.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 7 от общо 7
  1. #1
    Фен
    Регистриран на
    Sep 2006
    Град
    в сърцето на....
    Мнения
    176

    "Жена" на Блага Димитрова

    Хора,трябва ми характеристика на героинята от "Жена" на Блага Димитрова.
    Благодаря предварително!
    Когато искам да съм с теб,аз поглеждам звездите,а когато ми е тъжно,утеха са ми само сълзите!!

  2. #2
    Виж това:

    БЛАГА ДИМИТРОВА - „ЖЕНА”
    ДУХОВНАТА ИЗВИСЕНОСТ НА ЖЕНАТА В „ЗАГРУБЕЛИЯ СВЯТ”

    Да се представи точно смисълът на по¬нятието жена в съвременния свят е безкрай¬но сложно и трудно. Поетесата Блага Димитрова обаче е изразила в стихотворени¬ето си „Жена” своята лична оценка и възп¬риятие както от позициите на творец, така и от гледната точка на своята принадлеж¬ност към тази част от човечеството. Всич¬ко, казано в стиховете й, има определено дълбок нравствено-етичен и философски аспект.
    Поетичният изказ е съотнесен с конкрет¬ната насоченост на творбата - да разкрие същността на „загадката", наречена жена. Началото на стихотворението има характер на сентенция, на изстрадана мъдрост: „Как тревожно е да си жена!” Това сякаш е ключ към проникване в многоизмеримата съдба на жената. Тя е проявление на всичко, което облагородява света и го прави по-добър и по-красив. Тя е противодействие на разру¬шителните, деградиращи сили и обстоятелства, срещу които смело се възправя със сво¬ята духовна извисеност:
    Красота и усмивка да бъдеш
    сред всекидневния сив кръговрат,
    вярност - срещу изменчивия вятър,
    нежност - в загрубелия свят.
    Всичко това е призванието на жената - в един свят, в който не е леко човешкото съ¬ществуване. Контрастното съпоставяне ка¬то художествен похват представя много точ¬но трудната женска съдба като противоборство срещу всичко онова, което нарушава хармонията в човешкия живот - еднообразието („сив кръговрат”), неустойчивостта на ценностите („изменчивия вятър”), липсата на нежност. В тази съдба са вплетени невиди¬мите нишки на любовта и нежността, които движат света напред. Единствено пълното себеотдаване може да промени обстоятел¬ствата, да спаси духовната същност на хо¬рата, към които жената изпитва привърза¬ност и обич. Нейният истински пътеводи¬тел е сърцето. То я ръководи в избора й, то й посочва пътя, който ще следва, въпреки всич¬ки препятствия по него, защото този избор за нея е свят. Лирическата героиня има мо¬ралната сила да поеме риска, с който я об¬вързва сърдечният й избор, и да носи кръс¬та си докрай:
    От безбрежните пътища земни
    най-рискования да избереш –
    безразсъдния път на сърцето –
    и докрай да го извървиш.
    Любовта е властна повеля в живота на жената според стиховете на Блага Димитрова. Това я сродява с лирическата героиня на Елисавета Багряна в нейната творба „Потом¬ка”. Именно любовта определя пътя на же¬ната и тя й се подчинява без остатък. Като се вслушва в гласа на сърцето си, се изправя срещу всички възможни прегради и смело, почти безразсъдно ги преодолява.
    Метафоричният образ на съзидателното начало, на една пословична всеотдайност е пресъздаден въздействащо чрез символите на светлината и благородството. Тук почти всеки стих носи дъха на житейската мъд¬рост:
    Твоя единствена радост да бъде
    радост да даваш ...
    Да бъдеш в нощта светло прозорче,
    което чака, първа стъпка,
    събудила утрото.
    Смисловите антоними в следващите сти¬хове насочват към значението на великото присъствие на жената в живота на мъжа. Нейната привидна слабост е всъщност ней¬ната сила, нежността и любовта й са ключ към сърцето на силния, на мъжа. Нравстве¬ната й извисеност и устойчивост придават и на него издръжливост в житейските бури и изпитания. От душата на „слаборъката” же¬на идва безкористната подкрепа за човека, когото обича. Ето това означава за лиричес¬ката героиня „да подкрепиш ръката корава”. Още по-голяма сила има в духовната из¬висеност, изразена чрез прошката, на която тя е способна:
    И непростимото да простиш...
    Съзидателното начало е присъщо за же¬ната - да съгради дом, да създаде живот и да го запази. Но нещо повече от това е страшното изпитание, за което тя намира кураж и сила: „...да градиш живот от от¬ломки...” Изпитанията на променливата съд¬ба могат да разрушат изграденото с обич гнездо. Житейските бури могат да разбият кораба, отправил се към безбрежния океан на щастието, за което мечтаят влюбените. Като птицата феникс обаче жената може да възроди разбитото щастие и да съгради нов живот „от отломки”, преодоляла болката и раната в сърцето си в името на семейното благоденствие. Тази истинска жертвеност я въздига до святост.
