
- Форум
- По малко от всичко
- Тийн Учител - есета, теми, съчинения...
- ПОМАГАЛО!!!!!
американският пазар поне един път на тримесечие.Както знаем от други дисциплини, икономическият и политическият фактор играят много важна роля в търсенето и предлагането като цяло на българските стоки и услуги.
3. Технологичен фактор
В съвремения и доста развит XXI век, както в технологично, така и информационно отношение, този фактор не бива да се подминава с лека ръка. За пръв път „Девин” започна бутилирането на вода в галони (19 л.) през 2001 г. Тогава тази операция се извършваше на ръка. Сега компанията влага пари в модернизацията и подмяната на вече старите машини и автомати за бутилиране. "Девин" АД планира да инвестира общо 17 млн. лв. за обновяване на за¬вода с нови производствени линии, разширя¬ване на портфолиото на компанията с нови про¬дукти и пазари, включително и чрез придобива¬ния. Последните четири месеца компанията е заменила всички машини с чисто нови, закупени от водещи производители от Франция, Швейцария, Италия и Австрия. Например с новата машина за бутилиране в разфасовки от 1.5 л. За 8-часова смяна се бутилират 194 400 л вода. Разбира се тези машини заменят старите спрямо амортизациония план и навата стратегия на фирмата.
4. Социален фактор
Според МТСП възрастовата структура е разделена на три възрастови гпупи:
І група - население извън трудова възраст– 26,3%;
ІІ група – население в трудова възраст–60,3%;
ІІІ група – население под трудова възраст– 14,4%.
Не бих казал, че това е много решаваш фактор, но всяка фирма трябва да следи предпочитанията на потребителите и да зачита тяхното мнение за предлагания от нея продукт. Съотношение между градско и селско население – съотношението в проценти е 47,7 % към 52,3% в полза на градското. Знаем, че в селата потреблението на минерална вода е сравнително по – малко. Една от причините е по – ниският доход на населението в селата и високата безработица там, а другата е че повечето села са в екологично чисти райони и там питейната вода в някои аспекти е по – добра от минералната.
Анализ на вътрешната среда
1. Доставки
Доставката на суровини и материали за производството е тясно свързано с развитието на компанията. В случая минералната вода е природен ресурс,на който „Девин” – АД е концесионер на извори Б3 и Б5, а от скоро има и разрешително за водоползване и бутилиране на 1/3 от дебита на извор ‘Балдарана”. Това е извора, който снабдява населението на гр. Девин с питейна и чешмяна вода. Основните доставчици на материали за бутилирането на вода са „Берикап” – Турция, „Готмар” – Турция. Тези фирми доставят капачки и преформи,за да може продукта да придобие търговският си вид.
2. Клиенти
Фирмата предлага голяма разновидност на стоки, които отговарят и задоволяват потребностите на голяма част от потребителите. Но най – вече компанията задоволява нуждата от минерална вода за пиене на клиентите си чрез своята огромна логистична и дистрибуционна мрежа. Дори има сключени договори с водещите петзвездни хотели в София за доставка на минерална вода със логото на хотела върху етикета на бутилката.
3. Конкуренция
Както отбелязахме по – горе, конкуренцията предизвиква нуждата от стратегия за развитие на бизнеса. България е една от страните с най много минерални извори в Европа. А в съвременните икономически условия конкуренцията е едно от най – хубавите неща, което може да се случи на българският потребител. Конкуренцията ражда съвършенство. Дори фирма „Девин” въвежда на пазара 0,5 л. бутилки, които са изтънени в средата за по – удобно хващане, дори и от малки деца. Основните конкуренти в този бранш са: Бутилираща Компания „ горна Баня”; „Банкя” АД и „Хисар”.
Стратегическо планиране
1. Мисия на фирмата
Като всяка фирма и „Девин” АД иска да подобрява и усъвършенства своите продукти и да предлага на потребителите най – доброто за техните иначе така различни вкусове и предпочитания.
2. Анализ на силните и слаби страни на компанията
Силни страни Слаби страни
-Изграден висок имидж и авторитет на пазара;
-Отделяне на голямо внимание на всеки продукт на фирмата с цел осигуряване на максимално качество;
-Високо качество и конкурентни цени на произведената продукция;
-Стриктно спазване на сроковете за производство;
-Гъвкавост при промяна в пазарното търсене;
-Периодично възобновяване на технологиите;
-Пълно натоварване на капацитета;
-Навремени и постоянни доставки;
-Възможност за закупуване на стока на консигнация.
-Липса на пълна и достоверна информация за конкурентите и за научно изследователската им дейност;
-Недостатъчна маркетингова информация за всеки пазар, на който оперира фирмата.
