.
Отговор в тема
Резултати от 1 до 4 от общо 4
  1. #1
    Голям фен
    Регистриран на
    Jan 2008
    Мнения
    692

    Кандидатстване в 12 клас

    Здравейте, искам да ви попитам някои неща. Досега не съм учила за България,тъй като реших да кандидатствам в чужибна,но не искам да оставам само на този вариант,така че реших да се опитам да уча и за България. Интересува ме в какво се състои изпита по журналистика и масова комуникажия в Софийския университет и освен това къде мога да намеря книжки с примерни изпити? Доколкото знам се пише тема и има устен изпит. Откъде мога да взема примерни давани за миналата година? И трябва да ходя на частни уроци по литература,а по друго? Също така искам да знам в СУ има ли специалност МИО (тоест международно икономически отношения) или само в УНСС има и отново в какво точно се състои изпита? По география ли трябва да уча ? Откъде мога да си набавя материали ? Също, къде мога да уча туризъм ?
    И още нещо-как точно се сформира бала ? От кои класове кои предмети се вземат ? Знам,че се вземат от матурите,но от предметите в у-ще как се сформира общата ти диплома за кандидатстване ? Засега това са нещата,които ме интересуват,моля ви за отговор,защото наистина не знам тези неща и нямам източник на информация за момента. Благодаря ви сърдечно предварително !

  2. #2

    Регистриран на
    Jan 2007
    Град
    в мечтите ти
    Мнения
    1 210
    За журналистиката само мога да ти помогна, само за нея съм се интересувала.Балообразува и предмети са литераурата и история или първи чужд език(по избор).Изпитът е в две части-1.писане на есе и 2. устен коментар по актуална за страната тема.
    http://fjmk.atspace.com/temi.html тук може да видиш темите, които са се паднали до сега, като не гледай частта български език и литература-вече е отменена.
    ...That we are sharing the same bed, we're not sharing the same dreams anymore...

  3. #3
    Аватара на BeboP
    Регистриран на
    Sep 2007
    Град
    Pays de la Loire
    Мнения
    539
    В линка, който ти даде girl_in_black, липсват темите от последните години.

    Темата от редовния писмен изпит през 2006 е "Игра на оцеляване", една от резервните (същата година) - "Великите Българи".
    Темите за устния (2006)
    1. България и Европейския Съюз;
    2. Проблеми с интеграцията на ромското население в България;
    3. Вестникът като медия.

    Темата от редовния писмен изпит през 2007 - "Топло", резервните - "Екосъвест" и "Досиетата ДС".
    Темите за устния изпит (2007)*
    - Първата година на България като европейска държава;
    - Екологичните проблеми;
    - Блоговете.

    * Не са точните формулировки. Не ги открих, съжалявам.

    Това е темата от предварителния изпит по Журналистика от 2008 - "До Брюксел и назад".
    А това - от редовния: "Анонимно в интернет", като контролните теми са били „Живот като в екшън" и „Магистралата - начин на употреба".
    Въпросите от устния изпит (200
    1. Юлският доклад на Европейската комисия;
    2. Проблеми и перспективи пред ЕС;
    3. Реалната телевизия.

    Балообразуване

    ___________________________________

    В СУ специалност МИО няма, има МО.