    Освен всичко друго, тя е и майка - най-значимото на този свят. Най-голямото тайн¬ство - създаването и раждането на живота -е поверено на нея. Нейното всеотдайно сър¬це е способно да забрави себе си в грижата за новия живот, съзнавайки изключителната отговорност, която носи пред света. Май¬чинството поетесата отбелязва като естест¬вено продължение на любовта между мъжа, и жената, но скрепена като вечност:
    Да продължиш в един детски вик
    дългата мълчалива целувка.
    Вечност да сториш от краткия миг.
    Твоите прострени ръце за прегръдка
    люлка да станат за нов живот.
    Обвързаността на любовта с новия живот лирическата изповедница в творбата възп¬риема като най-отговорната и най-благород¬ната мисия в живота си:
    Бъдещето да носиш в утроба.
    До своето сърце тя отглежда и съхранява това бъдеще на човешкия свят, но и про¬дължава да бди над него в безсънните но¬щи, като отдава всичката си безкористна лю¬бов и грижа. Закрилница на своето дете, тя излъчва светлината на душата си за него. Пъ¬тят й като майка отново е борба с изпитани¬ята на житейския кръговрат:
    Нощем над него безсънна да тръпнеш,
    светла като звездоокия свод.
    Всяка детска усмивка — със бръчка
    да заплатиш и в косите със скреж.
    Скъпа е цената на майчинството, но зато¬ва е висока и несравнима. В него се сливат едновременно радостта и страданието, ко¬ето превръща жената майка в нещо свято. Особено силно въздействие имат метафо¬ричните сравнения: „светла като звездоо¬кия свод” и „сълза по сълза на новото стрък¬че/ своята хубост да предадеш”.
    Тази извечна роля на майка и жена героинята приема не като тежка орис, а ка¬то висока отговорност. Тя се покорява на съдбата си да бъде майка, защото е спо¬собна на възвишена жертвеност в името на живота. Сравнена с „Потомка” на Ели¬савета Багряна, лирическата героиня тук об¬ръща погледа си навътре, към съкровените ценности на живота, които трябва да съх¬рани и пренесе във времето, но не само за себе си. Подобна саможертва не е присъ¬ща на „потомката”. Тя търси за себе си освобождението от оковите на предписа¬нията и родовите закони. Следва любимия си по зова на сърцето, волна като вятъра, неподвластна на ограниченията. Затова тя признава: „Може би съм грешна и коварна...” В своя път към щастието се опитва да пре¬одолее отредената й от традицията покорност и така утвърждава своята душевна си¬ла. Такава е предшественицата, такава е и нейната потомка в новото време. Елисавета Багряна акцентира именно върху това.
    Лирическата изповедница на Блага Димит¬рова е наша съвременничка, която познава добре и традициите, и новите реалности на живота. Тя също осмисля съществуването си като мост между минало, настояще и бъ¬деще, но оформя един обобщен образ на вечната жена като любима и майка. Тя е спо¬собна дори да крепи света, като дава всич¬ко от себе си. С мъдрост заявява:
    Саможертва е да си жена.
    Смисълът на този високо хуманен жест към другите в сложния и противоречив свят е изключително възвисен:
    И до ранена, разбита гръд
    чистите извори да защитаваш –
    просто, за да съществува светът.
    Емблематичното значение на израза „чис¬тите извори" насочва към сакралните цен¬ности на човешкия свят-всичко онова, което трябва да се опази ненакърнено в своя¬та нравствена основа, за да има светлина в живота на хората, да има вяра в доброто. Така осмислена саможертвата приема въз¬можно най-високата стойност. Пълното себеотдаване на жената в нейната изключи¬телна жертвеност е изразена точно и пре¬делно ясно:
    Нищо за себе си да не оста ви ш.
    Това напомня пламъкът на огъня, който гори, за да даде топлината и светлината, из¬гаряйки всичко докрай.Дълбоко интелектуалният размисъл на ли¬рическата изповедница подчертава осъзна¬тата напълно роля на жената във времето и в обществото. Тя носи с достойнство своя¬та отговорност като майка и любима, тя раз¬дава сърцето си докрай, но знае в името на какво прави това. И то е казано кратко, но ясно, с човешка съпричастност „... просто, за да съществува светът.”
    Именно това дава основание за естест¬вена гордост у героинята на Блага Димит¬рова: „Горда съм, че съм жена!” Това е един напълно логичен, достоен финал на искре¬ната лирична изповед. Зад нея стои дълбо¬ко умъдреният поглед към живота и света, изпълнен с превратности и предизвикател¬ства, особено за нежната му половина -жената. Тя обаче се оказва достатъчно ду¬ховно извисена, когато обича и опазва жи¬вота с „ чистите извори”.
    Стихотворението „Жена” на Блага Димит¬рова навлиза в най-сложните въпроси на чо¬вешкото съществуване, за да утвърди образа на жената в реалния живот в нейния най-светъл лик и тя да получи своето достойно признание.
    Радвай се на този миг. Този миг е твоят живот.

