
- Форум
- По малко от всичко
- Философия и Религия
- Православие
Добре бе човече, ти нямаш ли някакви автоматични импулси, които се пораждат, нямаш ли нервна система и сетива, върху които външни свят оказва влияние без значение дали искаш или не.
Ми то тогава според тебе няма еволюция. Нали външната среда влияела върху организма и го кара да еволюира.
Но ти хем вярваш в еволюцията, хем казваш, че външната среда не може да ти въздейства върху живота и решенията.
Има ли вероятност ти да си разбрал, че свобода не съществува и затова просто да си я фантазираш и цялата ти философия да е това - една фантазия за свобода.
За мене свобода на съществува (тя е само в това да избереш кой да ти е господар), човек или е предопределен от дявола или от Бога, но при Бога той поне намира себе си.
Мислиш ли, че Азът разчекнат между То и Свръх Азът има някаква свобода, той не е ли само потърпевш наблюдател, който само решава на кого да се подчини.
Последно редактирано от defender : 05-01-2019 на 11:30
Естествено че имам, това не е въпроса тук. Дадох примера с глада като прост пример. Автоматичните импулси и инстинктите са само най-нисшата степен на човешката същност. Действително не глада и жаждата са главни фактори в сложните морални, между-личностни и себеутвърждаващи измерения на Азът. Там нещата са далеч по сложни и тънко уловими. Чувството за глад го има животното, но по-различни са чувството за вина, за духовно удовлетворение и всички онези сложни неща, родени в сферата на социалното, които обаче се пренасят и във вътрешното, в духовното на всеки човек. А все пак тук си говорим именно за духовното, не за физиология. Все пак, причината за глад е валидна за всички, но защо там където един се чувства виновен, друг се чувства безразлично или дори удовлетворен. Не е ли защото тия неща са тъкмо резултат от социални фактори? И ако са такива, защо приемането им за лични е адекватно?
Достатъчно показателно е, че тези които са овладяли и проумяли вътрешните механизми на психиката си, придобиват контрол над нея, а оттам и частично над физиологията си. Ето че дори и средностатистическия неосъзнат член на масовката има по-добър контрол над физиологията си от едно малко дете, и може да се задържи да не се опикае, въпреки че го прави по силата на заучени социални порядки, а не по-собствена преценка и желание. И ако контрола над физиологията е първото на което се учи едно дете, то осъзнаването на вътрешния свят е следващата стъпка в духовното развитие на човека изобщо, където човек придобива уменията да манипулира процесите и настороенията в себе си, а страничен ефект от това познание е че отпада нуждата да обединява всички тях в идеята за АЗ. Тази идея става просто абсурдна. Азът е просто израз на тия които не осъзнават процесите и настроенията в себе си в общуването им с другите, където изразяват своите потребности, материални или духовни. Осъзнатия човек няма духовни потребности, поне не и такива, които обществото може да задоволи. Нуждата от приемане, от милувки и сигурност, от чувство за принадлежност, за част от семейството - това са все духовни потребности на неосъзнатия, и не случайно са по-видими при децата, отколкото при възрастните.
Съвременната еволюционна теория е само наполовина вярна. Тя твърди че организмите се променят в следствие на околната среда, но изключва факта че организмите не просто реагират пасивно на средата, но напротив, в тях също е заложен принципа да се усъвършенстват и надмогват границите на възможното. Тоест еволюцията е активна, не пасивна. Ако беше пасивна, живота щеше да си остане на ниво едноклетъчно, понеже едноклетъчните виреят във всяка среда, а вместо това той непрестанно се усложнява, прогресира и покорява нови и нови територии.
Последно редактирано от DoctorSatan1488 : 05-01-2019 на 12:16