- Форум
- Тийн интереси и проблеми
- Училище и приятели
- Математика
Последно редактирано от irrationalDecision : 06-17-2012 на 13:55
((x¹⁄*²y¹⁄³*z¯¹)(x¯¹⁄³*y¹⁄³*z¯ ¹⁄²)(x³*y¯³*z¯¹⁄²))¯⁶ = ?
X на степен една втора по y на степен една трета по z на степен минус едно и т.н това е задачата помогнете от тази задача зависи годишната ми оценка
Извинете,аз съм малко по-малка и още нямам 5-6 клас,някой ще ми обясни ли какво е дроби и как се смята с това нещо,искам точно обяснение.
Момиче съм!
_________________
"Моята роля в обществото, и ролята на всеки музикант или поет, е да изразявам това, което всички изпитват. Не да казвам на хората какво да изпитват. Не като проповедник, не като лидер, а като отражение на всички нас." - Джон Ленън
Дробите са просто части от нещо цяло. Когато разделиш тортата на 4 парчета, всяко парче е част от нея. Казват се четвъртини. Ако я разделим на две - половини. Ако я разделим на 5 - петини.
Да речем, че сме я разделили на 4. То тогава всяко от парчетата е 4 пъти по-малко от цялата торта. Ако имаме 1торта, то тогава парчето ще е с размер 1:4 торти (едно делено на четири, но четем една четвърт) защото е 4 пъти по малко от 1 торта. Всъщност е прието да пишем 1/4 (като го пишеш в тетрадката, чертата е хоризонтална, 1-цата е отгоре, а 4-ката отдолу, ма няма как да ти го напиша на компютъра).
Очевидно, ако вземем 3 от парчетата, ще имаме 3/4 торта (три четвърти от тортата).
Та това им е идеята на дробите. Да представяме части от цели неща. А сега малко терминология:
Числото отгоре над дробната черта наричаме числител. Числото под дробната черта - знаменател. Ако вземем дробта 3/4, 3 е числителят, 4 е знаменателят.
Знаменателят показва на колко части е разделено цялото, а числителят - за колко от тях говорим, колко сме взели. 3/4 от тортата са 3 парчета от разделена на 4 торта. 3/5 са 3 парчета от разделена на 5 торта.
Можем да събираме дроби. Това се извършва по следният начин: Ако имаме еднакви знаменатели, събираме числителите. Тоест:
1/4 + 1/4 = 2/4
5/4 + 5/4 = 10/4
Ако са различни знаменателите, събирането става малко по-сложно. Преди да ти го обясня, ще ти напомня нещо, което намекнах по-горе. Дробната черта е абсолютно същата, като знакът делението. Дробта 10/4 можем да я прочетем като десет четвърти, но и като 10 делено на 4. Тоест, просто учиш отново деление. Разликата е, че досега сте делили числа, които се делят точно едно на друго (например 4:2 = 2, без никакъв остатък). Просто не сте се питали, какво става, ако разделим 1:4. Вече обяснихме, че такова деление има смисъл - така представяме 1 парче от торта разрязана на 4 (малко ми писна от торти, скоро приключвам с тях).
Още малко допълнителни приказки и ще се върнем на събирането на дроби със различни знаменатели. Нека сме разрязали горката торта за пореден път на 4 части. Сега ще долепим две от тях. Получаваме половин торта. С другите две можем също да получим половин торта, като ги долепим. Така имаме две половини. Тоест две четвъртини дават една половина. Записано в дроби, това означава, че 2/4 = 1/2.
Забележи, че всъщност на 2/4 делим числителят и знаменателят на 2 и получаваме 1/2. Това се нарича съкращаване. По-точно, съкращаваме една дроб, ако разделим числителят и знаменателят на техен общ делител. А една дроб е съкратена, ако сме разделили числителят и знаменателят на най-големия им общ делител (НОД, който трябва да сте учили как се намира).
Ето пример. 24/18. НОД-ът на 24 и 18 е 6. Тогава делим 24 и 18 на 6 и получаваме 4 и 3, а съкратената дроб е 4/3. Тоест 24/18 = 4/3. Ние няма да различаваме дробите 24/18 и 4/3, щом са равни, значи са едно и също нещо (просто записано по два различни начина).
Обратното на съкращаването е разширяването. Можем да умножим числителят и знаменателят по едно и също число и дробта няма да се промени.
Нека умножим числителят и знаменателят на 4/3 с 6. Получаваме 4/3 = 24/18, което казахме и по-горе. 3/2 можем да я разширим с 2 (умножаваме горе и долу по 2) и получаваме 3/2 = 6/4.
