.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 3 от общо 3
  1. #1
    Супер фен Аватара на hheh
    Регистриран на
    Jul 2008
    Град
    Плевен
    Мнения
    2 221

    Образат на Оргон

    Трябва ми "Образат на Оргон" от комедията "Тартюф".Ако можете ми дайте текст или нещо подобно като Анализ за този образ Ще съм ви много благодарен.

    Благодаря Предварително

  2. #2
    Супер фен Аватара на aloveyou
    Регистриран на
    Dec 2008
    Град
    Русе
    Мнения
    2 757
    Тартюф
    - епоха: Класицизъм, жанр: комедия на характерите
    - единство на време място и действия; важно е творбата да звучи правдоподобно
    - доминира рационалното, разумът над чувствата
    - йерархия на жанровете; комедията е нисш жанр
    - официална ценностна система, наложена от абсолютната власт; изкуството трябва да осъществява нравственото възпитание на героите
    - Тартюф – образ тип
    - конфликта между истинското и привидното
    - сюжетът на тартюф е оригинален
    - класическите сцени на послушване
    - Молиер = Жан-Батист Поклен

    Защо Тартюф се появява на сцената едва в 3-то действие?
    От една страна защото така читателят/зрителят може да добие представа за образа му през погледа на другите герои. Те ясно очертават две противоположности като същността на Тартюф, което предизвиква конфликта в търсене на истинската му същност. Това е обичаен похват за комедии на нравите.
    От друга страна по този начин Молиер успява да спази нормата за участие на главния герой в една трета от действията на творбата плюс едно.

    Как са представени образите на Оргон и Тартюф?
    Образът на Тартюф преди самото му появяване на сцената се изгражда от другите герои. Той е представен като 2 напълно противоположни същности, а читателят/зрителят се двоуми точно коя е истинската. Едва след появата му ясно се очертава образа му на лицемер. Характерът му не се променя и той не претърпява вътрешен конфликт. Така успява да покаже как постъпва човек с подобен характер в различните ситуации и дава една добре дефиниция за понятието двуличник.
    Образът на Оргон е представен чрез наивните му постъпки и чрез някои от монолозите на останалите герои. За разлика от образа на Тартюф, тук колебание няма. Но тук Оргон преживява една вътрешна промяна – когато разбира за „играта” на Тартюф.

    Променя ли се Тартюф?
    Абсолютно не! Тартюф не преживява никакви вътрешни конфликти или преобразувания, той не е образ в развитие. През цялата творба Тартюф остава все същият типичен лицемер. Той просто се крие зад маската си, а когато я сваля за момент, Оргон прозира истинската му същност.

    За комедията ...
    Комедията е драматическо произведение със смешен сюжет, предимно написано, за да бъде представено на сцена. Има за цел чрез удоволствие и смях да покаже кои неща в живота за полезни и кои да се избягват. Светогледът е противоположен на този на трагедията. Обикновено героите са типове, чиито имена най-често изразяват определен характер. Една от най-честите теми е любовта. Героите говорят с езика на съсловието си.

    Малко история ...
    Близостта на Молиер с Луи 14 прави творбите му агресивно критични към актуалните проблеми на тогавашното общество. Той пише предимно комедии в пет действия, като в центъра на изображението стои герой, който нарушава държавно приетите норми, а на финала за пример и поука той бива наказан.
    Първоначалното заглавие на комедията е „Измамникът”, а веднага след „премиерата” на творбата се появява и силното недоволство на една религиозна организация, която забавя повторното появяване на комедията в следващите 5 години. Така с „Тартюф” Молиер се включва в религиозните спорове на своето време.
    „Тартюф” е сериозна комедия. В типично класицистичен стил тя анализира религиозното лицемерия като обществен порок и представя пълна картина на опустошенията, причинени от него. Така великият комедиограф проповядва свободомислие.

    Как действа Тартюф?
    Със средствата на религиозния фанатизъм Тартюф успява да разруши едно семейство и опетнява религията до неузнаваемост. Лицемерният му характер и привидното му милосърдие карат Оргон да се влюби в този тип човек – отдаден на бога, спокоен, честен, безгрешен, милостив... но това е само привидната част от образа на Тартюф и именно тук се заражда конфликта между привидно и реално...

