много хубави, големи, тъмни, с дебели, чупнати в ъгъл черни вежди. Беше малко приведен напред, с много дълги, силни ръце, не можеше да се заседи спокойно на едно място и току мотаеше по всички посоки дългите си ръце. Не беше стар човек, нямаше повече от тридесет години, но беше предивременно позастарял и като да тежеше постоянно на рамената му някаква голяма грижа”.
    Чорбаджи Аврам Немтур гледа “да го бодне с острия си език” и го пита колко иконостаси е направил досега. А направеното от майстора не е малко: два големи и десетина по-малки и много други работи от дърво е направил. Съмнението на Аврам продължава, защото той е убеден, че от майстор до майстор има разлика “голема”: “Тогава майстор Рафаил припряно, с треперещи пръсти /пръстите му все потреперваха/ затърси в широкия си тъмночервен пояс и извади оттам неголям, продълговат вързоп. Бързо, похватно развърза мека копринена кърпа и дигна в ръката си немного по-голям от една педя дървен кръст, който засия над главите на всички...”. Така майстор Рафаил е уговорен да направи иконостаса заедно с царските двери, влашки трон и амвон за новата църква. За работата си иска петдесет хиляди гроша и не иска никой с нищо да го безпокои, докато не свърши всичко до край. Не знае за колко веме – година, две, пет. С присъщата си гордост той отговаря, че ръка не целува никому: “Не съм слуга никому. Ще се потрудя и ще получа колкото ми се пада.” Нужна му е къща, една стая и някой да му готви по малко храна, защото е чужд и ... две оки хубаво, силно вино.” Сам признава, че това му е “проклетията” – не може без вино. Прогонваните от Султана жажди на тялото и на душата са същността на майстора резбар Рафе Клинче. Той е изтъкан от страст по занаята, който не е просто занаят, а изява на дарба, на усет за красота, от страст по виното, от покорност пред желанията на плътта.
    Лазар Глаушев е този, който го кани в къщата си като гост. Така се случва – съдбовно, но първа го посреща Катерина. “Майстор Клинче много се смути, като видя хубавата девойка.” Лазар е впечатлен от майстора; иска да е като него “свободен човек, силен”. По този повод Султана е откровена и признава: “Не ми харесва мене тоя човек ... пияница. Потаен, гледа като вълк. Мълчи и като не му харесва яденето, оставя ти го така. И много се заглежда по Катето. Ти му кажи да си върви.” Лазар е убеден, че майка му не го харесва, защото човекът живее за себе си и както си знае, “не държи на никого”. “Това е хубавото в него, че е свободен и от нищо не се бои. Аз не искам да живея като него, но искам да бъда свободен като него. Да науча и другите да бъдат свободни...” Катерина също знае, че майка й не харесва майстор Рафаила, “не може да го търпи, а той е такъв един чуден човек и такъв огън има в очите му, господ да го убие!”
    Пръв с вълнението на Катерина, сам влюбен в Ния, се сблъсква Лазар – чува познат глас, почти шепот, страстен и силен. И в този момент иззад ъгъла изскача сестра му. “Изненадана, изплашена до ужас, тя се вкамени на мястото си. Сякаш бягаше от някого, смутена, зачервена, с разчорлени коси ... В ръцете си държеше два сахана и тънка кърпа – всеки миг да ги изпусне.” Девойката се овладява бързо, защото разбира, че брат й не е подслушвал, а е разсеян и зает с някакви свои грижи. Майстор Рафаил живее в Глаушевата къща в “отредената му стая” и Султана не дава да влизат в стаята му нито снаха й Кочовица, нито Нона и още по- малко Катерина. Лазар отива при него, макар че той не се радва на посещението му. За него е важно да улови творческия напор в сърцето си: “работя, когато ми дойде отвътре, та празник ли е, делник ли е – не искам да знам. Аз и нощно време ставам, когато ми дойде и вземе съня от очите ми.” Болното място на резбаря е виното. Не иска никой да го съди за това. “Виното е масло в светилника и човек вижда по-ясно... виното е огън в сърцето и дава крила на ума. От виното човек гори и става силен, безстрашен. Без огън нищо не става и самото божие слънце е огън.” Лазар е на противоположното мнение: “който пие, обезумява, виното влиза като бяс в човека.” Рафе пие, “за да работи” и знае, че Султана не го иска в къщата си, та й прави малък иконостас, за да я умилостиви. Време е дошло да си намери друго място и няма защо да се сърди на майка му. И като се замисля Лазар, изведнъж му идва на ума, че има някаква връзка “между буйните словести изблици на майстора, отчаянието му, сълзите му на края и Катерина.” Но той няма нищо против – “да се вземат, ако се искат!”