Връщаме се на събирането (почти приключихме). Нека имаме две дроби с различни знаменатели: 8/3 и 7/2 например. Искаме да ги съберем. Нека разширим първата дроб с 2, а втората с 3 и да видим какво ще се получи. 8/3 = 16/6. 7/2=21/6.
Сега вече имат еднакви знаменатели и вече знаем как се събират такива дроби - събираме им числителите.
16/6 + 21/6 = (16+21)/6 = 37/6
Какво направих обаче, за да успея да си наглася така знаменателите? Как се досетих да разширя с 2 и 3? Много просто. Разширявам първата със знаменателя на втората, а втората разширявам със знаменателя на първата. Винаги правим това, когато искаме да съберем две дроби с различни знаменатели. Ето още един пример:
4/3 + 3/5 =?
Разширяваме първата с 5, а втората с 3.
20/15+9/15 = (20+9)/15=29/15.
И с това приключихме събирането на дробите. В училище ви го преподават малко по-различно. Там намирате най-малко общо кратно на знаменателите. След като го намерите, умножавате всяка дроб с НОК-а, разделен на нейният знаменател. Това нещо може да се избегне, макар че е хубаво с времето да свикнеш да го правиш. По-лесният начин е да ги смяташ така, както показах по-горе. След като го сметнеш по моя начин и получиш отговорът, съкращаваш дробта (отговорът) и ще получиш същият отговор, като по по-сложният начин от училище. Тоест, събираш както си знаеш и накрая съкращаваш. Както се казва, "вънка нек' си вали, я съм си добре".
Ми това беше най-сложната част. Сега ще ти кажа умножението и делението, но те са много по-лесни от събирането с различни знаменатели.
Искаме да умножим 3/4 по 5/6. Умножаваме числител по числител, знаменател по знаменател. Тоест, квото е отгоре го умножаваме, квото е отдолу, умножаваме.
(3/4).(5/6) = (3.4)/(5.6) = 12/30. Тази дроб можем да я съкратим, като разделим горе и долу на 6, получаваме 2/5. Винаги е хубаво да съкращаваш накрая.
Еми това беше за умножението. Ще ти дам все пак още два примера, единият ще му сложа даже неизвестни, но на практика не правиш нищо по-различно, само спазваш простото правило (числител х числител) / (знаменател х знаменател).
(15/23).(16/3) = (15.16)/(23.3) = 240/46 = 120/23
[(х+3)/у] . [(x+y)/2] = (x+3)(x+y) / (2.y) = (x²+3x+xy+3y) / (2.y) .. (Дробите изглеждат като чудовища, но просто си умножаваш, за друго да не те е грижа).
На крачка от делението сме и няма да те мъча повече. Последна вметка. Искаме да съкратим някаква дроб. Имаме:
(5.6.7)/(3.4). Виждаме, че отгоре имаме 6, а отдолу 3. Можем да разделим 6/3 = 2. Драскаме 6 и 3 в дробта и пишем горе 2. Тоест:
(5.6.7) / (3.4) = (5.2.7) / 4
Всъщност, съкратих дробта на 3. Ако имаме произведение горе и произведение долу, можем спокойно да си драскаме по този начин. Например: (30.14)/15. Сега ще съкратим на 5, с което ще драснем 30 и 15, а ще получим 6 и 3. Демек: (30.14)/15 = 6.14/3. Няма нищо по-различно от старото съкращаване. Но по-този начин ще ти е по лесно да умножиш числата после.
(8400.9000)/(5000.4200). Ще съкратим първо на 1000. Драскаме 9000 и 5000 и остават 9 и 5. (8400.9)/(5.4200). Сега съкращаваме още веднъж на 100. (84.9)/(5.42). Сега ще съкратим на 42, тъй като 84:42 = 2. (2.9)/5 = 18/5
Айде остана делението на дроби, което пък е елементарно.
(2/3) : (5/6)=?
Втората дроб я обръщаме и делението го заместваме с умножение.
(2/3) : (5/6) = (2/3).(6/5) = (2.6)/(3.5) = 12/15 = 4/5
Толкоз за делението. Между другото, 5/6 казваме, че е реципрочната дроб на 6/5. Тоя термин трябва да го знаеш. Тоест, реципрочна дроб е тази, която е с обърнати числител и знаменател.
Има още работи, които не съм ти казал, ма ще ти стане прекалено много. Като за начало научи това. После си чети уроците да понаваксаш и порешавай малко задачи. С дроби няма да спрете да се занимавате до 12 клас и ще е полезно да ги увладееш.
