Цитирай Първоначално написано от WLBrown Виж мнението
Всеки си има силни предмети и слаби
Няма такъв филм. Всеки е годен за всичко. Въпросът е колко е учил по предметите, по които е "слаб". Чак когато се специализираш в нещо, например подхванеш квантова физика, която по обем е няколко стотин пъти по-обширна от целия училищен материал, тогава се оказва, че животът няма да ти стигне да научиш всичко. Но училищния материал е толкова малко, че е грехота да се предадеш пред който и да било предмет, още повече, че материалът в училище е меко казано елементарен.


И трябваше да кажеш, че математиката е проблем, тва е мойта област.


Ето ти сега съвети специално за математиката:

1. Даскалите те учат, че трябва да мислиш и сам да се мъчиш над решенията. Това толкова много те забавя, че не мога да опиша даже. Купи си сборник, в който ги има решени задачите. Почваш да решаваш и когато се опънеш на нещо, гледаш решението и заучаваш как се решават тоя тип задачи. С много решаване научаваш едно голямо количество методи, които после можеш да комбинираш по най-различни начини, за да решаваш по-сложни задачи.

2. Никой не ви обяснява как да мислите математически, как да подхождате към задачите. Дават ти някаква задача за доказателство. Какво правим, за да решим подобна задача? Първо ти трябват формули, теореми, т.н. Не е нужно да си ги наизустила, може да ги имаш на книжка до себе си. Гледаш какво се иска в задачата и тръгваш наобратно. Ако се търси да се покаже, че даден ъгъл е 90 градуса, пишеш си го 90 и виждаш какви други неща също би трябвало да се получат (получаваш два равнобедрени или еднакви триъгълника например, от това че ъгълът е 90). Сега вече няма да търсиш в задачата ъгъл от 90 градуса, а ще търсиш да покажеш, че двата триъгълника са равнобедрени и оттам да си получиш отговора. Тоест, намираш нещо по-просто за доказване.

3. Когато четеш условието, винаги трябва да се питаш защо са ти дали това, което е дадено в него. Имаш равнобедрен триъгълник. Защо трябва да е равнобедрен? Равнобедрения има равни бедра, равни ъгъли при основата, височината, медианата и ъглополовящата към основата съвпадат и разделят равноб. триъгълник на две равни части, така че доказателствата за едната общо взето ще важат и за другата. Едно от тези свойства ще е ключово за решаването на задачата. Разглеждаш ги едно по едно, за да видиш, дали някое ще те упъти. Ако има още неща в условието, виж кое от свойствата на равнобедрения триъгълник можеш да го свържеш по някакъв начин с даденото. Ако не можеш, веднага, гледаш какво е дадено. Имаш даден още един ъгъл. Ползвай свойствата на равнобедрения, за да намериш някакви зависимости между ъгли (да намериш всички равни ъгли на чертежа например). Така може и да се свържат. Ако не става, тръгни от другото дадения ъгъл и се опитай да го свържеш с равнобедрения триъгълник. Горе долу така разсъждавам аз при решаване.

4. Почни първо с по-лесни задачи, като отново им гледаш решенията. Като изрешиш 20, после ще си наизустила някакво смятане, наум ще го правиш по-сложните задачи и веднага ще правиш преценка за по-важното. Аз например рядко си правя чертежи, смятам си наум по няколко питагорови теореми, получава ми се някаква ключова страна накрая, виждам как е ключова за решението и 90% от задачата е готова наум. Щото имам повечко практика.

5. Математиката е един от най-трудните предмети за започване, щото на почти всички им е неприятна. На мен също ми беше - от 8 до 11 клас все двойки, тройки и четворки, докато в 12 клас не се стегнах. Тогава пуснах темата във форума, почнах да решавам и нарочно се насилвах. Е, след 2 месеца вече ми беше приятно и го правех бързо. Сега, близо 4 години по-късно, се научих да решавам сравнително добре и почти без да се замислям. Без да се усетя, не съм висял по цели нощи пред сборника, ако не броим университета. Просто почни, като станеш добра, ще ти стане приятно, гарантирам ти.

6. Ще е хубаво да намериш някой, който може да ти обяснява като хората. За щастие, тука сме редовни и не ни се свидят дългите и подробни обяснения. Ако имаш нужда от помощ, просто пишеш във важната тема.

7. Избий си от главата, че не си добра в математиката. Аз бях доста добър в английския, немския, биологията, информатиката, физиката (ходил съм по олимпиади, стигал съм и до национални кръгове). Просто си бях казал, че математиката не ми е от силните страни. В момента ми е най-силната.

8. Новото в математиката е голям препъни камък. Тъкмо си помислиш, че си се научил да мислиш математически и вече по-лесно схващаш нещата и новият урок те опровергава. Има един единствен начин и тва е на сляпо да вярваш, че след 3тото четене ще го разбереш. На първо четене винаги си мисля, че съм малоумен. След 3 дни четене винаги някак си ми се избистря. Необятен процес, но мога само да му се доверявам, защото работи.

9. Учителите не могат да стимулират учениците да учат математика. Аз докрая на гимназията си мислех, че математиката възпитава логическото мислене, а това, което се прилага от нея, са просто някви по-сложни сметки. Които ги смята компютър, така че кво ме бърка мен. Значимата част си идва от другите науки, математиката само служи да ти сметне нещо, някога. В каква грешка съм бил! Имаше една шега:
Психологът: Психологията е чудесна наука
Биологът: Е да, но е просто приложна биология
Химикът: Е да, но биологията е просто приложна химия
Физикът: Е да, но химията е просто приложна физика
Математикът: Абе, момчета.... кво правите чак там?

Важният материал го има по-натам. Но като научиш за непрекъснати и дискретни функции, можеш да разбереш кво означава цифровизацията, за която се говори по телевизията. Освен, че стоят зад цифровизацията, ни карат да се запитаме, дали нещата в света някога ще можем да ги предвидим, колко точно са ограничени компютрите, има ли най-малък предмет в света, какви сходства имат различните измерения, как геометрията може да ни каже какви стоки е най-подходящо да си купуваме, защо никога няма да знаем всичко в математиката, че някои неща е "забранено" да се решават (нерешими задачи), т.н. и т.н.

10. Много е приятно да решаваш с още някой.

11. Удоволствието от решена трудна задача е подобно на оргазъма.

12. Математиката като цяло е най-трудния предмет. Като се класират специалности по трудност, тези, които имат най-много математика, отиват в челните места. Предизвикателство си е да пребориш нещо трудно.

13. Повтарям се, но е важно да се напънеш в началото и да пребориш неприятното, пък после ще потръгне

14. Много е приятно да станеш любител-математик в живота. Може да не ти е професия, може да нямаш диплома, но е страхотно, ако имаш знанията и ги ползваш, за да си правиш оценки. Като отидеш да си дръпнеш кредит, няма да те е страх, че лихвите хапят. Ще знаеш точно колко и ще ги съотнесеш към собствения си бюджет на момента.