    Следва силно емоционален момент, в който авторът заключава: “Нощното приключение на най-малката му сестра засегна чувството му за нравственост, за чест, за ред, честолюбието му и братската му ревност, боеше се за Катерина,... Катерина би могла да се омъжи за резбаря, ако работата бе стигнала дотам.” Любовта между Катерина и майстора резбар Рафе Клинче е изградена като истинска възрожденски поема, създадена от порива на човешките сърца. В образа на Рафе Клинче писателят е заложил една широко споделяна представа за художника – в него трепти божествената искра и затова той е различен от всички останали. Той е волният, непокорният, скитникът, но и чужденецът във всеки дом. З а да се разбере неговата душа, да се проумеят основаниата на живота му, са необходими особени сетива. Точно от разликата в гледните точки започва и конфликтът между Султана и Катерина. Султана вижда майстора през призмата на патриархалните разбирания за ред и морал, за нея той е опасниа чужденец изкусител, който прекрачва установените граници. Сама преминала през бунта и нарушанането на реда, Султана се превръща в ревностна пазителка на нормата. Коренно различен е погледът на Катерина – в резбаря тя съзира духа на неспокойствието, благословената сила на творческия порив.
    Рафе не се сближава с никого в Преспа. “Живееше като див звяр в бърлогата си и когато се случеше да излезе из града или някъде вън от града – ходеше сам, не подигаше очи дори да погледне някого. Не пущаше никого в жилището си, което му беше и работилница.” Хазаите му са двама старци и Катерина може спокойно да влиза в стаята му “дебнешком, като крадец, неочаквано, за две-три минути или за два-три часа, винаги по тъмно. Никой освен Клинче не знаеше за тайнствените й посещения в жилището му.” Те ревниво пазят своята тайна. За него всички в Преспа знаят:

  3. #3
    Супер фен Аватара на shmatarok
    Регистриран на
    Sep 2011
    Мнения
    2 493
    “Особен човек беше той, не като всички люде.” И така втора година, откакто той е в градеца. Всеки знае, че изпива по две оки вино, което му дават от бощината, но никой не го е виждал да влиза в кръчма и да ходи нетрезвен по улиците.