    Балообразуване


    ПРОГРАМА ПО ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРИЯ

    Образуване и укрепване на българската държава (края на VІІ - средата на ІХ в.)
    Прабългари и славяни през епохата на "Великото преселение на народите " (ІV-VІІ в.). Основаване и начално развитие на българската държава при хан Аспарух и хан Тервел. Териториално разширение и централизация на България през първата половина на ІХ в.
    Християнизация и политическо развитие на България
    (втората половина на ІХ - първите три десетилетия на Х в.)
    Покръстване на българите и основаване на Българската църква. Дейност на Кирило -Методиевите ученици в България. Политическо и културно развитие на българската държава при цар Симеон.
    Залезът на ранносредновековното Българско царство (927-101
    Управление на цар Петър. Цар Самуил и неговите наследници в борба за запазване на българската държавна независимост. Завладяване на България от император Василий ІІ.
    възобновяване и развитие на Българското царство при Асеневци до 1241 г.
    Въстанието на братята Петър и Асен. Завършване на освободителното движение при цар Калоян. Политическа хегемония на Българското царство в Европейския югоизток при цар Иван Асен ІІ. Държавна уредба и стопанско развитие.
    Църква и култура през ХV-ХVІІ в.
    Българските земи в контактната зона между християнството и исляма. Църковна организация и манастирската мрежа. Книжовните средища, изкуството, народната култура.
    Политически и съпротивителни движения на българите през ХV-ХVІІ в.
    Българската антиосманска съпротива през ХV в. Хайдутството. Европейският свят и българите. Българските въстания през ХVІ -ХVІІ в.
    Ранно българско възраждане.
    Същност, съдържание и хронологически граници на възрожденската епоха. Фактори на Българското възраждане. Нови явления и тенденции в развитието на аграрните отношения в българските земи през ХVІІІ и началото на ХІХ в. Подем на градското стопанство (занаяти, търговия, наченки на манифактурното производство ). Социални промени в българското възрожденско общество. Зараждане на българската национална идея. Паисий Хилендарски и офроний Врачански – живот, дело, последователи.
    Изграждане на новобългарската просвета и на възрожденската култура.
    Движение за новобългарска просвета – предпоставки, основни етапи, дейци. Българската възрожденска култура – предпоставки за развитие; периодичен печат;наука; нови явления и тенденции в областта на литературата, изкуството, архитектурата, художествените занаяти; по -ярки възрожденски творци.
    Църковно-национално движение през епохата на Възраждането.
    Предпоставки за възникване на църковното движение. Основни етапи, програмни документи, дейци, идейни течения. Създаване на Българската екзархия.
    Националноосвободително движение на българския народ през 50-те – средата на 70-те години на ХІХ в.
    Кримската война (1853-1856 г.) и българите. Обществено -политическа дейност на Георги Раковски (1821–1867). Емигрантски политически организации през 60-те и началото на 70-те години на ХІХ в. Създаване и дейност на БРЦК.
    Източна криза (1875-1878 г.) и българският политически въпрос.
    Начало на Източната криза. Създаване и дейност на БРК. Опит за въстание през септември 1875 г. Създаване и дейност на Гюргевския революционен комитет. Априлско въстание 1876 г. Руско -турската война 1877-1878 г. и освобождението на България.
    Възстановяване и развитие на българската държава (1878 – 1885 г.)
    Временно руско управление. Подготовка на Органическия устав. Учредително събрание и приемане на Търновската конституция. Избор на български княз. Държавно -политическо развитие на Българското княжество до Съединението.
    Съединението на Източна Румелия с Княжество България (1885 г.)
    Съединисткото движение в Източна Румелия. Осъществяване на Съединението. Отношение на Великите сили и на балканските държави към Съединението. Сръбско-българска война (1885 г.). Признаване на Съединението.
    България в края на ХІХ век (1887 – 1899 г.)
    Управление на Народнолибералната партия – вътрешна и външна политика. Отстраняване на Стефан Стамболов от власт. Образуване на Народната партия. Вътрешна и външна политика на правителството на Константин Стоилов.
    Българският национален въпрос (1878 – 1903 г.)
    Възникване на българския национален въпрос. Националноосвободително движение на македонските и тракийските българи в края на ХІХ и началото на ХХ век. Илинденско-Преображенско въстание.