  3. #3
    Фен
    Регистриран на
    Sep 2006
    Град
    в сърцето на....
    Мнения
    176
    Не,трябва ми само за нея характеристика като сварзан текст да бъде.
    Когато искам да съм с теб,аз поглеждам звездите,а когато ми е тъжно,утеха са ми само сълзите!!

  4. #4
    Ето ти още, изавди само това, което ти трябва, недей да чакаш на готово:

    Не познавам критическо изследване за Блага Димитрова,в което да отсъ-
    ства сравнение на нейното творчество с творчеството на Елисавета Багряна.Ня-
    кои търсят общото и различно в ,,женската поезия''.Други критици изследват
    връзката между двете големи български поетеси и оттам-сходствата втяхната ли-
    рика.Те дълги години са много близки приятелки.Осжен това Блага Димитро-
    ва е и автор на две книги за жижота и творчеството на Багряна.А интересът на
    творец към твореца никога не е случаен.Трети търсят различията.Техните изс-
    ледвания са най-интересни и задълбочени.
    За нас е достатъчно да сравним познатото ни вече стихотворение ,,Пото-
    мка''на Багряна с великолепната лирическа изпожед ,,Жена''на Блага Димитр-
    ова.
    Между Дома и Пътя Багряна безусложно е избрала Пътя.Нейният непоко-
    рен и волен езически дух не търпи каменните стени на затвореното пространст-
    во.Тя можеда напусне дома си,съпруга си,даже сина си-в името на свободата
    да избира своята любов,в името на това ,,Да бъде себе си''.И го прави наистина.
    Блага Димитрова е другия полюс.За нея Домът е център на женската Все-
    лена.Тя се чувства истински ,,себе си'',когато има възможност да изживее живо-
    та си изцяло за другите.И тя,,Пътува'',но не внеобята на просторите, а в невиди-
    мите духожни пространства.Ето какво изповядва лирическата героиня на Блага
    Димитрова:
    От безброините пътища земни
    най-пизкования да избереш-
    безразсъдния път на сърцето-
    и докрай да го извървиш.