Силни страни Слаби страни
-Изграден висок имидж и авторитет на пазара;
-Отделяне на голямо внимание на всеки продукт на фирмата с цел осигуряване на максимално качество;
-Високо качество и конкурентни цени на произведената продукция;
-Стриктно спазване на сроковете за производство;
-Гъвкавост при промяна в пазарното търсене;
-Периодично възобновяване на технологиите;
-Пълно натоварване на капацитета;
-Навремени и постоянни доставки;
-Възможност за закупуване на стока на консигнация.
-Липса на пълна и достоверна информация за конкурентите и за научно изследователската им дейност;
-Недостатъчна маркетингова информация за всеки пазар, на който оперира фирмата.
Възможности на предприятието Заплахи за предприятието
-Завоюване на нови пазари;
-Разширяване на рекламната дейност;
-Привличане на доставчици на материали за свои контрагенти с взаимно изгодни условия;
-Намаляване на разходите;
-Увеличаване на продажбите;
-Възможност за увеличаване на пазарите на фирмата в Европейския съюз.
-Криза на международния пазар;
-Заплахи от намаляване на търсенето;
-Несъвършенства в законовата уредба;
-Намаляване покупателната способност на българина;
-Наличието на множество конкурентни фирми в отрасъла;
-Високи данъци и мита.
4. Цели на фирмата
а) Дългосрочни цели
Част от тези цели предприятието вече ги е постигнало като е внедрило нови машини и е подобрило качеството и дизайна на предлаганият продукт. Изградило е маркетингов отдел и има назначени анализатори – продажби. Но все пак остават някои цели, към които компанията все още се стреми,а те са;
• Грижа за по – добър жизнен стандарт на персонала
• Разработване на проект за осигуряване и увеличаване на възвръщаемостта на капиталовложенията.
б) Краткосрочни цели
• Увеличаване обема на продажбите с цел обезпечаване на всички разходи на дружеството и задължения към бюджета и държавата.
• Намаляване на производствените разходи.
• Подобряване на икономическите показатели.
• Реализация на складовата наличност от готова продукция.
в) Стратегически цели
• Маркетингови цели
Маркетинговите цели са насочени към разширяване на вече установени пазари. Осъществяването на зададените приоритети ще бъде резултат от следния маркетингов микс:
Продукт – фирмата ще се стреми да поддържа високо качество на стоките; експедитивна форма на изпълнение на заявките;
Ценова политика – основно политиката на фирмата ще бъде насочена към минимизиране на разходите, с цел постигане на конкурентно ценово предимство – и по-възможност минимизиране зависимостта от цените на доставчиците, чрез ниски разходи за управление и ръководство, които да ги компенсират.
Пласмент – ще се обръща приоритетно внимание на продажбите на едро.
Промоция – целта е предлагане на дрехи в комбинация с други такива. Предвижда се и осъществяване на рекламна кампания по местните кабелни телевизии и радио. Фирмата ще провежда политика на насърчаване на продажбите ,като продължава да прави отстъпка от цената при закупуването на по-големи количества стоки; при непосредствено заплащане в брой.
• Финансови цели
Финансовите цели на фирмата се основават на съотношението имущество-собственост. Фирмата разполага със средно голяма по стойност собственост. От гледна точка на бързия оборот на вложените средства, фирмата не предвижда заемането на чужди средства.
Финансовите цели са насочени към влагането на средства в активна рекламна и насърчителна дейност ,което да доведе в по-дълъг период, до натрупване на капитал, позволяващ пълноценно осъществяване на маркетинговите цели.
• Производствени цели
Чрез тях се цели увеличаване на произвежданата продукция на всеки работещ в дружеството. Не се предвижда създаването на нова стратегическа – бизнес единица, тъй като завода е напълно достатъчен дори и при евентуално разширяване на пазара. Разбира се, предвижда се възможно разширяване на вътрешната му структура.
• Организационни цели
Ръководството на фирмата ще се стреми да създава и запазва добра организация, в която да работят хора с висока степен на мотивация и отговорност. Ръководството е привърженик на прекия контакт между него и работниците, поддържа диалогичен и демократичен стил на управление и в този смисъл организационната структура се отличава с ниска степен на йерархичност.
• Иновационни цели
Насочени са към създаване на нови стоки и услуги –като приемане и изпълнение на индивидуални поръчки.
5. Избор на пазарна стратегия
В отрасъла с реализация и продажби на минерални води, „Девин” АД е лидер и заема най – голям пазарен дял. Компанията има амбициите да разшири пазарния си дял в реализация на 19 л. галони, който дял в момента е 20%, а целта на компанията е да достигне тази година 30% от пазара на галони. Дори планира да пусне нов продукт “ДЕВИН Office” като с това тя цели да навлезе в офис пространството или доставки за дома и офиса. Стратегическа цел е и въвеждането на силен национален бизнес чрез въвеждането на услугата с добавена стойност.
