.
Отговор в тема
Страница 2 от 2 ПървиПърви 12
Резултати от 26 до 36 от общо 36
  1. #26
    Трябва ми интерпретативно съчинение на тема Дервишово семе-"Дългът към рода и дългът към сърцето" Николай ХаЙтов
    и много ви благодаря предварително
    за петък 23.03 2012г.
    Последно редактирано от sladurankata_9 : 03-21-2012 на 12:32

  2. #27
    Моля Ви помогнете ми. Спешно ми трябва ЛИС на тема ,,Сблъсъкът между дълга към рода и любовта'' в разказа Дервишово семе. Моля Ви помогнете ми колкото се може по бързо, защото трябва да го науча и утре да го напиша в час... за 22.03.2012г.
    Последно редактирано от ayben : 03-21-2012 на 12:34

  3. #28
    Трябва ми есе на тема "Любовта,омразата и личният избор на човека" в разказа Дервишово семе.Моляя помогнете!!Мерси предварителноо

  4. #29
    Трябва ми интерпретативно съчинение на тема:"Конфликтът между поривите на личността и ценностите на рода." в Дервишово семе.Моля ви помогнете ми че ми трябва за утре

  5. #30
    Супер фен Аватара на crazygirl13
    Регистриран на
    Aug 2008
    Град
    Враца
    Мнения
    2 534
    Цитирай Първоначално написано от krisa97 Виж мнението
    Трябва ми интерпретативно съчинение на тема:"Конфликтът между поривите на личността и ценностите на рода." в Дервишово семе.Моля ви помогнете ми че ми трябва за утре

    Изборът на личността и традициите на рода в разказа „Дервишово семе”

    Интерпретативно съчинение


    Разказът „Дервишово семе” поставя въпроса за родовия свят и неговите патриархални ценности. Основният конфликт в повестта е между утвърдените ценности в семейството и правото на човека да опознае себе си и да изживее живота си като отделна личност с право на избор, с право на любов и щастие. Този конфликт поставя и основната антитеза в произведението „човек-род”, която противопоставя желанията на отделната личност и тези на рода.

    В творбата Рамадан е пример за личностния избор и желанието да опознае себе си, а дядо му – за властващите патриархални ценности. За него е важно да се запази родът независимо от цената, а богатството да се увеличи. Дългът на Рамадан е да продължи Дервишовия род, а тъй като дядо му осъзнава, че животът му е към своя край, той иска да ожени внука си, въпреки че е едва на „четиринайсет ненавършени години”, „без баща, без майка”.

    Задължителен елемент от бракосъчетанието и традициите на патриархалното семейство е и кръвта от първата брачна нощ, гарантираща уважението на рода: „-Ще правиш, ще струваш, кръв да има утре на сабахлем! ... инак цялото село ще се смее!” Тази заръка на дядото на Рамадан се възприема като знак на съхранените родови стойности. Старият мъж смята, че родът трябва да се продължи, независимо от желанията и чувствата на отделната личност.

    Събитията в нощта на сватбата бележат един от ключовите моменти в разказа. Тогава Рамадан за първи път вижда своята невеста и е запленен от хубостта ѝ. Мислейки си, че дядо му му е докарал „стар бубайко некое женище”, той е очарован от булката си, която е „като пеперудка, бяло като мляко, със замиглени очета”. В този момент се заражда и голямата и хармонична любов между Рамадан и Силвина.

    В първата брачна нощ двамата си играят на пумпал, което показва, че въпреки женитбата им, те си остават деца, които все още не могат да създадат така желаното от дядото на Рамадан поколение. Когато наближава утрото, момчето се изпълва с трегова, защото старецът му е заръчал „кръв да има утре на сабахлем!”. Щом вижда тревогата в очите му, Силвина изкарва кръв през носа си и изискванията на родовото общество са спазени.

    В Дервишовия род цари привидна идилия, но е нарушена основната родова ценност – продължението на рода. Затова, когато братята ѝ разбират, че тя е все още мома, я отвличат и я омъжват за Руфат. Рамадан бива обзет от безгранична мъка и заслепяваща ярост към новия мъж на Силвина, защото той съсипва живота му, отнема му най-святото нещо – любовта му. За Рамадан животът без Силвина не е живот, а едно съществуване, което е лишено от смисъл, поддържано единствено от злобата и омразата. Рамадан се чувства като чучело, празен. А стаената омраза кара героя да си представя стотици начини как да убие злосторника.

