- Форум
- По малко от всичко
- Тийн Учител - есета, теми, съчинения...
- Нашите творения,в полза на потребителите=)
mnogo ti blagodarq
Трябва ми есе на тема ''Животът-едно безкрайно любопитство''. Моля помогнете ми!
Животът -едно безкрайно любопитствоПървоначално написано от *[...straWberry
И ТУК
И това: Патриархалният космос в криво огледало
(План – конспект за ЛИС)
1. Уводни думи за автора и неговата творба
Ивайло Петров е сред изявените български съвременници писатели. Творчеството му е интересно и жанроово разнообразно. То обогатява нашата литература с нови теми и нетрадиционен поглед върху познати проблеми. Ивайло Петров създава различни по жанр творби , но особен интерес представляват произведенията наситени с хумор и автобиографизъм (“Преди да се родя и след това , “Объркани Записки”)
1.1 Темата за промените в българското село и психологията на българина.
Една от лщбимите теми в разказите и повестите на Ивайло Петров е свързана с живота и народопсихологията на българина . В това отношение учители на писателя майстори разказвачи като Йордан Йовков и Елин Пелин.
1.2 Отношението между миналото и съвременността в повестта “Преди да се родя и след това ”
Популярната повест “Преди да се родя и след това” представя по необичаен начин събития от миналото и настоящето на героя. Показан е в детайли животът на няколко поколения добруджанци.
2. Теза
Повествованието в “Преди да се родя и след това “ разкрива преобърнатия , отразен образ на света в съзнанието на героя. “Преобърнатия’’ са времената , хората разместват своето място в хронологията на поколенията , преобърнат е родовия космос . Тревожно е зададен въпросът за оцеляването на националното ни съзнание , след като представите за родови ценности и нравственост са различни във времето . Иронията и пародията се превръщат в основно средство за изразяване на събитията и характеристиката на персонажите , които изглеждат смешни в ироничен хаос на времето и безкрайно тъжни в своята осъзната безпомощност.
3. Аргументация
3.1 Ролята на двуделното заглавие. Противопоставят се представите за преди и след.
Смисълът на това противопоставяне е да се възприеме раждането на новия човек като събитие в живота на рода, както и да се съпоставят битът и моралът нна два свята. С раждането на детето животът на рода се разделя на две : маловажен (преди) и важен (след)
3.2 Запознанството на читателя с рода и героя
От първата до тринадесетата част на повестта разказвачът ни запонава с двата рода. Бабите и дядовците се суетят около годежа и сватбата на децата си
- традиционното битоописание при представянето на външността ,езика и начина на живот на село.
- Схващането за добродетелност на момчето и на момичето (Чувството за свян помага или пречи на общуването?)
- Съревнование между двата рода по имотност и по хубост, Създава се усещането за пазарлък при избора на булката.
4. Колоритните образи на сватовниците – Патладжана и Каракачанката . И двамата са неповторимо сладкодумни , а Каракачанката има запомнящ се вид.
- Авторовия полед върху лъжата като неизменна част от живота на човека . Двата рода се надлъгват за имотното си състояние, за да “градят авторитета си”. Авторът използва пародията ,за да изрази отношението си към тези “традиции’ в сватосването.
- Остроумието и чувството за хумор на разказвача (разузнаването и представлението на Каракачанката) . Образите , които представя, са изградени с умиление и любов , с носталгия по отминалото време.Това са хора , надарени с природен интелект и талант да общуват (пословиците и поговорките,с които патладжана уговаря сватовете).
- Размислите за човешкото достойнство и чест (преговорите между двата рода в пета част).Фаталното разваляне на преговорите: ” ..Ако трябва да сравняваме ползата за човечеството от един годеж и една поема,да речем, ще видим ,че едното е къде къде по-полезно. Човечеството може да живее векове без една поема , но без годеж и брак ще се обрече на самоунищожение ...” Ето защо проваления годеж е най – голям срам, както за рода на момчето , така и за сватовника. Това е събитие,за което ще говори цялото село.
