- Форум
- Тийн интереси и проблеми
- Училище и приятели
- 41. задача на матурата по БЕЛ
Здравейте. Искам да попитам за последната задача на матурата по БЕЛ. Там имаме да избираме между есе и лис. Въпросът ми е свързан с есето. Трябва ли, ако пишем есе, да се придържаме към конкретното литературно произведение, или есето е на свободна тема? Тоест, ако имаме примерно откъс от разказа "Индже" на Йовков и темата за лис или есе е "Грях и изкупление", трябва ли да се придържаме към дадения откъс? Или направо почваме и си пишем свободно есе за греха и изкуплението, без да споменаваме нищо за произведението и съответно за постъпката на Индже и неговия грях? Нали все пак това е есе и трябва да е лично мнение и собствено становище?!?
Нека изкажат мнение и хора, които са държали матура и са писали по последната задача.
10x in advance.![]()
Можеш да пишеш ЕСЕ по темата ,стига да се придържаш и към общия план на зададената тема. Хубавото на есето е,че можеш да даваш примери от живота, различни цитати от други източници, с които да подкрепиш тезата. Докато при ЛИС трябва точно и ясно да се придържаш към произведението и да даваш примери само от него.
maDamn
Значи да разбирам,че есето може да няма нищо общо с произведението, стига да е по зададената тема, така ли?
bloodyF, защо да ми оценят матурата много по- слабо, ако направя всичко както трябва?
Чак пък толкова...
При нас беше така - дал ли написан свързан,без правописни грешки текст,даже да не е нищо повече от преразказ със зачатъци на разсъждение по темата,пак даваха точки.
The crowd is proud
The crowd is loud
The crowd says"No"!
To friend and foe
I stand between
Of might and unseen
What's right and wrong
Debate sing song
To push away
A chance to stay
An idea born
To laugh or sorn
Reject or see
What will,shall be
One"Yes"is spoken
One voice has broken
The silence still
Pay up the bill
One"Maybe",please
The crowd appease...
"Yes","No","Maybe"
Undecided
Crowd
Divided...
Свързано е с матурите като цяло-никой няма да те проверява под лупа.
The crowd is proud
The crowd is loud
The crowd says"No"!
To friend and foe
I stand between
Of might and unseen
What's right and wrong
Debate sing song
To push away
A chance to stay
An idea born
To laugh or sorn
Reject or see
What will,shall be
One"Yes"is spoken
One voice has broken
The silence still
Pay up the bill
One"Maybe",please
The crowd appease...
"Yes","No","Maybe"
Undecided
Crowd
Divided...
+1 Стига само да нямаш правописни грешки, и пиши прости изречения, за да ти е по-лесно!
ЕСЕ-то си е лесно примерно ако темата е свързана за "изневярата" може всички, което се сетиш да напишеш, но да се смислено и да се свързано със самото произведение, т.е. примерно казваш "защо,как изневеряваш" и после го сравняваш с произведението.Споменаваш кой, как и защо я прави тази "изневяра" и тем подобни работи! Достатъчно е да са свързани и смислени изреченията, е няма чак да ти дадат 30т. ама поне минимум 10 може да изкараш ако си писал доста!
Успех на всички! (а и на мен де)![]()
Най-добре се оценява ЛИС, а?
ЛИС - не е за мен! Трябва да си чел произведението и напълно да си на ясно с нещата и чак тогава да пишеш ЛИС.. Пак ти казвам трябва не 100 ами 200% да си чел произведението, а да не забравяме, че и автора, който е писал това произведението трябва много ама МНОГО добре да го "познава" Увод, теза, подтеза, заключение, абе изобщо по-трудни работи.. За есе-то се иска талант, просто не всеки може да пише просто ей така за една тема, която за първи път му е дадена.. Трябва добре да си обмислиш мислите, а и добри ключови думи трябва да си намериш!![]()
Все пак ти ще знаеш, но те съветвам да пишеш есе (поне ако не си чел всички произведения - като мен!, ще ти е по-лесно бъди сигурен/а)
Ако не знаеш и не можеш да пишеш есе, просто бръкни в интерната чети там няколко примерни и ще разбере как се пише! Това е от мен, дано да съм ти помогнала!
Ако имаш въпроси може да питаш![]()
Да си кажа честно...не обичам много да пиша есета...е харесвам, но не по литературен проблем. Проста не знам как става.. Как да включа даденото произведение като пример в есето..Просто наистина не знам как да постъпя.. Накак си....не знам как да го впиша в есето.. Както още в първия пост написах- ако имаме Индже и темата за греха и изкуплението, то как да включа този ппример в есето. Примерно: Темата за греха и изкуплението срещаме и в един от разказите на Йордан Й. Индже извърша един от най-големи грехове- посяга на собственото си дете... после какво следва?
Ами, примерно може да пишеш по тази тема - кои хора постъпват като него, как и по какъв начин го правят, какви са последиците.. Какво кара хората да са толкова зли и безотговорни, как може един човек да посяга на собственото си дете..Защо вършат лоши неща, как може един човек да бъде грешник.. Ти би ли посягал живота на друг? Би ли посягал на близките си ? Защо и как? Нормално ли е това, което вършат? А съвестта дали ще им принуди болка, тъга ..а дали изобщо такива хора имат съвест? ...и т.н. мога още много идеи да ти дам, но извинявай просто не се сещам!
Не знам вече дали ти стана ясно за какво става въпрос![]()
Но не трябва ли да се разсъждава и върху самото произведение, в случая Индже.. Нещо не мога да го схвана.![]()
Е точно де, първо пишеш ти как би постъпил в случая и после сравняваш своите мисли с на героя, просто казваш според теб защо той е постъпил така, дали това е правилно и т.н.
Наистина нещо не можеш да схванеш (не знам дали аз не мога да ти обясня някои работи или просто ти не разбираш) :s кофти ..
Ако това представлява литературното есе, значи не е кой знае какво http://otkrovenia.com/main.php?action=show&id=101547
WTF? Минимум 15?? За мен това си е направо за максимума от 30 точки.. само има една-две пунктуационни грешки, но предполагам, че са технически, заради писането на есето на компютър.
Значи идеята е следната:
1. Измисляш си увод, свързан с поставената тема.
2. В тезата си максимално точно и ясно разсъждаваме върху това как произведението има връзка с поставената темата, как ни оказва влияние..или нещо такова..не мога да го обясня..
3.. Вече в примерите и аргументите ще даваме примери от текста, как те са свързани с дадената тема като яло..и да си разсъждаваме просто
4. За извода вече си измисляме нещо пак...
Така мисля аз, че се подхожда към едно литературно есе...пък дали разсъждавам правилно, един господ знае..
Но защо ли си мисля, че проверяващите ще са много по-благосклонни към тези, които са писали ЛИС..Не знам защо така ми хрумна.. Може би, защото ЛИС показва повече умения, повече знания по литература и съответно се оценява с повече точки..
Иначе,да, помогна ми. Thank you![]()
Моля! Не знам, не съм сигурна, но 90% скалата за оценяване е една и съща, не си мисли, че тези, които са писали уж ЛИС пък не свързани работи ще имат повече точки от теб.. Всеки според уменията си.. Каквото, колкото можеш ще направиш и ще имаш максималния успех, бъди сигурен!![]()
Да се надяваме, че ще се падне хубавичка тема.. Успех ти желая. Нека ги разбием![]()
![]()