- Форум
- Тийн интереси и проблеми
- Училище и приятели
- Мамо, имам 6 :)
Аз не одобрявам такава система. На 12-13 не знаеш 100% какво ще искаш от живота. Аз тогава бях твърдо решила да следвам психология (демек нямаше да включвам биология, физика, химия в тези 5 предмета). По-късно интересите ми се обърнаха към биологията. Няма лошо да ги има до 12 клас всички предмети. Така имаш възможност да си изясняваш какво искаш повече време и на по-зряла възраст.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
В Швеция кандидатстваш за гимназия след 9-ти клас. До 9-ти клас учиш всички предмети, след 9-ти си избираш профилирана гимназия, където учиш примерно само история, езици, география и т.н., или пък гимназия където учиш само физика, биология, химия и много математика. Все пак до 16 годишна възраст се предполага, че си се ориентирал вече горе долу кои предмети са ти интересни и кои искаш да учиш.
^ В някои по-големи частни фирми. Козметичката ми се опита да се вреди, но се оказа, че без връзки не става.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
Според мен в училище трябва да се учат неща, които наистина ще използваме в живота- плуване, , взаимоотношения с хората, първа помощ, готвене ако щеш, езда, как да се реализираме в живота, и в горните класове например да има нещо като " откриване на призванието" например да ходите по различни места да видите различни професии, кой какво прави и тн и да разберете кое ви харесва и след това да има нещо като разпределение и всеки да учи нещата, които са му по специалността примерно, ама да им пълнят главиците от малки с толкова глупости си е направо тъпизъм, но за съжаление това е гадната система..
аз признавам нашите ме карат да уча за да изкарвам отлични оценки , но всеки път имам чувството... и е така де ,че колкото повече уча толкова повече нищо не запомням .. това е много тъпопримерно миналата година щях да получа 2ика по математика .. за годината ( друг е въпросът ,че ми писа 5
) и тази година знам доста повече неща от другите , който получиха по-високи оценки за "знания" ..
За кво ти е език, кат моо яздиш кон. Скрий се, че мислиш с гъза си!
Всички тия неща можеш по свое усмотрение да ги учиш и практикуваш в частни школи, клубове и т.н. БЧК-то предлага курсове по първа помощ. Има професионални гимназии, в които също могат да те готвят за дадена професия и където ти дават възможност за стаж, за да опипаш почвата. А нещата по специалността можеш да си ги учиш като запишеш висше образование.
Има 10 вида хора. Тези, които могат да четат двоичен код и тези, които не могат.
Няма чистачка в България, която да получава 2 бона. Това отказвам да го повярвам. Възможността за грешка е голяма при пускането на обявата.
Не знам конкретно при твоят случай (с майка ти), но аз пък мога да кажа, че има доценти, които също са на щат привидно малък - 600/700 лв., но пък за сметка на това водят лекции из университети в цяла България и са обиколили половината свят, а сещаш се, не го правят на ангария. Всичко е условно, но като цяло може да се каже, че в образователния сектор си получават прилични за фона на страната заплати, като освен основното възнаграждение има и доста "бонуси" (ако мога така да ги нарека) - дали ще са от семинари, лекции по света и у нас, курсове, частни уроци или нещо друго - няма значение. Факт е, че малко университетски преподаватели живеят само на една заплата. Затова и не одобрявам увеличаването на техните заплати - всекиму своето. За работата, която вършат, за часовете за които я вършат и за почивката, която получават парите са напълно достатъчни. А на когото не му изнася - да се преориентира в друга сфера в която ще получава повече пари. И на чистачките не им е угодно на 400 лв. примерно, и на общите работници, но просто няма как. Защо като са ниски заплатите никой не се отказва? Защо е трудно на иначе малките заплати и "тежката" работа да започне млад човек? Нали преподавателската работа е много гадна? Все въпроси на които няма кой да отговори. Но да не задълбавам в тази тема, че се отклоних съвсем.
Ама ездата не е безплатна! Както и много други работи. Първата помощ е нещо, което е сто пъти по-важно от който и да е урок по Биология. Първата помощ спасява животи, а митотичния цикъл - НЕ. В ПГ-тата се учиш, но в дадена област, а ако тя не ти харесва? Пък да не говорим, че масово практиката се има за свободен час.
^Тук преподават първа помощ до всеки клас преди 9ти.
Ще е хубаво да го въведат в часовете по физическо.