- Злополучната кражба на момата . Възможност на рода да излезе “с чест” от създалата се ситуация , като открадне момичето. Иронията в представянето на любовното чувство придава ново измерение на традиционните ценности (сцената с разменените булки; моментът , в който момичето безропотно приема новия си дом, доволно от това , че ще живее заможно).
- Ироничното представяне на сватбения ритуал (образът на селския поп;брачната нощ;авторовият коментар а важносттс нс петела и кокошката). Със своя свеж , остроумен и ироничен поглед върху събитието разказвачът отрича една остаряла традиция в ритуала. В същото време чрез дистанцирания поглед на все още “нероден” човек героят не дава присъди ,а се опитва да вникне във философията на живота , в борбата за надмощие между половете.
5. Раждането на новия човек (тринадесета част)
- Подготовката на мъжа и жената за събитието.Разпределянето на ролите . Младият мъж не е готов да поеме новата роля на баща. Общността не му помага да осъзнае бащинството ,защото тя го държи настрана от събитието. То е пазено в тайна. Иронията в ситуацията е ,че мъжът преживява по – емоционално раждането на теленцето , отколкото на детето си . С много хумор героят разказва за “съревнонанието” между него и телето. В този контекст обеснява своя “опак характер” .
- Фолклорната емблематичност на текста (обесняненията на баба трена за раждането на детето “...ще дойда от някакав горен свят и трябва да кацна на меко,за да не си строша коленете...”; дъждът е знак , че ше му върви леко , а пък появата му с краката напред е повод на бабата да каже: “С краката ще си изкарва хляба!”). Знаците и наричанията съпътстват всички важни събития в живота на българина, и раждането ,и женитбата , и смъртта. Погледът на писателя върху тях е философски , той ги приема като неизбежна част от живота ни, която ни определя като българи . Авторът представя мотива за живота кръговрат , в който събитията се редуват , подобно на сезоните в природата.
- Родът през погледа на новороденото. От раждането на героя нататък текстът губи точната ориентация във форума . Миналоот и настоящето сменят местата си . Необичаен е сериозният коментар на живота;направен от едно бебе с некоколчасов житейски опит . Героят изгражда хумористичен автопортрет и пародира хората около себе си. Не щади и най-близките.Сякаш между другото се коментира темата за личната и колективната отговорност, за пороците на съвременното общество за неговата бездуховност и скука.
- Превръщане на човека в личност . Ивайло Петров ясно внушава идеята ,че раждането на човека не значи раждане на личността. Човекът става личност , едва когато изгради свой морал на базата на положителния опит на рода , на самостоятелното мислене и желанието да се самоусъвършенства . Човешкото любопитство към живота е полезно за превръщането на индивида в личност.
- Определение за живот: ” А какво най-после ще стане с мене ,ще се зъбя ли на живота ,ще му чистя циганското лице или ще подвия опашка и ще стоя мирно пред него?... Едва когато успея да разкажа всички тези истории,ще мога, струва ми се , да заявя съвсем определено,че животът ,това е едно безкрайно човешко любопитство.”
4.Заключение
Събитията представени в автобиографичната повест на Ивайло Петров “Преди да се родя и след това “ с чистисърдечен хумор , с открита ирония , представят традиционния бит на българина. Авторът утвърдава идеята,че самопознанието и себезразяването необходимост за всеки човек .Ценното , моралното,красивото в отношенията между хората писателя извежда като непреходни във времето .
trqbva mi razrabotka na proizvedenieto na peio qvorov ,,ston,,
Неможах да го намеря...Първоначално написано от elfinna
ni6to vajnoto 4e se opita blagodarq ti![]()
оффф... нещо не ми допада това с ''точката'', но се пак ти влагодаря за оказаната помощ![]()
Трябва ми съчинение разсъждение (есе) на 2,3 глава на Немили недраги
Каж1 и че пАк щ3 заКъSн33ш!ОбяСн1 и ч3 ОsТаwаш S MeN,ЗащОтО Т1 и Аз ТрЯбwА Da S3 ля-ля-ля!!!
