- Форум
- Тийн интереси и проблеми
- Училище и приятели
- Елин Пелин - теми
Трябва ми една от 3-те Теми Моля ви са помугнете ми !
1 - тема . Реализъм и комизан в разказа "Задушница" Елин Пелин
2- тема . ИнтерПлетация на разказа " На Оня Свят" Елин Пелин
3- тема . Гераците - Обърнатият модел на Вълшебната Прикъзака . Елин Пелин
Много ви се моля Помогнете ми
7 точка от правилата
moderated by Coki
Заглавията на темите трябва да са на КИРИЛИЦА.
Утре трябва да преставя една от темите Мно Ви се Моля Някои щте ми даде ли тема
Тийн Учител - http://www.teenproblem.net/school/ - ползвай търсачката в учителя
Успех!
Да знаеш как да печелиш е първата стъпка, но освен това трябва да знаеш и как да извличаш полза от победите.
Правила на Форума http://www.teenproblem.net/f/pravila.html
“На оня свят”
(Елин Пелин)
Още от самото начало на разказа на Елин Пелин – “На оня Свят” – читателят бива въведен в една съвсем обикновена, проста, лишена от всякакъв кич обстановка. Представени са ни бедният осемдесет годишен старец дядо Матейко, лежащ на смъртно легло, и неговата съседка баба Йова. Дотук нищо фрапиращо, никакво действие. Самото действие като такова започва със смъртта на дядо Матейко и неговата озадачаваща усмивка. Старецът умира усмихнат при вида на ракията, тъй като в нея вижда единственият свой спътник в изминалия му, изпълнен с трудности селски живот. Пред прага на непознатото, или по-точно пред страха от него, той вижда в нея опората, крепяла го през тежките усилни години на живота му… и издъхва щастлив. Пътят на душата му е също интересен от гледна точна действието и развитието. Бедняшката душа, пренаситила се от човешката пошлост и сребролюбие, упорито вярва, че и в небесните простори царят законите на земята – т.е. на богатите и влиятелни хора – “Нас са ни записали у дяволския тефтер още откак сме се родили.” – си казва душата на дядо Матейко и свикнала с теглото и нелекия земен живот, сама се отправя в търсене на верния според нея път – пътят за “пъклото”.
Завръзката в разказа, а по-късно и самата развръзка, се осъществяват благодарение на навременната намеса на “фъркатичкото”, което отнася измъчената от несгодите на живота душа в рая. Първоначално душата на дядо Матейко се радва на “хубостите” и “чудесиите”, но малко по-нататък, отново фрапирана и обезоръжена пред новото, се сеща за своята стара спътница – ракията. Отчаяна от липсата на кръчми, тя усеща студенината и чуждостта на този нов, добронамерен, но същевременно и толкова далечен за нея свят и е готова на всичко, само и само да може да “пийне чашка ракийка, да се подкрепи”, дори ако заради това подкрепяне е необходимо да слезе в ада – “В пъклото истина е зло, ама аз съм научен: ще тегля, па в добър час ще си пийна и то ще ми олекне.” Обезсърчена от безапелационния отказ на ангелчето, бедняшката душа даже е принудена да хитрува, измисляйки благородната лъжа, че кръчмата е нещо необходимо, за да може в нея бирникът да събира дължаните от селяните суми, но когато ангелчето казва: “Тук бирници няма, дядо.”, тогава бедната Матейкова душа забравя своя дългогодишен спътник и приятел ракията и зарадвана, че дълговете и вземанията няма да продължат и там горе, решава, че лекарството против земните мъки, което е приемала години наред, вече няма да и трябва. “Ох, майко богородичке, тук на рахат ще бъда!”
Много по-лесно е да събудиш у някого любов, отколкото да я запазиш.
влез в www.myschoolbel.info![]()
So if you're asking me
I want you to know
When my time comes
Forget the wrong that I've done
Help me leave behind some
Reasons to be missed...
„Гераците”
През деветдесетте години на миналия век българските творци долавят разрушителните сили на града, който нахлува в святото и неприкосновено човешко пространство - душата. Още дядо Славейков в своята поема за извора на българската чистота и неизкушеност предупреждава своите сънародници за настъпващата промяна. Заплахата възрожденецът съзира в способността на българския селянин да устои на буржоазните ценности, на парите като критерий в живота, на града като нечисто и застрашаващо добродетелите на човека място. Градът е непознат и страшен, той носи силите на навлизащия капитализъм, градът е огромно и необятно пространство. В един свой текст, посветен на Тодор Влайков, Елин Пелин описва по следния начин ситуацията след освобождението: "...градът нямаше своя собствена физиономия, нямаше градски облик, нямаше градска душа. А селото живее с носията си, с традицията си, хванало здраво корен на земята." Противопоставено на града, селото все още носи знаците на живостта, спокойствието и съзиданието. Но едновременно с това Елин Пелин съзира как меркантилността и комерсиалността нахлуват в селото, разрушават хармонията на домашния бит и отварят пътищата на най-тъмните черти у човека.
