- Форум
- Тийн интереси и проблеми
- Училище и приятели
- Образователната система
Здравейте, хора. Ясно е, че образователната ни система не е в ред. Нужна й е реконструкция. Отскоро време се замислям как ли ще е другояче. Питам се, ако нещата са във ваши ръце какво бихте променили? Задавам този въпрос от чисто любопитство.
Аз съм на мнение, че трябва да ни се спести излишната маловажна информация и да се наблегне на наистина важната. Смятам за добра идея учебното съдържание да е под формата на планове.Имам предвид нещата да се организират като точки, подточки, кратки обяснения към тях и т.н.
Извод: Нещата трябва да се опростят![]()
За практиката по информатика-да. Като за начало повече часове български език.
Така си е. Сухата теория е само пълнеж. Ключът е в практиката.
Искам да вметна и нещо относно физическото. Проблемът е там, че нямаме избор. Единственото, което ни се предлага е баскетбол, волейбол, гимнастика + нормативите. Има толкова други спортове, но сме ограничени от традиционното.И това е грешка!
Свободно избиране на предметите, в които искаш да специализираш.
Пак да си имаш някакви общи до определено време като история, биология, химия, физика, но примерно до 8ми клас, след това вече всеки да си избере профилиращи и да специализира в тях.
Повече практика, по-малко теория по предметите, които не ни трябват. Още да сложат нещо интересно по биология, защото не всеки кандидатства с това, но всеки има нужда от обща култура за секса, болести и т.н. и би било добре да го има включено в програмата. Не знам честно, има доста пропуски, но пък и не е нещо, кой знае колко зле.
*сън*
Ето тази песен описва най-точно образователната ни система. https://www.youtube.com/watch?v=M2E2OyvfiT0
По темата: Мотивиращи стипендии, възможности за улеснено намиране на работа след завършване с по-висок успех. Премахване на 11 и 12 клас или по точно трансформирането им в незадължителни класове, подготвящи за кандидатстване в университет.
Това е вярно.Все пак сексът е нещо нормално за всеки човек и ние не бива да се срамуваме от него, защото все пак от къде иначе да дойдем :д Трябва да имаме елементарни познания за това как стават нещата, предпазните средства и прочие. Много хора, обаче , са против секс образованието. Не разбирам защо, но така или иначе, ако не ни го обяснят по-подробно в училище, ние сами ще се поинтересуваме у дома.
Причината поради която смятам така е, че в 11 и 12 клас общо взето повечето ученици не посещават часовете. Някой работят, някой се мотаят и накрая си взимат извинителни бележки. А материала който се учи може да бъде прегрупиран и събран в 10 класа. Тези 2 години е по-добре да се използват за подготвяте в професионална насока и кандидатстване в университет, вместо практически да се губят в едно айляшко ходене на даскало само заради отсъствията. Защото в момента има студенти в ТУ, завършили 12 клас които се затрудняват с умножението и делението, та какво остава за висшата математика.
Сега като се позамисля си прав (y) Имаш доста силни аргументи, но пък да си признаем, че и без това ученици и в по-долни класове не стъпват в час и по тази логика трябва да отрежем изобщо цялата гимназия от картинката :Д
Та, извън кръгът на шегата, след аргументацията ти одобрявам тази идея.
Както и примери от живота - обяснения за какво точно се използва, размишления, изводи. Също така по-малки класове, повече интеракция учител-ученик, по-позитивно настроени преподаватели И ученици, по-уютна база. Може да се организират разни посещения с цел да се види на живо нещо от учебника. Учителите, а и МОН да не препускат през материала и единствената им цел да бъде ученикът да възпроизведе обратно няколко изречения и да си влязат в графика, а да има интерес към това дали ученикът го знае, разбрал ли го е, може ли да борави с нещото.. За съжаление, имам твърде много примери.
Първото стъпка, която бих предприел, е да направя класовете с по 10-11 души. Иначе не може да се очакват високи резултати.