ми на нас госпожата ни го обясни като място (кръчма) която винаги е оживена и от тук можеш да си напишеш нещо по дългоПървоначално написано от bebetyy_vip
![]()
Каж1 и че пАк щ3 заКъSн33ш!ОбяСн1 и ч3 ОsТаwаш S MeN,ЗащОтО Т1 и Аз ТрЯбwА Da S3 ля-ля-ля!!!
Трябва ми Лист на тема Болка,вяра и гняв в поемата "Септември" . Трябва ми спешно за утре имам класна по бг![]()
![]()
![]()
Какъв е историческия факт в поемата „Септември” и как чрез средствата на екзпресионизма е представен в нея?
За поета и гражданина Гео Милев поемата “Септември” е връх в цялостното му ярко и разностранно творчество, както е и подвиг в неговата обществена биография. Трябва да споменем, че авторът е получил вдъхновение и е отразил едно драматично събитие от нашата нова история – Септемврийското въстание през героично-трагичната 1923 година. И не бива да се прави какъвто и да било опит за отричането на тази вярна констатация, за подмяната й с някакви абстрактни и безсъдържателни “анализи”. Те ще са далеч от сърцевината на поучителните противоречия и конфликти, родени в изпитанията за народа ни между жестоките 1923 – 25 години.
Гео Милев е изтъкнат пламенен патриот и лирик. През целия си живот той натрупва политически, социални, личностни и професионални прозрения и способности, за да се открие и извърви блестящо пътят от първите му лирически откровения до неповторимата сила на поемата “Септември”. За съжаление, тя попада под ударите на прословутия закон за защита на държавата и чрез неговите постановки беше унищожен в разцвета на младостта си и на творческите си дарования самият Гео Милев.
Гео Милев създава това произведение на един дъх, като всички проблеми в него произтичат от главния конфликт – борбата на народа с неговите мъчители. Непременно трябва да наблегнем на обстоятелството, че заедно с нагледното представяне на фактите авторът акцентува и върху собственото си убеждение – той защитава правото на въстаналите маси, чието дело нарича “свещено”. Поета споделя убежденията им и узаконява и историческото им решение: “Глас народен – глас божи!”. Тук сме длъжни да свържем революционния устрем роден от “вековната злоба на роба” и то в дебрите на предълга нощна тъмнина, която улеснява геноцида над онеправданите и експлоатираните, директно с векове преследваната цел на борбата, в която жертвите не трябва да проливат кръвта си напразно: “Ще възкресим ний Човека свободен в света!”. Въз основа на демократичния подем и на описаните масови сцени, които са разковничето за проникване в поемата, ние сме принудени да отхвърлим днешните спекулации за “чуждата” намеса в революционните процеси през септември 1923 година, за уж някакво вдъхновяване на борбата отвън, за “коминтерновската” диктатура върху народната воля. Ако всичко това беше вярно, едва ли честния лирик Гео Милев щеше да говори за “хиляди маса народ”. И можеше ли той да приравнява решимостта за въстанието с божествен акт? За него, като българин, като патриот, като гражданин с остър усет за социалната несправедливост, позициите са непримиримо разграничени. В цитираното писмо до ген. Борис Вазов Гео Милев без колебание нарежда “днешната фашистка буржоазия” до коляното на предосвобожденските чорбаджии, които с помощта на поробителите тогава изтребваха народа си, а през 1923 – 25 техните последователи го задушават, избиват, смазват “собственоръчно”.
И затова в поемата “Септември”, която по съдържание и дух може да се квалифицира едновременно и като лирическа, и като епическа творба, са откроени в естетически, художествен и творчески план наболели за всяко цивилизовано общество проблеми: за народа, за управляващите го, за тяхната взаимна търпимост, за влиянието на Църквата като институция, за демокрацията като социална величина, за Отечеството като съединяваща или разделяща категория.