Lucho, не завъртай спора към пари. Може да отворим отделна тема за заплатите в България в кой да е сектор. Там с удоволствие бих поспорила за някои от нещата в поста ти. Тази тема е по-скоро за ученето, оценките и кое колко има смисъл. Вметнах за заплатите на учителите просто, защото съм виждала пак в jobs.bg даскал с 300лв заплата. Пък дали дава частни уроци или не, не мога да знам. Въпросът е, че ако за работата си в училище взима толкова, не се изненадвам, че не проявява пълното старание и не подготвя интересна програма. Особено, ако отделно се вихри да чете лекции и да взима частни ученици, вероятно няма и време. Което пак е много глупаво положение. Аз съм сигурна, че огромна част от уроците биха могли да бъдат направени много по-интересни.
Ние по биология имахме часове, в които се четяха доклади. Много от тях бяха точно за наркотични вещества, за първа помощ, за хомосексуализма и още доста такива съвременни теми, представени от биологична гледна точка. Имахме просто велика учителка. Нищо чудно, че голяма част от нас кандидатстваха накрая с биология. Като има кой да те накара да учиш с желание, нещата стават много по-лесно.
Бтв, Дриймър, за часовете по физическо при нас могат да се кажат много неща.Не само първа помощ трябва да въведат, а какво ли не още. Примерно някаква разгрявка, едно хубаво разясняване как се раздвижва всяка мускулна група, какви упражнения са подходящи, как да се грижим за тялото си и куп други неща. Можеше да има повече гимнастика, тичане, добре организирани групови игри. Сигурно в някои училища ги има тези неща, но според мен не трябва да е въпрос на избор, а задължително. На нас просто ни мятаха топката и ни казваха: "Правете, квото щете." Естествено, половината съученички бяха неразположени ежеседмично. Мисля, че в прекалено много училища е така. Може би и затова се наблюдава затлъстяване при младите, което е много грозно. Харесва ми как нашите като млади са имали много повече спорт. Изумително е как като идем на море майка ми (февруари става на 50) има 5 пъти по-малко целулит от мои връстнички. Не би следвало да е така.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
Абе, то да бяха само часовете по физическо...
Ама никъде не е перфектно![]()
Ми тогава, Лъчо, що не спонсорираш училищата с по няколко милиона и да вземат да направат безплатни кръжоци по управление на хвърчила и оригами? За имиджа на загрижен гражданин, който лансираш, тва беше много неразумен укор към образователната ни система. Това ли ти е идеята за добре функциониращо образование?
Първата помощ е важна, да. На нас ни я преподаваха по безопасност на движението, но в БЧК нищо не те спира да се запишеш.
В ПГ-то се записваш по собствено желание и се учиш в област, която сам си избрал. Като не ти харесва можеш да виниш само себе си. Ми утре някой може да реши да стане педерас, да го наебат, да не му хареса и да те обвини тебе, вместо сам да си понесе вината. Въпреки, че в ПГ-тата се учат и общи предмети и ти дават шанс, ако наистина не си си уцелил интересите, да имаш нужната база, за да се пренасочиш към нещо друго. Грешката не е въобще в замисъла. Грешката е в изпълнението - некадърни учители, ниски бюджети и голяма корупция. Все неща, които от години си ги пеем. Но учениците не могат да се възползват и от малкото, което имат, не са света вода ненапита.
И забравяш нещо много важно. Аз мога да се науча да готвя, яздя, плувам и т.н. прилично в рамките на 1 година, примерно. За да добиеш прилични знания по някоя от училищните дисциплини ти трябва много повече време. За твоята 12 годишна инвестиция в училище ще е подигравка да умееш да плуваш и да яздиш кон, а същевременно да си неграмотен, да не можеш да си пресметнеш покупките и рестото в магазина и да не знаеш кой е първият ни владетел. Да не говорим за следване във ВУЗ, където ще дрискаме квадратни лайна като видим каква база се изисква на общообразователните предмети или че възможностите ни за професионално развитие ще се съкратят на 90%.
Между другото, това е поне 50-тият път, в който те виждам да упрекваш "безумния" училищен материал. Можеш ли да изготвиш списък от задължителни дисциплини и конспекти, за да знаем кой е смисленият материал, към който да се насочим?
Извън темата: В старото ми даскало всички мразеха анализите по литература и се питаха за ползата от тия простотии, докато даскала ми по БГ не пое клуба "Приятели на книгата" към училището и започнаха да анализират Умберто Еко. Същите сухотии изведнъж блеснаха в друга светлина и се оказа, че не било толкова безполезно, когато преодолееш нагласата, че всичко е по задължение.
Последно редактирано от Chacho : 09-24-2012 на 19:42
Има 10 вида хора. Тези, които могат да четат двоичен код и тези, които не могат.
