- Форум
- По малко от всичко
- Всичко тийн накуп
- Реформи в образователната система?
Въобще, ама ВЪОБЩЕ не съм съгласна с това за биологията, физиката и т.н. Разбирам личните ти пристрастия, ама да кажеш, че не е въобще важно да се интересуваш от процесите, които протичат в собственото ти тяло и т.н. е... безумно. В крайна сметка повечето науки разглеждат едно и също нещо, просто информацията и средствата са представени по различен начин.Първоначално написано от jghgh
Лични пристрастия аз нямам, защото ми вървят и биологията, и химията.
Все още не мисля обаче, че е наистина важно нещо всеки един от нас да знае за апарата на Голджи и т.н.
Тъй като Sham си мисли, че аз не обичам практиката, а само теорията, точно затова не одобрявам предметите, чиито знания не носят кой знае каква полза на обикновения човек, освен че си тренира паметта, учейки уроците.
Точно за практика става въпросАко ще се учи биология, според мен трябва да се прескочат доста от нещата - за себе си от биологията аз не научих кой знае колко много, полезни ми бяха уроците по обмяна на веществата, правилно хранене и етц, донякъде и за най-главния орган - сърцето - но да учиш в прекалени подробности си е досадно. Генетиката не виждам защо трябва да се учи в 11, а не в 9-10ти клас например... Доста може да се съкрати материала според мен, а който желае, да учи специализирано.
I'm tired of feeling like I'm fucking crazy
I'm tired of driving 'till I see stars in my eyes
I look up to hear myself saying,
Baby, too much I strive, I just ride
Трябва реформа и то много стабилна. Сегашната система е максимално утежнена и усложнена. Каквото се учи по общите предмети - до 7 клас. 8 клас - подготвителен клас + 2 часа профилиращ предмет. От 9 до 12 клас масово и тежко наблягане на профилиращия предмет, а всички останали глупости да бъдат изкарани от учебниците. Глупости, които не служат реално практически в живота (изключение прави профилиращият предмет). Намаляване на учебните часове, свеждане 7-те часа до МИНИМУМ. Учи се само това, което е нужно - т.е, ако сте профил "Изобразително изкуство" ще имате този предмет от 4 часа седмично в 9 кл. до 10 часа в 12 клас. Няма да е нужно да учите приложения и сложни формули по математика - тях ще ги изучават тези, с профил "Математика". Те от своя страна след 8 клас няма да имат този час. Също така, отпадане на часовете по Изобразително Изкуство и Музика след 8 клас, а предметът Физкултура може да се изучава като 2 слети часа спорт в противоположната смяна, т.е. в учебно време няма да има физкултура. При средни 6 часа на ден за учениците от 9 до 12 клас, 30 минути почивка между третия и четвъртия час. Подсигуряване на богата и добра материална база във всички училища, а всеки клас, който е с определен профил да работи по определена програма с множество часове по дадения профилиращ предмет, 2/3 от които да минават в практика - ако Химия - 1 час теория и 2 практика. Осигуряване на психолози в училищата, а всички ученици преди кандидастване трябва да се консултират с психолога и да бъдат насочени от него в дадена област, т.е. от рано да му бъде насочен на правилното място. Отпадане на досегашните матури по БЕЛ и Математика след 7 клас. Те ще са нужни само за съответния профил, ако кандидастващият се е насочил към него. За всеки различен профил - различна матура. Така шансът за "случайност" се свежда до минимум...или от цялото това, което изписах - повече практика, по-малко, но отсята правилно теория. След тозипроцес ->> Умни и силни ученици, които ще бъдат отлични студенти.
realantisocial - ебаси хейтъра си, верно!
Ок, щом имаш интерес да коментираш ще се радвам да удариш някое и друго изречение относно следното предложение : Отделните паралелки да се разделят на подпаралелки, в които по йерархичен ред ще се подреждат учениците според успеха/лични качества/мотивация/интерес и подобни индивидуални фактори.
Понеже в обикновения клас нивото на различните ученици е различно и учителите са опитват да постигнат едно усредняване на сложността за да улеснят по-неспособните. Но по този начин по-способните губят възможността да се развиват допълнително и постепенно общото ниво на знание спада. С тази подредба се избягва този проблем, както и е възможно (не 100%, дори е и под 70-тина%) да се увеличи мотивацията на учениците за добиване на повече опит и прочие.
