- Форум
- По малко от всичко
- Философия и Религия
- Цецарю Месарю
според теб защо се е стигнало до решението "така трябва" ? дори това да е резултат от емпатията, която беше описал някъде по-горе, щом са продиктувани от нещо такова, какво ги прави /не/имагинерни? емпатията има склонноста да дерационализира каквито и да е аргументи, не оспорвам;
ако правата са продукт на твоята реакция към злощастието на другите, примерно, и решиш че не искаш да ти се случва на теб това, което си видял да се случва на Пешо, това е пак много емпатично преживяване, пак е "делюзия"
тогава можем ли да кажем че правата пак са в основата си придатък на личните мотиви на голяма група хора, които масово емпатизират на чуждото нещастие и не искат да им се случва на тях?
правата могат да бъдат отнети, но заради съчувствието/емпатията/както искаш го наречи, стремежът към права, към някакво крило, което закриля всички винаги ще присъства в човешката природа; в този смисъл илюзията и желанието за тях не могат да бъдат отнети, а това обосновава съществуването на вътрешна "правна" система, дори да няма външна/законова такава
: :ако искаш да няма "man-made, self-serving глупости", тогава вероятно няма да има и емпатия; определянето на съзнанието като "вселенско чудо" не е ли твърде антропоцентрично изказване, при положение че и други същества показват принципи на съзнателно поведение?
-- самото съзнание без емпатия не съм сигурна доколко е съзнание въобще;
Хм, хубав въпрос. Мисля че тук има две измерения, на които следва да се разглежда. Първото е чисто е практическо. Социалното взаимодействие е предпоставка за изграждане на постановки, правила, организация и система. Нека не забравяме че нашите предци, човекоподобните, също са били социални същества, откъдето вероятно също има приемственост. Този принцип е валиден и за всяка друга система във вселената, жива и нежива, на всяко нейно ниво - от движението на планетите, до движението на електроните. Просто самото влияние на отделните елементи във всяка една система предопределя някакъв ред. Но е глупаво да се смята че този ред е вложен от нещо или някой, както смятат религиозните хора. Не, той е просто естествена функция на взаимодействието между различни сили. Тоест правила има дори и без те да са съзнателно поставени и консенсусно приети.Другия аспект на този въпрос е психологически - ние сме склонни да утвърждаваме позиции и отношения за/в света защото са ни удобни, защото искаме те да са така, защото извличаме някаква полза от тях, и най-вече - защото са ни нужни. Защото там където има необходимост, има потребност, а където има потребност - има и липса. Тъкмо тази липса е опделяща за този детски, както го наричам, етап от човешкото развитие. Детска е защото корените на тази липса могат да се проследят до ранните и най-ранните години от съществуването на всеки човек, когато се развива комплекса за малоценност, които преминава в компенсаторен механизъм. Всяко дете неминуемо се чувства малко и незначително, и още повече, индоктринацията на всяко дете, при която волята му се пречупва през изискванията на родителите и обществото създава едно условно разцепление на човешката същност. Така се получават две същности - желана и нежелана, а концепцията за Аз се явява медиатор между двете. Аз-ът балансира между двете същности - едната която е източник на желанията и другата, която играе ролята на цензура и съдържа идеалите и моралните схващания. Това е по класическия модел на Фройд за То, Аз и Свръх-Аз-ът. Може да се разглежда и по моделът на транзакционния анализ, които е по адекватен за мен, но няма значение. Това което е важно, е че веднъж разцепена, човешката воля инстинктивно се опитва да се "събере", да стане едно цяло отново, както е било преди индоктринирането на социалния елемент. Това се проявява именно в стремеж към удовлетворение, повече отколкото то е необходимо във физиологичен план, както и в психологичен аспект. И ако се опиташ да свържеш явленията от човешкия свят като проявление на един общ прицип и механизъм, то ще видиш че именно това чувство на неудовлетвореност и непълнота е общия знаменател в уравнението за "the human condition". Но тъй като това е психологически феномен и наблюдението му става само чрез тълкуване на неговите външни проявление, това се оказва трудоемка задача, с необятно поле за изследване. Та, във връзка с правата - когато тази непълнота се проявява като компенсация, и когато тази компенсация намира отдушник в идентифицирането на индивида с едни или други идеи, концепции и пр. (идентификация която служи на едни или други вътрешни потребности), то тази позиция човек възприема като част от себе си и се стреми да я защити, по силата на инстинкта за самосъхранение. Оттук може да се проследи и нуждата нещата да имат точно определен ред, които да е валиден за всички. (допълнение:ако не е валиден за всички, то няма смисъл от него).
Не е, защото съзнанието е съвсем различно от живия и неживия свят и няма никаква обективна причина за появата му. Ако живота е чудо за неживия свят, то съзнанието е чудо и за двата свята. И ако между трите има видима приемственост, то и трите възникват и действат на съвсем различни нива, които не могат да бъдат съпоставени. Естествено под чудо имам предвид крайно неестествено. И само да вметна, не употребих правилно съзнание, по скоро имам предвид само-съзнание, т.е. способноста за обратна рефлексия, за регистрирането на вътрешните процеси и съотнасянето им с техните проявления, което оказва влияние и върху самите процеси - способност която не се среща при нито едно животно, а само при хората (крайно недоразвита в повечето случаи, но все пак е там)
Последно редактирано от DoctorSatan666 : 05-17-2015 на 21:02