Оценки ти трябват донякъде. После трябват пробивност и знания. Ок - имаш оценки, ще те наемат. Ама като нямаш CV? Стажове, опит? Отделно, ако те наемат и си бездарник - оценките в гъза. Ученето е за знание, а не за оценки. Аз днес като за първа оценка имам 5,40 на писмена работа и смея да твърдя, че съм предоволен от себе си. Написах го страхотно, но просто направих малко тъпи грешки в бързането. Не ми пука, че имам толкова, защото знам, че мога. Това е истината. Затова и съм отличник - имам самочувствие на знаещ човек и го доказвам. Не е задължително да си енциклопедия или да ближеш краката на даскала, за да си топ-играч!
Прощавам, но не ЗАБРАВЯМ.
SisiStrange, да съгласен съм, затова и няма да дълбая, просто естеството на тази тема е съвсем друго.
Всички граждани чрез данъците, които плащаме спонсорираме държавата - в това число училища, детски градини, заплати на учители, на лекари и т.н. и т.н. Не са необходими милиони за да организираш няколко кръжока. Как преди години можеше, а сега не може? Ето ти пример - наскоро от МОМН обявиха, че часовете по ФВС ще се заменят с третировка по любим спорт. Е ок, аз мога да изброя 30 вида спорт, в това число плуване и езда. Къде да яздя в училище за 40-45 мин? Спортовете, които се практикуват в училище най-често се ограничават до 2-3 вида, но е много повече. Гледаме Европа - там ходят на училище в нормално време на денонощието, имат богата материална база, залагат повече на практиката, отколкото на теорията, учебниците са им интересни и е видно, че учениците ходят с желание на училище. У нас никога нищо не може и винаги трябват милиони - не, напротив, милиони не трябват, трябва просто малко някой да се напъне, да помисли, а не да пие кафета по цял ден, примерно.
Всички сме наясно как минава гражданската защита и безопасността на движението - на учениците им е тъпо, на преподаващия - още повече, но някак си търпят 5-те мъчителни часа. Всяка година се повтарят едни и същи филми, които не си знаят годините. А преди или след обучението - на училище половин ден. Така не става, пак казвам. Неслучайно предметът е Биология и ЗДРАВНО ОБРАЗОВАНИЕ, като на второто въобще не се залага. Само с четене на статии и доклади по проблеми не се изгражда добро здравно образование, а просто се отбива номер - някой се труди, получава оценка, а всички останали си почиват - ученици, учител. Не мисля, че е нужно да казвам колко важно е да знае един човек да оказва първа помощ - най-просто казано можеш да спасиш човешки живот защото не знаеш кога и какво може да ти поднесе живота. Именно поради тази причина това нещо трябва да е задължително за всички, а не само за тези от БЧК (защото не всички ходят, за да се научат, просто поради честите акции се налага отсъствие от учебни занятия, което е добро дошло за определени ученици).
По второто мога само да кажа, че на този етап има доста хора, които също са неграмотни. Това не е извинение.
По третото - не съм аз човекът който може да определя кое трябва да се изучава и кое не. Не мога да дам такъв списък, не мога да кажа на 100% кое е излишно и кое не, тъй като не съм експерт, но мога да дам мнение по отношение на проблемите, които, както е видно, изобилстват в нашето образование. Да не говорим още повече, че има една камара експерти и хора, които получават заплати и трябва да вършат тази работа. Живеем в широк свят, няма граници и пречки. Нищо не бърка "експертите" да вземат учебници от Германия, Испания, Англия (например) и съответните учебни планове. Да разгледат, да прочетат, да помислят* - как учат хората по света, какво учат, какви са резултатите после, какви са начините това нещо да се приложи у нас. Да премахнат излишното в учебниците. Тук не става въпрос за козметична реформа за или против матурите, тук става въпрос за нещо масово, голямо, което трябва да се свърши, но което се отлага вече години наред. Все пак, съгласи се, че в образователната ни система има излишни неща и/или неща, които не са си на мястото.
*само с една уловка - да поМИСЛЯт - мисловният процес не е нещо лесно. Изисква се определен умствен капацитет с който не всеки може да се похвали. Пък най-лесно е да кажеш, че не може и да говориш глупости по медиите.
@Off: Това е писано в над 15 други теми във форума, затова повече няма да разводнявам тази. Основната ми теза е, че системата стимулира бележкарството. А то от своя страна ---- 2-та поста от предната страница...
Последно редактирано от Lucho : 09-24-2012 на 20:43
Ти да не си мислиш, че в чужбина е по-различно?
Да, тук наистина се залага повече на практиката отколкото на теорията, но смея да твърдя че почти никой от съучениците ми ( и учениците, които познавам, а повярвай ми те са много, тъй като съм сменила цели 3 училища за 4 години) не ходи на даскало с желание. Напротив, отиват на училище клатейки си крачката и спеейки в часовете.
Същото е и с така нареченето преподаване на първа помощ. Да, изваждаме куклите и практикуваме дишане уста в уста и всичките онези глупости, но всички се лигавят, никой не изпълнява упражненията правилно, а учителя вече е показал как всичко се прави веднъж, и повече изобщо не си прави труда да повтори.