Още не ми е ясно как да се направи това разделение и по отделни часове или отделни паралелки да е, но ще видим.
Малко сложно звучи, но ми е интересно да видя какво мислите.
![]()
според мен децата трябва да бъдат научени да крадът, грабят, обират, преджобват, палят, пребиват, хазартът също е добра идея...
Реших да постна нещо, макар че ми се спи, но карай![]()
От 1 до 4 клас - няма промяна на предметите.
От 5 до 7 клас - основните предмети са БЕЛ и Мат. , като география и история се обединяват под Човекът и обществото, а биология и малко физика и химия - Човекът и природата.
а) От 6 до 7 клас - Човекът и обществото и Човекът и природата се разделят на отделни предмети. Така учениците могат да опознаят материяла повече и могат да го изберат като профил след 7ми клас. Материята на всички дисциплини ще се преподава така, че максимум часова на ден да са 6.
8ми клас - същото като сега. Подготвителни класове спрямо профилът.
От 9 до 12 клас - БЕЛ и Мат. остават задължителни предмети. Основават се две глави групи предмети - Хуманитарна и Природо-математическа. Хум. група е създадена от история, география, психология и другите предмети, които се учат в по-горните класове. Природо-мат е създадена от физика, химия и биология. Последната група е по-скоро извънкласна - ФВС и изкуство ( музика, ИИ, ИТ и ФВС). От групите Хум. и П-м. се избира по минимум един предмет, а при профилиращи гимназии - два. ФВС и изкуство е извънкласна дейност с отново 1 задължителен предмет.
Този план е по-скоро свързан с оплакванията на учениците, които смятат, че учат излишни неща. Так те самите могат да изберат какво да учат![]()
Fly like a butterfly, sting like a bee.
Muhammad Ali
Една реформа за последните години преди завършване на основно образование /11-12 клас/ относно отношението към предметите би била добре дошла поне за мен.
Защо някой, който вече е избрал с какъв предмет ще продължи образованието си, трябва да получава слаби оценки по останалите предмети, които не са му приоритетни, защото учителката го претоварва със информация, която не му е жизнено нужна, и накрая да излезе със почти еднаква диплома като сульо, който не му пука за нищо, не учи и също има слаби оценки.
Това си е и до преценка на учителя, има такива, които разбират учениците и не ги натоварват допълнително.
Varna Sound
Добре. Ето какво.
Трябва да започнем с това какво е реформа, тъй като тук се среща очевидното непознаване на термина реформа. Защо се получава така ? Защото правителствата и политиците, говорещи за реформи не дават почти никакви сведения за това, аджеба, що е туй животно и защо ни е нужно.
Реформа е радикална промяна на статуквото. Сега, задавайки си трудния въпрос каква радикална промяна е наложителна в българското образование в главата на всеки един средноинтелигентен човек трябва да изникнат няколко неща. Първо - за коя част на образованието си говорим ? Второ - икономическа или практическа реформа е нужна или и двете и трето, пето, десето...
Обновяване и модернизиране на съществуващата система НЕ Е реформа. Реформа беше Сендовата система /по старите потребители тук знаят за какво говоря, аз не съм учил по нея, но../, за пример. Реформа ще е, ако българското средно образование придобие формата на американското такова. Т.Е. преминеме от средно-европейски и южно-европейски модел към северно-американски модел на средно образование. Даже по-нагоре имаше такива примери.
Истината, обаче, каква е. България, като държава съществувала в условията на тоталитаризъм и социализъм има много стабилно наследство оставено в образованието. Разбира се 20-те и кусур години преход успяха да разрушат това наследство /не забравяйте, че всяка тоталитарна нация залага изключително много на образованието/, да не говорим за модернизиране и пр. Настоящата ни образователна система, дори с последните направени промени от последните години е достатъчно добра и издръжлива. 2 курса на обучение в основното училище и 2 курса на обучение в средното училище /в зависимост от средното училище и неговата специалност/.
Нали разбирате, че когато говорим за хуманитарни гимназии е едно, а когато говорим за средни-специални училища е нещо съвсем различно. Лицейната форма на обучение /аз съм изкарал такава/ е подходяща система за хуманитарните училища. Давам пример на развитие.
