Цитирай Първоначално написано от XpLiSi7



География и икономика
Изпит за промяна на оценката
10 клас

Изпитът по география и икономика обхваща съдържанието по социално-икономическа география на света, което се изучавае в профилираните гимназии в 10 клас.
Целта на изпита е да провери и оцени степента на географските знания и умения на учени ците в съответствие с Държавните образователни изисквания.
 Знания за географията на света.
 Знания и умения за интерпретиране на икономически явления, процеси и проблеми в съвременния свят;
 Знания и умения за интерпретиране на географска информация от различни източници (географски текст, географски карти, картодиаграми, картосхеми, статистически материали и др.)

Формат на изпита
Изпитът е писмен. В структурен план се състои от три компонента, разпределени както следва:
Компонент А
Съдържа писмена разработка на географски теми или части от тях.
Компонент Б
Включва тестови задачи със структуриран и свободен отговор. Обяснение на понятия на чужд език.
Компонент В
Проверява практическите знания и умения на учениците чрез изпълнение на конкретни задачи.
Окончателната оценка от зрелостния изпит се формира от отговорите на задачите от трите компонента А, Б и В, които се оценяват с различна тежест.
Компонент А - включва учебното съдържание по география на света. Учениците развиват по избор две от предложените географски теми:
 от география на света;
Компонент А участва с най-голям дял в оценката на изпита – 45%.
Компонент Б – представлява тестови задачи със структуриран и свободен отговор. Всяка задача със структуриран отговор съдържа четири отговора, от които само един е верен. Задачите със свободен отговор изискват само един верен отговор. Географските и икономически понятия на чужд език трябва да съдържат кратко обяснение на тяхната същност. 60:40 Компонентът формира 30 % от окончателната оценка.
Компонент В – проверява практическите знания и умения на учениците за работа с географска карта. Компонентът изисква изпълнението на две практически задачи:
 от география на света
Оценката от него формира 25 % от окончателната оценка на изпита.
Критерии за оценка: Основен критерий е степента на усвоеност на географските знания и умения в съответствие с Държавните образователни изисквания и учебните програми за 9 –12 клас.

Схема на оценяване:

Всеки от компонентите носи съответен относителен дял от окончателната оц;енка.
1. Окончателната оценка е обща за трите компонента и се формира като отношение 45 : 30 : 25 %.
Компонент А дава 45 точки ( за разработена тема от география на света ).
Компонент Б формира 15+15 точки при пълен отговор на тестовите задачи ( по една точка за всеки отговор) и правилно изясняване същността на понятията на чужд език.
Компонент В формира 25 точки при пълен и верен отговор на задачите.
2. Максималният брой точки от трите компонента, гарантиращ отлична оценка е 100 точки.
3. Минималният брой точки, който се равнява на успех среден 3,00, е 30 точки.
4. Окончателната оценка от изпита е комплексна, включва оценките от трите компонента и се формира по следната схема, в която стъпката е 0,25:


№ Брой точки Оценка
1 до 29 точки Слаб 2
2 30-34 точки Среден 3,00
3 35-39 точки Среден 3,25
4 40-44 точки Добър 3,50
5 45-49 точки Добър 3,75
6 50-54 точки Добър 4,00
7 55-59 точки Добър 4,25
8 60-64 точки Мн.добър 4,50
9 65-69 точки Мн.добър 4,75
10 70-74 точки Мн.добър 5,00
11 75-79 точки Мн.добър 5,25
12 80-84 точки Отличен 5,50
13 85-89 точки Отличен 5,75
14 90-100 точки Отличен 6,00

Примерен вариант
Компонент А:
I.Теми от учебното съдържание по социално-икономическа география на света:

1.Население на света:
а) промени в броя на населението в света;
б) средна гъстота и регионални различия в света;
в) естествено движение;
г) механично движение.
2. Енергетика в света:
а) същност, значение и особености;
б) структурата на потребяваните енергоизточници – тенденции;
в) производство на електрическа енергия; видове електрически централи;
г) проблеми и перспективи.

Компонент Б
Примерни тестови задачи:

1. От посочените страни най-богата на горски ресурси е:
а) Китай;
б) Канада;
в) Австралийски съюз;
г) Нигерия.

2. Понятието „демографски взрив“ означава:
а) рязко намаляване броя на населението;
б) висока смъртност на населението;
в) бързо увеличаване броя на населението.
г) силно изразени миграции.

3. С коя страна Франция не граничи:
а) Белгия;
б) Швейцария
в) Австрия;
г) Италия.
3.В коя държава от Западноевропейския регион най-напред е протекла промишлената революция и затова е наречена „фабриката на света“.
………………………………………… ………………………………………… ……………………
4.Обяснете на немски / английски език следните понятия:
а) пазарно стопанство;
………………………………………… ………………………………………… ………………………………………… ………………………………………… ………………………………………… …… б) вторичен сектор на стопанството;
………………………………………… ………………………………………… ……………………… ………………………………………… ………………………………………… ………………………
в) естествено движение на населението;
………………………………………… ………………………………………… ………………………………………… ………………………………………… ………………………………………… ……
г) брутен вътрешен продукт
………………………………………… ………………………………………… ………………………………………… ………………………………………… ………………………………………… ……

Компонент В
Практически задачи:
1. Върху картата на света със съответното буквено ( от а до д) означение отбележете следните нефтодобивни райони:
а) Персийски залив;
б) Западен Сибир;
в) Мексикански залив;
г) Северно море.

Забележка: Учебното съдържание по география и икономика в ГЧЕ „Е. Йосиф I“, гр. Ловеч се изучава по следните учебници:
10 клас: География и икономика, 9 клас; изд. Д-р Иван Богоров
10 клас на немски език: Geografie und Wirtschaftskunde f