Задължително трябва да можеш да отговориш на тези въпроси:
Какво е числител?
Какво е знаменател?
Как събираме дроби с еднакви знаменатели?
Как съкращаваме дроби?
Как разширяваме дроби?
Как събираме дроби с различни знаменатели?
Как умножаваме дроби?
Как съкращаваме при умножение? (разгледай учебника за по-подробно обяснение)
Как делим дроби?
Още някои въпроси, които е желателно да разгледаш сама в учебника:
Как представяме целите числа като дроби?
Какво е десетична дроб?
Как превръщаме десетична дроб в обикновена?
Как превръщаме обикновена в десетична дроб?
Какво е периодична дроб?
Какво наричаме рационално число?
Какво наричаме ирационално число?
Какво са цяла част и дробна част (при обикновените и при десетичните дроби)?
Как събираме и умножаваме десетични дроби?
Събиране на цели числа, обикновени дроби и десетични дроби?
Задачи върху дроби
Има 10 вида хора. Тези, които могат да четат двоичен код и тези, които не могат.
ИСКАМ ДА ВИ ПОПИТАМ ДАЛИ ЗНАЕТЕ ЗАЩО УЧИМ КВАДРАТНИТЕ УРАВНЕНИЯ В УЧИЛИЩЕ И КАКВО ИМ Е ПРИЛОЖЕНИЕТО В ЖИВОТА. една учителка ни го даде за домашно ако може бърз отговор
Това даскалка по математика ли е или по литература?
JoLLiE ти е дала примери, но пък и въпросът на учителката ти е леко тъпичък. Очевидно е, че ако нямаш кола и не се занимаваш с физика, нито с икономика, няма да има приложение в живота ти. Това са приложения в други науки. Единственото й приложение е да ви разваля "живота" в даскало (на повечето).
Здравейте! Нова съм тук! Надявам се да съм на правилното място. Може ли малко помощ с едни задачи по математика, много са ми спешни ( за утре всъщност). Ето ги и тях:
задача 1
Петцифреното число N се нарича "чудно", ако 2.N също е петцифрено число и десетте цифри, с които се записват N и 2.N, са две по две различни. Да се намери най- малкото чудно число.
задача 2
Да се намерят всички двуцифрени числа ab (двуцифрено), a<b, за които най- големият общ делител на числата ab и ba е равен на a+b.
задача 3
Съществува ли естествено число n, за което n(n+1)(n+2)(n+3)+ 2014 е точен квадрат?
Някой от вас разбира ли нещо по физика ?
Последно редактирано от Chacho : 04-02-2013 на 13:21
Има 10 вида хора. Тези, които могат да четат двоичен код и тези, които не могат.
Някой може ли да ме помогне с тези задачи?
1зад. Единият диагонал на трапец дели другия в отношение 2:3, а средната отсечка на трапеца е 5 см. Да се намерят основите му.
2зад. Права, успоредна на основата, дели един триъгълник на две части. Лицето на получения трапец е 56кв.см, а на триъгълника над него е 7кв.см. В какво отношение тази права дели страните на триъгълника?
Ще съм ви много благодарна ако ми помгнете.
МАТЕМАТИКА 10 КЛАС : успоредник , единия диагонал е 8 корен от 2, другия е 3 и се търси острия ъгъл между диагоналите. Моля помогнете!!!!!!
Здравейте,спешно ми трябват две решени задачи,в които се прилагат и синусова и косинусова теорема,но не мога да намеря никъде.Много ще съм благодарна,ако някой ми помогне![]()
Здравейте, бих се радвал ако някой ми помогне да намеря решение на тези три квадратни неравенства:
49x2 + 42x + 9 > 0 = това е формула и става (7x+3)2 > 0
81x2 + 36x + 4 по-голямо или равно 0 = пак формула (9x + 2)2 по-голямо или равно 0
-9x2 + 42x - 49 по-голямо или равно 0 = тук и формулата не мога да му измисля??
Благодаря предварително
неравенства от по-висока степен - ПОМОЩ?
(x2-4)(x-2)>0
как до го реша това чудо.. получава ми се отговор за х че принадлежи от (минус безкрайност до минус 2) и от (2 до плюс безкрайност); а пък в учебника отговора е съвсем друг.. (-2; 2)(2; +безкрайност)
Благодаря предварително
Някой би ли ми опростил израза ?sin20.sin70= ?
Последно редактирано от Bico : 06-16-2013 на 10:07
http://prikachi.com/images.php?images/727/6232727L.jpg Ще може ли някой да ми реши тази задача, че нещо ми дава зор???
Благодаря предварително