1-4 клас елементарно основно образование /трябва да се има предвид, че голяма част от децата са завършили и предучилищни курсове в детските градини или извън тях/
4-7 клас основно профилирано образование
8-12 клас средно образование, където 8-10 клас общо средно образование и основи на профила и 10-12 клас - лицейно образование при хуманитарните гимназии и строто-специално при техникумите и средно-специалните училища.
Тази система показва своите плюсове /разбира се, че има и минуси/ години наред и реформа в нея НЕ СЕ НАЛАГА ! Налага се известна, да го кажем, полу-реформа във висшето образование, където автономията на университетите трябва да бъде доста по-голяма.
Тъй като повечето хора тук си мислят, че реформа е смяна на учебната програма. Съдържанието на Учебната програма се пише от специалистите на МОН, що се отнася до по-голямата част от ОУ-тата и СОУ-тата, като от тук нататък тази "препоръка" има различни тълкувания спрямо това какъв учебен план състави директорът. Аз в гимназията съм учил по програма със 7 часа литература седмично, 7 часа история, 5 часа философия, по 5 часа от 4 задължителни езика и по 3 часа общообразователни предмети до 10 клас.
Всичко това зависи от гимназията - каква е, нейните цели и дали е одобрен учебният ѝ план.
Бягаш от себе си - бягаш цял живот.
Бавно превръщаш се - превръщаш се в робот.
Ментално деформиран - черупка без душа.
Животът си в клетка наричаш свобода.
Рисуваш картини с затворени очи.
Живееш своя свят с розови мечти
Ментално деформиран - черупка без душа
Измамната реалност те води в пропастта.
Много внимавай с това -- нож с две остриета е. Уча в училище, в което съществува такова разделение: който иска се явява на изпит след 8-ми клас по немски език и първите 50 влизат в две специални паралелки. В една от тези паралелки съм. Нивото наистина е изключително високо, на едно място е събран огромен мозъчен капацитет, но конкуренцията е убийствена. Амбицията дотолкова се е изродила, че не съществува такова нещо като задружност или солидарност -- случвало се е имейли с важни информации за предстоящи контролни да изчезват от общия имейл на класа, само и само останалите да не разберат за какво иде реч и да се представят по-зле на контролното. Видяла съм какво ли не -- ревящи за оценки; учещи по купони и екскурзии за предстоящи контролни; лъжещи учителите в очите, само и само да им се повиши оценката с една точка; наскоро един съученик ме попита учудено как имам време да чета книги и да седя на компютъра -- той учел сутрин и вечер и пак не му стигало времето... Плашещо е. Отделно, че съществуването на такова разделение в самото училище малко или много настройва останалите паралелки срещу нас, заради всеобщото мнение ( лансирано най-вече от учителите ), че ние сме 'умните', а те не толкова.Първоначално написано от LizZz
Не е чак толкова отвратително, колкото изглежда, разбира се -- почти всичките ми приятели са си в нормалните паралелки и конкретно към себе си абсолютно никога не съм усетила отрицателно отношение заради паралелката, в която съм. Зависи си от човека, но всяко едно разделение неминуемо насажда неприязън и предразсъдъци.
Не съм достатъчно компетентна, че да давам мнение за цялостно преструктуриране и реформиране на съществуващата система, но си мисля, че не толкова структурата на образованието ни се нуждае от промяна, колкото самото преподаване на материята. Има твърде много академичност и твърде малко креативност. В часовете, които имам при немски учители, непрекъснато се правят групови проекти, презентации, дискусии, разиграват се театрални сцени с цел по-доброто усвояване на материала ( дори по биология сме парвили подобно нещо! ) и тн., докато българските учители са свикнали да седят на катедрата и да говорят нещо, при това толкова монотонно и еднообразно, че единстевното, което мога да правя, е да си съставям списък с възможните начини да се самоубия в класната стая. Освен това би трябвало учениците да бъдат допълнително мотивирани да учат -- чрез активно участие в международни програми,например, или пък да се въведе възможността от учулище да държиш езикови изпити за сертификат безплатно ( тип TOEFL, CAE, IELTS и тн. ), или поне да получаваш някакъв сертификат, че си учил въпросния език еди-колкото-си време, който да има тежест при кандидатстване за университет или работа.
