.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 25 от общо 60

Hybrid View

  1. #1
    Голям фен Аватара на lunacy
    Регистриран на
    Jun 2012
    Мнения
    972
    Цитирай Първоначално написано от DoctorSatan666 Виж мнението
    Значи имаш предвид положително влияние в света на хората, т.е. в социалния свят? И кое там е критерий за добро и положително ако не самите хора? Тоест, колкото аз съм критерий за положително, толкова си и ти... Ами ако твоят критерий е различен от моя, тогава какво правим? За какви права говориш? За онези измислени социални постановки за това как нещата трябва да се случват, само щото сме решили, че така трябва? Щото били интерес на всички, тъй че никой да не е ощетен? А кой има интерес да не бъде ощетен? Не са ли ощетените? Значи цялата идея отново е продукт на личен интерес - тоест когато личните интереси се припокриват на масово ниво, тогава интереса става социален и съответно прераства в идеята за правата. За целите на тая обща делюзия, на правата се приписва качеството изконност - тоест че те са дадени по дефолт на всеки и никой "няма право" да ги отнема (интересно нали - утвърждаването на едно право става за сметка на друго). А правата не са нищо повече от социален мит - мит измислен от и за целите на колективното съзнание (което всъщност е събирателно проявление на индивидуалното съзнание). Правата са имагинерни и на практика не съществуват - това което държавния апарат пробутва на гражданите за права не са нищо повече от временни привилегии. Защото правата не са права, ако някой може да ти ги отнеме, примери за което има из цялата история. Не разбираш ли колко е крехка цялата тая камара от глупости за права, социална справедливост и пр.? Само за няколко години, при подходящите условия, човечеството може да се върне в каменната епоха. Хората обичат да се мислят за много напреднали, духовни, културни и цивилизовани, но под всичко това си личи колко примитивен и първосигнален е човешкия вид всъщност. Човечеството е все още на ниво детска градина - не хомо сапиенс, а хомо емоционалис. И ти искаш да прокараш идеята че решението на този изначален проблем е да трупаме още и още man-made, self-serving глупости, докато най-накрая не им повярваме достатъчно, че да се превърнат в реалност (макар и наша, но все пак реалност)? Това ли е великата съдба отредена на съзнанието - това мистериозно чудо на вселената?
    според теб защо се е стигнало до решението "така трябва" ? дори това да е резултат от емпатията, която беше описал някъде по-горе, щом са продиктувани от нещо такова, какво ги прави /не/имагинерни? емпатията има склонноста да дерационализира каквито и да е аргументи, не оспорвам;
    ако правата са продукт на твоята реакция към злощастието на другите, примерно, и решиш че не искаш да ти се случва на теб това, което си видял да се случва на Пешо, това е пак много емпатично преживяване, пак е "делюзия"
    тогава можем ли да кажем че правата пак са в основата си придатък на личните мотиви на голяма група хора, които масово емпатизират на чуждото нещастие и не искат да им се случва на тях?



    правата могат да бъдат отнети, но заради съчувствието/емпатията/както искаш го наречи, стремежът към права, към някакво крило, което закриля всички винаги ще присъства в човешката природа; в този смисъл илюзията и желанието за тях не могат да бъдат отнети, а това обосновава съществуването на вътрешна "правна" система, дори да няма външна/законова такава

    : :ако искаш да няма "man-made, self-serving глупости", тогава вероятно няма да има и емпатия; определянето на съзнанието като "вселенско чудо" не е ли твърде антропоцентрично изказване, при положение че и други същества показват принципи на съзнателно поведение?
    -- самото съзнание без емпатия не съм сигурна доколко е съзнание въобще;

