След навлизането на България в Европейския съюз родният бизнес е изправен пред едни от най – големите си предизвикателства. Едни от тях са по – малко значими, но други са от голямо значение за съществуването и развитието на една стопанска организация или предприятие. С промяната на самата пазарна реалност в страната ни се налагат нови изисквания за развитие на успешен бизнес. Много от действащите гирми в България вече разполагат със собствени маркетингови отдели, чиято задача е да анализират даден пазар или да следят и оценяват дейността на не само тяхната фирма, но и на други стопански организации или по – точно техните конкуренти.От тези отдели до голяма степен зависи правилните решения на мениджърския екип за ефективността и конкурентоспособността на фирмата на даден пазар.На базата на на получената информация за ефективността и заетия пазарен дял от фирмата, ръководните кадри анализират състоянието на предприятието и изготвят стратегии за подобряване на почти цялата дейност на организацията.
За да може една фирма да отреагира навреме на реалните промени в икономическите среди и ситуации, тя трябва задължително да следи и анализира съответния пазар и да изготвя и прилага своя стратегия. Бих казал, че стратегията е най – важният инструмент за развитие и управление на даден бизнес.
Въведение
Според руският икономист Игор Арсофф стратегията на фирмата е комплекс от правила за вземане на решения, които направляват поведението на предприятието. Най – значимите от тези правила се обединяват в 4 групи:
• Правила, чрез които се определят критериите, стандартите или средствата за оценяване на сегашното и бъдещето състояние на предприятието.
• Правила, чрез които се установяват връзките на предприятието с околната среда. От типа – къде колко на кого и т.н.
• За определяне на вътрешните връзки и взаимодействия. Те характеризират организационната концепция на производството.
• Правила, по които производството организира и осъществява ежедневната си дейност. Те формират операционната политика на предприятието.
Посочения комплекс от правила представлява начина и пътя по който предприятието постига желаното състояние. То се определя в вид на мисията и целите на предприятието. Стратегията е средство за тяхното достигане.
В условията на постоянно изменяща се среда стратегията на предприятието трябва да е гъвкава, за това е необходимо то да създаде правила за коригиране на поведението. Тези правила са вградени в посочените 4 типа правила. На кратко стратегията на предприятието може да се определи като описателен логически анализ за това как предприятието трябва да мисли по време на своето приспособяване към обкръжаващата среда.
В този смисъл стратегията е усъвършенстване на водещата идея съобразно постоянно променящите се условия. В индустрията водеща е бизнес идеята на основата, на която предприятието изпъква над конкурентите на определен пазар.
Стратегията придава на всяко предприятие неговият образ. Ръководната идея дава представа не само за мисията на фирмата но и установява основните стъпки чрез които тази представа се трансформира в конкретни усилия с оглед достигане на определена лидерска позиция. В този смисъл стратегията може да се определи като подробен план предназначен да осигури осъществяване на мисията на предприятието.
Основните етапи на стратегически избор са 3-стратегически анализ; стратегически избор, реализация и контрол на стратегията. В основата на стратегическият избор стои конкуренцията. Изразява се в дефиниране позицията на фирмата и нейния продукт на даден пазар спрямо другите фирми (конкуренти). Реализацията е ясно, че е свързана с въвеждане и изпълнение на изготвената стратегия в действие, контролът върху правилното действие за постигане на желаните резултати е в ръцете на мениджърският екип.
Анализът на дадена стратегия обхваща анализ на външната и вътрешната среда и показва какво е всъщност може или би трябвало да направи фирмата. От получените резултати на този анализ се определя позицията на организацията като конкурент на пазара. Конкурентната позиция може да бъде: доминираща; благоприятна или слаба. Всяко решение за промяна на позицията на фирмата се нарича „стратегически избор”. Изборът е свързан с подбор на по – добри методи, за да се стигне до по – добра конкурентна позиция.Стопанската организация си избира конкурентното поведение и нейните т. Нар. Стратегически алтернативи, които са тясно свързани с формулиране на организационни или адаптивни стратегии.
В зададеният ни казус ще се опитам на базата на частични данни да синтезирам избора стратегия на съвременно предприятие. Нека това предприятие да е „Девин” – АД, гр. Девин.
Анализ на фирмената дейност на „Девин” – АД
Фирма „Девин: е основана през 1992 г. Като дружество с ограничена отговорност(ООД) между физически лица и Община Девин. От 1999 г. Компанията е преобразувана в акционерно дружество(АД) със 100% -во участие на частен капитал. През 2006 г. Компанията е продадена на австрийският консорциум „Совабия”, а през август 2007 г. Увеличава капитала си и става публична компания с акции за свободно търгуване на Българската Фондова Борса.
Основен предмет на дейност на фирмата е бутилиране и продажба на минерална, газирана и изворна вода, газирани и негазирани безалкохолни напитки. Девин АД притежава концесия за водоползване на сондажи 3 и 5 в региона на град Девин, Родопите, от които се бутилира минерална вода “Девин”. Натурална, от екологично чист регион, минерална вода “Девин” притежава уникален минерален състав, приятен вкус и е подходяща за всекидневна употреба. Също така Девин АД