Предложенията ми са с практическа, а не структурна насоченост, защото си мисля, че е по-лесно да се започне от тях, пък после да се хвърляме към големите планове за профилирани часове, ЗИП-ове и тем подобни, от които е спорно дали въобще има нужда (:
Big A, little a, bouncing B
The system might have got you but it won't get me!
http://lobotomyforfree.blogspot.com/
Според мен трябва да се махнат изобразителното, музиката и физическото. До 5 клас да ги има и стига толкова. Натам който е разбрал, че му харесват, може да се развива сам или да отиде в специализирано в това училище. Зависят изцяло от учителя, на който ще попаднеш, защото никой не е длъжен да може да рисува/пее/покрива каквито нормативи му хрумнат на човек, а учителят може да ти оцени само умението без старанието, ако реши. И оценката от тях може да ти развали общата оценка от дипломата.
Have fun being a retard...Първоначално написано от Whoopdedoo
А това с наблягането на хуманитарните предмети е толкова тъпа идея, че не знам откъде да започна.![]()
1. Било само за такива, които искат да стават специалисти - еми не си ли се замисляла, че това е значителен брой от учениците, особено от момчетата? Някъде около половината? Защото приблизително 50 на 50 е съотношението на хората с хуманитарно ориентиран срещу природонаучно ориентиран мозък. А ти говориш за тях все едно са 2-3%.
2. Не смяташ ли, че трудовият ни пазар, който изпитва недостиг на математици, инженери, програмисти и химици, ще пострада сериозно? Повечето хора, когато им се набива в главата литература и философия, ще се откажат да учат природните науки, защото това ще им създаде допълнителен стрес.
3. Как ще се аргументираш, че само хуманитарните науки произвеждат качествени личности? Аз мисля, че е точно обратното. Аз лично всеки ден се хващам за главата как някои хора нямат елементарно логическо мислене и не могат да направят очевидни взаимовръзки между явление А и явление Б. Иначе за комуникация и говорене на празни приказки са първи там.
4. Интензивното изучаване на хуманитарни дисциплини е невъзможно без да се изучават и природоматематически такива. Чуждите езици например за мен са много повече математика отколкото хуманитарна дисциплина. Писането на ЛИС може да се сведе до доказателство на геометрична задача: имаш такива и такива факти в текста, СЛЕДОВАТЕЛНО можем да направим еди-какво си заключение. Историята НЕ МОЖЕ да се анализира без да се правят логически взаимовръзки, без тях е просто сухо зубрене на дати и факти, а не е това идеята.
@WaterLily
Доказано е, че редовното движение подобрява мисленето и конценрацията![]()
Плюс това не е нормално в 11-12 клас да не можеш да направиш 30 лицеви..
То хубаво е доказано. Не казвам човек да не спортува, а че всеки трябва сам да си избере какво точно и дали. Не ми трябва да съм принудена да тичам 300 м, да скачам 2 м, да правя 100 коремни преси, да играя баскетбол и волейбол.Първоначално написано от ZipFail
Ще се повторя - не е нормално млад, здрав човек да не може да направи 30 лицеви/100 коремни и т.н. Това, че 90% от сегашните тийнеджъри ги мързи да отидат от кухнята до банята пеша, ама пушат по 2 кутии на ден, нищо не значи.
100 коремни преси не мога посмъртно да направя. И до 30 не стигам. Да не говорим за лицеви опори, че не мога даже да се изправя за първата.
Значи щом не съм здрава/нормална трябва да ми пишат двойки, така ли?
Ако нямаш някакъв здравословен проблем който да те спира да спортуваш, да, двойки трябва да ти пишат.
PainMonopoly, аз открих своите пробойни в мнението си, но все пак мисля, че може да се съкрати малко материалът и да има компромисен вариант в 10 клас да продължаваш с някой ЗИП, както каза Бианка.
Започвам така да си го мисля.
Например законът на Ом го уча в 10ти клас, но го уча и в 7ми, ако не се лъжа (може и по-рано), което е..?
Мен винаги ми е било интересно по физика за енергиите и зарядите, но има хора, на които не им е, затова може да се сгъсти материала и вече който желае, специализира в дебрите на природоматематическата наука...
Иначе си прав...
А относно някои изказвания за максимум 6 часа всеки ден, според мен пък не е проблем учениците да имат всеки ден по 7 часа.
