Цитирай Първоначално написано от crazygirl13 Виж мнението
Увод


След навлизането на България в Европейския съюз родният бизнес е изправен пред едни от най – големите си предизвикателства. Едни от тях са по – малко значими, но други са от голямо значение за съществуването и развитието на една стопанска организация или предприятие. С промяната на самата пазарна реалност в страната ни се налагат нови изисквания за развитие на успешен бизнес. Много от действащите гирми в България вече разполагат със собствени маркетингови отдели, чиято задача е да анализират даден пазар или да следят и оценяват дейността на не само тяхната фирма, но и на други стопански организации или по – точно техните конкуренти.От тези отдели до голяма степен зависи правилните решения на мениджърския екип за ефективността и конкурентоспособността на фирмата на даден пазар.На базата на на получената информация за ефективността и заетия пазарен дял от фирмата, ръководните кадри анализират състоянието на предприятието и изготвят стратегии за подобряване на почти цялата дейност на организацията.
За да може една фирма да отреагира навреме на реалните промени в икономическите среди и ситуации, тя трябва задължително да следи и анализира съответния пазар и да изготвя и прилага своя стратегия. Бих казал, че стратегията е най – важният инструмент за развитие и управление на даден бизнес.

Въведение

Според руският икономист Игор Арсофф стратегията на фирмата е комплекс от правила за вземане на решения, които направляват поведението на предприятието. Най – значимите от тези правила се обединяват в 4 групи:
• Правила, чрез които се определят критериите, стандартите или средствата за оценяване на сегашното и бъдещето състояние на предприятието.
• Правила, чрез които се установяват връзките на предприятието с околната среда. От типа – къде колко на кого и т.н.
• За определяне на вътрешните връзки и взаимодействия. Те характеризират организационната концепция на производството.
• Правила, по които производството организира и осъществява ежедневната си дейност. Те формират операционната политика на предприятието.
Посочения комплекс от правила представлява начина и пътя по който предприятието постига желаното състояние. То се определя в вид на мисията и целите на предприятието. Стратегията е средство за тяхното достигане.
В условията на постоянно изменяща се среда стратегията на предприятието трябва да е гъвкава, за това е необходимо то да създаде правила за коригиране на поведението. Тези правила са вградени в посочените 4 типа правила. На кратко стратегията на предприятието може да се определи като описателен логически анализ за това как предприятието трябва да мисли по време на своето приспособяване към обкръжаващата среда.
В този смисъл стратегията е усъвършенстване на водещата идея съобразно постоянно променящите се условия. В индустрията водеща е бизнес идеята на основата, на която предприятието изпъква над конкурентите на определен пазар.
Стратегията придава на всяко предприятие неговият образ. Ръководната идея дава представа не само за мисията на фирмата но и установява основните стъпки чрез които тази представа се трансформира в конкретни усилия с оглед достигане на определена лидерска позиция. В този смисъл стратегията може да се определи като подробен план предназначен да осигури осъществяване на мисията на предприятието.
Основните етапи на стратегически избор са 3-стратегически анализ; стратегически избор, реализация и контрол на стратегията. В основата на стратегическият избор стои конкуренцията. Изразява се в дефиниране позицията на фирмата и нейния продукт на даден пазар спрямо другите фирми (конкуренти). Реализацията е ясно, че е свързана с въвеждане и изпълнение на изготвената стратегия в действие, контролът върху правилното действие за постигане на желаните резултати е в ръцете на мениджърският екип.
Анализът на дадена стратегия обхваща анализ на външната и вътрешната среда и показва какво е всъщност може или би трябвало да направи фирмата. От получените резултати на този анализ се определя позицията на организацията като конкурент на пазара. Конкурентната позиция може да бъде: доминираща; благоприятна или слаба. Всяко решение за промяна на позицията на фирмата се нарича „стратегически избор”. Изборът е свързан с подбор на по – добри методи, за да се стигне до по – добра конкурентна позиция.Стопанската организация си избира конкурентното поведение и нейните т. Нар. Стратегически алтернативи, които са тясно свързани с формулиране на организационни или адаптивни стратегии.
В зададеният ни казус ще се опитам на базата на частични данни да синтезирам избора стратегия на съвременно предприятие. Нека това предприятие да е „Девин” – АД, гр. Девин.