    Отделните действия ...
    Първото действие изпълнява роля на експозиция. Тя е уникална според Гьоте. Изключително стройна, тя дава възможност на читателя още в самото начало да добие представа за облика на главния герой пред погледа на останалите участници в драматургичното действие. Експозицията представя героите пряко. Тя е бърза, динамична и остроконфликтна. Създава напрежение и подготвя появата на главния герой.
    Дорина е необходимата класицистична героиня – носителка на здравото народно мислене, която допада на публиката с дръзкия си и справедлив език. Чрез нея се разкрива предисторията на героите.
    Клент е първият герой, който се осмелява да отправи пряк упрек към Оргон.
    Завръзката започва с решението на Оргон да омъжи дъщеря си за Тартюф. Тя обединява цялото семейство срещу Оргон и Тартюф. Дъщерята на Оргон е потресена от решението на баща си, но нормите на времето не й позволяват да се противопостави. Тук отново се намесва дръзката Дорина, която в случая играе роля на защитница на Мариана. Плесницата на Оргон е израз на реализма на Молиер.
    Молиер разделя героите си на разумни и неразумни. Тартюф е мислещ, но неразумен герой. Той се отдава на страстите си и сам подсказва как да бъде разобличен.
    Може да се каже, че Тартюф сам подготвя провала и разобличението си. Отдаден на своите страсти, той сам разкрива лицемерието си пред Елмира.
    Кулминационната точка идва когато Оргон извършва нравствено престъпление срещу семейството си. Личният, чисто семеен конфликт се разраства и добива обществен смисъл. Така Молиер успява изключително добре да изобрази колко е тежка борбата с този порок. Оргон става враг с най-близките си хора и това граничи с трагичното.
    Развръзката идва когато лицемерът е вече изобличен. Но Оргон осъзнава грешката си твърде късно и Тартюф вече се изкачил прекалено високо в йерархията с правомощия. Така Оргон ще трябва да плати прекалено висока цена за лековерието си. Конфликтът изглежда неразрешим, порокът довежда до фатални последици, Оргон е безмълвен...
    Разрешението на конфликта е външно, без връзка с драматичното действие, и не може да се приеме за реалистично, но пък е напълно в духа на Класицизма – рационалното над емоциите.

    Молиер разобличава и религията, която си служи с всякакви средства, за да си осигури властта над вярващите.
    Американски форум: питаш нещо и ти отговарят;
    Руски форум: питаш нещо и теб те питат;
    Български форум: питаш нещо и всички ти обясняват колко си тъп.