    България в навечерието и по време на Балканските войни (1908 - 1913 г.)
    Управление на Демократическата партия. Обявяване на независимостта на България (1908 г.). Изграждане на Балканския съюз. Първа Балканска война (1912 – 1913 г.). Втора Балканска (Междусъюзническа) война – 1913 г.
    Държавно-политическо развитие на България (1918 – 1923 г.)
    Следвоенната политическа обстановка в България. Съглашенска окупация. Коалиционни кабинети. Ньойски мирен договор. Самостоятелно управление на БЗНС – реформи и външна политика . Политически борби. Държавният преврат на 9 юни 1923 г.
    България в годините на Втората световна война (1939 – 1944)
    Българският неутралитет в началото на войната. Вътрешнополитическо развитие. Присъединяване към Тристранния пакт. "Обединена " България. Регентски съвет. Активизиране на опозицията . Външнополитическа преориентация. Държавният преврат на 9 септември 1944 г.
    Формат на изпита
    Писменият изпит по история на България се състои в развиване на тема по даден исторически проблем. Времетраенето на изпита е 4 астрономически часа. Предложената изпитна програма е съставена въз основа на учебната програма по история на България за ХІ клас на СОУ - задължителна подготовка. В нея са включени основни проблеми, които са обединени в тематични кръгове и се отнасят до развитието на българската държава и на българското общество във времето от края на VІІ до средата на ХХ в.
    Изпитната комисия формулире темите в деня на изпита, така че те да покривет цялото учебно съдържание, заложено в програмата по история на България. При започване на изпита се изтеглят две теми, като всеки кандидат-студент има право да избере и да пише по една от тях.
    Основни цели на изпита
    - да се провери историческите знания на кандидат-студентите, предвидени в държавните образователни изисквания за първо равнище;
    - да провери умения на кандидат-студентите за създаване на аргументиран текст по определен проблем;
    - да провери нивото на владеене на книжовния български език, доколкото това е условие за създаване на правилен текст.
    Критерии за проверка и оценяване на изпитната работа
    Предлаганият формат на изпита дава възможност да се установят и оценят историческите компетентности и езиковата култура на кандидат-студентите, а не на наизустени знания. Проверяват се техните умения за:
    - ясна структура на изложението и разкриване на логическата връзка между събитията;
    - правилен подбор на фактологическия материал и неговата систематизация в хронологическа последователност;
    - анализ и обощения върху определени събития, личности, явления и процеси, които са свързани с основните въпроси по темата;
    - коректно използване на историческата терминология;
    Оценката на историческите знания се осъществява на основата на:
    - изчерпателността на фактологическия материал по зададената тема, заложен в учебната програма по история на България за ІХ клас на СОУ;
    - задължитерна подготовка;
    - точна хронология на събитията, явленията и процесите, които са предмет на анализ и оценка в темата;
    - изводи и обобщения по темата;
    - езикова и стилова грамотност на изложението.
    При пропуск на основен въпрос оценката се намалява до две единици.
    Методически указания
    За успешното полагане на изпит на кандидатстудентите се препоръчва:
    - да усвоят задълбочено задължителния учебен материал по проблемите, заложени в програмата по история на България;
    - да използват тестоватаформа за проверка на знанията;
    - да се научат да развиват тема на основата на план-тезиси по съответните учебни проблеми и въпроси;
    - да се стремят при разработването на темата да обособят ясно увода, изложението и заключението на темата.
    Забележка : От кандидатстудентите не се изисква в увода да посочват автори и изследвания по проблемите, които са предмет на темата.
    Литература
    История на България от древността до наши дни – за 11 клас, авторски колектив:Делев , П ., Г . Бакалов , П . Ангелов , Ц . Георгиева , П . Митев , И . Илчев , И . Баева , Е. Калинова , С ., Планета 3, 2001.
    История и цивилизация – за 11 клас на СОУ , авторски колектив : Гюзелев , В ., Р. Гаврилова , И . Стоянов , М . Лалков , Л . Огнянов , М . Радева . С ., Просвета , 2001.
    История и цивилизация – за 11 клас на средните общообразувателни училища, авторски колектив : Мутафчиева , В ., К . Косев , С . Грънчаров , Х . Матанов , И . Илиев , А .Василев . С ., Анубис , 2001.