В България не са важни знанията, а оценките. Цялата организация очаква от нас да назубрим един урок, да изкараме една шестица, след два дена да го забравим и толкова. Важна е оценката! И после когато ни попитат нещо, за което преди седмица сме получили 6, ние си нямаме и понятие.
Абсолютно те подкрепям, но...уви.
При по-малки класове, е по-тихо, по-спокойно и цари повече разбирателство между учениците и учителите. Някак си го има общуването. Така цялата атмосфера в стаята става по-уютна за учениците и стимулира по-доброто усвояване на материала, оттам и по-високите резултати. Със сигурност си усещала, че при половин клас нещата стават по-лесни. При клас от 26-29 учителя няма физическата възможност да обърне внимание на всички ни.
По темата: Повече практика. Не искам да пиша точки и подточки в тетрадката по Екскурзоводско обслужване, а да гледам как се създава екскурзията етап след етап. Повече посещения на разни интересни места. Учим за еделвайса, а няма ли да ни заведат да го видим? Или айде, няма пари примерно, но учим история, а защо не ни заведат там? В музея тоест. Бих казала и повече логически задачи и въобще занимания, развиващи мозъчната дейност. Да запомниш, че водата кипи при стотина градуса (най-простия пример, за който се досещам) става доста по-интересно когато цялата сюрия от 10 ученика седи над казан, сложен върху котлона, отколкото да гледаш картинки. Примера със задачите, развиващи мозъчната дейност ще го пропусна, щото не мога да се сетя за такъв. Бих сложила повече посещения от чуждестранни гости в часовете. И не когато 90-годишният господин Шмит дойде, госпожата да превежда понеже не е сигурна какво ще кажем, а да ни остави сами да се запознаем с него.
Общо-взето целия проблем идва от там, че не ни учат да мислим творчески или въобще да мислим, а ни карат да наизустяваме разни неща.
Проблемът е колкото в образователната система, толкова и в учениците, по-голямата част от които са тотално демотивирани и незаинтересовани в учебния процес. Съгласен съм, че има нужда от реформи в образователната система, но те биха дали реални резултати едва след минимум 10-15 години.
Аз бих направила учебниците и съдържанието в тях малко по-разбираемо и подредено, без излишна информация. Лично на мен съдържанието в учебниците ми го пише като за по-голям клас, а не за възможностите на моята възраст. Примерно в учебника ми по биология всичко е подредено и четливо, ама по български и литература наблъскали всичко където им падне. Нищо не се разбира вътре. В други пък пише като за малоумници. Тези хора няма ли да се научат да пишат свястно учебници?!
Напълно си прав. Учениците нямат желание да учат. Ние като имаме контролно половината клас изведнъж се изпарява. Едно момче с проблеми с кръвното пък днес преди изпитване изпи енергийна напитка, за да го вдигне и да си тръгне. Учениците до такава степен ги мързи (някои от тях), че подлагат здравето си под риск.
Последно редактирано от tHe_COolEst_GIrl : 01-20-2014 на 15:45
Учениците са демотивирани, защото знаят, че дори и да са за 2, учителят ще им пише 3, защото ще го мързи да остава лятото да се занимава с някви келеши. После с тая тройка ще си изкарат изпитите/матурите, щото са направени като за малоумници, и ще влязат където си искат, защото в училищата има прекалено много свободни места и са готови да приемат Сульо и Пульо само и само да вземат сумата от не знам колко лева за дадения ученик. Иии защото ако няма паралелки, учителите не могат да си изкарат норматива от часове.
Съгласна съм с всичко, което предложихте. Освен това искам да добавя още нещо - да има по-малко гимназии (без да се увеличава броя на паралелките). Какво ще стане тогава - ще има по-малко места и за учениците, и за учителите. Ще се направи един подбор, ще останат само най-добрите учители. Учениците пък, като разберат, че не може да влизат ей така без да знаят нищо, ще си седнат на буквите и ще почнат да учат. Който не може да си вземе изпитите, ще повтаря годината. И учениците от гимназията също ще учат, защото ако ги изключат, винаги ще има някой, който да заеме мястото им (което означава, че училищата няма да се страхуват да гонят ученици при нарушаване на правилника или да ги оставят да повтарят годината при ниски резултати). Бюджетът на затворените училища да се раздели между тези, които са останали. Повече пари за ремонти, ново оборудване за кабинетите и т.н. И мисля, че нямаме практика, защото училищата не могат да си го позволят.