Анализ на фирмената дейност на „Девин” – АД

Фирма „Девин: е основана през 1992 г. Като дружество с ограничена отговорност(ООД) между физически лица и Община Девин. От 1999 г. Компанията е преобразувана в акционерно дружество(АД) със 100% -во участие на частен капитал. През 2006 г. Компанията е продадена на австрийският консорциум „Совабия”, а през август 2007 г. Увеличава капитала си и става публична компания с акции за свободно търгуване на Българската Фондова Борса.
Основен предмет на дейност на фирмата е бутилиране и продажба на минерална, газирана и изворна вода, газирани и негазирани безалкохолни напитки. Девин АД притежава концесия за водоползване на сондажи 3 и 5 в региона на град Девин, Родопите, от които се бутилира минерална вода “Девин”. Натурална, от екологично чист регион, минерална вода “Девин” притежава уникален минерален състав, приятен вкус и е подходяща за всекидневна употреба. Също така Девин АД
притежава разрешително за водоползване на извор Балдаран, от който се бутилира уникалната за българския пазар изворна вода “Девин”. Това е чиста планинска вода от Родопите - много слабо минерализирана (82 мг/ л) и бедна на натрий (4,5 мг/л). Комбинацията от слаба минерализация и незначително количество натриеви йони е много рядка, точно заради нея изворна вода "Девин" може да се пие от новородени до хора в напреднала възраст. Производството е съобразено със съвременните екологични норми за опазване на околната среда.
От 2005 година заводът разполага и с модерно сиропно стопанство, което дава възможност за приготвяне на подсладени тихи напитки като Fitness и студения чай ICY. Оборудването е модерно и доставено от водещи компании в бранша от Франция, Швейцария, Италия и Австрия. Производственият цикъл е напълно затворен и включва производство на бутилките, бутилиране на минерална вода, етикетиране и подреждане в палети. Това гарантира чистотата на крайния продукт. Качеството е водещ принцип в Девин АД.
Заводът за бутилиране на минерална вода разполага със собствена модерна лаборатория, която провежда постоянен химичен и микробиологичен контрол, за да гарантира необходимото качество в процеса на производство и на крайния продукт.

Анализ на външната среда

Компанията развива своята дейност във вече големият европейски пазар. Тази среда е съвкупност от множество динамични фактори и процеси, които могат да се групират в контролируеми и неконтролируеми. Те образуват макро (външна) и микро (вътрешна) обкръжаващата среда, където функционира, както „Девин”, така и всяка друга фирма.

1.Икономически фактори

Безработица – безработицата е един от доста влияещите фактори в съвремената икономическа среда. За България тя е един от основните проблеми след падането на тоталитарния режим.по данни на Министерството на труда и социалната политика(МТСП) тя е била за 2005 г. – 11,46%, през 2007 г. – 7,75%, а през м. Декември е била рекордно ниска – 6,91%.
Равнище на доходите – според информацията на правителството на РБългария инфлацията е била 12,5% за 2007 г., което фактически е „изяло” повишението на доходите на населението. Друг фактор играе също важна роля. Това е повишението на цените на монополистичните стоки и услуги като ел. енергия, топлоенергия, водоснабдяване и в световен мащаб достигането на рекордните $120 за барел суров петрол. Ниските доходи на населението ограничава покупателната му способност. То е принудено да ограничи потреблението си само на стоки и услуги от първа необходимост. Както знаем водата е стока от първа необходимост. Може би това е причината пазарът на минерални и натурални води в България да се развие с много бързи темпове през последните пет годин и по последни данни на „Девин” – АД потреблението е достигнало 30 на сто. За жалост страната ни е на последно място по равнище на доходите в ЕС, а дори сме последни и в региона. Средната работна заплата в края на миналата годината в Сърбия е 358 евро, в Македония - 221 евро, в Румъния - 449 евро, в Хърватска - 664 евро. В България тя е била 198 евро.

2. Политически фактор


Това е фактор, който оказва силно влияние върху дейността и развитието на фирмата. Понякога резките политически промени могат да доведат дори до фалит някои стопански организации. Едва последните години правителството предприе чрез лицето на МТСП акция за насърчаване на заетостта в страната като включи и частният бизнес в нея.
Много важни са държавните политически отношения с водещите световни икономики като САЩ, Европа, Канада и др. Това играе благоприятна роля за фирмата, защото „Девин” – АД се опитва още от далечната 2002 г. Да пробие на европейският пазар. Дори изнасяще по два палета от всички развасовки за