Пазарът на вода в галони се оценява на 70 млн. литра годишно и е сред най-перспективните от пазара на безалкохолни напитки, коментират от компанията. Ограничените ресурси в пикови моменти са най-честата причина за забавяне на доставките от фирми. Очакваният годишен ръст е 15%.
По проучвания на Девин 12% от общата консумация на натурални води в литри се пада на пазара на вода в галони, а останалите 88% са консумация на бутилирани води. Общо пазарът на води заема близо 44% от целия пазар на безалкохолни напитки.
Въпреки, че компанията вече се е утвърдила като лидер на пазара, за да остане още дълго време на върха ще трябва да:
1. Да отстоява сегашният си пазарен дял, чрез добри отбранителни и нападателни действия:
• Стратегия на запазване на пазарните позиции – важно е запазването на извоюваните пазарни позиции. Това може да стане чрез прилагането на следните тактически мерки: повишаване на качеството на предлаганите услуги, разнообразяване на услугите, усъвършенстване на системата за комуникации и т.н.
• За да отстои общия си пазарен размер, фирмата следва непрекъснато да защитава текущата си дейност от атаките на конкурентите. Това най-добре тя ще постигне като стимулира отрасъла, разработвайки нови продукти в услуга на потребителите. За целта фирмата трябва да прецени кои пазарни сегменти да защитава преоритетно.
2. „Девин” АД трябва да намери начини да засили интереса на бъдещите потребители.
Тя би спечелила най-много ако се опита да разшири целевият си пазар. Това може да стане по два начина:
• чрез нови потребители
- Стратегия на пазарно проникване – да се привлече, а после и задържи вниманието на нови потребители, които потенциално да се превърнат в техни реални клиенти.
- Стратегия на географска експанзия – чрез откриване на входни точки във всички по-големи градове. Основна цел е да се привлекат нови потребители по пътя на обхващане на нови географски пазари.
• чрез нови приложения
Пазарите могат да се разширят, като се намерят и насърчат нови приложения на услугите предлагани от фирмата.
3. Дружеството може да се опита допълнително да увеличи пазарния си дял.
Разширяването на пазарният дял на пазарният лидер, какъвто е „Девин” АД може допълнително да подобри рентабилността на фирмата. Установено е, че рентабилността на фирмата нараства с нарастването на относителният й пазарен дял.
6. Стратегическо планиране
Предприятието може да реализира няколко стратегически алтернативи, а именно:
• Стратегия на разнообразяване (диверсификация) на предлаганите продукти с оглед латентното търсене и обезпечеността на фирмата с високо квалифициран персонал и модерно оборудване;
• Стратегия на защитно поведение – постоянна иновация и непрекъснати инициативи от всякакъв род с цел запазване и разширяване пазарния дял на фирмата;
• Стратегия на вътрешното фирмено развитие – оптимизиране структурата на управление, увеличаване броя на квалифицираните кадри и обема на мощностите в дружеството;
• Стратегия на поддържане – основна цел е ограничаване достъпа на пришълци в отрасъла и намаляване вероятността от конкурентна атака.
Основните инструменти за реализирането на стратегиите са следните:
• Разширяване диапазона на предлаганите продукти;
• Повишаването на квалификацията на членовете на екипите
• Запазване на приемливи цени и високо качество на продуктите;
• Установяване на надеждни партньорски взаимоотношения;
• Разработването и реализирането на съвременни маркетингови похвати за реклама и комуникация;
• Инвестиране в такава степен която би била достатъчна да запази конкурентоспособността и атрактивността на предлаганите продукти.
7. Фирмени предимства, критични рискове и проблеми
Като предимства на фирмата, които ще спомогнат за постигането на посочените стратегии могат да се посочат:
→Високо квалифициран персонал с дългогодишен опит в дейността;
→Ръководство насочено към персонала и целите;
→Надеждно, срочно и висококачествено обслужване;
→Наличието на добра материална база;
→Добри партньорски взаимоотношения с партньори и доставчици;
→Стабилно финансово състояние.
Външни заплахи за реализирането на посочената фирмена програма са:
→Все още нестабилната икономическа обстановка възпрепятстваща бизнеса в страната;
→Увеличения процент на безработицата, сравнително ниските и нестабилни доходи на населението;
→Наличието на конкурентни фирми;
Изпълнението на програмата и бъдещото развитие на “ Мизия стил” АД ще зависи от:
→Запазване и разширяване на пазарния дял на фирмата;
→Лоялната конкуренция от страна на фирмите опериращи в бранша;
→Запазване на стабилно финансово състояние;
→Непрекъснато следене на промените и измененията на пазара.
Вместо заключение
Изборът на пазарна стратегия е много важен и отговорен процес за развитието на една компания.Без стратегия компанията просто ще се носи по течението докато един ден не фалира.
Използавани материали:
Интернет