Синтез на идеята си за града като пространство на злото, Елин Пелин разгръща в повестта "Гераците". Светът на извечната доброта и хармония се разпада при появата на Новото, което открива на човека света на алчността и егоизма и го кара да се поклони на Парата. Тази драма на промяната, с нейните социално-психологически измерения, изобразява писателят.
Но Елин Пелин не разглежда едностранно въпроса за разпадането на рода, търсейки причините само в хаоса на новото време. Видно е желанието на Елин Пелин да назове, да измери социалната вина на всеки член от рода, индивидуалното му участие в драматичните и съдбовни за семейството събития. Повестта изправя пред вечните въпроси за неустойчивостта на моралните ценности, които се разрушават при липсата на вътрешна увереност у всяка отделна личност. Разгледана не само в своя социален и исторически план, но и в нравствената си проблематика, повестта разширява и удвоява своя смисъл и се превръща в един вечен размисъл за преходността на човешкото щастие и установената хармония.
Началото на повестта въвежда един хармоничен и спокоен свят, свят-космос, където на пръв поглед властват редът, разбирателството и сигурността. Човекът от това пространство е устойчив и хармоничен. В него се съчетават противоположни качества, които взаимно се уравновесяват и го карат да поддържа патриархалния дух и да не престъпва християнските норми. Нищо крайно и пресилено няма в душевността на героите. "Доброто" и "малкото зло" съжителстват в характера на Йордан Герака. Той е "пъргав и трудолюбив", но същевременно е "надарен с ум практичен и търговски способности" "мекото и добро сърце" и способността да помага са съчетани с качеството "малко скъперник". Равновесието между доброто и злото в характера на стария Герак поддържат хармонията и реда в дома.
Над всички нравствени ценности в задружното семейство витае всесилният дух на труда. Трудолюбието, култът към земята и уважението към благодатната нива - в това е смисълът на живота на многобройната челяд в дома на Гераците. Израз на сакралната връзка между селянина и земята са думите на бащата на семейството преди жътва: "Ех, че време ли се отваря! Пак ще се къпе в човешка пот майката земя!" Като основна добродетел Елин Пелин утвърждава трудолюбието, което превръща жътвата в своеобразен ритуал. Творецът внушава чувството на волност и свобода при работата на полето, защото тя е облагородяваща сила и прави особено обаятелен облика на трудещия се селянин: "Лицето му имаше цвят на пшенично зърно и душата му гледаше небето, облаците и слънцето с надеждите и тревогите на плодородната земя..."
Елин Пелин изгражда света на Гераците като космос, в който властва строг патриархален ред, където трудът е проява на най-висшата добродетел. Полето е сакралното пространство, то е майка, която буди уважение и преклонение, защото е извор на прехраната и моралните устои на българина. Като контрапункт на картината на подготовката за жътва идва описанието на кръчмата. На подобен принцип е изградено това пространство в разказа "Летен ден". Полският труд е противопоставен на образа на кръчмата, защото човекът няма право да мърси светостта на земята и да осквернява най-святото - хляба. Елин Пелин внушава, че именно от кръчмата, там където се печелят парите, започва рухването на семейната идилия. Първоначално авторът описва кръчмата като домашното огнище, в което пълновластен господар е "добрият и строгият дух" на баба Марга. В нея обитава "златният дух" на семейното съкровище и кръчмата носи значението на хармонично патриархално пространство. Тя е място за веселие, но не се допускат кавги и пияници. Тя свързва времето и бита на героите, в нея старият Герак дава най-откровен израз на противоречивата си същност. "В нея се чувстваше господар и силен, в нея се радваше на почитта и страха, които му имаха селяните." Кръчмата е защитеното пространство-космос, от което бащата на семейството черпи своята енергия. Но и тя става първопричина за разпадането на рода, за нахлуването на хаоса и разрушаването на нравствените добродетели. Постепенно от място на благосъстояние, ред и сигурност се превръща в тайнствено, тъмно и "нечисто място". В кръчмата Йордан Герака крие своето богатство, което обагря не само помислите на героите, но и всичко, до което се докоснат: "беше тъмно и непроветрено", "По тавана висяха големи паяжини, натежали от прах". В кръчмата за пръв път проличава скъперничеството на Божан, нехайството на Петър, тук се разиграва престъплението и бащата орисва синовете си: "Проклети да сте!" В опустялата кръчма продължава да живее старият Герак, но след смъртта на строгата и властна баба Марга изчезва добрият дух и се създава атмосфера на потиснатост и безсилие, които са в хармония с вътрешния мир на героя: "В тая кръчма, мрачна и пуста, неприветлива и тъжна като неговата душа, беше тихо и пусто, не достигаше никакъв шум ни от улицата, ни от къщи......." Хаосът и разрушението са станали господари в сигурния дом на Йордан Герака. С цел да внуши идеята си за страшното и губително преклонение пред парите, Елин Пелин широко разгръща образа на кръчмата. Съкровището в нея е причината за нравствения разпад на патриархалното семейство.