    Когато си обречен да обичашсамо веднъж,този избор наистина е ризкован.
    ,,Безрасъдния път на сърцето'' е метафора на любовно чувство.А любовта
    най-често не слуша разума,тя е ,,божествена лудост''.Когато стане дума за нея,обик-
    новено в поезията нахлуват блянове,мечтания и съновидения.Вместо това Блага
    Димитрова ни поднася тревoжен размисъл за мисията на обичащата жена в сложния
    и противоречив свят.Трънлив е пътят под босите нозе на влюбения човек.Затова в
    началото на творбата като изтръгната от живота поука звучи възклицанието:,,Как тре-
    вожно е да си жена''.
    По-нататък тази първа част от стихотворението е изграденаот антитези.От
    една страна,е смисълът на тожа,,да си жена'',а от друга-реалностите от деиствително-
    стта.Тревогата е породена от съзнанието,че когато всекидневието е,,сив кръговрад''
    ,е трудно до невъзможност да бъдеш ,,красота и усмивка''.Или да изправиш своята
    ,,вярност-срещуизменчивия вятър''.Вятърът е най-точната метафора на множеството
    измени.
    Не по-малко трудно е ,когато те споходи ,,божествена лудост'' и избереш
    ,,безрасъдния път на сърцето''.Другото име на любовта според поетесата е всеодаиност,
    която примирява крайностите, защото е стремеж към пълна и окончателна хармония.А
    това означава:,,Твоя единствена радост да бъде/радост да даваш...''Жената има сетива
    за големия смисъл на малките неща в живота.Тя знае колко важно е да бъде ,,в нощта
    светло прозорче, което чака''.В тази творба жената не е обект на любовно чувство, а
    въплъщениена самото обичащо начало.Поради това тя може да прости,,и непростимото''.
    В първата частна творбата лирическата героиня е обичаща жена.Във втората част
    тя вече е жената-начало на нов живот.Неината любов превръща мига в капка вечност.
    Това е правото на жената да се докосва до частицата безсмъртие, отредена за всички ни.
    Оттук идва и съзнанието за това, че:,,Отговорност е да си жена''.
    Такова е началото на втората част на стихотворението.
    Между любовта и маичинсвото няма пространства, те естествено преливат едно
    в друго.Може да се каже дори, че те са единно и неделимо цяло.Нещо повече-майчинсвото
    унищожава любовта.
    Прочетем ли внимателно стиховете, непременно ще забележим как тайнството на
    живота се разкрива в жестовете на на любовното чувство: ,,дългата мълчалива целувка'' се
    продължава ,,в един детски вик''.Това е ,,краткият миг'',та и в другия жест-,,прострени ръце
    за прегръдка''.Те стават ,,люлка за нов живот''.
    Жената е обречена да ражда красота-телесна и духовна.Стихотжорението ,,Жена'' е
    апология наморалната красота.Обикащата жена е орисана да вземе доброто, светлото от себе си
    и да го предава на родения от нея живот, за да пребъде във времето.
    Въпреки графичната разделност преходът между втората и третата част на творбата
    е неусетен, защото финалът на едната и началото на дръгата част са все поетически израз на
    всеотдайната маичина любов:

    Нощем над него безсънна да тръпнеш
    светла като звездоокия свод.
    Всяка детска усмивка-със бръчка
    да заплатиш и в косите със скреж.

    Сълза по сълза на новото стръкче
    своята хубост да предадеш.
    Нищо за себе си да не оставиш

    Вместо в отделен стих,който в този своеобразен лирически триптих напомня
    заглавие, смисловата поанта на третата част е в средата на текста: ,,Саможертвата е да си жена''.
    Звучи като обобщаващ извод, защото съдбата на жената е осмислена като непрекъснато себераздаване.
    Лирическата героиня е възприела като неизбежна участ тревогата, отговорността и саможертвата.
    Вече може да заяви: ,,Горда съм, че съм родена жена''.Блага Димотрова е своеобразно пътуване
    към идеала за жена.Сякаш съзнанието и търси единствено верния път към Божественото опромощение
    за първи грях.Но нали идеалите са непостижими.




