- Форум
- Тийн интереси и проблеми
- Училище и приятели
- Образователната система
+
Не съм професоркаи не мога да определя кое ще е най-добре за всички,НО,ако имах тая власт бих въвела изцяло западната образователна система.
Там след 4-ти клас избираш предметите,които искаш да изучаваш и областта в която да се развиваш + че програмите са 100 пъти по леки от сегашните в Б-я...извинявайте много,ма след руснците по трудност на програмата сме ние...
Задължително да може да се избират предметите. Не може да си в езикова гимназия и да те карат да учиш математика в 12ти клас. Това е безумие и няма човек на света, който да ме убеди в обратното. Също така, да се увеличат часовете по български език и литература. Като я гледам днешната младеж колко е неграмотна, направо ми иде да си скъсам дипломата за средно образование. Няма как да си в 12ти клас и да пишеш "спИциЪлитет"! Това е абсурдно! Да се задължат учениците да участват в някакви клубове, кръжоци или нещо такова. Стига само са седяли във фейсбук и по кафенцата.
http://www.teenproblem.net/f/viewtopic.php?t=220394
една велика тема
Боже,който си на небето,върни ни 2pac и си вземи Джъстин Бийбър!!!!
Според мен понятието "езикова гимназия" трябва да отпадне. Не, че не трябва да се учат чужди едици, напротив, но не може всички да станат филолози. А в седми клас малко деца са ориентирани какво им харесва и им се учи, изявено талантливите влизат в съответните профилирани училища, но масата се поддава на родителски амбиции, и кое е най-престижно.
Така например първите 2-3 години в гимназиите да се набляга на езиците и литературата, а всички останали предмети се учат по равно. След това вече да има и разделяне по интереси, най-лесно ми се струва на два блока- хуманитарен и природо-математически, а за всестранно развитите да има възможност да се запишат и в двата.
Последно редактирано от choparkopar : 01-24-2014 на 16:50
Трябва да се вслушват в мнението на учениците, няма да е зле да има малко feedback. Писнало ми е от некадърни даскали, на които не им пука дали усвояваш материала или не. Лесно е да се каже, че не учим, мързи ни, занимаваме се с маловажни неща, но има и много мотивирани деца и точно те са ощетени от нехайството на учителите. Та, ако има начин учениците да казват кой учител харесват и дали обяснява добре и това да стига до директора, би било прекрасно.
Първо, което ми е направило впечатление е материалът като цяло. Трябва по-често да се обновява. Извинете, но по каква логика ще се учи PASCAL, например, като този език умира и докато учениците завършат вече няма да се използва.
Също ми е абсурдно да ми дават тест, на който да има въпрос "С кой бутон в еди коя си програма се прави еди каквото си?" и аз да трябва да го помня. Много по-адекватно ми се струва да ми дадат задача, която да изисква работа с програмата (и съответния бутон), защото няма смисъл да помня всяко наименование, ако мога да се ориентирам когато ми потрябва.
Като цяло и учебниците изобщо не ми харесват как са направени. Вместо да направят нещата кратки и ясни разтягат локуми. Като си отворя учебника по математика, например, искам да видя изброени всички теореми за урока, всички основни задачи, всички свойства и чак после да ги обясняват, а не всичко да е разхвърляно. Разказвателните предмети пък са просто покъртителни... Въобще това за разказване на уроци ми се струва малоумно. Но примерно, като има изречение "Плeмената по тези земи се занимавали със животновъдство, земеделие, не знам си какво", но не обясняват ЗАЩО са правили точно това, просто много се отчайвам от учебниците.
Друго, което ме дразни, е че всъщност не ни дават да изразяваме личното си мнение. Слагат някакви произведения в учебника и ние трябва да обясняваме защо са ни харесали, какво поражда еди кое си чувство и тн. На мен пък може да не ми е харесало, да не е породило тези чувства в мен и това е. Няма да харесвам дадено произведение само защото авторът му е признат от масата, защото не знам колко хора го харесват и тн.
Друго, в което не виждам смисъл е проверяването на домашни. Една единствена учителка съм имала, която не проверяваше дали сме си написали домашните, а изпитваше на тях. Това много ми хареса.
Като цяло и много по-добър подбор на учителите трябва, че като гледам какви индивиди има дори и в уж елитните училища просто оставам без думи.
И също съм съгласна с идеята, че трябва да се специализираш по определени предмети, а не всички да са задължителни.
Иначе не мисля, че е нужно класовете да са от малко хора. Ако се подходи правилно това не е от решаващо значение.
П.П. Също не ми харесва, че не ни насърчават да си отстояваме правата. Това не е точно свързано със самото образование, но все пак е важно. Четат ни само нашият правилник, но не и този на учителите. Те си го нарушават както им скимне, само защото някой си ги е ядосал (още по-интересно е, ако този някой даже няма общо с класа). Не съм съгласна да ме наказват заради друг. Ако знам, че си заслужавам наказание ще го приема и ще го изпълня, но няма да търпя наказанието на някой друг. Все пак знам част от правилника и ми се е случвало учители да си правят каквото искат и накрая, като им цитирам документите да се усетят.