    Другият изпит, както разбираш, е по западен език.

    Програма по Английски език
    Програма по Немски език
    Програма по Френски език
    Програма по Испански език
    Програма по Италиански език
    ___________________________________
    Специалност Туризъм има и в СУ.

    Характеристика

    Балообразуване




    ПРОГРАМА ПО ГЕОГРАФИЯ НА БЪЛГАРИЯ

    1. Географско положение и граници на България. Същност и особености . Видове географско положение , оценка и значение . Промени в териториалния обхват и границите на България . Съвременна оценка на държавните граници на България
    2. Релеф на България. Същност и значение на релефа. Фактори и процеси за формиране на релефа . Характеристика на релефа . Геоморфоложки области . Стопанска оценка на релефа . Антропогенни изменения на релефа
    3. Климат на България. Същност и значение . Фактори за формиране на климата . Характеристика на климатичните елементи /температура , валежи и ветрове /. Неблагоприятни климатични явления . Климатични области . Климатични ресурси . Замърсяване на въздуха
    4. Води на България. Същност и значение . Фактори за формиране Характеристика на повърхностните и подземните води . Хидроложки области . Водни ресурси . Стопанска оценка – използване и опазване
    5. Почви, растителност и животински свят в България. Същност и значение. Фактори за формиране на почвите . Характеристика на почвените типове – зонални и азонални . Почвени зони . Почвени ресурси и проблеми на тяхното използване и опазване . Фактори за формиране на растителността и животинския свят . Характеристика на растителността и животинския свят . Биоресурси - използване и опазване
    6. Дунавска равнина - природногеографска характеристика . Стопанска оценка . Използване и опазване на природните ресурси
    7. Черноморска област (Черно море и Българско черноморско крайбрежие) - природногеографска характеристика . Стопанска оценка . Използване и опазване на природните ресурси
    8. География на населението на България – Брой и териториално разпределение . Движение на населението – анализ и основни тенденции . Структура на населението – анализ , регионални различия и оценка . Работна сила , заетост и безработица . Демографски проблеми и демографска политика в България
    9. География на селищата в България. Фактори за възникване и развитие на селищата . Селищна мрежа . Класификация на селищата . Градски селища . Селски селища . Урбанизация - значение и пространствено развитие . Административно - териториално деление
    10. География на растениевъдството в България. Същност, особености и значение на растениевъдството . Развитие и отраслова структура на растениевъдството . Зърнени култури - значение и особености , фактори за развитие . Видове и териториално разпространение . Проблеми и тенденции в развитието на зърнените култури
    11. География на животновъдството в България. Същност , особености и значение . Фактори за развитие . Структура – отраслова и териториална . Проблеми и тенденции в развитието на животновъдството
    12. География на енергетиката в България. Същност , особености и значение . Развитие на енергетиката – фактори и етапи . Структура на енергетиката – отраслова и териториална . Проблеми и тенденции в развитието на енергетиката в България
    13. География на химическата промишленост в България. Същност , особености и значение . Развитие на химическата промишленост – фактори и етапи . Структура на химическата промишленост –отраслова и териториална . Проблеми и тенденции в развитието на химическата промишленост
    14. География на хранително -вкусовата промишленост в България. Същност , особености и значение . Развитие на хранителновкусовата промишленост – фактори и етапи . Структура на хранителновкусовата промишленост – отраслова и териториална . Тенденции и проблеми в развитието на хранителновкусовата промишленост
    15. География на леката промишленост /текстилна , трикотажна , шивашка , кожаро - кожухарска , обувна промишленост и полиграфическа промишленост /. Същност , особености и значение . Развитие – фактори и етапи . Структура на леката промишленост - отраслова и териториална . Проблеми и тенденции в развитието на леката промишленост
    16. География на транспорта на България . Същност , особености и значение . Транспортна система . Развитие на транспорта в България – фактори и етапи . Структура на транспортната система . Проблеми и тенденции в развитието на транспорта
    17. География на туризма в България . Същност , особености и значение . Фактори за развитие на туризма . Туристически ресурси . Развитие на туризма - етапи . Туристически райони в България . Проблеми и тенденции в развитието на туризма
    18. Югозападен социално -икономически регион (София -град , Софийска , Пернишка , Кюстендилска и Благоевградска област )
    19. Югоизточен социално -икономически регион (Бургаска , Сливенска и Ямболска област )
    20. Северозападен социално -икономически регион (Врачанска област , Видинска област и област Монтана )