    БЛАГА ДИМИТРОВА - „ЖЕНА”
    В бъл¬гарската литература ярко и трайно присъства об¬разът на жената - майка, любима, съпруга. Пенчо Славей¬ков, Пейо Яворов, Елин Пелин, Йордан Йов¬ков, Димитър Димов, Димитър Талев създават богата галерия женски характери със силно обаяние, носещи добродетели и пороци, кра¬сота и изкусителност, чувствителност и чувст¬веност. Те са много различни в своята същ¬ност и едновременно с това - еднакво подчи¬нени на нещо общо и устойчиво - вечната жен¬ственост, която създава, съхранява и препре¬дава живота като висша ценност. Такава е и жената в поезията на големите български пое¬теси - Елисавета Багряна, Дора Габе, Блага Димитрова. Когато обаче говорим за лиричес¬ките героини, сътворени от перото на женско¬то творческо начало, трябва задължително да отбележим, че силата на внушението се крие в искреността и неподправеността на лично изживените, изстрадани и преосмислени исти¬ни за мястото на жената в един груб, негостоп¬риемен, често пъти брутален живот.
    В нашето съвремие Блага Димитрова про¬дължава лиричното женско присъствие в бъл¬гарската поезия. Нейното виждане за света е много близко до това на Багряна, но в същото време е и индивидуално, неподражаемо, ка¬тегорично заявено. Лирическата й героиня -вечната жена, носи добродетелите на българ¬ката, съхранени през вековете, но в същото време е подвластна на модерното, съвремен¬ното начало. Днешният ден я поставя в нови, по-трудни и по-отговорни условия - да доказ¬ва себе си като личност, равна на мъжа, да твори бъдещето редом с него, и в същото вре¬ме да съхранява своята неотразима женстве¬ност. В съвременния свят жената поема много роли - тя е и професионалист, и майка, и лю¬бима, и приятелка. Тези разнопосочни превъп¬лъщения трябва да бъдат осмислени, осъзнати и приети като лична съдба. А това се оказва не винаги лесно.
    Героините на Блага Димитрова са освобо¬дени личности. Те носят порива към красиво¬то, стойностното и новото в живота. В стихотво¬рението „Жена” поетесата утвърждава вечно¬то и непреходното в образа на жената. Загла¬вието на творбата не е избрано случайно - то е послание за същността на женското начало. Жената съхранява ценностите в живота. Тя е сигурността, устойчивостта. В съвременния свят не е лесно да носиш такава сила:
    Как тревожно е да си жена.
    В обикновеното, потискащо, монотонно и не¬сигурно ежедневие трябва да намериш сили да съхраниш духовните си добродетели и да ги изявиш. Всеки ден, всеки миг е нужно да надмогваш сивотата и еднообразието, да не се поддаваш на течението, а да отстояваш себе си -своето вечно търсещо неспокойствие, вер¬ността си към близките и към принципите си, нежността и топлината на отношенията. Много духовна сила се изисква „красота и усмивка да бъдеш”. Жената е призвана да се противопос¬тавя на всичко, нарушаващо хармонията в живота - на „изменчивия вятър”, на „загрубелия свят”. Тежка участ й е отредена - тя, слабата, крехката и чувствителната, да бъде опора на силните мъже, да бъде твърда и волева. Съвре¬менната жена е активна част от света. Тя е извоювала свободата сама да прави своя из¬бор в живота. Но изборът носи и голяма отговорност, и много задължения. Поела своя път, героинята е длъжна да го следва през целия си живот:
    От безбройните пътища земни
    най-рискования да избереш –
    безразсъдния път на сърцето...