Гео Милев успява да съчетае в една литературна композиция как нараства напрежението като последица от започващия класов двубой. Дошъл е часът и робите “на черния труд с безглаголно търпение” да издигнат решителния зов и да потърсят за себе си, въпреки смъртната заплаха, примамливата “вечна пролет на живия блян”. Събрани са в едно “хиляди воли – воля за светъл живот”. Сърцето на всеки въстаник е огнено. Устремът напред и нагоре на тези “хиляди” борци развява “червени знамена”, които плющят “високо, широко”. Готовността за битка до победа е “на бурята яростен плод”. Гео Милев е пресътворил с пламенността на таланта си епичните събития и герои, както и безмилостния удар на погрома. Някъде изказа е бравурен, патосът е извисен до краен предел. Повторенията, натрупванията, изблиците, сравненията, градациите – всичко води до космическите мащаби на възторга и на поражението. Ритъмът на лирическия “разказ” е диктуван от приливите и отливите на изпитанията. Поетът не героизира въстанието, а го величае като перспектива към социална справедливост. Също така не естетизира “този ужас без слава”. Без да е обективно, вяло, унило представено, героичното народно бунтуване също така не е послужило на твореца и за дистанцирано любуване на изтънчените му сетива. Поемата “Септември” е съдба и за нас – читателите, и за него – автора й. В нея е запечатан повратен момент в новата българска история. Текат “кървави води”. Мирише на “живо месо”. Прикована е на позорния стълб грубата сила на убийците и те не простиха на Гео Милев. Ала написаното не може да изчезне безследно.
Дано свърши работа на някой, както свърши работа и на мен![]()
Мерси много за усилиятадобавих още няколко изречения и стана перфектно
![]()
някои може ли да ми намери някои супер подробен саит за кучета немски овчарки от раждането на едно куче до краят му плис много ми трябва ще съм ви много благодарна
Хора утре ше прая класна по литература и ми трябва трансформиращ преразказ на пета глава от "Немили-Недраги" от името на Бръчков..Хич не съм по тия трансформиращи преразказиПомогнете възможно най-скоро ПЛС !!
![]()
![]()
Спешно ми трябва за понеделник есе на тема:
Ако бях скулптор какъв паметник щях да издигна на героите от шеста песен на Илиада.
Общи точки:
1.Кои са гееройте в моя паметник?
2.Как ги виждам?
3.От какъв материал е направен моя паметник?
4.Какво изразяват лицата на геройте?
5.Цвят на материала от които е изграден паметника.
спешно за понеделник ако някои знае нещо или може да помогне или напише нека го направи !!!
благодаря предварително!
на мен ми трябва есе или презентация на тема ''не на насилието,агресията и наркотиците''![]()
![]()
![]()
![]()
...БъДеТе Себе Си, ЗаЩотО ВсичКо, кОеТО се ПовТаря ГуБи СвОя ЧаР...
pls nqkoi moje li da mi nameri razrabotka na proizvedenieto Shibil plis mnogo mi trqbva
или пък ако мойе да ми намерите произжедението Цветарка плс много ми трябва
http://www.teenproblem.net/f/viewtopic.php?t=207541 Цветарка.
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%...80%D0%BA%D0%B0
Немски овчарки.
бладодаря ти много Sintya
ХОТА ОМОЛЯВАМ ВИ АМА ВИ МОЛЯ ОТ СЪРЦЕ МОЛЯВИ ЕСЕ НА ТЕМА:
нравствения закон на съвременния човек-есе
ОМОЛЯВАМ ВИ ТРЯБВА МИ ЗА УТРЕ ЩОТ КО НЕ НАМЕРЯ ОТСТААМ НА ИЗПИТ(ПОПРАВИТЕЛЕН) ПЛС ПЛС ПЛС ПОМОГНЕТЕ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
=D> =D> =D> =D> =D>
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
темата е ''Мисията 'Прометей' ''(есе по повод на трагедията на Есхил ''Прикованият Прометей'') спешно е![]()
![]()
![]()
Образът на пътешественика и на водната стихия
(съчинение разсъждение върху произведението на Алеко Константинов Ниагра)
плс за утре ми е мн е важно
Каж1 и че пАк щ3 заКъSн33ш!ОбяСн1 и ч3 ОsТаwаш S MeN,ЗащОтО Т1 и Аз ТрЯбwА Da S3 ля-ля-ля!!!