  2. #2
    Супер фен Аватара на DoctorSatan666
    Регистриран на
    Feb 2013
    Мнения
    1 327
    Цитирай Първоначално написано от lunacy Виж мнението
    според теб защо се е стигнало до решението "така трябва" ?
    Хм, хубав въпрос. Мисля че тук има две измерения, на които следва да се разглежда. Първото е чисто е практическо. Социалното взаимодействие е предпоставка за изграждане на постановки, правила, организация и система. Нека не забравяме че нашите предци, човекоподобните, също са били социални същества, откъдето вероятно също има приемственост. Този принцип е валиден и за всяка друга система във вселената, жива и нежива, на всяко нейно ниво - от движението на планетите, до движението на електроните. Просто самото влияние на отделните елементи във всяка една система предопределя някакъв ред. Но е глупаво да се смята че този ред е вложен от нещо или някой, както смятат религиозните хора. Не, той е просто естествена функция на взаимодействието между различни сили. Тоест правила има дори и без те да са съзнателно поставени и консенсусно приети.Другия аспект на този въпрос е психологически - ние сме склонни да утвърждаваме позиции и отношения за/в света защото са ни удобни, защото искаме те да са така, защото извличаме някаква полза от тях, и най-вече - защото са ни нужни. Защото там където има необходимост, има потребност, а където има потребност - има и липса. Тъкмо тази липса е опделяща за този детски, както го наричам, етап от човешкото развитие. Детска е защото корените на тази липса могат да се проследят до ранните и най-ранните години от съществуването на всеки човек, когато се развива комплекса за малоценност, които преминава в компенсаторен механизъм. Всяко дете неминуемо се чувства малко и незначително, и още повече, индоктринацията на всяко дете, при която волята му се пречупва през изискванията на родителите и обществото създава едно условно разцепление на човешката същност. Така се получават две същности - желана и нежелана, а концепцията за Аз се явява медиатор между двете. Аз-ът балансира между двете същности - едната която е източник на желанията и другата, която играе ролята на цензура и съдържа идеалите и моралните схващания. Това е по класическия модел на Фройд за То, Аз и Свръх-Аз-ът. Може да се разглежда и по моделът на транзакционния анализ, които е по адекватен за мен, но няма значение. Това което е важно, е че веднъж разцепена, човешката воля инстинктивно се опитва да се "събере", да стане едно цяло отново, както е било преди индоктринирането на социалния елемент. Това се проявява именно в стремеж към удовлетворение, повече отколкото то е необходимо във физиологичен план, както и в психологичен аспект. И ако се опиташ да свържеш явленията от човешкия свят като проявление на един общ прицип и механизъм, то ще видиш че именно това чувство на неудовлетвореност и непълнота е общия знаменател в уравнението за "the human condition". Но тъй като това е психологически феномен и наблюдението му става само чрез тълкуване на неговите външни проявление, това се оказва трудоемка задача, с необятно поле за изследване. Та, във връзка с правата - когато тази непълнота се проявява като компенсация, и когато тази компенсация намира отдушник в идентифицирането на индивида с едни или други идеи, концепции и пр. (идентификация която служи на едни или други вътрешни потребности), то тази позиция човек възприема като част от себе си и се стреми да я защити, по силата на инстинкта за самосъхранение. Оттук може да се проследи и нуждата нещата да имат точно определен ред, които да е валиден за всички. (допълнение:ако не е валиден за всички, то няма смисъл от него).
    Цитирай Първоначално написано от lunacy Виж мнението
    определянето на съзнанието като "вселенско чудо" не е ли твърде антропоцентрично изказване, при положение че и други същества показват принципи на съзнателно поведение?
    Не е, защото съзнанието е съвсем различно от живия и неживия свят и няма никаква обективна причина за появата му. Ако живота е чудо за неживия свят, то съзнанието е чудо и за двата свята. И ако между трите има видима приемственост, то и трите възникват и действат на съвсем различни нива, които не могат да бъдат съпоставени. Естествено под чудо имам предвид крайно неестествено. И само да вметна, не употребих правилно съзнание, по скоро имам предвид само-съзнание, т.е. способноста за обратна рефлексия, за регистрирането на вътрешните процеси и съотнасянето им с техните проявления, което оказва влияние и върху самите процеси - способност която не се среща при нито едно животно, а само при хората (крайно недоразвита в повечето случаи, но все пак е там)
    Последно редактирано от DoctorSatan666 : 05-17-2015 на 21:02

  3. #3
    Голям фен Аватара на lunacy
    Регистриран на
    Jun 2012
    Мнения
    972
    Цитирай Първоначално написано от DoctorSatan666 Виж мнението
    явленията от човешкия свят
    кои явления имаш предвид?


    Цитирай Първоначално написано от DoctorSatan666
    само-съзнание, т.е. способноста за обратна рефлексия, за регистрирането на вътрешните процеси и съотнасянето им с техните проявления, което оказва влияние и върху самите процеси - способност която не се среща при нито едно животно, а само при хората
    да, това вече е така

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си