    Истинският път е този, който дава възмож¬ност да-изявиш себе си и да оставиш диря след себе си. Той задължително е свързан с любовта, защото това е най-важното и смислоопределящо чувство за една жена. В любовта героинята намира и доказва своята същност. Това е верният път - може би безразсъден, неподчинен на логиката и разума, но носещ пълнота и удовлетворение на изживяванията. Не е достатъчно само да се отдадеш изцяло на любовта - трябва да съумееш да я запазиш през целия си живот. Това е тежкият житейски кръст - да бъдеш готова на пълно себеотдаване, а радостта от живота да се намери в това -„радост да даваш”. Чрез любовта жената ста¬ва личност. Героинята е видяна в светлината на пълното духовно разкрепостяване - търсе¬ща и определяща своя житейски път, заявява¬ща правото си на обич и избор.
    Жената е вечно чакащата, прощаващата, търпеливата. Нужна й е огромна нравствена сила, за да достигне до житейската мъдрост, че светът се съхранява благодарение на нейната устойчивост, интуиция, духовна щедрост и бла¬городство:
    И непростимото да простиш,
    и да градиш живот от отломки.
    Жената няма право на грешки. Извисила се над дребнавото, призвана да съхранява живо¬та, дори и в най-трудните моменти от своя път тя трябва да съумее да запази най-ценното -любовта. Нужен е нравствен героизъм, за да успее от отломките на разрушен свят да из¬гради бъдеще за себе си и за другите. А това е висша отговорност:
    Отговорност е да си жена.
    С тези думи поетесата въвежда втория мо¬тив в стихотворението — за най-важната мисия в живота - майчинството. Само с няколко щри¬хи е разкрито великото тайнство - продължа¬ването на живота. То изисква пълно, всецяло отричане от себе си, себераздаване докрай, без остатък. Жената знае, че новият живот се създава и гради с цената на нейния собствен. Но в това е смисълът на съществуването й:
    Вечност да сториш от краткия миг.
    Майчинството е пълно посвещаване. Люби¬мата у жената отстъпва мястото си на майката,отдаваща цялата си възможна обич на своята рожба. Майчинството е благословено, то носи несравнимо с нищо друго духовно щастие. В същото време то е и огромна болка:
    Всяка детска усмивка - със бръчка
    да заплатиш и в косите със скреж.
    Майчинството е безрезервно самоотрича¬не:
    Сълза по сълза на новото стръкче
    своята хубост да предадеш.
    Нищо за себе си да не оставиш.
    Саможертва е да си жена.
    Но може ли жената да избира между всич¬ките си роли - на любима, съпруга, майка, на духовно самостоятелна личност? И никаква горчивина да не изпита от тази си участ. Истин¬ската, вечната жена е всичко това заедно. Съд¬бата й е отредила тежък жребий, огромна от¬говорност - вечно да претворява живота, да го пази, да бъде начало:
    чистите извори да защитаваш -
    просто, за да съществува светът.
    И болката, и мъката, и трудностите си заслу¬жават, когато са осмислени от висшата пот¬ребност за продължаването на живота. От нея идват и самоувереността, и самочувствието на жената. Заслужено и с чувство за достойнс¬тво тя заявява:
    Горда съм, че съм жена.
    Труден е житейският път на жената, но си зас¬лужава да бъде извървян. Това е път, който води към бъдещето и към вечността. Няма лесни пъ¬тища за истинските човешки стойности. Те тряб¬ва всекидневно да се отвоюват от сивотата, от делничността Голямото прозрение на поетеса¬та е, че жертвоготовността е личният избор на жената, за да изпълни докрай своята роля в жи¬вота. Героинята не се възприема като жертва в света, а заявява своята осмислена и приета без¬резервно лична позиция на творящо и съхраня¬ващо съществованието начало.
    Стихотворението „Жена” се вписва изцяло в традициите на българската поезия, поставя¬ща важни общочовешки проблеми - за ду¬ховния път на личността, за избора на житейска позиция, за мястото на жената в съвремието, за отговорността пред бъдещето.




