.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 7 от общо 7
  1. #1

    ПЕСЕН ЗА ЧОВЕКА ЛИС И ЕСЕ

    ЗДР ТРЯБВА МИ ЛИС И ЕСЕ ВЪРХУ ПЕСЕН ЗА ЧОВЕКА ОТ ВАПЦАРОВ

    1.Вярата и съмнението в човешката същност (ЛИС)
    2.Песен за свободния човек (ЛИС)
    3.Нуждата оправдава ли престъплението (ЕСЕ)

    ВСИЧКИ СА СВЪРЗАНИ С "ПЕСЕН ЗА ЧОВЕКА" ОТ ВАПЦАРОВ

  2. #2
    Отговорих ти тук:

    http://www.teenproblem.net/f/viewtopic.php?t=170597
    Радвай се на този миг. Този миг е твоят живот.

  3. #3
    Здравейте, реших да не създавам излишно нова тема и да питам в тази. Трябва ми ЛИС на тема грях-покаяние-просветление-изкупление в "Песен за човека" на Вапцаров

  4. #4

    Спешно ее !!

    за утре ми трябва ЛИС на тема Образът на осъдения в поемата "Песен за човека . моля ви помогнете мии !!

  5. #5
    Песен за човека на Никола Вапцаров е изградена като диспут между двама опоненти,където има различна аргументация с примери и разсъждения. Темата в творбата е за нерадостната съдба на обикновения човек и за вярата,че човекът може да промени не само себе си,но и самия живот. Диалогът между лирическият говорител и дамата е борба на идеи,а темата е „Човекът в новото време”.Позициите на спорещите са отдавна изградени-ясни,непримирими,крайни.За ова и диалогът е остър.Дамата мрази човека.За нея убийството е повод да изгуби изцяло доверието си и да намрази човека.Самата тя е непримирима в яростта си,озлобена към злия и лошия.В примера на дамата човек,човека убива.

    Най-страшният звяр-онзи у човека се е събудил.Такова жестоко престъпление се извършва в „новото време”,а няма наказание.Няма просветление,няма изстрадано осъзнаване на греха,няма искрено покаяние.Тогава позицията на дамата започва да звучи убедително. На лирическият герой не му е достатъчно само да изкаже своята позиция,той трябва да я обясни,за да бъде разбрана и приета.Затова не спори,а започва:
    … по полека,
    без злоба,
    човешки…
    „Без злоба” значи-без омраза,с любов към човека.Животът така се е обезценил,че човек може да убие баща си заради пари.Заслепен от немотията,човекът не знае че,парите само временно са изход.В този пример има и наказание за престъплението.То е най-страшното-смърт.Отношението на лирическият говорител към престъпника е ясно заявено-той е „злодей злосторен” и „този субект”.Дотук позициите на поета и дамата сякаш са еднакви-отрицание на злото.Но дамата мрази човека и не може да го оправдае,да му прости.Позицията на лирическият герой не се изчерпва с отрицание на злото.Затова разказът му не свършва с наказанието и възмездието.
    Но във затвора попаднал на хора и станал човек.

    Хората в затвора не само са извършили греха.Те са го изстрадали и са го осмислили,стигнали са до истинско покаяние.Възможно е влеянието на такива хора да промени човека.Но има още нещо-песента.Може би трябва да осмислим песента като символ на прозрението.Преодолелият страха от смъртта е най-свободният човек-премахната е и последната граница,която би могла да го държи в подчинение.Умрял е престъпникът, бездуховната личност и се е родил човекът: Брей,как се обърках и ето ти тебе бесило.
    Неслучайно в поемата героят е без име.Неговата съдба обобщава човешката съдба изобщо.Неслучайно е и сравнението” и чакаш като скот в скотобойна”.Сигурно за това още е жив и животинският страх от смъртта”въртиш се в очите ти ножа”.Приключила е борбата на вътрешно раздвоения човек.Той вече е единен и целостен:
    Дори и затвора
    треперел позорно,
    и мрака ударил на бег
    Човекът може да увисне на бесилото,но песента-не. Защото нейната сила е необикновена,вълшебна. В разказа човекът е застрадал вината си и пречистил душата си в покаянието.

  6. #6
    Вапцаровата лирика е съкровена поетична изповед на интимно преживяна човешка драма.Тя е дълбоко лична,но винаги е споделена с поета.
    Той присъства във всеки диспут за човека и човешкото в него.Присъствието на Вапцаров към темата за големия „спор” м/у човека и времето,в което живее,определя позициите и личната ангажираност за участниците в проблемния диспут,средствата напрекия диалог,в поемата- „Песен за човека”.

    - Ние спорехме двама със дама на тема:
    „Човекът във новото време”

    Според Вапцаров,човек се променя,той е зависим от обстоятелствата,в които е поставен.Така и убиецът на бащата се променя и започва да разбира по друг начин себе си и света.
    Източникът на злото е открит не у самия човек,а в недостига,в липсващия хляб,който отпраща чрез престъплението право към бесилото.При това проглеждане за света се ражда и надеждата за един по-друг живот.Ето защо и тази творба на Вапцаров се превръща в истинска вяра.
    Трагизмът на творбата е във вечната взаимовръзка м/у престъплението и наказание-
    то.Защото проглеждането и осъзнаването на новите истини не могат да отнемат смъртта.В края на творбата,дамата също е обзета от ужаса и отчаянието.Но големият хуманистичен урок на стихотворението „Песен за човека” е именно в надмогването на смъртта. Под нощното небе героят успява да види могъществото на живота,който пулсира извън пределите на собствената му „безока” участ.
    В един по-широк план стихотворението е възпяване на прераждането на човека. Пред тайнството на раждането и преображението,
    дори смъртта изглежда само маловажна подробност...

  7. #7
    Дано съм ти помогнала поне малко!

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си