Толкова ви е грешно мисленето. Търсите вината за всяко нещо в образователната система.
И тя има вина, да, но има и много други фактори.
Един учител не може да е постоянно с ученика - да ходи в тях и с фуния да му налива уроците в главата.
Време е да разберете, че целта на училището не е да ви направи професори, инженери, филолози, икономисти... Неговата цел е да ви даде два типа познания. Първия тип знания, които получавате са онези, които са важни за ежедневието ви и общата култура. Втория тип са по-широките знания, те ви дават възможност да откриете интересна област, за да кандидатствате подходяща специалност.
Другото, което не разбирате е, че няма как 8ми клас да знаеш какво ще кандидатстваш. Това е пряко обвързано с горното и е причина в гимназията да получавате разширени познания за всичко.
За това не се чудете защо учите нещо по биология или математика учите нещо, което нямало да ви трябва. Ама за да има лекари в тая страна, някой е трябвало да се изкефи на уроците по биология и да запише медицина, нали?
Часовете по БЕЛ са предостатъчни, за да се научат учениците на грамотен изказ, правоговор и правопис. Материалът, с някои изключения, е добре подбран.
Не е и нужно.
Искам от обща култура да ми кажеш откъде минава южната граница на Дунавската равнина. Учи се в 12-ти клас, бтв, би трябвало да сте го минали скоро.
Не е и нужно... отново. Нужно е да се СПЕЦИАЛИЗИРА в 5-6-7 предмета, примерно. Както е в нормалните страни.
Колко тъжно... в Германия и Англия няма лекари явно...
Специално за нашата държавица и двойно повече часове ще са малко. Половината ми съученици в 12-ти клас не можеха да оправят пълния член.
Кажи ми какво е хипоним, впрочем.
До Баща Ти:
Вината не е само в образователната система, но и нейният принос е голям. Пък и става дума специално за нея, а не за страничното.
Не обвиняваме учителите за нежеланието на някой хора да се образоват, но наистина има такива, чиито обяснения са неразбираеми за учениците. Също има и такива, които пък въобще не обясняват.
И, да, хубаво е да знаем неща от обща култура, но ако ще ни ги преподават поне да ни е ясно какво точно учим. Разтягането на локуми няма да ни даде големи знания по простата причина, че не само не схващаме нещата, но и, предполагаемо, 10/100 ученика ще се хванат да научат нещо. Затова според нас материала трябва да бъде по-опростен, кратък и ясен. Иначе, аз лично, съм ЗА всеки един предмет, дори и да го ненавиждам.
Рибата се вмирисва откъм главата.![]()
"Come and take a walk on the wild side,
let me kiss you hard in the pouring rain
you like your girls insane..."
Повечето от проблемите с усвояването на материала, които сочите, могат да се решат само от учителите в случай, че са достатъчно мотивирани да преподават. Образователната министърка не може да замахне с вълшебната пръчица и да налее както на вас, така и на преподавателите ви желание за работа.
Добре, защо аз не намирам нищо чак толкова сложно и оплетено нито в материала за моя клас, нито в този за девети-десети и нататък? Учебниците може да не са написани така, че първокласник да разбере урока за полимерна химия, но затова се ходи на училище, където има учители, които ти синтезират и опростяват сложния материал в планове, дават ти задачи за вкъщи, за да го затвърдиш, и можеш да задаваш въпроси по всяко време.
Дори когато учителят ти е пълен некадърник и в час чете вестници, можеш (освен да подадеш оплакване) да положиш усилия сам да усвоиш това, което ти трябва. Трябва да се научим от малки да поемаме инициативата, защото никой няма да се интересува от теб и изпитите ти и да търчи след теб с лист с датите за тях в университета, например.
А до красавците, които малкото спортове по физическо ги ограничават - освен, че никой няма да се занимава да ви поставя площадка по десетобой и ски писта в двора, защото учениците просто няма да ползват нещата повече от месец, всичко това струва пари, които освен, че не стигат за нищо, е по-добре да бъдат дадени за полезни неща като стипендии.
Средното не се нуждае от много бутане, виж за висшето е необходимо по-голяма комуникация с бизнеса и повече избираеми предмети.
Не говорим за самият материал като такъв, а за начина, по който е представен. И това не е само мнение на учениците, много учители са го потвърждавали.
Те, ако са такива всичко е ОК, ама съм имала всякакви учители. Все повече се убеждавам, че това, че един човек има знанията по определения предмет, не означава, че има знанията как да бъде учител...
Всяко нещо с времето си.
В един обикновен слон/двор могат да се правят още много спортове освен тези по програма. Пък и ми е някак глупаво да трябва да си изкарвам оценката с това да скоча и да оцеля една врата с топката.
Държава,която не може да осигури прехрана на хората - не бива и образователна система да има..
Иначе, да, нуждае се от много реформи, но това става с пари, които ги няма.
Трябва да се наложи дисциплина. Но и да се съкрати този огромен материал, с който те заливат по 8 различни предмета на ден + молове и накрая ти писва. Трябва да има свободно избираеми дисциплини за записване. Трябва да се осигури на по-слабите ученици условия, които да ги издигнат на ниво. А не да повтаря или да го изкарват тъпак.