    БЛАГА ДИМИТРОВА - „ЖЕНА”
    ДУХОВНАТА ИЗВИСЕНОСТ НА ЖЕНАТА В „ЗАГРУБЕЛИЯ СВЯТ”

    Да се представи точно смисълът на по¬нятието жена в съвременния свят е безкрай¬но сложно и трудно. Поетесата Блага Димитрова обаче е изразила в стихотворени¬ето си „Жена” своята лична оценка и възп¬риятие както от позициите на творец, така и от гледната точка на своята принадлеж¬ност към тази част от човечеството. Всич¬ко, казано в стиховете й, има определено дълбок нравствено-етичен и философски аспект.
    Поетичният изказ е съотнесен с конкрет¬ната насоченост на творбата - да разкрие същността на „загадката", наречена жена. Началото на стихотворението има характер на сентенция, на изстрадана мъдрост: „Как тревожно е да си жена!” Това сякаш е ключ към проникване в многоизмеримата съдба на жената. Тя е проявление на всичко, което облагородява света и го прави по-добър и по-красив. Тя е противодействие на разру¬шителните, деградиращи сили и обстоятелства, срещу които смело се възправя със сво¬ята духовна извисеност:
    Красота и усмивка да бъдеш
    сред всекидневния сив кръговрат,
    вярност - срещу изменчивия вятър,
    нежност - в загрубелия свят.
    Всичко това е призванието на жената - в един свят, в който не е леко човешкото съ¬ществуване. Контрастното съпоставяне ка¬то художествен похват представя много точ¬но трудната женска съдба като противоборство срещу всичко онова, което нарушава хармонията в човешкия живот - еднообразието („сив кръговрат”), неустойчивостта на ценностите („изменчивия вятър”), липсата на нежност. В тази съдба са вплетени невиди¬мите нишки на любовта и нежността, които движат света напред. Единствено пълното себеотдаване може да промени обстоятел¬ствата, да спаси духовната същност на хо¬рата, към които жената изпитва привърза¬ност и обич. Нейният истински пътеводи¬тел е сърцето. То я ръководи в избора й, то й посочва пътя, който ще следва, въпреки всич¬ки препятствия по него, защото този избор за нея е свят. Лирическата героиня има мо¬ралната сила да поеме риска, с който я об¬вързва сърдечният й избор, и да носи кръс¬та си докрай:
    От безбрежните пътища земни
    най-рискования да избереш –
    безразсъдния път на сърцето –
    и докрай да го извървиш.
    Любовта е властна повеля в живота на жената според стиховете на Блага Димитрова. Това я сродява с лирическата героиня на Елисавета Багряна в нейната творба „Потом¬ка”. Именно любовта определя пътя на же¬ната и тя й се подчинява без остатък. Като се вслушва в гласа на сърцето си, се изправя срещу всички възможни прегради и смело, почти безразсъдно ги преодолява.
    Метафоричният образ на съзидателното начало, на една пословична всеотдайност е пресъздаден въздействащо чрез символите на светлината и благородството. Тук почти всеки стих носи дъха на житейската мъд¬рост:
    Твоя единствена радост да бъде
    радост да даваш ...
    Да бъдеш в нощта светло прозорче,
    което чака, първа стъпка,
    събудила утрото.
    Смисловите антоними в следващите сти¬хове насочват към значението на великото присъствие на жената в живота на мъжа. Нейната привидна слабост е всъщност ней¬ната сила, нежността и любовта й са ключ към сърцето на силния, на мъжа. Нравстве¬ната й извисеност и устойчивост придават и на него издръжливост в житейските бури и изпитания. От душата на „слаборъката” же¬на идва безкористната подкрепа за човека, когото обича. Ето това означава за лиричес¬ката героиня „да подкрепиш ръката корава”. Още по-голяма сила има в духовната из¬висеност, изразена чрез прошката, на която тя е способна:
    И непростимото да простиш...
    Съзидателното начало е присъщо за же¬ната - да съгради дом, да създаде живот и да го запази. Но нещо повече от това е страшното изпитание, за което тя намира кураж и сила: „...да градиш живот от от¬ломки...” Изпитанията на променливата съд¬ба могат да разрушат изграденото с обич гнездо. Житейските бури могат да разбият кораба, отправил се към безбрежния океан на щастието, за което мечтаят влюбените. Като птицата феникс обаче жената може да възроди разбитото щастие и да съгради нов живот „от отломки”, преодоляла болката и раната в сърцето си в името на семейното благоденствие. Тази истинска жертвеност я въздига до святост.
    Освен всичко друго, тя е и майка - най-значимото на този свят. Най-голямото тайн¬ство - създаването и раждането на живота -е поверено на нея. Нейното всеотдайно сър¬це е способно да забрави себе си в грижата за новия живот, съзнавайки изключителната отговорност, която носи пред света. Май¬чинството поетесата отбелязва като естест¬вено продължение на любовта между мъжа, и жената, но скрепена като вечност:
    Да продължиш в един детски вик
    дългата мълчалива целувка.
    Вечност да сториш от краткия миг.
    Твоите прострени ръце за прегръдка