    Въпреки чувствата на Рамадан, дядо му е воден само от желанието Дерви-шовия род да бъде продължен, затова праща внука си при Айше, заръчвайки му „без мустаки и брада” да не се връща. Когато заръката е изпълнена, героят се връща при дядо си и бива оженен повторно. Но този път няма любов, всичко е по задължение. Има само примирена жертвеност на личните пориви пред олтара на дълга към общността.

    Малко след сватбата се появява и дългоочакваният наследник на рода. Тогава дядото, успокоен, че е изпълнил дълга си, ляга на смъртния си одър. Мястото му на стожер на рода бива предадено на Рамадан. Така той става отговорен за семейството и неговия просперитет. Но също така върху плещите му ляга и отговорността да отмъсти на своя съперник за поруганата родова чест. Затова Рамадан остава заложник на патриархалния ценностен ред.

    Сътвореното с толкова усилия семейство обаче започва да се разпада. Животът на Рамадан вече не е в пределите на дома му, а отвъд него, отвъд оградата. Мислите му са съсредоточени в Силвина – неговата истинска любов. Героят не полага нужните грижи за собствената си жена и дете, защото съзнанието му витае винаги около изгубеното, което така и не е било негово. Чувството, че той е „сламен човек” се засилва и той копнее да изпълни със смисъл съществуването си, да приласкае своята любима и да създаде света, който бленува, след като е изпълнил дълга към рода си.

    С течението на годините Рамадан обуздава своят гняв към Руфатя, и когато Силвина се оказва длъжна да се грижи за своя съпруг, да сече дърва, да го мие и преоблича, влюбеният помага на най-големия си враг, заради едничките думи на Силвина: „Ако той беше звяр, не ставай и ти!”. Той е готов на всичко за любимата жена и единчкото му възмездие е, че съперникът му също е преживял своята лична драма – отхвърлената любов.

    Така в разказа се бележи смисловото развитие на темата за ценностите на рода и темата за желанията и поривите на личността. Разгръща се основния конфликт в творбата между законите на родовия свят и желанията на личността да бъде себе си, да отстоява собствената си вола и да воюва за правото си на щастие. Застанал на „кръстопът” героят не може да реши дали да продължава да изпитва твърдостта и волята на намерилия себе си човек, или да му дари спокойствието на споделената обич. Важното е, че той най-сетне той сам е направил своя избор.

  6. #31

    Pomosht

    Nujdaq se Speshno Ot LIS na tema Rodut v men i az v nego ot razkaza na Ivailo Petrov "Predi da se Rodq"

  7. #32
    Благодаря и от мен , точно тази тема ми се падна за класното !

  8. #33
    за да не прявя нова тема Ви питам тук!
    това са ми темите за класно и ако някой може да ми намери "лис" за тях ще е супер

    Крадецът на праскови - за любовта; за себепознанието
    Дервишово семе - за любовта; за чувството на дълг към сърцето и към рода
    Преди да се родя- за света вчера и света днес; идеята за живота

    Благодаря предварително!
    Последно редактирано от vasilena800 : 05-13-2012 на 11:39
    "Учи се от вчера, живей за днес, надявай се за утре."

  9. #34

    Unhappy Здравейте :)

    Моля ви,помогнете ми,утре имам класно по български! :х Имам 3 теми... '' Изборът на личността'' в Дървишево семе-лис.
    ''Героите на повестта между пленничеството и свободата'' в Крадецът на праскови,пак лис...''Жена-любов,дълг и всеотдайност''- в Жена на Блага Димотрова лис,или ''Призванието на жената-вчера,дес и утре''- есе... Моля ви,помогнете ми ....

  10. #35
    трябва ми интерпретативно съчинение на тема "Дългът към рода и дългът към сърцето" много спещно ми трябва
    Последно редактирано от tedi_tedunka_tedi : 05-15-2012 на 12:59

  11. #36
    Zdraveite spe6no mi trqbva teza i analiz na tema "borbata mejdu dobroto i zloto" v Dervi6ovo seme do ve4erta! Molqvi pomognete za6toto gospojata 6te me izqde ako otida s prazni ruce na duskata Mersi predvaritelno

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си