Шведска защита
автор: Жорди Галсеран
превод: Нева Мичева
постановка: Бина Харалампиева
сценография и костюми: Петя Стойкова
музика: Асен Аврамов
участват:
*Христо Мутафчиев
*Атанас Атанасов
*Пенко Господинов
*Василена Атанасова
ГАЛЕРИЯ
"Ние не търсим добър човек, който се прави на мръсно копеле. Нужно ни е мръсно копеле с вид на симпатяга." Тази реплика обяснява същината на "Методът Грьонхолм" - процедура при подбор на ръководни кадри в международни компании и оригинално заглавие на пиесата на Жорди Галсеран, поставена в МГТ "Зад канала" като "Шведска защита".
Всъщност метод с такова име не съществува. Има друга система за подбор на управленски персонал (АС), тръгнала от тестове за офицери в немската армия, пренесена в Англия, по-късно и в САЩ. В сюжета на пиесата са използвани някои от нейните етапи: групова дискусия на принципа всеки срещу всеки, упражнения тип "пощенска кутия" (в кратък срок кандидатите изпълняват определени задачи, накрая обосновават решението си), ролеви игри. Конкретната цел - семпъл и мощен конфликт, най-доброто за театъра според Галсеран. Получава го, като затваря в офиса на голяма компания трима мъже и една жена, кандидати за висш мениджърски пост там. После изследва докъде може да стигне тяхната агресия, самоунижение, морална и емоционална деградация в преследване на целта. На финала на този офис Survivor обаче оцеляването е съмнителна привилегия. Риалити шоуто се е превърнало в реалност, а наградата не се подразбира от само себе си.
Театралният метод на Галсеран ферментира от личния опит - роден е в Каталония (1964), където "хората правят театър с приятелите си, както другаде играят на джаги или на карти", отначало пише, режисира и играе, сега само пише ("бях много лош актьор"). "Методът Грьонхолм" го прави световноизвестен, има и (несполучлив) филм по него. Драматургията му е много близка до тази на Ясмина Реза ("Арт", "Живот Х 3") - Аристотелово триединство, ескалиращ конфликт, диалог на къси пасове, неочакван обрат. Може би общата биография е от значение - тя също е актриса, но продължава да играе с успех. Стилът и на двамата не позволява режисьорски волности. Затова "Арт" (също в "Зад канала") и "Шведска защита" (режисьор Бина Харалампиева) са минималистични спектакли, в които всичко зависи от актьорите.
От "Арт" насам в "Зад канала" не е имало толкова силна екипна игра, каквато правят Христо Мутафчиев, Атанас Атанасов, Пенко Господинов и Василена Атанасова. По пиеса всеки от тях се представя за някой друг. Падането на маските променя и дефиницията на образа, така четиримата изиграват повече от една роля. Атанас Атанасов е свит и неуверен кандидат, с нарастването на шансовете за поста става все по-самоуверен и безскрупулен, накрая е Великият инквизитор. Христо Мутафчиев (отива му да е копелето от началната реплика, играе като прототип на образа) е най-безпардонният, единствен роптае срещу издевателствата на отдела за човешки ресурси, а финалът ще е най-неочакван за него. Играта на Пенко Господинов е балансирана, докато не идва ред неговият персонаж да свали картите с болезнена изповед. Безрезервно ни печели с фините детайли, през които "разказва" драмата на образа (накрая се оказва, че виртуозно ни е манипулирал). А енергията и концентрацията, с която играе Василена Атанасова, качествено отделят тази роля от досегашното й редово присъствие в "Зад канала".
След този спектакъл (и FIX в "Сфумато" по две едноактни пиеси на същия автор) има основание Галсеран от неизвестна величина да се превърне в един от най-играните драматурзи на българска сцена.
- Капитал
НОВИНАР - харесвам рецензиите на Гигова
следващи представления: 18, 25 март.
--------------------------------------------------------------------
Досега не съм гледала такъв театър. Бина Харалампиева определено ме изненадва.(позитивно) Никога не ме е бивало в ролевите игри, но беше истинска наслада за любопитството ми да наблюдавам такава. Вълнението "кой, какво, кога и как" беше добило чист материален образ - непрестанно ококорените ми очи.
Сценографията е модерна и стилна.
Актьорският състав - абсолютно всички играят страхотно. Особено ме впечатлиха Атанасов и Пенко.(но тук съм пристрастна)
Много добър детайл се откроява в следствие на включената мултимедия, показваща отблизо лицето на "действащия"(в момента) персонаж.(сякаш насочваща прожектора. Много красива хрумка. По-кинаджийско, entertaining.)