Първите признаци за рухването на рода Елин Пелин извежда в началото на повестта с отсичането на вековния бор - символ на устойчивостта в дома и на връзката между поколенията. "Под неговата сянка бяха отраснали няколко поколения. Под нея бяха преживели последните си дни много старци от рода им." Дървото е част от семейния космос и негов господар е могъщата птица - ястреб, орел, сокол. Елин Пелин се опира на известния мит от дълбока древност, според който космосът е видян като гигантско дърво, в чиито клони е свила гнездо божествената птица, олицетворяваща силите на доброто и хармонията и чиито корени са прегризвани от силите на хаоса и злото, символизирани чрез змия. Още родовото име Гераците отпраща към тази тема, в която соколът е могъщата птица-цар, пазител на семейните устои. В митологичното мислене на българина и неговия фолклор хищната птица няма хищническо-експлоататорско значение (каквото е в природата на дядо Йордан), а е маркирана с положителни стойности като владетел на света, на доброто и реда.
В повестта на Елин Пелин митът за световното дърво е преосмислен чрез идеята за бора - донесен от светите рилски гори, символ на съдбата на поколенията. Но нравствената разруха в душите на героите обхваща и "семейното знаме" - превърнало се е от "сенчестия" в "стария бор". Дървото не символизира хармонията, любовта и разбирателството. Хаосът на раздорите го обсебва, побеждава и накрая то е отсечено и повалено в калта. Семейният герб, който е свързан с подредбата на космоса, е изместен от силите на хаоса, злото и бездушието. Елин Пелин нееднократно въплъщава в образа на змиите значението на разпадане и гибел. Но авторът не пренебрегва змията като символ на плодородието и женското начало. В повестта "Гераците" писателят използва дуалността в образа на змията.
Повествованието тръгва от затворения кръг: "всред широкия двор, в който може да се помести една махала и който околовръст бе ограден като кале с бели зидове. А сам дядо Йордан държеше кръчмата, едно старо, ниско и дълго здание до пътя, което стоеше като глава и камък на големия зидан пръстен, който ограждаше двора." Пръстенът и оградата будят асоциативна връзка със змията, която опасва дома на рода. Известно е, че в народните представи змията се възприема като домашен дух-пазител, бранещ своето пространство от отчуждението и злобата. Баба Марга е душата на кръчмата, тя се извива между хората и поддържа реда и спокойствието. Чрез описанието на старата господарка, Елин Пелин дискретно внушава мотива за змията като стожер на семейния уют и дисциплина. Но заедно със смъртта на баба Марга "изчезна добрият и строгият дух, който държеше всичко в ред." Умирането на духа - пазител е един от първите знаци за разпадането на рода-космос. Елин Пелин внушава, че в дома на Гераците злото не идва отвън, а е било потискано от здравата ръка на баба Марга. След като изчезва добрият домашен дух, злините са освободени да завладеят родното пространство: "В къщи изпълзяха като змии, незнайно откъде, сръдни недоразумения, крамоли и отровиха мекия домашен покой, сладко сгряван толкова години от любогрейната топлина на домашното огнище." Елин Пелин разкрива двузначността в образа на змията. Първият й смисъл е като пазител на домашния уют и семейното разбирателство, а второто й значение е свързано с християнските представи -змията като отровител и заплаха, като прокълнатото и рушащо създание. В дома на Гераците изчезва змията-дух и на нейно място идват змиите. Семейният живот е маркиран със символите на хаоса и разделението. Братската любов е изместена от злоба и омраза. Вместо да живеят в хармония и да бранят рода, героите започват да се гледат с "каиновска неприязън" и да "фучат като змии". Думите на любов и уважение са заменени с клетви и злостни обиди, свързани с втория смисъл на змията -"змии да раждаш", "Змии очите да ти изпият!", "тая змия ще те изяде". Добрият дух на змията е забравен и надмощие в човешките души взимат змиите-проклятия и змиите-унищожители. Те нахлуват в космоса и разрушават всичко, до което се докоснат.