Ученика трябва да знае защо ходи на училище.
Трябва да има равенство между различните училища, а не на едното място да правиш по 50 неизвинени да да ти пишат накрая, а на другото да те късат, а между временно да не разбираш за какво аджеба са всичките тези простотии.
И най-важното.
Между ръководството, учителите и учениците трябва да има пълноценна комуникация. Защото учениците в по-горните класове въобще не са с детско съзнание, смисъл - не може да се отнасят с теб като с дете.
В момента учениците нямат никакъв нюх. Влиза се в университета с тройка. А пък и да не се влизаше - какво щяха да правят половината след завършване?
Преди със средно образование е можело да живееш, за разлика от сега
Парите ги има, просто са в грешните джобове, но това е друга тема
Сега, хубаво е да се взима най-доброто от чуждите образователни системи, но да се копират цели такива от еди-къде си, само защото учениците там изглеждат по-доволни, нещо не ми звучи много добре
За условията - не е като да ги няма, просто и мързелът е на лице. Винаги имат възможност да бъдат изпитани по желание, а и има достатъчно контролни и т.н., на които да си повишат ниските оценки. Имат учебници, посещават часовете, изобщо учат в едни условия с по-силните ученици, не виждам къде е проблемът в случая...?
Забелязах, че някои не са доволни от учебниците, по които учат. Ако зависеше от мен, може би учебниците постепенно щяха да отпаднат и да се наблегне на воденето на записки и внимателното слушане в час. По мои наблюдения, от известно време авторите се стараят да представят материала по възможно най-кратък и ясен начин, поне в моите учебници е така и не мога да се оплача нито от тях, нито от обема на материала. Все пак мисля, че последният би било хубаво да се обновява от време на време и ще се усвоява по-лесно и ефикасно ако се вкара повече практика - освен посещаването на музеи и т.н., да се канят native speaker-и в часовете по езици.
Не по-малко теория, а повече практика!
Също няма да е зле, ако домашните бяха под формата на проекти и презентации (например учителят ти дава тема и опорни точки, ти си я разработваш и защитаваш и те оценяват).
Мисля, че трябва да се наблегне още на часовете по български език в началните класове, безсмислено е да се увеличават часовете по-нататък, щом я няма основата.
Хубаво ще е по биология да се обърне повече внимание на човешкото тяло и как да го държим в добра форма - правилно хранене, лична хигиена, сексуално образование, болести и т.н.
RapExotic даде добра идея за трансформирането на 11-ти и 12-ти в незадължителни класове, а който иска да кандидатства в университет да си избира предметите, които да учи.
dimitar., и tori също са прави за намаляването на броя на учениците в клас и групирането според възможностите.
Също няма да е зле да се увличат учителските заплати и стипендиите за отличен успех, или (пак по идея на RapExotic) да зависят от успеха на учениците, който, обаче, да се определя от външно независимо оценяване.
Напълно се съгласявам!
И това го има, но учениците могат и сами да си съберат пари и да отидат в някой музей, например. А за оборудване по химия, биология и физика може цялото училище да събере пари от всички ученици. Или министерството да помогне, не знам...
Важното е все пак да има някакви резултати![]()
Последно редактирано от Au79 : 01-26-2014 на 18:48
Проблема е че ако 1 или 2 години не учиш и изтървеш много материал, ти продължаваш нагоре, но нищо не ти е ясно и седиш на ниво тройка. Освен това едни се развиват бързо, други по-бавно.
Но американската система не е за нас. Тя въобще не е добра според мен.
За учебниците.. Написани са много сухо и не провокират никакъв интерес. Поставени са там някакви наблъскани факти, особено по история, че дори човек, който му харесва предмета се отегчава. По литература е същото. Няколко пъти съм чел и до там. Без учебници не става. Всеки преподавател е длъжен по план да си предава урока, колкото и да не му се иска.
Парите са не са достатъчни. Ако бяха, щяха освен по джобовте на въпросителни типове, да отиват и за училището. Да не говорим за заплатите. Остава още едно десетилетие и вече ще има само частни училища. Никой млад учител няма да иска да работи.
Да добавя още нещо - трябва да се премахнат тестовете със затворен отговор и да се въведе устна част на изпитите в края на годината. Знам, че проверяването и оценяването става по-трудно, но при тестове със затворен отговор винаги можеш да играеш на тото или да препишеш. А колкото до устните изпитвания - забелязали ли сте, че учениците не могат да се изказват? Включвам и себе си в това число. Знам материала, но като трябва да говоря по темата, езикът ми се връзва на фльонга. Никакъв проблем нямам с писането, обаче дойде ли момент да се изкажа, не мога да си проследя мисълта като хората, изказването ми става едно объркано, половината време мънкам и се опитвам да си подредя изречението или да си спомня какво съм казала преди 5 секунди. Не знам как стои при останалите, но така или иначе смятам, че едно устно изказване изисква по-добра подготовка по темата, отколкото правенето на контролни.