Единственото, което поскри усмивката ми беше цената на билета, но смятам, че си струваше.![]()
За последно ходих на тетър на 15 февруари. Гледах "Двамата веронци", ама не съм особено доволен![]()
Шегуваш ли се? Леле, умряхме си от кеф... И аз, и хората с мен. Много радват тея деца... някои от тях, деПървоначално написано от Аз съм БЪЛГАРЧЕ
![]()
И правят театър без кинти за декори, 'баси якото.![]()
Друго сладко нещо е, че повечето са заедно още от НАТФИЗ.![]()
Като излезе програмата за април ще имаш ли възможност да ми я съобщиш, 'щото сайтът на театъра не работи. [-o<
Няма мърдане, ще се ходи до Стара Загора за "Изрод"-а на батко Торосян.
за последно ходих на театар в 5ти клас
скучна работа![]()
казваш кога и ще те водя... на нещо НЕскучноПървоначално написано от Lunatic-
![]()
нали знаеш, че си ми любимец![]()
още сега
още веднага
бтв актрисите са яки мацки![]()
![]()
Остават 2 пропуска за премиерата на комедията „Симулатор за чифтосване” от Джоузеф Скримшоу
ВЗЕМИ ГИ!
не съм от Сф
иначе би ми било приятно да ида за 2ри път на театър
ае спирам да ви сера темата![]()
Тя(темата) си е моя и аз разрешавам.Първоначално написано от Lunatic-
![]()
![]()
давай по темата тогава
интересно е![]()
Симулатор за чифтосване - интересно за гледане, смислено, интригуващо.
Буковска - ролята й отива ужасно много, друго не смея да кажа.
Герасим - яко кефи!
Георги Спасов - страшен!
![]()
Тази постановка ми бше най-скучната, от всички на които съм ходил. Беше тъпа, после интересна, после пак замря...очевидно и останалата публика не бяха много доволни.Първоначално написано от be_true
Програмата...ще я взема. Ще те водя на театър в Стара Загора ли?![]()
^ти се еба'аш, 'ма април идваме![]()
Вчера гледах "Опасни игри", най-новото в Сълзата.
Не е нещо особено, твърде слаба игра(в лицето на някои добре-познати ни лица) бих казала.
Но, адските декори(евалата на Тодор Райков!) - едни такива свежи-свежи, шарени-шарени.
Само рекламата на Кока Кола не можах да преживея - просто беше абсурдна!![]()
И музичката - йес!!!
Чичо Дони добре се е погрижил!![]()
Както се очертава, това ще е едно от малкото заглавия, които ще ме връщат в Сълзата до края на сезона.
Накефих се здраво! (Представете си как пея от столчето и клатя целия ред танцувайки)
dnes.bg
Елена Пенева![]()
![]()
^ех, заети сме тогава... по-натам, може би![]()
ОПАСНИ ИГРИ
по мотиви от:
Shagaround от Маги Невил и
Skip over от Джон Хакълби
режисура: Надя Асенова
сценография и костюми: Тодор Райков
музикално оформление: Дони
участват:
Жени Александрова - Джейн
Антоанета Добрева – Нети - Кет
Елена Атанасова - Дороти
Дони - Саша
Иван Радоев - Дик
Маргарита Хлебарова - Посетителката
Диана Спасова - Съдържателката
![]()
Опасни игри – игри на любов и приятелство
Чували ли сте за синдрома „неомъжена бяла жена”? Няма как да не сте! Наоколо е пълно с красиви, енергични, независими дами, жадни за спокойна, сигурна връзка с един представител на „силния пол”. Тук не става дума за феминизъм, нито за това, че мъжете са кофти. Нещо се е променило и формира постоянен дискомфорт у тези успели, но самотни жени между 25 и 35 години. Календарът се обръща безжалостно, а „единственият” не се появява или пък се оказва поредното разочарование.
Защо в нашия ултрадинамичен, мегакомерсиален и ужасно самотен век комуникациите се подобряват с всеки изминал ден, а общуването между хомо сапиенс буксува, страдайки по отминали десетилетия? Какво се е променило? Дали не е самото разбиране за любовта, за онова чувство, което предполага пълно отдаване, пълна прошка и постоянна надежда? „Който не страда, не обича” е казал народът. Въпросът е, когато страдаме събирайки остатъците от нараненото си его, да не се превърнем в повече страдащи, отколкото обичащи. Защото това е опасна игра, изтъкана от неискреност.
Иначе „Love is in the air”…
Надя Асенова
![]()
ПОП - АРТ
През 1954 година понятието "попарт" придобива популярност. За кръстник на направлението попарт се смята английският художествен критик Лорънс Алъуей. „Използвах думата "попарт", както и "попкултура" по-скоро за продуктите на масмедиитте, отколкото за прозведения на изкуството, чиито автори черпят вдъхновение от популярната култура”. Попартът си пробива път не само в Англия, където млади архитекти, писатели, художници и интелектуалци откриват очарованието на дръзкия комерсиален речник на масмедиите и създават неформалната "Независима група" към института за съвременно изкуство (ICB) в Лондон. Ключовото място е САЩ, именно там почти едновременно и независимо от това, което става във Великобритания, млади творци започват да зареждат езика на изкуството с образния жаргон на улицата.