Светът на чистотата и хармонията в дома носи своеобразен "птичи код". За Герака внучетата са "хвъркати бели душици", а Елка е сравнявана с птица: "приличаше на гугутка", "кралицата на бялата пребрадка се развявала като крилата на гълъб". Но в птичия род бързо нахлуват злото и хаоса, разрушават го и го превръщат в змии. В този свят на озлобление дори патриархът на дома е обладан от "змийския" дух и губи своята идентичност. Кулминацията в разпадането на ценностите на Йордан Герака е постигната в проклятието, което изрича към своето дете: "Проклет да е! Проклета да е душата му". Тази страшна клетва застига и неговата душа и така от царствената могъща птица Герака се принизява до отровната същност на змията.
Елин Пелин създава ужасяващ и страшен разказ за превъплъщенията на човека. Павел е типичен пример за нравствена трансформация, която го превръща в "мъртвец" сред хората. Първото, което създава усещане за деградацията в неговия образ, е физическата му характеристика и неузнаваемата му промяна. Той е описан с лице "бледо, слабо и болничаво" и очи с "тъмни, големи кръгове". Това са сякаш не само признаци на външна промяна, а знаци и на вътрешно духовно разложение. Не го трогва разговора с баща му, срещата с близките, нито вида на Елка. Духовната му пустота е изразена с метафората - "той почувства в душата си нещо пепеливо, блудкаво, като че някой плю в нея." Елин Пелин отправя отчаян скръбен зов срещу равнодушието, безразличието, което смазва човешките души и ги превръща в зло. Бащата прави опит да възвърне обичния си "Палю", но между тях се е изпречило отчуждението, студенината и егоистичното безучастие. В душевността на Павел е нахлула психиката на модерния градски човек, който не трепва при проява на топлина, уют и загриженост. Чуждостта на града сварва неподготвени селските души и те загиват. Независимо от вината, писателят показва, че всеки от героите се превръща в жертва на новото. Но ако възрастните избират своя път и затова носят отговорност за случилото се, то малкият Захаринчо, който в края на повестта поема пътя към града, е истинска невинна жертва. Защото той ще проправи пътя на много български селяни към заплашващото ги и привличащо място, към по-лесния на пръв поглед градски живот, където властват парите. "Любовта бяга от човешките сърца, хората не са вече братя" - това е горчивата равносметка, която прави Елин Пелин при вида на нахлуващия капитализъм, който изпепелява човешките сърца, срутва любовта, разбирателството и превръща спокойния, хармоничен космос в "змийски хаос".
За същия период Иван Хаджийски отбелязва "Селякът създава култа на хляба. Еснафът, първият представител на паричното стопанство, създава култа на парата...Парите станаха цел и мярка на всичко. С парите се мери дори и това, което няма стойност...Парата като молец ехидно пълзеше и към роднинските връзки, най-напред по пътя на накърненото честолюбие от неравномерното забогатяване."
Някогашният култ на Гераците към труда се е превърнал в презрение към "черните попукани ръце", в неистова алчност, мързел или духовна апатия. Старият Герак вижда основната причина за разпадането на рода в "завистта, своещината, лошото сърце." Дядо Йордан констатира как парата нахлува в човешките души и те загубват своите нравствени ценности, но не преценява, че това се е случило и с него. Божан в началото на повестта е характеризиран като "цар на полето", което определение носи знака на благородството и силата на твореца. Но в последствие конотацията "цар" придобива негативен смисъл: "Отсега нататък той ще царува, другите ще робуват." Човекът, чието име стои най-близо до бога, се проявява като най-голям безбожник. Имената в повестта са подбрани на принципа на контраста - именно Божан е героят, който гони с викове и псувни божиите създания (врабци, просяци); Петър и Павел вместо апостолски да служат за семейната кауза, тръгват по пътища, гибелни за родовото единство. Дядо Герак вместо царски и свободно да покровителства и защитава дома, се затваря в кръчмата и душата му е в плен на парите.
Сред героите на повестта патриархалният дух е съхранен единствено в душата на Матей Маргалака, изпълнена с "вяра и надежда, че всяко зло има край." В него е синтезирана идеята на самия писател, че злото никога не идва само, а светът съществува, построен на хармонията между доброто и злото.
Елин Пелин създава повестта "Гераците", с която отразява страшната действителност от края на миналия век, когато парата, жаждата за натрупване на материални богатства и капитали взима връх в човешката душевност, става основна жизнена цел на българина и разрушава любовта, сговора, разбирателството. Елин Пелин внушава вечните проблеми, които носи животът със своята променливост и неустойчивост. Но способността на автора да напише произведения и като "Гераците", и като "Ветрената мелница" е доказателство за надеждата, че моралната разруха не е покварила всички хора и той отправя своята вяра, че след злото винаги идва малко добро.
Много по-лесно е да събудиш у някого любов, отколкото да я запазиш.
Мерси Ся Събота и Неделя Щте ги Препиаша