  3. #3
    Супер фен Аватара на aloveyou
    Регистриран на
    Dec 2008
    Град
    Русе
    Мнения
    2 757
    Жан-Батист Молиер е най-великият комедиограф на ХVII век. И не само това на това столетие. В негово лице френската комедия бележи най-високи постижения.
    Дълъг и сложен е пътят, който писателят извървява от първите си сценични работи до безсмъртните си комедийни творби.
    С най-дълбоко обществено-философски смисъл е комедията му “Тартюф”. Тя е осмислена картина срещу лицемерната набожност, религия, егоизма и глупостта. В лицата на госпожа Парнел и на Оргон авторът представя носителите на религиозния фанатизъм, породен от догмата. Главният герой Тартюф е не само живо лице, характеризиращ един от основните недъзи на епохата, но и дълбоко социално явление. Користното отношение на лицемера към слабостта на верующите, използването на религиозните заблуждения на Парнел и Оргон е разобличено от здравия разум на Дорина и Клеант, от чистото чувство на Валер и Мариана, от пламенната откровеност на Дамис и от умната Елмира.
    В първите две действия Молиер натрупва редица положения, които заинтригуват читателя и зрителя да очакват с нетърпение появата на Тартюф. Домът на Оргон където се разиграва действието е арена на семейни конфликти. Семейството е разделено на две воюващи групи –от една страна Тартюф, госпожа Парнел и нейния син, от друга – всички останали членове на семейството. По този начин авторът частица по частица сглобява основните моменти от характера на набожника.Така постепенно в сблъскването на мненията на отделните действащи лица, в борбата между лековерието на Оргон и острата предвидливост на Дорина изниква образът на лицемера, на измамника, на носителя на тъмните сили.
    Образът на Оргоновата майка не е епизодичен, Тя обощава характерните черти на онази тълпа, която в момента на религиозна възбуда е готова на диви изстъпления. През цялото развитие на комедийното действие тя остава неизлечимо затъпяла и основен защитник на главния герой.
    Оргон страда от особен вид болест, която можем да наречем религиозна маниакалност, изразена в сляпо преклонение пред Тартюф. Той олицетворява типичните черти на френския богаташ от тази епоха, който не е нито глупав, нито лош, но е доста лабилен и лековерен. Тези слабости, но не порочности в характера му го правят достъпна жертва на лицемерния набожник.
    Наглото измамничество и мошеничество са немислими без наличието на наивност и заслепение. Татюф е невъзможен без Оргон.
    Госпожа Парнел и нейният наивен син през мътните очила на религиозния догматизъм виждат у лицемера само привидните му качества на християнски моралист: смирен, изпълнен с любов към ближния, безкористен, целомъдрен и милосърден. Разбира се той подвежда лековерните, като изтъква на показ своите “добродетели” и постъпки с най-възвишени религиозни подбуди.
    Това обаче не може да подведе Дорина – един човек от народа, който страда от несправедливата оценка на своя труд и глупостта на господаря си. Тя е жива и действаща в името на любовта към човека и освобождаването му от страха пред поквареното обществено мнение. Само геният на Молиер може да изправи лицемера срещу дързостната девойка. На мазните и гладки думи за целомъдрие Дорина, това дете на народа, отговаря безцеремонно и саркастично, като поставя на място похотливия мошеник.
    Тартюф:
    (като изважда от джоба си една кърпа)
    Покрийте там гърдите си навред.
    Неща от тоя род са страшни, извинете,
    Те палят ни духа и раждат греховете.
    Дорина:
    Нима сте тъй горещ и невъздържан вий,
    Та всяка плът за вас подобна сила крий?
    Отде е ваший плам за мен е неизвестно,
    Но аз не съм така, не се запалвам лесно
    И гледала ви бих съблечен до пети,
    Без голота ви плът сърце да ми сломи.
    Езикът на момичето е по-жив, по-гъвкав, по-образен и почерпан от съкровищницата на народа. Здравият и усет за правда и остоумието и проличават в отговорите на въпросите на Оргон. Тя прави издевателска характеристика на Тартюф и го изобличава като лакомник, ленивец и социален паразит.
    Своето презрение към малодушните Дорина показва члез една реплика, която изразява натрупаната през вековете народна и житейска философия.
    “Безчувствена съм аз към оня, що дърдори
    и що в тежък час покорно свежда взори”.
    Непримирим изобличетил на безочието на нахалния двуличник е и Клеант. Като неподкупен и непримирим съдник, той е първият, който напада печално заблудения Оргон.
    “Възможно ли е мъж така да ви омай,
    че всичко в своя дом забравяте накрай!
    Ивадихте го вий от бедност и неволя
    И стигнахте дотам, че ……”
    Клеант набира смелост да обвини пряко зет си за неговата слепота. В спора между двамата, братът на Елмира защитава свободата на мисълта, чувството за достойнство и вяра в истинския човек, добродетели, които липсват на лицемерния натрапник.
    Тартюф ката е оплел със своето благочестие Оргон, че той отменя бащината си дума – обещанието да даде дъщеря си на Валер. Сега иска да омъжи Мариана за набожника. За да му угоди е готов да наложи волята си и да я принуди насила. Тук се намесва още един изобличител за разкриването на истинския лик на притворния нахалник. Това е невъздържаният Дамис, синът на Оргон. Той става неволен свидетел на неблагочестивите провокациии, с които Тартюф приканва към съпружеска изневяра Елмира. Напразни са усилията на обладания от справедлива ярост син да убеди баща си, че безскруполния подлец опозорява с “греховна страст” женската чест на съпругата му.
    Когато Елмира с известна сдържана кокетностпредразполага натрапника към повече откровеност, той разкрива не само себе си, но и цялата философия на религията относно това що е грях.
    “А злото става зло, когато нашуми;
    осъжда ни света за туй, що стане знайно
    а ний не вършим грях, кога грешиме тайно”.
    В двете обяснения между Тартюф и съпругата на Оргон проличава образа на лицемерния набожник. Това, което за другите според него е греховно, сега вече за него не е греховно и той го оправдава с волята божия. С хитрости, с ласкателство, а където е и нужно и със заплахи, с интриги и подлости Тартюф оплита безоггледно в мрежите си само тези, които са изпаднали във властта на религиозните заблуди. Според него грях прави всеки, който подлага хората на съблазън и не прикрива греха си. Но не върши грях този, който греши тайно. По такъв начин Молиер сваля маската на лицемера и го подлага на поругание.
    Неуспехът на открилия истината Дамис принуждава Елмира да осъществи изкусителния замисъл на Дорина за разобличаването на Тартюф. Невъздържаните крясъци на разярания Оргон срещу кандидат-прелюбодееца, когото с блага, набожна душа е приел в дома си показват окончателносот отрезвяване на благочестивия стопанин и безвъзвратното разобличаване на фолшиво благочестивия гост натрапник.
    Тартюф е не само лицемер, развратник, той е изнудвач, крадец и бандит. Наистина не опипва чуждите джобове и не отваря с взлом хорските къщи, но си служи с по-изтънчено средство – измамата в името на небето.
    В комедията “Тартюф” ярко изпъква майсторството на Молиер, с остротата на контрастните характери и дълбокото противоречие между думите и делата на главния герой. В творбата си комедиографът води борба не само срещу лицемерието и религията, но и срещу всякакъв догматизъм и фанатизъм под каквато и да е форма, борба за свобода на мисълта и на човешката личност.
    Американски форум: питаш нещо и ти отговарят;
    Руски форум: питаш нещо и теб те питат;
    Български форум: питаш нещо и всички ти обясняват колко си тъп.

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си