    Но един ден, нетрезвен, разгърден, гологлав се изправя срещу Лазар. В очите му има решителност, но и страх, някаква тревога. Със стиснати зъби и свиреп поглед, с разтреперан глас той споделя, че “работата е за смърт или живот”. Не иска “чуждо ухо” да чуе разговора им. Откровен е до болка като казва: “ ...аз живея друг живот... Моята мисъл е другаде...” “... никому не се сърдя, ама не давам да ми се бъркат в живота. Не мога аз другояче да живея.” “Трябва и да умейш да се радваш, когато виждаш как оживява в ръкатата ти /дървото/, оттам иде голяма сила, кара те да работиш, та забравяш да ядеш, да спиш.” За себе си признава: “Аз не съм пияница, не лъжа, не съм див човек...” И стига до най-важното: “Само един човек ме разбира ...” – “Сестра ти Катерина...” Лазар не е изненадан. Спомня си как почти е заварил сестра си в стаята на художника. Връзката между тях му се струва “по своему естествена”. Засрамва се за нея: “Тя не беше чиста девойка и тъкмо чувството му за чистота беше засегнато болезнено.” Рафе я иска, но осъзнава, че Султана не може да го търпи: “И аз съм такъв един човек, хвърлям се с главата надолу, в огън съм, нямам ред, знам, не съм като другите, от чуждо место съм, кой ще ми даде дъщеря си.” Разбираме, че е израснал сирак, не е имало кой да го поучи. “Сирак без никого и само мъка цял живот, мъка от чужди люде и още повеке сам от себе си. Ама искам да живея по-добре. Златен занаят имам, виждаш. Работя добре и не ме мързи... Аз не съм пияница и не съм лош човек. Като видех Катерина и видех, че клони към мене – рекох си : тя ще ме оправи. Ще тури ред в живота ми, къща ще ми отвори. Виждам, че това ми липсва – некой да ме държи. Само тя – друг не може. И мене ми трябва един свой човек, а досега се сам. Не беше редно, ще каже някой, разтурен човек си, развратен, ама само да знайш как съм я чакал да дойде и какво ми е, като не идва. Вярвяй ми... Нареди да се ожениме с Катерина ... иначе и не може веке, ние с нея сме като мъж и жена ... тя е трудна от мене. Признава си вината и добротата на момичето, но вижда, че Лазар мисли най-напред за себе си: “Ето какъв е човек, винаги мисли най-първо за себе си.” Всички ще се нахвърлят върху Катерина. Но “тя е същински ангел, чиста ...” “Грешката” е сторена. “Никой не ще може да прости греха на вироглавата девойка, нейният позор остава за цялото семейство.”
    Само Лазар може да говори с майка си за това. Знае, че тя не харесва Рафе Клинче, но пък той е човек с дарба, “занаятът му е най-добър”. Султана отсича: “Не го искам аз ... Дарба ... Какъв човек е той ... познавам го добре. Сичко можеш да очакваш от такъв човек и повече зло, отколкото добро. Не е лош, с добро сърце е, но е глупав и нередовен човек... Нередовен човек и малко като завеян. Не си давам аз детето в такива ръце. И е ябанджия.” Но Лазар не оставя място за колебание: “Работата е свършена”. “Те двамата се искат ... Катерина отивала при него скришом, ама да побързаме, да не излезе срамът наяве”. “Те са като мъж и жена, макар да не са венчани. Тя е ... той ми го каза ... тя била трудна от него.” И Султана проклина: “Проклет да е часът, в който влезе в къщата ми!” Срещу бога, дявола и смъртта се изправя волята на една майка.
    Със смъртта на Катерина конфликтът между “зова на сърцето” и “повелята на традицията” отзвучава в позицията на трагичното. Без да издава присъди, писателят внимателно изследва драмата на всеки от своите герои. Той търси основанията в поведението на всеки от тях. Чрез подобни основания истинският художник има шанса да постигне правдивия лик на човешкото.
    Сватбата на Лазар и чорбаджи Аврамовата щерка събира много люде в църквата. Само Катерина я няма. Като изпод земята се показва Рафе Клинче – и той не присъства на сватбата. Води Стойна Нунева за ръка да види новия иконостас. Изработката е великолепна. На крайната колона до стената, между клоните и листата се виждат две елипси една под друга и в тях са издълбани два образа – като че ли от самата светлина се ражда образът на Катерина Глаушева. Другият образ е неговият. Резбарят казва:” Душата ми е в това дърво... По това ще ни познават людете някога, ще ни знаят...” Вън е синя януарска вечер. На самата сватба на Лазар и Ния става и символичната сватба на Рафе Клинче и Катерина.
    Силата на изкуството възражда светлите образи на Рафе и Катерина, символично благославяйки тяхната любов. Победил в плана на конкретните житейски решения, законът е загубил битката с любовта в плана на символичното. Защото животът може да е кратък, но и властта на закона не е вечна. Вечно е само изкуството.







    -------------
    това е цялото, заради ограничението от 10к символа трябваше да го разделя

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си