![]()
Мястото е Ню Йорк и още по-точно Манхатън. Имена като Рой Лихтенщайн, Джеймс Розенкуист, Том Веселман и Анди Уорхол вече се коментират от познавачите, а Робърт Раушенбърг, Джаспър Джоунс и Лари Ривърс привличат вниманието на сериозни колекционери. В своите живописни платна и скулптори те пресъздават знаците на градската култура - реклама, комикс, фотография, дизайн - утвърждавайки ги или показвайки ироничното и критичното си отношение към тях.
През 60-те години Анди Уорхол започва да рисува за известни американски продукти като Кока Кола и консервите супа Кемпбел. Започва да използва шаблони за рисунките си, като с това цели не само правене на изкуство от масово продавани стоки, но и да превърне изкуството в такава стока. Уорхол казва, че иска да бъде като робот. Той наема "работници на изкуството" в своето студио, наречено "Фабриката" на Юниън Скуеър, Ню Йорк, където започват да се отпечатват копия, да се правят обувки, филми, и др. Освен това, Анди започва да изпълнява поръчки за портрети и реклами.
[youtube]http://youtube.com/watch?v=-xALiBgzPzE[/youtube]
R-E-S-P-E-C-T
What you want
(oo) Baby, I got
(oo) What you need
(oo) Do you know I got it?
(oo) All I'm askin'
(oo) Is for a little respect when you come home (just a little bit)
Hey baby (just a little bit) when you get home
(just a little bit) mister (just a little bit)
I ain't gonna do you wrong while you're gone
Ain't gonna do you wrong (oo) 'cause I don't wanna (oo)
All I'm askin' (oo)
Is for a little respect when you come home (just a little bit)
Baby (just a little bit) when you get home (just a little bit)
Yeah (just a little bit)
I'm about to give you all of my money
And all I'm askin' in return, honey
Is to give me my profits
When you get home (just a, just a, just a, just a)
Yeah baby (just a, just a, just a, just a)
When you get home (just a little bit)
Yeah (just a little bit)
![]()
Сълза и смях
Ля, ля, ляяяяяяяяяяяяяяяяяяяяяяяя яяяя![]()
Честит ни празнииииик!!!
Ииии, за тези, които не са се снабдили с официален тоалет:
"Икар"-ите на запис по БНТ от 22:30.![]()
Последно ходих на "Тестостерон" и за пръв път гледах една постановка два пъти.Беше ми дори по-забавно, въобще не се разочаровах, отдавна исках да го направя този "експеримент".![]()
П.С. А относно експерименталния театър, за който правих отделна тема, тук ще кажа че този път май бях прекалено скептична и дори не отидох.Щеше да се играе в някакъв безистен....как да отида?!
Ходете на "Пет чифта пагони" на сладура Камен Донев.
Бтв, "даскалката" по актьорско майсторство, може ме запознае с негууууу![]()
Soy tu gitana, tu compa
Мерси на патерициПървоначално написано от be_true
![]()
Soy tu gitana, tu compa
хмм... заглавието е "Четири чифта пагони"(нищо, че бройката е друга)Първоначално написано от Freaky kid
И, да, ходим... все пак т'ва е любимият ни театър
Нищо че Камен Донев ми е малко камен-доневски...
"Валентиновден" на Гърдев ни е следващото в Малкия.
Dnes slu4aino popadnah v NATFIZ.
"Belgradska trilogiq", 3-ti kurs, klasyt na Plamen Markov.
Piesata e mnogo dobra. Nqkoi ot aktyorite sa rodeni za scena.
Drugi - ne syvsem. No ot vremeto li, ot nestabilnata mi emocionalnost li, ili ot na mesta dobrata igra... plakah.
Posle me valq dyjd. I pak plakah.
Ne znam za6to nqkoi hora sa re6ili da u4at v akademiqta, no e qvno, 4e ne e ot lyubov kym teatyra. Jalko, mnogo jalko...
Utre 6te gledam "Kop4e za syn"(naj-posle) s novoizlyupenoto teatral4e v semeistvoto miUsmihvaite se!
)
15-тиПървоначално написано от ^Unfaithful^
) и аз
)
Не вярвам за 50-те човека. Последния път ми се наложи да седя на балкона, защото на партера нямаше нито едно свободно място.
"12-та нощ" е страхотно, Азарян е страхотен.
Ох, как обичам театъра.![]()
утреПървоначално написано от ^Unfaithful^
ако се задоволя от ученето си![]()
А, иначе, на 12-та нощ винаги е фул... не помня какво гледах на 1-ви, 'ма може просто да е имало много постановки в този ден... и така![]()