Като от 1 до 7ми клас се сгъсти значително материята, защото по Родинознание и Биология в 7ми клас аз помня че учех главно странни неща, примерно дъвча 1на седмица за симбиозата - зле е според мен.
Не пречи да се погърчат децата до 10ти клас, но със сбит материал с по-съществените неща, които дават обща култура, а не с много неща - така че например генетиката да се пада в 9ти, 8ми клас...
Или аз не знам..
Но ще следя с удоволствие темата..
I'm tired of feeling like I'm fucking crazy
I'm tired of driving 'till I see stars in my eyes
I look up to hear myself saying,
Baby, too much I strive, I just ride
Не може всички да са атлети. Виж по история, биология и който и да е друг предмет, всеки може да научи, ако реши, и да изкара добра оценка. Физическото не е нещо, което да научиш, не мога да щракна с пръсти и да "науча" как се правят 100 коремни преси да кажем.
То и при ученето не става с "щрак".Трябва постоянство и усилия, дори и да става въпрос за някакви си коремни преси. И аз преди едва пет правех, но с тренинг всичко се оправя.
Специално за коремните преси дори и това не е нужно, просто трябва да си правиш коремни преси у вас. Това хем е полезно за теб, хем ще ти осигури оценката по физическо. Вярно е, че не може да стане за два дни, но може да стане за 2-3 месеца.Първоначално написано от WaterLilly
Ако имаш достатъчно дисциплина и мотивация, ще се запишеш на някакъв спорт и ще се занимаваш сериозно с него и минималните нормативи ще са нещо съвсем незначително за тебе. Това трябва да го прави всеки, защото хората не сме създадени за да си седим на гъза по цял ден и ако го правим, се разболяваме. Физическото възпитание трябва да е приоритет на държавата и на училището, защото никой не иска да се разправя с болна и затлъстяла нация.
Който не може да бъде атлет, трябва да се примири с тройката по физическо.
Ебати тука всеки отрича предметите по които е най-зле и иска да отпаднат и си създава някакви измислени аргументи защо не са важни.![]()
Да се изкажа и аз![]()
Тая литература да я понамалят малко. Редовно ходех за бележки, като видех 2 часа литература в програмата си. Химия и биология ако не са ти профили след 9ти клас да ги няма, може и физиката да мине към тях. Физическо не съм карал, защото даскала беше готин, но откъде измислиха предмети като философия, етика и право, психология и още какви бяха ... И задължителна матура по математика !
Писна ми като кажа 3/5 от нещо хората да ме гледат странно
![]()
n00bs
Специално за коремни/лицеви, това е въпрос на МАКСИМУМ 15 минути на ден.
Ама МАКСИМУМ. Все от 24 х 60 ще може да се отделят 15 минутки за нещо подобно, нали?
За да започне извършването на образователна реформа в непълен вид, трябва първо образованието да стане ако не водещ, то един от водещите приоритети на държавна политика. Преди това просто стадият е неузрял за такива неща.
Това, че си тъп и нямаш желание да се образоваш, не значи, че трябва да премахват 90 процента от предметите.Първоначално написано от yakuza_
![]()
Потресена съм.
с висшето образование още не съм се сблъскала лично, но в средното определено проблемът е в начина на преподаване. трябва да се създаде среда, в която учениците да усещат, че главното е да научат нещо, а не да изкарат оценка, да разберат, че физика, химия, география и т.н не са предмети в училище, харектеризиращи се като гадни/лесни, а начини да опознаваш света около себе си.. въобще училището трябва да е по-романтично и вдъхновяващо.
в момента учителите са под всякаква критика. главният им аргумент, защо трябва да учим по предмета им, е "на контролното ще има еди-какво-си". учениците не осъзнават, че знанието е нещо по-голямо от бележника и по-голямо от училището..
а, и според мен оценките в училище не трябва да има никаква тежест за влизане в университети, за да се ограничи бележкарството.
То по принцип не е задължително. И за това с коремните преси и предметите, които не харесваме, си прав, ама предложението, което аз дадох, е всъщност подмяна на нашата система с тази на Англия.. примерно. Така че си е реформа. Не знам дали си визирал моето мнение или нечие чуждо, но аз да си кажа.Първоначално написано от manliftingbanner