И все пак, каквото и да си говорим, на някои хора не им е изгодно да българите да сме образовани, щото тъпите се манипулират по-лесно. Предполагам всички са стигнали до този извод.
Bloody е права, особено за това, че учениците са демотивирани да учат. Няма как да имам желание да дам всичко от себе си за поредния тест по английски/математика/нещо друго, когато знам, че, така или иначе, шестици за срока и годината ще получат и онези, които почти нямат различна оценка от 4-5.
За намаления състав на класовете - освен изброеното дотук, бих добавил и това, че е много по-лесно да учиш десетина ученици, отколкото 26.
Също така, ще е добре в тези мини-паралелки учениците да са групирани според възможностите си, защото ми е омръзнало осем години да слушам глупавите въпроси на вечно не разбралите.
Махане на делегираните бюджети. За да имат пари директорите си затварят очите за много неща от дисциплината на учениците. Също би било добре да се върне предишната система на матурите и да може да се освобождаваме с успех над 5. Също, както вече предложиха, да се намалят паралелките. Гледано от моята камбанария е безумие 27 човека в клас, докато в други паралелки са по 17. Да наблъскаш такова количество народ в една паралелка влияе страшно на дисциплината.
Аз бих върнала и боя, но като нищо да ми се пропищи, че съм нехуманна.
Абсолютно съгласна! Мразя класа си. Когато сме 15 човека е като гробница, направо с желание слушам даскала, който преподава. Но като се съберем 25, като се има в предвид, че точно до мен, на съседната редица сядат 3 момичета, които говорят като 9 събрали се кокошки, ми е много "яко" и чувам всииииичко.
*сън*
Да! Даже според мен не трябва да има фиксирани паралелки. Когато ученикът кандидатства, си избира два предмета за профилиращи (те може да са всякакви, без български, който да е с еднакъв брой часове навсякъде, и фвс, както и музика или изобразително изкуство, освен ако не е специализирано училище). Мисля, че... Ох, не знам как да го обясня... значи да речем в едно училище има 3 групи по химия, всичките са само за задължителна подготовка и са разделени по успех, примерно 5-6; 4-5; 3-4 (с уговорката, че ако изкараш 2, трябва да повтаряш). Ако си в групата отличници, обаче успехът ти започва да спада, на края на годината трябва да вземеш изпит. Ако не изкараш да речем поне 5 (като вече трудността на теста зависи от това в коя група си), отиваш в групата с по-нисък резултат. Освен това, ако смяташ, че си за по-горната група, можеш да подадеш молба (или по преценка на учител) и да направиш тест с трудност, която отговаря на дадената група. Ако изкараш 4 (или 4,50), може да минеш в по-горната група. И това нещо да се прави по всеки предмет ОТДЕЛНО. Така един ученик, който е много зле примерно по английски, обаче е перфектен по история, ще има възможност да се развие и в двата предмета според възможностите си. А часовете за профилирана подготовка да бъдат отделно и да бъдат като добавка на това, което се учи в задължителната подготовка (тоест може на задължителна подготовка да си с една група, а на профилираща - с друга, все едно са различни предмети). Като, ако има повече желаещи за даден профил, те също да бъдат разделени на групи по успех. А, и също, ако повтаряш, ще повтаряш само дадения предмет, по останалите си продължаваш нагоре. Доста е объркано, обаче ако трябва да се гледа само интереса на учениците, според мен трябва да е така.
Последно редактирано от BloodyDreamer : 01-20-2014 на 19:15
Като прочетох всички отговори си казах: "Леле, младежта има толкова хубави идеи, но кой ли ни пита за мнения?!". Изяждам се като знам, че поне част от нашите идеи могат да се осъществят, а не се.