    Методически указания
    Програмата по География на България за кандидат -студенти включва основни раздели от учебния материал за 10 клас и от пособията за задължително избираема подготовка (ЗИП ) за 12 клас на СОУ . При характеристиката на природните компоненти - релеф , климат , води , почви , растителност и животински свят (теми от № 2 до № 5) трябва да се спазва следната последователност :
    Същност и значение , фактори за формиране . Характеристика на природния компонент , Териториални закономерности и особености , Стопанска оценка – използване и опазване .
    При географската характеристика на природните области на България (теми № 6 и № 7) изложението трябва да бъде в следната последователност :
    Географско положение и граници . Геоложки строеж и полезни изкопаеми . Геоморфоложко развитие и особености на съвременния релеф . Морфографска подялба на областта . Анализ и оценка на климата , водите , почвите , растителността и животинския свят . Защитени територии . Проблеми на рационалното използване и опазване на природните ресурси в областта .
    При географския анализ на стопанските отрасли (теми от №10 до №17 включително ) последователността на изложението трябва да бъде следната :
    Същност , особености и значение на стопанския отрасъл . Място на отрасъла в структурата на сектора и в националното стопанство . Фактори и условия за развитие . Възникване и развитие на отрасъла – етапи . Структура – отраслова и териториална . Райони и центрове . Съвременни проблеми и перспективи за развитието на отрасъла.
    При разработването на темите от последния раздел на Програмата по География на България (от тема № 18 до № 20 включително) трябва да се спазва следната последователност:
    Географско положение, граници, площ на региона. Анализ и оценка на природните условия и ресурси. Географска характеристика на населението и селищната мрежа. Структура (отраслова и териториална) на регионалното стопанство. Място на региона в националната икономика. Административно-териториално устройство - области и общини. Характеристика на градовете в региона. Съвременни социално-икономически и екологични проблеми.
    Изпитът по география на България е писмен и продължава 5 часа.
    Повечето от темите, включени в Програмата по география на България включват съдържанието на няколко урока. При писмената разработка трябва да се спазват препоръките, посочени в методическите указания. Анализът и оценките на разглежданите географски обекти и явления трябва да се извърши задълбочено и логично, като се привеждат верни факти и доказателства за тенденциите в тяхното развитие. Конкретните данни по темите Население, Селища, Стопанство и Социално-икономически региони трябва да бъдат актуализирани - да се отнасят за 2004, 2005 и 2006 г. При подготовката си кандидат-студентите трябва да ползват подходящи географски карти и атласи на България. По този начин се улеснява и разширява усвояването на необходимия материал по География на България и се формират правилни пространствени представи.
    Основно изискване към кандидат-студентите е логично изложение на съдържанието на темата, коректно използване на фактите, задълбочени анализи и вярно формулирани обобщения и изводи, завършеност на темата, добра езикова култура и правописна грамотност.
    Не се разрешава внасянето на шаблони и чертежни инструменти, както и използването на молив.
    В началото на изпита се изтеглят две теми, като кандидат-студентите пишат по избор по една от тях.

    Литература
    Димов, Н. и др. География и икономика за 10 клас. Задължителна подготовка. – С., Просвета, 2001.
    Димов, Н. и др. География за 10 клас . Задължителна избираема подготовка. – С., Просвета, 2001.
    Димов, Н. и др. География и икономика за 12 клас . Задължителна избираема подготовка. – С., Просвета, 2001.
    Петров, П. и др. География и икономика за 10 клас. Задължителна подготовка. – С., Анубис, 2001.
    Пенин, Р. и др. География и исономика за 10 клас . Задължителна избираема подготовка. – С., Булвест, 2001.
    Пенин, Р. и др. География за 10 клас . Задължителна избираема подготовка. – С.,Булвест, 2001.
    Попов, А. и др. География и икономика за 10 клас. Задължителна подготовка. – С., Сиела, 2002.
    Попов, А. и др. География за 12 клас . Задължителна избираема подготовка. – С ., Сиела, 2002.
    Христова, Н. и др. География и икономика за 10 клас. Задължителна подготовка. – С., Бенида, 2001.
    Атлас по география на България за 10 клас, Картография ЕООД, С., 2004.

    Програмите за изпита по чужд език са същите като при специалност МО.
    ___________________________________

    Още полезна информация можеш да намериш ТУК.

    Успех! : )

  4. #4
    е това за юридическото не искат ли обща оценка от дипломата за средно образование ?

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си