    люлка да станат за нов живот.
    Обвързаността на любовта с новия живот лирическата изповедница в творбата възп¬риема като най-отговорната и най-благород¬ната мисия в живота си:
    Бъдещето да носиш в утроба.
    До своето сърце тя отглежда и съхранява това бъдеще на човешкия свят, но и про¬дължава да бди над него в безсънните но¬щи, като отдава всичката си безкористна лю¬бов и грижа. Закрилница на своето дете, тя излъчва светлината на душата си за него. Пъ¬тят й като майка отново е борба с изпитани¬ята на житейския кръговрат:
    Нощем над него безсънна да тръпнеш,
    светла като звездоокия свод.
    Всяка детска усмивка — със бръчка
    да заплатиш и в косите със скреж.
    Скъпа е цената на майчинството, но зато¬ва е висока и несравнима. В него се сливат едновременно радостта и страданието, ко¬ето превръща жената майка в нещо свято. Особено силно въздействие имат метафо¬ричните сравнения: „светла като звездоо¬кия свод” и „сълза по сълза на новото стрък¬че/ своята хубост да предадеш”.
    Тази извечна роля на майка и жена героинята приема не като тежка орис, а ка¬то висока отговорност. Тя се покорява на съдбата си да бъде майка, защото е спо¬собна на възвишена жертвеност в името на живота. Сравнена с „Потомка” на Ели¬савета Багряна, лирическата героиня тук об¬ръща погледа си навътре, към съкровените ценности на живота, които трябва да съх¬рани и пренесе във времето, но не само за себе си. Подобна саможертва не е присъ¬ща на „потомката”. Тя търси за себе си освобождението от оковите на предписа¬нията и родовите закони. Следва любимия си по зова на сърцето, волна като вятъра, неподвластна на ограниченията. Затова тя признава: „Може би съм грешна и коварна...” В своя път към щастието се опитва да пре¬одолее отредената й от традицията покорност и така утвърждава своята душевна си¬ла. Такава е предшественицата, такава е и нейната потомка в новото време. Елисавета Багряна акцентира именно върху това.
    Лирическата изповедница на Блага Димит¬рова е наша съвременничка, която познава добре и традициите, и новите реалности на живота. Тя също осмисля съществуването си като мост между минало, настояще и бъ¬деще, но оформя един обобщен образ на вечната жена като любима и майка. Тя е спо¬собна дори да крепи света, като дава всич¬ко от себе си. С мъдрост заявява:
    Саможертва е да си жена.
    Смисълът на този високо хуманен жест към другите в сложния и противоречив свят е изключително възвисен:
    И до ранена, разбита гръд
    чистите извори да защитаваш –
    просто, за да съществува светът.
    Емблематичното значение на израза „чис¬тите извори" насочва към сакралните цен¬ности на човешкия свят-всичко онова, което трябва да се опази ненакърнено в своя¬та нравствена основа, за да има светлина в живота на хората, да има вяра в доброто. Така осмислена саможертвата приема въз¬можно най-високата стойност. Пълното себеотдаване на жената в нейната изключи¬телна жертвеност е изразена точно и пре¬делно ясно:
    Нищо за себе си да не оста ви ш.
    Това напомня пламъкът на огъня, който гори, за да даде топлината и светлината, из¬гаряйки всичко докрай.Дълбоко интелектуалният размисъл на ли¬рическата изповедница подчертава осъзна¬тата напълно роля на жената във времето и в обществото. Тя носи с достойнство своя¬та отговорност като майка и любима, тя раз¬дава сърцето си докрай, но знае в името на какво прави това. И то е казано кратко, но ясно, с човешка съпричастност „... просто, за да съществува светът.”
    Именно това дава основание за естест¬вена гордост у героинята на Блага Димит¬рова: „Горда съм, че съм жена!” Това е един напълно логичен, достоен финал на искре¬ната лирична изповед. Зад нея стои дълбо¬ко умъдреният поглед към живота и света, изпълнен с превратности и предизвикател¬ства, особено за нежната му половина -жената. Тя обаче се оказва достатъчно ду¬ховно извисена, когато обича и опазва жи¬вота с „ чистите извори”.
    Стихотворението „Жена” на Блага Димит¬рова навлиза в най-сложните въпроси на чо¬вешкото съществуване, за да утвърди образа на жената в реалния живот в нейния най-светъл лик и тя да получи своето достойно признание.
    Радвай се на този миг. Този миг е твоят живот.

  5. #5
    Трябва ми ЛИС на тема Образа На Жената от Жена на Блага Димитрова

  6. #6
    Трябва ми ЛИС върху Жената-любовта,дълг и всеодайност /стих. "Жена"/ или Тревога,любов с самогжертва в битието на жената..Плсс ако някой знае нещо да пише...

  7. #7

    Регистриран на
    May 2011
    Град
    София
    Мнения
    1
    Трябва ми Малко Помощ... Нуждая се от ЛИС на тема "От Тревогата до Гордостта" (в стих. "Жена"). Ако някой разполага с нещо да помогне.. Трябва ми за класното Утре

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си