Цитирай Първоначално написано от crazygirl13 Виж мнението
Лихвените проценти и инфлацията оказват неблагоприятно влияние върху развитието на фирмата. В случай на евентуално теглене на кредити от банки, високият лихвен процент утежнява погасяването на дълга. Равнището на доходите на населението, въздействат върху потребителското търсене като високите доходи увеличават потреблението на продукти на фирмата и респективно ниските доходи, намаляват търсенето. Покачването на цените на енергоносителите оказват влияние при формиране на цените на стоките на „Девин АД”, това съответно променя отново потреблението на стоките, произвеждани от компанията.
Добре развитото данъчно законодателство е предпоставка за лоялни търговски отношенията. Законът за защита на конкуренцията вли яе благоприятно върху „Девин АД”. Вносният режим оказва въздействие върху дейността на фирмата, когато се снабдява с машини и оборудване от други страни.
Техническата база на предприятието е добре развита, съвременна и модернизирана. От 2005 година заводът разполага и с модерно сиропно стопанство, което дава възможност за приготвяне на подсладени тихи напитки като Fitness и студения чай ICY.
Оборудването е модерно и доставено от водещи компании в бранша от Франция,
Швейцария, Италия и Австрия.
Фирмата предлага на пазара разнообразие от продукти и е единствената, която предлага „Изворна вода” подходяща за малки деца и бебета. Промените в потребителските вкусове биват задоволени.





Анализ на микросредата

Важна част на анализа е да се оценят конкурентните сили, които действат в отрасъла и най-вече са свързани с непосредствено обкръжение на дадената бизнес организация. Този анализ е известен като конкурентен ситуационен анализ (СОМР анализ). Целта на този анализ е да бъдат оценени очакваните конкурентни условия, при които ще функционира бизнеса, силата на конкуренцията и причините, които я обуславят, както и да се разкрият най-вероятните или бъдещи стратегически действия на ключовите конкуренти на фирмата. Този анализ би могъл да има следната структура и съдържание:

1. Анализ на конкурентните сили.
Основните конкуренти на пазара на минерална вода са БК Горна Баня ООД, ККХБК България АД, Булминвекс ГБ ЕООД, ТПХ Хисар 90. Според данните на Асоциациата на Производителите на Безалкохолни напитки в България, пазарните дялове на съответните компании са следните:
2. Анализ на дистрибуторската мрежа.
Дистрибутори на ДЕВИН има в цялата страна. Дистрибуторската мрежа е добре организирана и се състои от 40 фирми дистрибутори. ДЕВИН АД разполага със собствeни търговски бази, складови помещения и транспорт, които доставят минерална вода и безалкохолни напитки директно до обектите. Минерална вода Девин се изнася в Азия, Северна Америка и Европа.

3. Бариери
Бариерите са препятствията, които трябва да преодолеят фирмите, за да влязат в бизнеса и свързаните с тях разходи. Пазарните бариери могат да бъдат законови, създадени на база на законодателството.



Модел за анализ на отрасловата конкуренция


Oсновни фактори на микросредата х-ка на неблагоприятно влияние -2 -1 0 1 2 х-ка на благоприятното влияние
1.Бариери за навлизане в отрасъла
- достъп до канали за дистрибуция Свободен + Ограничен
- продуктова диференциация Висока + Ниска
- известност на ТМ Висока + Ниска
- изисквания към капитала Ниски + Високи
- достъп до последни технологии Свободен + Ограничен
- достъп до суровини Свободен + Ограничен
- защита на правата Голяма + Малка
- ефект на опита Силен + Слаб
2. Бариери за излизане от отрасъла
- специализация на активите Висока + Ниска
- еднократни разходи за излизане от отрасъла Високи + Ниски
- вътрешни стратег. взаимовръзки Високи + Ниски
- емоционални бариери Високи + Ниски
3. Съперничество в отрасъла
- бр. относително равнопоставени съперници Голям + Малък
- пазарен ръст на отрасъла Нисък + Висок
- постоянни разходи в отрасъла Високи + Ниски
- характеристики на продукцията
* потребителски Висока + Ниска
* специални Ниска + Висока
- увеличаване на производствените мощности Големи + Малки
- разнообразие на конкуренцията Високи + Ниски
4. Сила на клиентите
- брой на значимите клиенти Голям + Малък
- наличие на заместители Голямо + Малък
- разходи на клиентите по прехвърляне към др. доставчици Ниски + Високи
- принос на клиента за качеството на продукта Малък + Голям
- дял на отрасъла в разходите на клиента Малък + Голям
-вероятност за обратна интеграция Малка + Голяма
5. Сила на доставчиците
- бр. на значимите доставчици Малък + Голям
- наличие на заместители на доставчици Малко + Голямо
- разходи за прехвърляне към др. доставчици Високи + Ниски
- вероятност за интеграция в отрасъла Малка + Голяма
- принос на доставчиците в отрасъла Голям + Малък
- дял на доставчиците в производ. разходи Голям + Малък
- значимост на отрасъла за печалбата на доставчиците Малък + Голям
6. Продукти - заместители
- наличие на близки заместители Малко + Голямо
- разходи по прехвърляне на потребителите Високи + Ниски
- агресивност на конкурентите Висока + Ниска
- рентабилност на заместителите Висока + Ниска
- съотношение полезност- цена Високо + Ниско


Достъпът до канали за дистрибуция е свободен, тъй като дистрибутори на „Девин АД” има в цялата страна. Дистрибуторската мрежа е добре организирана и се състои от 40 фирми дистрибутори. Компанията разполага със собствeни търговски бази, складови помещения и транспорт, които доставят минерална вода и безалкохолни напитки директно до обектите.
Дружеството има висок пазарен дял в отрасъла. На пазара съществуват и сериозни конкуренти на фирмата, които стимулират разширяването на продуктовия асортимент на „ Девин АД”. С най-близък пазарен дял до този на „ Девин АД” е БК „Горна Баня ООД”.
Основният продукт, който „Девин АД” произвежда, е минерална вода. Тя няма заместител, тъй като задоволява физиологичната нужда на човек. „Девин АД” е единствената фирма, която предлага на пазара изворна вода, това способства за формиране на група от постоянни клиенти.
Доставчиците са важен фактор за разпространението на продуктите на компанията. Чрез тяхната дейност стоките на „Девин АД” достигат до по-голям брой купувачи, което разраства позициите на фирмата на пазара.
Клиенти на “Девин АД” са хора от всички възрастови групи, без значение от културна и социална принадлежност, тъй като водата задоволява основната човешка потребност от течности. Към постоянните клиенти на фирмата можем да причислим и всички потребители, които водят здравословен живот. Причината за това е, че “Девин АД” произвежда именно такива продукти – студен чай, безалкохолни и фитнес напитки