Не разбирам от къде е тази злоба и ненавист към България и начинът ни на образование. Да, в чужбина може би има някои плюсове, но плюсове има и в България. Важното е да можеш и да имаш желанието да извлечеш най-доброто от това, което ти се предлага.
Това,че не може по всичко да имаме хубави оценки и всичко да ни се отдава е пълна глупост. Към едни неща сме по - предразположени отколкото към други,но със повече усилие всичко се постига. Мозъка ни има две полукълба,едното е свързано с математика,физика.. точни науки,а другото със езици и по - неточни (така да се изразя) науки. Едното винаги е по - развито от другото,но това не значи,че не можем да се занимаваме и с науките ъм,които ни предразполага другото.. просто трябват повече усилия.
Отричам го. А и мразя лицемерието, така че ти отговарям и на твърдението.
Човек като попадне в ситуация да не бъде оценяван според знанията си, тогава се научава, че оценките не значат нищо. Когато знаеш какво гониш, рядко се трогваш от оценка, която не може да определи твоите знания в пълнота. Обикновено това се научава като отидеш в университета.
^ Абе да ти кажа, не се научава много и там.Аз много се ядосвам, когато нещо е несправедливо. Моя най-добър приятел е като гуруто на зоологията, знае сигурно повече от лектора ни, щото се занимава с това от 5-годишен и буквално като види мравка на земята от 2 метра я разпознава по вид с латинско име. И ми беше тъпо, когато на него му писаха 5ца, а на разни, дето не правят разлика между чавка и врана, им писаха 6ци. Не умея да ги приемам тези неща и толкоз.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
хм,сори че не съм чела коментарите над мене,обаче не мързи![]()
та ,по темета
Тва е често срещано явление,лично на мене не ми харесваКато се замисля в старото ми училище стандарта беше по-висок и (ама тва никой не ми вярва :Д) имах кофти оценки,въпреки че си скъсвах четирибуквието от учене! Рядко се случваше да имам нещо по-високо.Единици бяха тези,които имаха много високи оценки,естествено бяха направени като роботи о.О и често бяха обект на всеобщо подиграване и тормозене...Обаче точно тези,които бяха тормозени влязоха в елитните гимназии,а "готините" се набутаха по техникумите,където няма нужда от оценката от матурата за кандидатстване.Е,аз пък се набутах в едно квартално училище.Да,и аз исках по елитните ама...тва е положението -.- Поне хората са по-добри.Но да се върна на оценките. Нивото е значително по-ниско.Макар че имам амбицията да си уча доста стабилно,получавам сред най-високите оценки,даже често се е случвало аз да съм с 6 от двата класа
Та то,щом аз поназнайвам това онова,какво остава за тези които имат 3? и то даже през цялата година се правят на клоуни,накрая чак се сещат,че все пак са на училище и трябва да свършат нещо.Пускат ги с 3ки,защото на никой не му се занимава.Много съм разочарована,никаква мотивация за учене няма.Моето учене се състои от това,че много се дразня,като не знам нещо
но това е отделен случай :Д Лично забелязвам,че има някакво масово затъпяване сред младите,а това е много жалко
Бележкари нямаме чак толкова, но честно казано това да се стремиш към една цифра,вместо към получаване на повече знания , е адски тъпо
такива хора заслужават да им праснат една 2ка и да ходят на поправителни,берем им влезе нещо у комплексарката тиква -.-
Аз още съм на мнение, че освен, ако не си преписвач, няма как да се стремиш към оценки без знание. Идеята е да се стремиш и към двете.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
Сега ще ви дам един пример. Един мой "приятел" учи ама много учи, само като го зърнеш разбираш че е бележкар (като получи един път 4-рка, само дет не се оплака на целия свят) и в края на 2рия срок гледаж го ти по биология го изпитват става той (това някъдe последните седмици) и госпожата му задава въпроси на които е имал 6 обаче какво да се види брачеда нищо не помни и знае.... мисля че извода е ясен за всички. А пък аз дето трябва да се падам по прост от него си знам всичко. Защо е така ли ? Понеже някои хора четат материала(уроците си) без да го осмислят, а други го.
*GET TO KNOW*
THE UNKNOWN
Ще цитирам Сиси - ако си знаеш материала, и го четеш и "осмисляш" както ти казваш, и ти щеше да имаш високи оценки. Защото оценките са лесни за получаване, знаеш ли си материала.
И аз не разбирам как хем си четете с осмисляне и разбиране с идеята да помните дълго, хем не можете да изкарате над 3-4. Не казвам, че чистото зубрене е правилно, но мисля, че много от вас го ползват за оправдание за това, че не са отворили учебник.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()